Nieuwe remmen willen niet blokkeren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
Hallo,

Gisteren hebben we nieuwe remmen voor onder mijn Fiat Punto van 2001 gezet.

Nu heb ik niet het gevoel dat het echt beter remt en als ik op een b-weggetje echt volop de rem in trap krijg ik de wielen niet blokkerend. Dit lukte voorheen wel.

Is er iets fout gegaan of zit er niet genoeg druk o.i.d. op? Ik neem aan dat als je met 120 volop remt dat je wel blokkerende wielen krijgt? Op het gras lukte het wel overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

NoFearCreations

3DPrint the world!

Als je dat te snel heb geprobeerd, dan is de kans groot dat je blokken nu verglaasd zijn? Leidingen los gehad, want dan moet je hem ontluchten, het pedaal gaat niet tot op de bodem? Heeft een punto van 2001 geen ABS?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Vorig jaar ook nieuwe blokken + schijven gekregen op mijn wagen, kreeg toen de mededeling dat ik de eerste week voorzichtiger moest zijn dan anders..
De blokken moeten zich nog aanpassen aan de schijf..
Na montage zullen de blokken niet 100% aansluiten op de schijf.. of in ieder geval gelijke druk uit kunnen oefenen op het gehele vlak..
Daardoor kan de remweg iets langer zijn..

Na een weekje remmen moet het weer helemaal goed zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:27
Wat bedoel je met nieuwe remmen? Dat kan echt op 100 manieren opgevat worden...

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik neem aan nieuwe remblokken. Meest waarschijnlijke optie.

Zoals Remko24 al zei. Oh kijk... illustraties! :p

-------------------------------- Nieuw remblok, maakt nog geen optimaal contact met de remschijf
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Remschijf met slijtage, wat bij normaal gebruik optreedt.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Nieuw remblok na 'inslijten', maakt over gehele oppervlak contact met remschijf.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Remschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:42
Altijd gevaarlijk als mensen zelf iets doen zonder er echt volledig iets vanaf te weten :D

Wel remblokken kunnen wisselen, maar niet weten dat je ze nog moet inwerken/remmen?
Ik zou me niet veilig voelen in die auto :p

Nieuwe blokken hebben altijd xxx km nodig om in te slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-05 20:25

TommyGun

Stik er maar in!

De eerste week moet je rustig inremmen...

Succes met opnieuw vervangen!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Mwa... het moet wel heel bont gemaakt zijn wil meer dan een oppervlakkige 'verbranding' van de remblokken hebben plaatsgevonden. Dat minder stroeve laagje slijt er ook wel weer af.

Komende weken normaal rijden en wat extra afstand houden/tijdig afremmen. Daarna bij twijfel evt. remvertraging laten meten bij willekeurige banden/remmen/uitlatenboer. Als die remvertraging goed is (en daar gaat het uiteindelijk om) kun je voorlopig weer voort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:05
Zijn de schijven vervangen? Zoniet, dan duurt het even voordat het remt als voorheen. De schijf is niet mooi vlak dus de remblokken hebben minder oppervlak om aan te grijpen.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

NoFearCreations

3DPrint the world!

Een week inremmen is onzin, als dat wel zo zou zijn is het levens gevaarlijk. Binnen een paar kilometer, en een paar keer normaal remmen zou het al goed moeten zijn. Zou toch wat zijn als je je remmen vervangt, en dag later een iemand aanrijd omdat ze nog niet "ingeremd" zijn.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 10:36

vleesjus

echte vleesjus!

Heb je de remschijven weer goed ontvet met remmenreiniger?

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
NoFearCreations schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 12:57:
Een week inremmen is onzin, als dat wel zo zou zijn is het levens gevaarlijk. Binnen een paar kilometer, en een paar keer normaal remmen zou het al goed moeten zijn. Zou toch wat zijn als je je remmen vervangt, en dag later een iemand aanrijd omdat ze nog niet "ingeremd" zijn.
Nou ja, binnen 1 week tijd na wisselen van remblokken heb jij niet dezelfde remkracht (stoptijd) als voorheen (natuurlijk niet als je voorheen kale blokken had, maar je snapt het punt).
En je moet sowieso rustig inremmen, en niet na 1 dag al noodstops maken vanaf 120km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Ik heb het laten doen, door een bekende dat wel.

Overigens remt alles gewoon prima, ik vond het gewoon vreemd dat mijn rem niet wilde blokkeren als ik hem volledig intrapte.

En nee, de enigste optie wat niet was aangevinkt bij deze auto was de ABS.

Ik heb er ondertussen alweer 200km opzitten (sinds ik dit topic aanmaakte), niets aan de hand verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dat is sowieso iets wat je nooit wilt hebben eigenlijk, het blokkeren van je remmen.
Je zult vast blokkeren van je wielen bedoelen, maar ook dat wil je niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je wielen blokkeren, blokkeren je remmen ook 8)7

Toen ik nieuwe schijven op mijn auto had, remde hij ook ronduit klote. Je moet ook niet ineens lomp remmen, je moet ze inslijten, beetje wat hierboven al 20x herhaald is onderhand :P Geef het een paar dagen en je merkt dat ze steeds beter remmen.

Geen idee trouwens of het vol intrappen van de rem heel veel kwaad kan nu, maar het wordt dus wel afgeraden.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:18

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Als je bij nieuwe blokken (wat ik vermoed) een paar keer vol in de remmen gaat dan kunnen ze hard worden (verglazen, wat hierboven ook al staat) en nog slechter gaan remmen, Als het goed is zit er bij een setje remblokken ook een (vaak rood) labeltje/papiertje waarop staat dat je de eerste tijd bij voorkeur rustig moet remmen om de schijf en blokken op elkaar in te laten slijten. Gebruiksaanwijzing volgen dus :P

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Grrrrrene schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 15:03:
Als je wielen blokkeren, blokkeren je remmen ook 8)7
8)7 ?

Zo vanzelfsprekend is dat niet?
Als je rem blokkeert, in de zin van de zuiger wilt niet eruit komen, dan draait je wiel gewoon door hoor.

En visa versa hetzelfde, als er iets mis is met het wiel (of ophanging van, lager whatever) dan kan het wiel ook vastlopen, en dat heeft ook niks met de rem te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ah, de kenner is aanwezig hoor... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 15:44:
[...]

8)7 ?

Zo vanzelfsprekend is dat niet?
Als je rem blokkeert, in de zin van de zuiger wilt niet eruit komen, dan draait je wiel gewoon door hoor.

En visa versa hetzelfde, als er iets mis is met het wiel (of ophanging van, lager whatever) dan kan het wiel ook vastlopen, en dat heeft ook niks met de rem te maken.
Heb je het topic niet gelezen dan? Hij klaagt dat de remmen niet blokkeren als hij hard op de rem trapt, niet over vastzittende remklauwen o.i.d. De reactie van "je wil ook geen blokkerende remmen, je wil hoogstens blokkerende wielen" vind ik dan flauw, want wat hij bedoelt is volgens mij gewoon helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Ik heb inderdaad remblokken.
En wat ik bedoelde is inderdaad dat de wielen blokkeren omdat je zo hard remt.

Maar goed, ik denk dat het wel prima gaat, sinds mijn auto ongeluk bijna een jaar geleden houd ik altijd afstand :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
TommyGun schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 16:01:
[...]

Ah, de kenner is aanwezig hoor... :|
Op zich heeft hij wel gelijk, een week is wel erg lang. Of je moet hooguit enkele kilometers per dag rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Peenutzz schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:19:
[...]

Op zich heeft hij wel gelijk, een week is wel erg lang. Of je moet hooguit enkele kilometers per dag rijden :P
Een week is gewoon een zekere factor, juist omdat er mensen zijn die maar enkele kilometers per dag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Grrrrrene schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 16:26:
[...]

Heb je het topic niet gelezen dan? Hij klaagt dat de remmen niet blokkeren als hij hard op de rem trapt, niet over vastzittende remklauwen o.i.d. De reactie van "je wil ook geen blokkerende remmen, je wil hoogstens blokkerende wielen" vind ik dan flauw, want wat hij bedoelt is volgens mij gewoon helder.
Heb jij het wel helemaal gelezen? Ik zeg volgens mij duidelijk dat hij (en niemand dus, tijdens normaal gebruik) GEEN blokkerende wielen en/of remmen wilt.
En het antwoord op zijn OP was al gegeven. Mijn reactie ging over zijn post boven mij, over dat hij het vreemd vind dat zijn remmen niet willen blokkeren.

Dus gaf ik aan, nee logisch, zoiets moet je ook niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:55
Omdat iets minder goed werkt en dat je iets nog moet inrijden betekend nog niet dat het levensgevaarlijk is. :/ Als je nieuwe motorbanden hebt dan moet je die ook wel even inrijden. Dat is ook doodnormaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:14
NeutraleTeun schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 18:27:
[...]

Heb jij het wel helemaal gelezen? Ik zeg volgens mij duidelijk dat hij (en niemand dus, tijdens normaal gebruik) GEEN blokkerende wielen en/of remmen wilt.
Natuurlijk wil je wel dat de wielen kunnen blokkeren, ik zou me niet veilig voelen met de auto op een helling als ik de wielen niet kon blokkeren met de (hand)rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Normaal gebruik zeg ik toch. Als je stil wilt staan dan "gebruik" je de wielen niet.
En je weet donders goed zelf ook wel dat blokkeren tijdens stilstaan daar niet onder valt :F

Over flauwe reacties gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 21:31
TommyGun schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 18:00:
[...]

Een week is gewoon een zekere factor, juist omdat er mensen zijn die maar enkele kilometers per dag rijden.
kan ook veel kms maken op de snelweg zonder ooit je rem te moeten aanraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 24 februari 2013 @ 12:30:
[...]
kan ook veel kms maken op de snelweg zonder ooit je rem te moeten aanraken...
Als je altijd zo goed anticipeert dan heb je de remmen nooit nodig, ergo; is 'inremmen' sowieso overbodig ;).

Maar ik neem aan dat je post niet serieus bedoeld was.

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 24-02-2013 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:06

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik begrijp dat verglazen niet zo goed, als ik met mijn motor op het circuit ga rijden heb ik altijd een set extra remblokken bij. Als de blokken die erop zitten halverwege de dag op zijn steek ik gewoon nieuwe blokken en ga rechstreeks het circuit op en dan ook ineens vol in de ankers enzo. Nooit problemen mee.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jellabie schreef op zondag 24 februari 2013 @ 19:29:
Ik begrijp dat verglazen niet zo goed, als ik met mijn motor op het circuit ga rijden heb ik altijd een set extra remblokken bij. Als de blokken die erop zitten halverwege de dag op zijn steek ik gewoon nieuwe blokken en ga rechstreeks het circuit op en dan ook ineens vol in de ankers enzo. Nooit problemen mee.
Zou natuurlijk aan de samenstelling van de remblokken kunnen liggen... Maar ik heb het ook altijd een raar verhaal gevonden. Is het bovenste laagje anders dan de rest van het remblok oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 02:52

Bullet NL

Eigen Wijs

janvanduschoten schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 15:11:
Als je bij nieuwe blokken (wat ik vermoed) een paar keer vol in de remmen gaat dan kunnen ze hard worden (verglazen, wat hierboven ook al staat) en nog slechter gaan remmen, Als het goed is zit er bij een setje remblokken ook een (vaak rood) labeltje/papiertje waarop staat dat je de eerste tijd bij voorkeur rustig moet remmen om de schijf en blokken op elkaar in te laten slijten. Gebruiksaanwijzing volgen dus :P
Deze meneer heeft gelijk, iets zegt mij dat hij het met auto's doet.......

Maar goed, ik neem aan dat je auto na het verwisselen van je auto ook even op een remmentestbank heeft gestaan om de krachtverschillen tussen je 4 wielen in kaart te brengen?? Zo niet, zou je dat nu nog even kunnen doen om te kijken als je auto aan alle eisen voldoet.

Met remmen van een auto moet je niet knoeien......

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Jellabie schreef op zondag 24 februari 2013 @ 19:29:
Dat verglazen krijg je ook als je regelmatig te zacht remt, dan worden de remblokken enigszins gepolijst en het gladde oppervlak dat je dan krijgt is slecht voor de wrijvingsweerstand, die gaat omlaag, met als gevolg dat je remmen voor geen meter remmen. Zul je op het circuit over het algemeen geen last van hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Op het circuit komt een ander probleem om de hoek kijken (voor de niet zeer professionele rijders) ... fading.

(ja iedereen kan er last van hebben, bedoel meer de tijd waarin het optreedt)

[ Voor 30% gewijzigd door NeutraleTeun op 24-02-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 18:27:
[...]

En het antwoord op zijn OP was al gegeven. Mijn reactie ging over zijn post boven mij, over dat hij het vreemd vind dat zijn remmen niet willen blokkeren.

Dus gaf ik aan, nee logisch, zoiets moet je ook niet willen.
Het gaat mij erom dat een goed werkend remsysteem wel moet kunnen blokkeren (afgezien van ABS systemen die ingrijpen). Dat je in de praktijk niet wil dat zoiets gebeurt, is iets heel anders. Dat heet gedoseerd remmen. Maar als je vol in de ankers gaat moeten je remmen wel voldoende remkracht kunnen genereren. Dat je wielen dan nog niet willen blokkeren geeft al aan dat je remmen nog niet maximaal kunnen remmen.

Pagina: 1