Nieuw moederbord/SSD

Pagina: 1
Acties:

• Alienn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-03 07:42
Hallo allemaal,

Ik was van plan om een SSD SATA 3 te kopen, maar zag helaas dat mijn moederbord alleen SATA 2 ondersteund. Ik heb even opgezocht wat dit uit zou maken en begreep daaruit dat ik dan niet de maximale snelheid eruit zal halen.

SSD: http://azerty.nl/producten/product_d...ntern-2-5.html

Nu vroeg ik mij af of het verstandig is om een nieuw moederbord aan te schaffen om zo wel van alle snelheden gebruik te maken.

Mijn moederbord: http://www.findlaptopdriver.com/specs-ms-7616/

Ik ben iemand die veel games speelt op de pc en zou het misschien ook wel handig zijn om een nieuw moederbord aan te schaffen voor wellicht toekomstige upgrades.

Wat zouden jullie mij aanraden?

Mijn specs:

> Moederbord : MEDIONPC MS-7616
> Chipset : Intel P55
> Processor : Intel Core i5 750 @ 2666MHz
> Fysiek Geheugen : 8192MB (2 x 4096 DDR3-SDRAM )
> Videokaart : AMD Radeon HD 6900 Series
> Harde Schijf : Seagate ST31000528AS ATA Device (1000GB)
> DVD-Rom Station : HL-DT-ST DVDRAM GH22NS40
> Monitor Type : LG Electronics DM2350D - 23 inches
> Monitor Type : Hewlett Packard HP w1907 - 19 inches
> Netwerkkaart : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCIe Gigabit Ethernet Adapter
> Besturingssysteem : Windows 7 Home Premium Home Editie Media Center 6.01.7601 Service Pack 1 (64-bit)
> DirectX : Versie 11.00
> Windows Performance Index : 5.9 AAN 7.9

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon lekker je huidige bord houden, dat je niet de maximale snelheid haalt is niet zo boeiend, de snelheid van een SSD haal je voornamelijk uit het feit dat je hele lage accesstimes heeft.

Verder biedt een P55 geen SATA 6Gbps, dat zul je door middel van een 3rd party controller moeten doen. En de geïntegreerde chipjes op die borden zijn niet heel geweldig, waardoor het snelheidsverschil ten opzichte van de controller op het bord vrij klein is.

Daarbij vind je geen LGA 1156 borden meer (althans, ze zijn heel lastig te vinden). Wil je per se 6Gbps SATA, pak dan een controller op een PCIeslot.

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Als ik jou was zou ik geen geld meer in dat systeem stoppen en gewoon gaan sparen voor een compleet nieuwe configuratie.

• Alienn
Is mijn systeem al weer zo erg? Ik heb genoeg geld om een complete nieuwe game pc aan te schaffen, maar had niet het idee dat mijn huidige systeem al zo erg aan vervanging toe was?

Bedankt voor de info over de SSD trouwens, dat maakt het een stuk duidelijker.

[ Voor 18% gewijzigd door Alienn op 23-02-2013 12:12 ]

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

calsonic schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 12:09:
Als ik jou was zou ik geen geld meer in dat systeem stoppen en gewoon gaan sparen voor een compleet nieuwe configuratie.
Dat ook weer niet, een nieuwe cpu en mobo is voldoende. Maar in dit geval hoeft dat niet, gewoon een ssd erbij.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Alienn schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 12:12:
Is mijn systeem al weer zo erg? Ik heb genoeg geld om een complete nieuwe game pc aan te schaffen, maar had niet het idee dat mijn huidige systeem al zo erg aan vervanging toe was?

Bedankt voor de info over de SSD trouwens, dat maakt het een stuk duidelijker.
Nee, een i5 750 is een leuke setup en daar kun je nog steeds lekker mee werken. Maar de chipset en socket zijn EOL, dus upgraden van CPU of mobo moet je niet meer aan beginnen.

• Alienn
TERW_DAN schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 12:15:
[...]

Nee, een i5 750 is een leuke setup en daar kun je nog steeds lekker mee werken. Maar de chipset en socket zijn EOL, dus upgraden van CPU of mobo moet je niet meer aan beginnen.
Maar als ik mijn mobo en CPU vervang ben ik toch van het probleem af?

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Dat is niet nodig, de i5 750 is nog goed genoeg.

• Alienn
Gelukkig maar, dat scheelt weer geld. Zoals al eerder werd vermeld haalt mijn moederbord met P55 geen SATA 6Gbps. Is het dan wel zo slim om de genoemde SSD aan te schaffen of kan ik dan beter voor een andere gaan?

SSD: http://azerty.nl/producte...ve-256-gb-intern-2-5.html

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je de eerste reactie van TERW_DAN wel gelezen? Gewoon doen, performance winst van een SSD zit in de lage access times, niet de absolute doorvoersnelheid.

https://discord.com/invite/tweakers

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon een SSD in hangen, ga je ondanks SATA 2 heel veel plezier aan beleven. En komt er een nieuw systeem dan neem je die SSD gewoon mee :D

Config is nog heel goed mee te werken. Heb zelfde type board alleen met een i7 860. En met een goede Graka en SSD speel je de nieuwste spelen nog fantastisch.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Alienn
redfoxert schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 12:25:
Heb je de eerste reactie van TERW_DAN wel gelezen? Gewoon doen, performance winst van een SSD zit in de lage access times, niet de absolute doorvoersnelheid.
Daarom vraag ik het eigenlijk juist. Ik heb voor deze SSD gekozen, voor de hoge snelheid, maar zoals TERW_DAN al aangaf maakt dit blijkbaar dus weinig uit.

• Alienn
Dan schaf ik toch maar een SSD aan! Bedankt voor alle snelle reacties, ik denk niet dat ik op een forum ooit zo snel ben geholpen.

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Goede keus, alleen SSD, indien niet voldoende (wat het vast wel is), dan pas andere componenten

( ik heb een pc uit 2008 met SSD, draait prima voor wat ik wil)

• Alienn
Nog een laatste vraagje: Zijn er dingen die ik nog moet aanpassen om maximaal gebruik te maken van een SSD? Ik had wel is wat gelezen dat je iets moest aanpassen in je bios om zo een betere prestatie te halen?

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Je SSD moet je in de bios instellen op AHCI, meer hoef je voor zover ik weet niet aan te passen in de bios. Kijk voor betrouwbaarheid in ieder geval wel naar ssd's met MLC geheugen. De beste zijn over het algemeen de Crucial M4, Samsung 840 pro en Intel 320 series.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Alienn schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 12:27:
[...]

Daarom vraag ik het eigenlijk juist. Ik heb voor deze SSD gekozen, voor de hoge snelheid, maar zoals TERW_DAN al aangaf maakt dit blijkbaar dus weinig uit.
Ik heb zelf een ADATA SX900 6Gbps SSD in mijn MSI U270 zitten met een 3Gbps aansluiting. De snelheden liggen stukken lager als op een 6Gbps controller, maar het ding voelt echt heel veel sneller aan als met de originele HDD (en de accuduur is ook nog wat beters).

• Alienn
Bedankt allemaal! Ik ben voor deze gegaan: pricewatch: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB
Pagina: 1