budget pc +/- 320 euro

Pagina: 1
Acties:

• Fusion6
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-04 18:10
Beste medetweakers,

voor mijn opa en oma ben ik een nieuw systeem aan het samenstellen waarop ze zeer simpele spelletjes kunnen doen en kunnen internetten.
het systeem mag +/- 320 euro kosten toetstenbord muis scherm en speakers hebben ze al dus die zijn niet nodig.

ik heb onderstaand lijstje gemaakt. graag zou ik enige verbeteringen horen. ik heb geen voorkeuren voor merk en geluid is ook geen probleem aangezien ze toch al wat doof worden, energie verbruik zo laag mogelijk houden is wel iets wat mag maar niet verplicht is.

alvast bedankt!

mvg

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 88,95€ 88,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 58,45€ 58,45
1Fractal Design Core 1000€ 29,90€ 29,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,99€ 48,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,62€ 32,62
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 78,90€ 78,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 337,81

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Sws is een A8 overkill voor wat patience en internet. Als je het energieverbruik zo laag mogelijk wilt, moet je naar intel cpu's kijken.

De pentium g2020 is een goede keus.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:32

Quad

Doof

Dat is een cheap ass single core CPU.
Je wilt wel een beetje kwaliteit hebben.

Een pricewatch: AMD A6-5400K Boxed is dan beter dan de Pentium G2020
En in idle zijn ze ook gewoon zuinig.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ik zou juist zeker geen pentiums nog aanraden. In dit budget loopt AMD gewoon op alles voor, en zijn maar een fractie minder zuinig. Maar, er komt dan ook "race to idle" bij kijken, zelfs bij een iets zwaardere taak waar bij AMD het verbruik omhoog gaat, zal, denk ik, AMD onder de streep het minst verbruiken.

Ook heeft AMD veel betere GPU's meegebakken, wat altijd handig is.

People as things, that’s where it starts.

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Ze doen er dingen op en dan kan de cpu niet idle blijvebn.

• Quad

Quad

Doof

Chris Smoove schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 14:55:
Ze doen er dingen op en dan kan de cpu niet idle blijvebn.
Maar de APU loopt rondjes om de Pentium G2020, en zo veel verbruik komt er niet bij kijken, echt niet. Over drie jaar is de APU nog voldoende maar de Pentium G2020 echt niet. Die is alleen interessant in een zelfbouw nasje.

nggyu nglyd

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wel zo goed als idle he. ik werk zo goed als niet met Intel, maar ik weet dan AMD heel erg flexibel is met de kloksnelheid. Als mijn gamepc [met een x6 1100T] amper wat doet draaien de cores vaak op ongeveer 1ghz per stuk, in plaats van 3,2.

En met mijn laptop idem dito, beetje tweakeren en dat ding klokt heel erg terug, spelletje spelen en hij schakelt over naar vol vermogen.

• Fusion6
is de voeding geen overkill voor het systeem? ik gok dat het systeem max 150 w verbruikt full load? dan is 300w miss wel veel of toch wel goed?

• KetchupFTW
  • Laatst online: 19-12-2022
Mijn advies is om een stukje te downgraden omdat je opa en oma zoals gezegd toch een alleen een beetje zullen internetten.

Processor - Quad Core voor een beetje internetten? Ik loop zelf nu al jaren op een dual core intel processor (vrijwel ook alleen internet) en ik heb er meer dan genoeg aan. De aangeraden CPU van Quad is een zeer goede vervanging

Intern Geheugen - 4GB+ wordt eigenlijk alleen bij bewerking en games gebruikt. Ik denk dan ook dat 4GB meer dan genoeg zal zijn (aangezien ik al jaren loop op 2GB (!) en ik niet veel problemen ondervind met internet

Opslag - Een SSD voor je opa en oma is natuurlijk geheel overbodig, vooral bij zulke simpele taken. Ik zou er gewoon een 500GB HDD in zetten, die ze niet snel vol krijgen.
pricewatch: Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB

Bespaart ze circa 87,- euro.

• Quad

Quad

Doof

Nou ja, dit systeem zal inderdaad vrij weinig verbruiken, maar wil niet zeggen dat 300Watt = 300Watt uit stopcontact. ;)
Hij levert gewoon naar wat er gevraagd wordt. Deze combinatie is wel zuiniger dan wanneer je er een 500Watt PSU plaatst, die neemt wel iets meer uit het stopcontact.

Uiteindelijk kom ik op onderstaand lijstje, goedkoop maar effectief en goed.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,45€ 41,45
1Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,27

Een dual core A4, je opa en oma gaan geen quad cores volmaken, nooit.
De SSD is goed, zo blijft hij lekker snel ook de komende jaren. Heb het geheugen terug gebracht naar 4GB DDR3, is voldoende. Heb wel bij 1600Mhz gelaten, is toch iets snellere cijfertjes in benchmarks dan 1333Mhz, en kost vrijwel niets meer.

Als je toch iets meer snelheid wilt in cijfertjes, pak je de A6 (dual core). Kost een tientje meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Quad op 23-02-2013 15:23 ]

nggyu nglyd

Verwijderd

@ Fusion6
Hou het maar bij die be quit van 300 watt.
Geen overkill, en hij is maar 32 euro, en heeft goede reviews.
@KetchupFTW
In een budget sys, zou ik altijd een ssd aanbevelen.
Oma en Opa zullen er sneller mee kunnen werken, de overige hardware is al niet het snelste wat er is, en denken dat oma en opa met minder af kunnen, is wel een beetje grof he.
quote : "Een SSD voor je opa en oma is natuurlijk geheel overbodig.... "
Mocht de 120 gig van de Kingston vol raken, dan hebben de kleinkinderen weer een kado zoals een externe harde schijf voor hun in het verschiet.Zo is het maar net :P.

• KetchupFTW
Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 15:31:
@ Fusion6
Hou het maar bij die be quit van 300 watt.
Geen overkill, en hij is maar 32 euro, en heeft goede reviews.
@KetchupFTW
In een budget sys, zou ik altijd een ssd aanbevelen.
Oma en Opa zullen er sneller mee kunnen werken, de overige hardware is al niet het snelste wat er is, en denken dat oma en opa met minder af kunnen, is wel een beetje grof he.
quote : "Een SSD voor je opa en oma is natuurlijk geheel overbodig.... "
Mocht de 120 gig van de Kingston vol raken, dan hebben de kleinkinderen weer een kado zoals een externe harde schijf voor hun in het verschiet.Zo is het maar net :P.
Je kan toch over het algemeen wel zeggen dat ouderen minder van computers afweten dan jongeren, zeker als ze hun computer laten maken door iemand anders. En ik snap het nu van een SSD niet voor alleen internetten, 0.25 seconden sneller de pagina openen?

• Quad

Quad

Doof

Op een HDD krijg je last van defragmentatie, zeker onder Windows 7 valt het wel mee, maar het treed wel op. Bij een SSD komt dat niet voor en blijft de computer komende tijd ook gewoon flink snel. Vooral voor ouderen of gezins PC's zou dat een ideale uitkomst zijn, ook wordt je niet telkens op het matje geroepen dat de PC weer traag is.

nggyu nglyd

Verwijderd

@KetchupFTW,
Niettegenstaandehetfeit dat je op je 28ste zo,n beetje ( ik noem maar wat ) als vrouw en man al oma en opa kan zijn, is een ssd gewoon de juiste keuze in een budget pc.
Daar zal dan de bottleneck niet zo snel zitten.
Alles onder Windows zal sneller gaan, het openen van programma,s, het draaien van je virusscanner,tools zoals ccleaner etc etc.En ja, ook je openen van je browser, wat jij internetten noemt heeft er baat bij.
Maar dat wist je nog niet?

• KetchupFTW
Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 16:07:
@KetchupFTW,
Niettegenstaandehetfeit dat je op je 28ste zo,n beetje ( ik noem maar wat ) als vrouw en man al oma en opa kan zijn, is een ssd gewoon de juiste keuze in een budget pc.
Daar zal dan de bottleneck niet zo snel zitten.
Alles onder Windows zal sneller gaan, het openen van programma,s, het draaien van je virusscanner,tools zoals ccleaner etc etc.En ja, ook je openen van je browser, wat jij internetten noemt heeft er baat bij.
Maar dat wist je nog niet?
Ja dat wist ik wel, maar ik denk niet dat opa en oma zoveel zitten met een machine die 1 minuut later opstart, of die de virusscans wat later voltooid. Opa's en oma's zijn over het algemeen toch wel 55+, maar dat wist je nog niet?

Verwijderd

@KetchupFTW
Mijn punt was, dat je ff oma,s en opa,s neerzet als mensen die dan toch maar met minder afkunnen..........ofzeuuuuuuuuu.
Maar dat snapte je nog niet?
Dus ook voor oma,s en opa,s het snelste wat je voor dat budget kan bouwen.
Ik ben 50 jaren jong, geen opa,maar kom op zeg, weer zo,n maffe uitspraak van je.
quote:" ik denk niet dat opa en oma zoveel zitten met een machine die 1 minuut later opstart...."
Dat kan iemand van 30 wel meer uitmaken zeker?
Klinkt niet echt soepeltjes.Maar ja, ik hoop dat Fusion6 een mooie build maakt voor oma en opa.

• KetchupFTW
Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 16:23:
@KetchupFTW
Mijn punt was, dat je ff oma,s en opa,s neerzet als mensen die dan toch maar met minder afkunnen..........ofzeuuuuuuuuu.
Maar dat snapte je nog niet?
Dus ook voor oma,s en opa,s het snelste wat je voor dat budget kan bouwen.
Ik ben 50 jaren jong, geen opa,maar kom op zeg, weer zo,n maffe uitspraak van je.
quote:" ik denk niet dat opa en oma zoveel zitten met een machine die 1 minuut later opstart...."
Dat kan iemand van 30 wel meer uitmaken zeker?
Klinkt niet echt soepeltjes.Maar ja, ik hoop dat Fusion6 een mooie build maakt voor oma en opa.
Zo bedoel ik het zeker niet, maar het is gewoon een feit dat de gemiddelde jongere generatie meer afweet van computers dan de gemiddelde oudere generatie en vooral als opa en oma zo'n basis pc'tje willen en die laten maken door iemand anders, ga ik ervan uit dat ze er niet veel van afweten.

Mijn eigen grootouders hebben ook een zeer simpel computertje, hen maakt het totaal niet uit of de computer langzamer of sneller opstart, of dat er sneller gedefragmenteerd wordt. Zelfde principe geldt ook ongeveer voor mij.

Verwijderd

Nogmaals, we hebben het hier toch over hardware? en niet over de vraag hoe Oma en Opa de pc gebruiken cq kennis van zaken hebben?
En laat ik dan maar even een poging tot humor plegen.......
Hoe sneller de pc, des te meer tijd hebben oma en opa nog :P.
Ja die zou van Hans Teeuwen kunnen zijn, ik weet het.

• KetchupFTW
Maar als het O&O niks uitmaakt of de pc één minuutje later opstart dan is de SSD duur en overbodig

• Quad

Quad

Doof

KetchupFTW schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 16:45:
Maar als het O&O niks uitmaakt of de pc één minuutje later opstart dan is de SSD duur en overbodig
Als je een 500GB HDD erin zet en O&O maken maar 80GB vol, dan kan je er toch een SSD in zetten omdat je dan 380GB aan Bytes niets lopen te doen!? :F

Gewoon SSD erin plempen, groot genoeg en lekker snel!

nggyu nglyd

• KetchupFTW
Quad schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 16:46:
[...]

Als je een 500GB HDD erin zet en O&O maken maar 80GB vol, dan kan je er toch een SSD in zetten omdat je dan 380GB aan Bytes niets lopen te doen!? :F

Gewoon SSD erin plempen, groot genoeg en lekker snel!
Maar dat blijft dan wel 30 euro duurder + er is veel minder ruimte over voor later gebruik.

• Quad

Quad

Doof

KetchupFTW schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 16:47:
[...]

Maar dat blijft dan wel 30 euro duurder + er is veel minder ruimte over voor later gebruik.
Opa en Oma gaan waarschijnlijk geen MKV bestanden of Steam games op de PC zetten. ;w

nggyu nglyd

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

maar misschien wel heel veel foto's van de kleinkinderen? En filmpjes van de kleinkinderen. En foto's en filmpjes van dagjes uitgaan.

Opa en oma kunnen aardig wat gbs verstoken hoor.

Verwijderd

Allereerst ik zeg Oma en Opa.Vrouwen gaan voor :P.
Kom op KetchupFTW, wat ben je aan het verdedigen?, we hebben het puur over hardware en de voordelen ervan.

Aanvulling :Een harde schijf erbij (extern eventueel kan altijd, maar de keuze in een budget pc tussen een harddisk of een ssd, is wat mij betreft altijd in het voordeel van een ssd) .

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2013 16:53 ]

• Quad

Quad

Doof

Wellicht hebben ze er al een systeem staan, aangezien de TS geen randapparatuur mee neemt in zijn lijstje. Dus zal er wel een bestaande HDD zijn.

Opslag erbij voor 50 euro is later zo gepiept. Nu lekker voor een SSD gaan die snelheid is gewoon fantastisch ook voor oudere mensen!

nggyu nglyd

• KetchupFTW
Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 16:49:
Allereerst ik zeg Oma en Opa.Vrouwen gaan voor :P.
Kom op KetchupFTW, wat ben je aan het verdedigen?, we hebben het puur over hardware en de voordelen ervan.

Aanvulling :Een harde schijf erbij (extern eventueel kan altijd, maar de keuze in een budget pc tussen een harddisk of een ssd, is wat mij betreft altijd in het voordeel van een ssd) .
De portemonnee van de OP, of beter gezegd oma en opa :)

• KetchupFTW
Quad schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 16:53:
Wellicht hebben ze er al een systeem staan, aangezien de TS geen randapparatuur mee neemt in zijn lijstje. Dus zal er wel een bestaande HDD zijn.

Opslag erbij voor 50 euro is later zo gepiept. Nu lekker voor een SSD gaan die snelheid is gewoon fantastisch ook voor oudere mensen!
Hoppa, HDD erbij, kom je uit op een bedrag van +-120/130 euro IPV een bedrag van 50. Als we toch bezig zijn kunnen we ook een snellere processor erin gooien en meer geheugen!

Waar het om gaat is dat het compleet ligt aan wat O&O willen uitgeven, ik ben niet anti-SSD want het zijn natuurlijk prachtdingen, maar ik wil mensen die er haast geen profijt uit zullen krijgen gewoon het geld besparen, zeker in deze tijd.

Verwijderd

Nee nee, ik zei al, als de ssd volraakt van Oma en Opa, hebben de kleinkinderen weer iets in het verschiet :P.
Maar weet je? Dit is het topic van Fusion6.
We gaan te offtopic.
Maar Tweakers is een babbelfamilie, mag heus wel een keer.
Wat mij betreft afsluitend, maak er een mooie build van Fusion6.Veel succes
Mijn ouders en zeker mijn oma en opa leven niet meer,zou leuk zijn om zoiets voor hun te kunnen bouwen.Omdat het mijn hobby is. Ok, ik dwaal af.

• Quad

Quad

Doof

KetchupFTW schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:02:
[...]

Hoppa, HDD erbij, kom je uit op een bedrag van +-120/130 euro IPV een bedrag van 50. Als we toch bezig zijn kunnen we ook een snellere processor erin gooien en meer geheugen!

Waar het om gaat is dat het compleet ligt aan wat O&O willen uitgeven, ik ben niet anti-SSD want het zijn natuurlijk prachtdingen, maar ik wil mensen die er haast geen profijt uit zullen krijgen gewoon het geld besparen, zeker in deze tijd.
Je snapte het niet hè :)
Je kan later een HDD erbij prikken mocht het nodig zijn, sterker nog met mijn build zit het allemaal nog binnen het budget!

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST500DM002, 500GB€ 46,95€ 46,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,22

Alsjeblieft, mocht je het er niet mee eens zijn, be my guest.
Maar de TS moet het zelf bepalen wat hij graag wilt. Als hij voor de beste prijs/GB's wilt moet hij een HDD nemen.

nggyu nglyd

• KetchupFTW
Quad schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:06:
[...]

Je snapte het niet hè :)
Je kan later een HDD erbij prikken mocht het nodig zijn, sterker nog met mijn build zit het allemaal nog binnen het budget!

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST500DM002, 500GB€ 46,95€ 46,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,22

Alsjeblieft, mocht je het er niet mee eens zijn, be my guest.
Maar de TS moet het zelf bepalen wat hij graag wilt. Als hij voor de beste prijs/GB's wilt moet hij een HDD nemen.
Ik snapte het zelfs heel goed! Laten we nu ophouden met deze eindeloze discussie en zoals TweakerTweak al zijn de OP laten bepalen.

• Fusion6
Bedankt voor de tips! Ik heb zelf nog een hdd en een dvd writer over dus die bouw ik er ook nog in dual core is denk ik ook genoeg dus daar zal ik ook voor gaan. Opa en oma denken er nog even over na omdat het toch weer een investering is voor de kleine portemonnee van ze. Nogmaals bedankt en een slotje mag van mij

• Quad

Quad

Doof

Fusion6 schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 18:10:
Bedankt voor de tips! Ik heb zelf nog een hdd en een dvd writer over dus die bouw ik er ook nog in dual core is denk ik ook genoeg dus daar zal ik ook voor gaan. Opa en oma denken er nog even over na omdat het toch weer een investering is voor de kleine portemonnee van ze. Nogmaals bedankt en een slotje mag van mij
Slotje doen wij hier niet aan :)

Laat even weten wat het definitief geworden is? :)

nggyu nglyd

• Fusion6
zal ik doen! duurt nog wel even denk ik hoor haha

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:43

P_Tingen

omdat het KAN

Als je een nieuwe pc koopt wil je ook dat die lekker vlot reageert. En ja, ook opa en oma willen dat. Ik vind het geneuzel over opa's en oma's hierboven een beetje denigrerend. Ze zullen inderdaad over het algemeen wel iets minder van de hardware afweten, maar ze zijn nog steeds gewoon gebruiker van hun computer. En een gebruiker ziet wel het verschil tussen een vlot reagerend systeem en een minder vlot reagerend systeem.

Voor simpel gebruik heb je aan 120Gb opslag meer dan zat. De foto's van de kleinkinderen zullen ze waarschijnlijk vooral op facebook / hyves bekijken dus dat gaan ze niet eens opslaan. De simpele spelletjes (ik gok flash spelletjes op facebook, of anders van het kaliber solitaire?) gaat de A4 met twee vingers in de neus afhandelen.

Als mobo zou je ook nog voor de ASRock FM2A75M-DGS kunnen kiezen. Ik zie zo - behalve 8 euro - geen noemenswaardige verschillen.

En ik begeef me nu op glad ijs, maar wat zouden ze van een kleinere behuizing (bv LC-Power LC-1400mi ) vinden?

Met je originele kast en een ander mobo ziet je systeem er dan zo uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A75M-DGS€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 254,77

Maar nu wat anders: in de [BBG] Budget- en basissysteem maart 2013 discussie, is dit op het moment de samenstelling van de budgetcomputer. Ik denk dat dit hem ook blijft omdat de discussies per gisteren zouden sluiten.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,45€ 36,45
1ASRock Asrock H61M-DG3/USB3€ 42,45€ 42,45
1Chieftec Mesh CT-01B€ 40,70€ 40,70
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 20,50€ 20,50
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 85,42€ 85,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,52

Volgens mij ziet dit er ook nog wel als een waardig alternatief uit. En goedkoper ook nog. En als je bij je Fractal Design blijft zelfs maar 215 euro.

... en gaat over tot de orde van de dag

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En toch zou ik AMD nemen: iets mindere cpu performance, maar betere GPU.

Maar, waarom zo laag gaan als een A8 of A6 ook in het budget zit?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:43

P_Tingen

omdat het KAN

Omdat je geld maar 1x kan uitgeven. Budget = maximum. Budget != "moet persé uitgegeven"

[ Voor 42% gewijzigd door P_Tingen op 24-02-2013 15:47 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-04 16:52
Als ze alleen spelletjes willen doen en een beetje internetten, is een iPad dan geen betere keuze?
Naast dat het allemaal veel simpeler werkt dan een laptop heb je er geen onderhoud aan, blijft die vlot reageren, zijn er veel simpele spelletjes voor te krijgen, zit je niet met lange opstarttijden en kunnen ze het apparaat gewoon lekker op de bank gebruiken in plaats van er speciaal voor te moeten gaan zitten.
Ik ga niet beweren dat ze overal perfect voor zijn, maar voor ouderen die er niet veel mee doen is het volgens mij veel idealer dan een pc.
Pagina: 1