Exporteren auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:52
Ik ben op zoek naar wat tips voor een collega van mij.
Deze collega is Frans, en gaat nu na 6 jaar in NL te hebben gewoont weer terug naar FR.

Nu heeft hij een 2 jaar oude 207, die hij mee wil nemen naar Frankrijk.
Lokatie is Groningen, en hij is van plan aanstaande woensdag met zijn hebben en houden in die auto naar Frankrijk te rijden.

Stappenplan zoals het ons nu lijkt:

1: Auto laten uitvoeren bij de RDW:
http://www.rdw.nl/nl/part...ges/Eenautouitvoeren.aspx
http://www.rdw.nl/nl/over...ingsstationGroningen.aspx
Kosten: 11,70 euro
Probleem: Auto mag nu de weg niet meer op, dus uitvoerkenteken aanvragen.

2: Nummerplaten laten maken met nieuwe uitvoerkenteken....
http://www.brezan.nl/verkooppunt/16/
Kosten: 30,00 euro (+/-)
[Is deze stap over te slaan op de een of andere manier?]

3: Naar Frankrijk rijden en auto daar laten registreren
http://france.angloinfo.c...cle-ownership/eu-vehicle/
http://www.mfe.org/index....n-en-France-d-un-vehicule

4: Nieuwe nummerplaten bestellen in Frankrijk.

Ok, dat staat, maar dan zijn er nog twee parallele paden te bewandelen.
1: De verzekering. Geen idee hoe en wat, gaan we maandag maar even mee bellen.

2: De belasting terugvragen.
http://www.belastingdiens..._bpm/teruggaaf_bij_export

Maar daar wordt het wat verwarrend. Twee methodes:
1: Export nederlands kenteken
2: Export buitenlands kenteken.

Volgens mij moeten we de eerste hebben.
Dus het lijkt erop dat het formuliertje invullen is en done.

Maar ik lees dat er dan ook weer belasting betaald moet worden bij binnenkomst in Frankrijk:
"Taxe(s)
Il s'agit de la taxe sur la valeur ajoutée (TVA) qui est actuellement de 19,6 % sur les véhicules. "

Maar dat mag hij zelf nog wel even nalezen.

Hebben jullie nog tips hierover, dingen die ik vergeten ben. Is het mogelijk dit te regelen vanuit Frankrijk, of moet dit live gebeuren terwijl hij nog in NL is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
btw betalen is niet meer nodig aangezien hij importeert vanuit een ander EU land, vergeet ook de auto niet te verzekeren / de oude verzekering aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-07 13:44
Bij uitvoer door een particulier wordt de rest-BPM teruggegeven.
De BTW wordt niet teruggegeven. Evenmin hoef je BTW te betalen in het land waar je de auto importeert (in dit geval de Franse TVA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 15:09
Toen ik naar Frankrijk emigreerde, heb ik de auto in Frankrijk van Franse kentenplaten voorzien (naar de prefectuur om een carte grise aan te vragen). Vervolgens heb ik in Nederland de registratie van de auto bij de RDW beeindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:52
Dat scheelt dan inderdaad een setje platen laten maken. De registratie beeindigen, kan dat ook vanaf afstand, of ben je daar voor terug in Nederland geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:07

BrZ

FireAge schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:38:
Dat scheelt dan inderdaad een setje platen laten maken. De registratie beeindigen, kan dat ook vanaf afstand, of ben je daar voor terug in Nederland geweest?
In de 1e link die je gaf staat dit:
U hoeft het kenteken niet op naam te hebben om de uitvoer te regelen. Wel moet u minimaal 18 jaar oud zijn.
Voor het aanmelden van de uitvoer heeft u nodig

Een geldig legitimatiebewijs
Het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs van het kentekenbewijs.
De kentekenplaten (-plaat) van uw voertuig
Als hij de papieren en de platen naar jou op stuurt zou jij het voor hem kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:50

Tomatoman

Fulltime prutser

FireAge schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:38:
Belangrijker dan dat setje platen is dat de auto verzekerd is tijdens de reis naar Frankrijk. Wat hij zou kunnen doen is in de auto naar Frankrijk rijden en vervolgens de Nederlandse platen en papieren naar iemand in Nederland sturen, die ermee naar de RDW gaat. Vanaf dat moment is het Nederlandse kenteken niet meer geldig - je moet de platen ter plekke inleveren - en de auto dus niet meer verzekerd!

Ik weet niet hoe het importtraject in Frankrijk verloopt, maar ik kan me voorstellen dat je daar langs het Franse equivalent van de RDW moet met de Nederlandse papieren en de auto. Dat gaat dus alsnog niet, omdat je met de onverzekerde auto niet de weg op mag. Is er een mogelijkheid om de auto een paar dagen bij het Franse keuringsstation te stallen? Dan kan in de tussenliggende dagen de auto in Nederland worden afgemeld bij de RDW.

Volgens mij ben je tijdig begonnen met uitzoeken hoe het zit, en dat is maar goed ook. Ik ben wel benieuwd hoe het uiteindelijk allemaal gaat aflopen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 24-02-2013 17:20 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Ik mis inderdaad de stap verzekeren! Wat op chassisnummer kan of op exportplaat nummer.

Metalen export platen kan je laten maken, maar hoeft niet perse, je krijgt kartonnen platen van de RDW. Bij slecht weer zijn metalen we aan te raden, of je moet de kartonnen platen plastificeren :)

Zelf heb ik met exporteren de verzekering van tevoren geregeld op de dag van afmelden, die genoemde dag afmelden, platen laten maken, kenteken doorbellen naar de verzekering en naar Polen gereden. Hier melden bij de douane, dan langs de belastingdienst (waar ik verwijderingsbijdrage moest voldoen) en dan aanmelden en kenteken krijgen.

Trouwens, de exportverzekering kan op chassisnummer, maar dan kan je geen pechhulp erbij nemen. Voor de pechhulp moet je op de exportplaten verzekeren. De dag dat ik vertrok heb ik die doorgebeld en had dus geen groene kaart. Die in principe sowieso niet meer verplicht is, maar handig zou kunnen zijn.

Soortgelijk traject lijkt me niet veel anders in Frankrijk.

[ Voor 55% gewijzigd door The_MAN op 24-02-2013 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-07 20:49
Informeer eens bij een GWK kantoor, die exporteren auto's ism het VWE.
Heb je alles op een kantoor, uitschrijving, export platen en verzekering.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Let op dat de meeste verzekeraars in Nederland geen auto op basis van het chassisnummer of een tijdelijk kenteken willen verzekeren. Er zijn uitzonderingen, maar veel grote verzekeraars doen het eenvoudigweg niet. Ik weet niet hoe dat in Frankrijk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 17:57

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Je hebt in Nederland ook gewoon Export Kentekens hoor, exporteren en op kenteken gooien naar Frankrijk rijden invoeren klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

DJ-Visto schreef op zondag 24 februari 2013 @ 20:22:
Je hebt in Nederland ook gewoon Export Kentekens hoor, exporteren en op kenteken gooien naar Frankrijk rijden invoeren klaar?
Nee, want een exportkenteken betekent (ten minste in Duitsland) niet automatisch dat je verzekerd bent. Het recht om de wegen te mogen gebruiken en verzekering zijn twee verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07 20:32
Je hebt wel platen waar je standaard verzekerd bent voor een x aantal dagen.

Exporteren en de platen (Verzekerde) kun je gewoon halen bij een GWK kantoor. Kosten gemiddeld 45~50 euro voor de exportdocumenten / vrijwaring, en ik dacht zo'n 200 euro voor de verzekerde exportplaten.

[ Voor 57% gewijzigd door RedHat op 24-02-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
RedHat schreef op zondag 24 februari 2013 @ 21:18:
Je hebt wel platen waar je standaard verzekerd bent voor een x aantal dagen.

Exporteren en de platen (Verzekerde) kun je gewoon halen bij een GWK kantoor. Kosten gemiddeld 45~50 euro voor de exportdocumenten / vrijwaring, en ik dacht zo'n 200 euro voor de verzekerde exportplaten.
Dat zou ik dus zeker niet doen! Export platen maken kost ongeveer €30, verzekering voor een week €75 als ik met goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Let trouwens op dat je Export platen alleen in Veendam of Den Haag kan halen ... Zeker als die collega een Frans ID heeft kan je niet bij een willekeurig RDW punt export platen halen. In Veendam zit ook een goed kantoor waar je een 10daagse verzekering op Exportplaten kan halen voor ongeveer 50 euro :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
WhizzCat schreef op maandag 25 februari 2013 @ 15:25:
Let trouwens op dat je Export platen alleen in Veendam of Den Haag kan halen ... Zeker als die collega een Frans ID heeft kan je niet bij een willekeurig RDW punt export platen halen. In Veendam zit ook een goed kantoor waar je een 10daagse verzekering op Exportplaten kan halen voor ongeveer 50 euro :)
Nee hoor, in Almelo kreeg ik de kartonnen platen bij het uitschrijven en heb om de hoek metalen platen laten maken. Geen probleem. Verzekering kan je via internet doen bij het VWE: "U heeft een Groene kaart personenauto inclusief Car Assistance - inclusief 9,7% assurantiebelasting (alleen mogelijk voor voertuigen onder de 3500 kg met een geldig NL-exportkenteken) besteld voor € 99,00. "

De Interpolis wou trouwens niet verzekering op export platen, die vertelden mij dat de VWE de enige is die dit doet. Of ze de enige zijn weet ik niet, maar ze doen het zeker :)

Van de RDW: Voor uitvoer gaat u naar een RDW-keuringsstation of naar de balie van de RDW in Veendam of Zoetermeer.

Kan dus uitschrijven bij elk keuringsstation!

[ Voor 17% gewijzigd door The_MAN op 25-02-2013 17:06 ]

Pagina: 1