Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

voeding nou defect of niet?

Pagina: 1
Acties:

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-08 19:05
Hallo,

Ik ben deze week over gestapt van een MSI P45 Platinum board naar een Asrock Z77 Extreme4 board.

Wat is nu het geval:

Mijn voeding, een Chieftec GPS 550ABA (550W), werkt naar behoren op mijn oude board maar vertikt het op m'n nieuwe board. USB krijgt spanning maar dat diagnose displaytje gaat ook niet aan (klopt dit?). Het enige wat de voeding doet is een tikje laten horen (gechecked, is van de fan afkomstig), je ziet de fan gelijktijdig een 'zetje' krijgen en daarna.... niets. Als ik de ' paperclip' methode op de voeding loslaat, doet hij precies hetzelfde, een klikje, fan die iets beweegt en verder niets; hij blijft dus niet draaien. Dit laatste zou duiden op een defecte voeding maar waarom doet deze voeding het prima, met draaiende fan, op m'n oude moederboard? Hebben de nieuwste boarden een ietswat afwijkende pinout?

Ik verwacht vandaag een andere voeding binnen te krijgen, een Cooler Master Silent Pro M2 620W en hoop dat ik daarmee het board aan de praat kan krijgen, anders heb ik een groter probleem.

Porto

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Als je met een paperclip je voeding start moet je er meestal een belasting aan hangen, zoals een harddisk ofzo.
Het kan zijn dat je met monteren van je moederbord kortsluiting ergens hebt gemaakt, check of je alle afstandhouders goed hebt gemonteerd (als je er eentje teveel hebt gemonteerd kan die aan de achterkant sluiting maken).
Ik zou eerst beginnen met de paperclipmethode met 2 harddisks. Als die niet draaien is je voeding kapot.

• porto33
Hallo,

Twee andere voedingen gaven met de paperclip methode een draaiende fan zonder enige belasting eraan gekoppeld; m'n nieuwe voeding reageert ook op deze manier.

Hij werkt dus niet helemaal optimaal meer, blijkbaar net genoeg om m'n oude moederboard te kunnen opstarten maar niet meer de meest moderne; die trekken standaard al een stuk meer vermogen denk ik.

Maar ik ben reeds geholpen, het systeem draait nu als een zonnetje! _/-\o_

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een slordige copy/paste uit het voedingen topic deel 28

Turn-on delay
Heel soms valt het voor, dat sommige moederborden in combinatie met sommige voedingen niet werken hoewel er niets mis is met de voeding, noch het moederbord. Ook zou de voeding met een dikke marge het systeem moeten kunnen trekken.
Wat is dan de oorzaak van het probleem?
De oorzaak van het probleem is dan te wijten aan een compatibiliteitsprobleem tussen het moederbord en de voeding met betrekking tot de 'Turn-on delay' van de voeding.

Wanneer voedingen niet ingeschakeld zijn, leveren ze toch een bepaald spanning op +5Vsb (hier kan echter geen hoog vermogen uitgetrokken worden zolang de voeding niet aangeschakeld wordt), dit is nodig om bijvoorbeeld een signaal naar het moederbord te geven dat het moederbord op zich weer nodig heeft om het "schakel jezelf nu aan"-signaal te kunnen teruggeven aan de voeding wanneer de gebruiker de powerknop van de pc induwt. Eens de voeding aangaat heeft deze enige tijd nodig om de spanning op alle lijnen naar het gewenste niveau te brengen (onder andere omdat condensatoren in de voeding moeten opgeladen worden). De tijd die hiervoor nodig is, noemt men de 'Turn-on delay'. Wanneer de spanningen vervolgens stabiel op niveau zijn, geeft de voeding een 'POWER GOOD' signaal naar het moederbord waardoor het ganse opstartproces van de computer kan beginnen.

Sommige voedingen hebben een nogal afwijkende Turn-on delay, of sommige moederborden zij hierin nogal kieskeurig en veeleisend. Als je dan net een verkeerde combinatie hebt van moederbord en voeding, kan dit dus leiden tot compatibiliteitsproblemen waardoor je pc niet meer wil opstarten. Dit betekent dus dat er niets mis is met de voeding en niets mis met het moederbord. Ze werken gewoon nu eenmaal niet met elkaar.

Er is niet echt iets wat je kan doen om dit te verhelpen. De enige optie is dus gewoon een andere voeding voorzien voor dit moederbord. Met een beetje commerciële goodwill van de winkel waar je de voeding hebt gekocht kan je dit probleem misschien aan de verkoper uitleggen, en willen ze misschien de voeding onder bijkomende kosten omruilen voor een andere. Anders heb je pech...

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• porto33
Hoi Lip,

Duidelijk verhaal, dit was mij iig niet bekend maar ik ervoer het nu zelf.

In theorie zou je denken dat je die paar grote condensatoren in de voeding een grotere waarde zou moeten geven opdat ze meer capaciteit krijgen om het moederboard te kunnen opstarten maar dat turn-on delay wordt dan nog langer; het is het ook niet echt waard, m'n nieuwe voeding kostte rond de 85 euro dus echt arm word ik er niet van.

De oude voeding hoef ik niet aan te bieden ter inruil, die was al meerdere jaren oud; ik houd hem nu bij m'n oude moederboard voor opbouw van een ander systeem, die combi werkt tenminste goed.