Gisteren Shadowrun Returns uitgespeeld, heeft me een uurtje of 13 gekost. Aan de korte kant, maar dat wist ik vantevoren.
Algemeen
Ik wist vooraf helemaal niks van Shadowrun dus ik stapte er neutraal in. Daardoor liep ik wel tegen het eerste probleem aan: er is bijzonder weinig informatie beschikbaar tijdens char creation. Zo bleek voor mij na een paar uur dat mijn poppetje's kunstje (decking) bijzonder weinig toevoegt in 70% van het spel, er zijn maar een paar matrix-scenes.
Verder zitten er nog een paar irritante bugs in, ook na de recente patch. Een goed voorbeeld is essence: er wordt afgerond op hele essence dus als je cyberware van 0.5 installeert ga je van 6 naar 5.5, wordt afgerond naar 5. Plug je nog iets van 0.5 bij dan gebeurt hetzelfde en zit je op 4 (ipv de 5 die het had moeten zijn). Hopelijk worden dit soort dingen nog gepatched.
Het save-systeem is vooroorlogs en matig. Autosave als je een locatie binnenwandelt, nieuwe autosave als je naar de volgende gaat. Duurt de combat een uur en ga je dood door het laatste schot van de laatste mob? Een uur speeltijd voor nop. En als er conversaties/onderzoek/rondlopen nodig was voordat combat begon kan je dat ook weer opnieuw doen. Onbegrijpelijk dat daar geen beter passende oplossing voor is gevonden.
Graphics Ruim voldoende
De pre-rendered achtergronden zijn erg netjes, soms ietsje saai maar meestal prima in orde en altijd functioneel. Er wordt altijd een goede sfeer neergezet en het voelt fijn "old school" aan. Ook vallen doodads niet op in de scenes en lijkt achtergrond+items+characters één geheel (dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Marvel Heroes, waar de characters duidelijk in de scene geplakt zitten).
De 3D models van karakters vind ik wat minder, er had wat mij betreft wat meer detail in mogen zitten. Ook de animaties laten wat mij betreft te wensen over, in dit geval is old school gewoon jammer. Weinig afwisseling, één heel veel gebruikte animatie waarin je char één arm uitsteekt om iets op te pakken, een knop in te drukken, wat dan ook. Ook in combat is er weinig afwisseling in animaties. De UI is goed, duidelijk, past in het thema en werkt intuitief genoeg. Er is ruimte voor kleine verbeteringen (zoals het kunnen verslepen van weapons tussen verschillende slots) maar verder ben ik er tevreden over.
Geluid:
Prima
Geen voice, dat is een voordeel. Goede voice acting zorgt aan de ene kant voor immersion. maar het beperkt de hoeveelheid informatie die je kan overbrengen. Een zin lezen gaat vele malen sneller dan diezelfde zin voorlezen en er is genoeg te lezen in dit spel. Het geluid is verder prima, hoewel de achtergrondgeluiden ietsje prominenter en wellicht wat afwisselender hadden gemogen. Je hoort vooral de muziek maar dat is zeker geen straf want die voegt heel veel toe aan de sfeer. Ik zou dit spel zeker niet zonder muziek spelen.
Verhaal en gameplay Uitstekend en goed genoeg
Met het verhaal van de campaign zit het wel goed, het is een prima cyberpunk noir verhaal met een fantasy-sausje. Als ik het internet mag geloven is dat precies wat het moet zijn voor Shadowrun. Het is niet het meest onvoorspelbare verhaal ooit, er zitten wat tropes in die je van verre aan ziet komen maar dat maakt mij persoonlijk weinig uit, ik haal ook plezier uit kijken hoe het verhaal zich ontvouwt. En omdat er heerlijk veel beschrijvingen inzitten (van locaties, npcs, de gedachten van je character) zat ik zeker goed in het verhaal. Het enige minpunt: het is 100% lineair en lijkt daardoor soms op een interactieve film in plaats van een RPG. Desalniettemin was dit verhaal een verademing in vergelijking met de gemiddelde games van tegenwoordig.
De skills/stats zijn niet echt uitgebreid te noemen. Je kiest aan het begin wat je belangrijkste truukje wordt en als dat guns/melee is houdt het daarmee wel op qua keuzes. Een beetje charisma als je etiquettes wil hebben, wat punten in Body voor meer hp, misschien wat willpower om niet in de fik te vliegen als je een mage tegenkomt, maar verder is het niet meer dan het vullen van de paar voor jou relevante lijntjes. Alleen als je magic gebruikt heb je nog wat te kiezen, namelijk welke spells je wil gebruiken. Maar ook daar is de keuze vrij beperkt.
Hetzelfde zag ik bij de items. Er dropt geen loot. Niet dat ik 10324 guns en basic armor (of nog erger: ammo

) wil oprapen maar helemaal niks is ook weer weinig. Maar wat meer wapens met verschillende stats/bonuses/abilities zou best mogen, ook de vendors bieden maar weinig keus. En misschien iets van equipment naast je outfit die iets doet met skills, of zelfs abilities toevoegt (en dan geen consumables zoals grenades maar tools, gadgets, dat soort dingen).
De combat doet wat ie moet doen en is (op Normal) aan de makkelijke kant. de UI/graphics zitten soms wel in de weg, af en toe probeerde ik een poppetje ergens achter een andere te plaatsen maar dat was onmogelijk omdat de andere in de weg stond. Jammer, vooral omdat 1 vakje meer of minder duidelijk (tactisch) verschil kan maken. Voor deckers (wat ik dus speelde): het zou leuk zijn als bij wat meer combats iets te hacken valt (incl npc decker die je tegenwerkt) zodat je niet standaard hoeft terug te vallen op je weapon skill. De keren dat het kan zijn op één hand te tellen en mijn decker was dus gewoon een saaie rifleman in combat.
Conclusie nu 7 / 10, wellicht later hoger
Al met al heb ik me prima vermaakt en zal ik deze campaign nog wel een keer spelen met een compleet ander poppetje. Ik zie mezelf dit lineaire verhaal echter geen 3x doen, daarvoor heb je te weinig invloed op wat er gebeurt. Met de editor heb ik zelf weinig maar ik kijk wel uit naar kwalititatief goede mods die hopelijk vanzelf op de steam workshop zullen verschijnen. Ik zou graag een hogere score geven maar daarvoor heeft het spel op dit moment te weinig diepgang naast het goede verhaal. Ik hoop op patches.
Hoe kan die score omhoog?- bugfixes
- meer ingame info over skills/abilities en/of een manual
- uitgebreidere opties qua skills/abilities
- mods, het spel heeft veel potentie doordat de editor vrijgegeven is maar voor potentie krijg je geen punten van me
Kopen? Als je van oldschool rpgs houdt en het niet erg vindt om te lezen: sure. Als je wat meer actie-georienteerd bent, je GTX Titan tot het uiterste wil laten werken voor eyecandy, of een hekel hebt aan 93% gerailroad worden: waarschijnlijk kan je je geld beter ergens anders besteden.
[
Voor 13% gewijzigd door
Bundin op 05-08-2013 17:39
]