Toon posts:

[Wifi]Prestaties 54G steeds gemiddeld het beste.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,
Sinds kort hebben wij 80Mb/s internet van KPN wat prima werkt en aan de verwachte snelheid voldoet. Om het internet te delen gebruiken wij nog steeds een Sitecom 54G MIMO XR router. Deze heb ik in accespoint modus gehangen (DHCP, Nat etc. uit, Lan in gewone ethernet poort). De stabiliteit en het bereik van deze router is prima en iedereen in huis heeft voldoende snelheid. Voldoende betekend echter wel dat het bij lange na niet voldoet aan wat de 80Mb/s aansluiting heeft te bieden. Daar komt bij dat de laatste tijd bijna elke avond de snelheid via Wifi compleet instort waardoor ik dus opzoek ben naar een nieuwe N router (dual-band of niet)

Het standaard Wifi signaal in de ZTE modem van KPN maar meteen uitgezet aangezien dat zeer zwak was (staat ook in de kelder) Na het lezen van veel reviews heb ik als eerste de Dlink DIR-645 gekocht. Dit was echt een drama, zeer lage snelheden (ook weer als AP). Deze weer teruggebracht en een Sitecom WLR-6000 gehaald, de eerste dual-band router die ik probeer (weer AP). Op het moment werkt het 5ghz kanaal heel snel alleen het 2.4ghz is wederom een drama met extreem lage snelheden. Een paar mensen hier in huis hebben nog een laptop die niet het 5ghz kanaal ziet dus is dit ook geen werkbare situatie. Zij zitten een etage hoger dan de router. Nu twijfel ik heel erg over de volgende stap. Ik durf niet meer op internet reviews af te gaan aangezien ik nu twee keer tegenvallende resultaten heb.
Mijn vraag is dan ook of er hier mensen zijn die met een bepaalde router zeer goede, stabiele ervaringen hebben. Het gaat mij er dan vooral om dat ik hogere snelheden kan halen dan de oude 54g router. Telt het daarbij trouwens nog mee dat deze oude router nog 3 externe antennes heeft ipv de interne van de DIR-645 en de WLR-6000? Ik heb overigens bij alle drie de routers op kanalen gescand en daarnaar aangepast (veel 2.4ghz netwerken in omgeving), verschillende plaatsen geprobeerd etc. Het lijkt wel alsof ons huis ons geen snelle wifi verbinding gunt. Vraag me trouwens ook af hoe het kan dat die oude 54g router nou nog steeds beter werkt dan gloednieuwe van tussen de 65 en 100 euro.

Net nog even door het huis gelopen met mijn eigen laptop en ook het 5ghz kanaal heeft een zwak bereik. Het lijkt erop dat er nogal een dode hoek zit in de kamer van degene die alleen 2.4ghz kan ontvangen met zijn laptop. Als ik daar aan het bureau ga zitten valt het internet bijna weg maar zodra ik twee stappen naar links doe, richting het trapgat, waar de router een verdieping lager staat, komt het weer volledig terug. De 54G router heeft dus totaal geen last van deze dode hoek en staat zelfs nog verder weg dan de WLR-6000.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2013 11:52 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 11:24:
Beste,
Sinds kort hebben wij 80Mb/s internet van KPN wat prima werkt en aan de verwachte snelheid voldoet. Om het internet te delen gebruiken wij nog steeds een Sitecom 54G MIMO XR router. Deze heb ik in accespoint modus gehangen (DHCP, Nat etc. uit, Lan in gewone ethernet poort). De stabiliteit en het bereik van deze router is prima en iedereen in huis heeft voldoende snelheid.
Voldoende betekend echter wel dat het bij lange na niet voldoet aan wat de 80Mb/s aansluiting heeft te bieden.
Dat is niet heel vreemd, omdat je zeer waarschijnlijk 802.11g als WiFi protocol gebruikt, dat heeft een snelheid van max 54Mb/s. Vandaar ook de productnaam met "54G" van je Sitecom router. Dus 80Mb/s over 802.11a/b/g WiFi ga je nooit halen. Met de 802.11n variant is ook nog maar de vraag.

De kwalitieit van je WiFi signaal wordt beinvloed door een aantal factoren: Bouwmaterialen in je gebouw, de vorm van je gebouw, deuren open / dicht, WiFi verstoringen van je buren, etc..
Daar komt bij dat de laatste tijd bijna elke avond de snelheid via Wifi compleet instort waardoor ik dus opzoek ben naar een nieuwe N router (dual-band of niet)
Waar woon je? In een boerengat? Of in het centrum van een stad, in een studentenhuis gok ik? Dan is het niet heel vreemd. WiFi is een shared-medium, dus iedere node heeft een strijdt met alle nodes om "zendtijd" te krijgen anders worden alle signalen gefrituurd.

edit:
Ah, wacht, je schreef het zelf al:
(veel 2.4ghz netwerken in omgeving), verschillende plaatsen geprobeerd etc. Het lijkt wel alsof ons huis ons geen snelle wifi verbinding gunt.
Het enige wat je zal helpen is meerdere AP's te plaatsen in huis, en deze te verbinden met een kabel aan je centrale router. Óf gewoon ouderwets kabels voor elke PC/laptop. Maar ik denk dat er op het moment helaas niet veel aan te veranderen. Zie op de volgende site wat testresultaten van AP's:

http://www.smallnetbuilde...arts/bar/81-2_4-ghz-dn-3s
http://www.smallnetbuilde...ts/bar/102-5-ghz-dn-80-3s

[ Voor 12% gewijzigd door webfreakz.nl op 23-02-2013 11:59 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
webfreakz.nl schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 11:54:
[...]

[...]

Dat is niet heel vreemd, omdat je zeer waarschijnlijk 802.11g als WiFi protocol gebruikt, dat heeft een snelheid van max 54Mb/s. Vandaar ook de productnaam met "54G" van je Sitecom router. Dus 80Mb/s over 802.11a/b/g WiFi ga je nooit halen. Met de 802.11n variant is ook nog maar de vraag.
Ben me daar helemaal van bewust, was misschien niet duidelijk. Mijn doel is meer een zo optimale situatie te creeren waarbij het me opvalt dat de 54g dus veel beter presteert dan nieuwe modellen. Zou dat met die antennes te maken hebben? Als dat zo is zou het dan de moeite waard zijn om bijv. het volgende model te proberen: http://www.routercenter.n.../tp-link-tl-wr1043nd.html

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Die kan je inderdaad proberen, met de nadruk op proberen. Het blijft een shared medium, dus het biedt je geen enkele garanties. De prestaties zijn afhankelijk van een hoop factoren, en uiteindelijk kost het al dat geprobeer een hoop tijd en geld.

Als je zekerheid wilt dan zal je toch echt aan de slag moeten gaan met kabels ben ik bang ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist de TP link aangesloten. Werkt prima! Toch het idee dat externe antennes beter werken.