Toon posts:

2 HDDs incl. data samen voegen en partitioneren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment 2 dezelfde 3TB schijven en een SSD. Ik wil mn OS draaien op de SSD en mn 2 HDDs opsplitsen in 2 partities: 0.6 + 5.4TB.

Nou loop ik tegen hetvolgende aan:
1 van de HDDs had ik al eerder in gebruik en staat vol met films, films die ik niet allemaal ergens tijdelijk neer kan zetten. Is er een manier om mijn geplande opstelling te bewerkstelligen zonder dat die data verloren gaat? Of ben ik genoodzaakt hem te formatteren en zo ja, wat zou dan de beste aanpak zijn? Want ik heb hier geen verstand van en wil t absoluut niet verknallen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je 2 schijven gaat samenvoegen tot 1 volume vergroot je het risico natuurlijk wel. Als 1 van de 2 schijven er mee stopt ben je al je data kwijt. Sowieso ontkom je er niet aan beide schijven te formatteren als je dit wil doen.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 22-02-2013 23:29 ]

Verwijderd

Op een Intel controller met Intel onboard RAID kun je van een enkele disk met bestaande data een RAID0 maken door een tweede disk toe te voegen. Die tweede disk moet dan wel leeg zijn of althans daarvan blijft de data niet behouden. Als je dus alles op één 3TB schijf kunt krijgen, kun je dit overwegen.

Je kunt natuurlijk ook een 3e 3TB schijf kopen en die gebruiken als backup, dat hoort natuurlijk eigenlijk wel. ;)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Of het nog slimmer aanpakken en gewoon een 500 GB schijfje kopen en erbij hangen in plaats van het risico te lopen dat je al je films kwijt raakt.

Verwijderd

Wat moet hij met 500GB als hij misschien wel 6TB (2x 3TB) aan data heeft? Een extra 3TB schijf kopen lijkt me dan logischer, eventueel met losse externe USB3 behuizing. Dan kun je hem normaliter uit laten wat nog iets veiliger is.

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-01 21:35
in 2 partities: 0.6 + 5.4TB
Dat klinkt als een OpenELEC opzetje.

Waarom draai je OpenELEC niet van een losse SD-card of USB stick?
Dan blijft je SSD ongemoeid, en wanneer nodig boot je van de SD/USB stick.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Roel1966 schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 00:46:
Of het nog slimmer aanpakken en gewoon een 500 GB schijfje kopen en erbij hangen in plaats van het risico te lopen dat je al je films kwijt raakt.
Of het nog slimmer aanpakken en niet één groot volume gebruiken maar hardlinks gebruiken of het tweede volume niet een schijfletter toe te kennen maar te mounten in een lege directory op het eerste volume.

Zelf zie ik op mijn computer niet eens schijfletters (heb ik uitgeschakeld) maar heb ik één volume welke 'data' heet. Daarin bevinden zich directory's waarin de andere schijven zijn gemount.

Verwijderd

Topicstarter
Een extra hardeschijf kopen is geen optie. Ik heb een GA-Z68X-UD4-B3, dus helaas geen Intel controller want wat CiPHER zei is precies wat ik zoek. Stel dat ik er niet voor kies om niet te partitioneren en ze dus gewoon samen wil voegen? Ik wil echter wel dat 't als 1 partitie zichbaar is in Windows.

Raden jullie mij aan om dat op deze manier te doen of RAID0 te gebruiken? Want volgens mij telt RAID0 wel de ruimte bij elkaar op, maar spreid t de data zodanig dat als 1 hardeschijf kapot gaat, je de ander niet ergens in kan pluggen en gewoon door je bestanden kan browsen. Van die 500GB belangrijke data maak ik namelijk een backup, van de TBs aan films niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2013 14:31 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 14:26:
Een extra hardeschijf kopen is geen optie. Ik heb een GA-Z68X-UD4-B3, dus helaas geen Intel controller want wat CiPHER zei is precies wat ik zoek. Stel dat ik er niet voor kies om niet te partitioneren en ze dus gewoon samen wil voegen? Ik wil echter wel dat 't als 1 partitie zichbaar is in Windows.
Je hebt wel degelijk een Intel controller en 2 x 6GB en 4 x 3GB s-ata poorten via de Intel controller op dit board althans volgens de specs van Gigabyte zelf. Daarbij dacht ik zelf dat je die 500 GB meer als werkpartitie wilde gebruiken en vandaar het idee van een losse 500 GB harddisk.

Een andere optie zou JBOD zijn geweest maar ik zie dat de Intel en Marvell controllers dat niet ondersteunen want op die manier heb ik mijn Synology NAS ingedeeld. Maar dan zal je inderdaad de opties moeten proberen die de mensen hierboven schrijven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 23:59:
Op een Intel controller met Intel onboard RAID kun je van een enkele disk met bestaande data een RAID0 maken door een tweede disk toe te voegen. Die tweede disk moet dan wel leeg zijn of althans daarvan blijft de data niet behouden. Als je dus alles op één 3TB schijf kunt krijgen, kun je dit overwegen.

Je kunt natuurlijk ook een 3e 3TB schijf kopen en die gebruiken als backup, dat hoort natuurlijk eigenlijk wel. ;)
Dit ga ik morgen dus proberen. Ik heb in de handleiding van m'n mobo gekeken en beschik idd over een Intel controller. Daar zal ik dus eerst dus 1 schijf op aansluiten. Als 't goed is wordt die in Windows zichtbaar als een 3TB partitie met daarop data waar ik gewoon doorheen kan bladeren. Vervolgens sluit ik de 2e schijf aan en ga ik naar Disk Manager om 't volume van de (1e) partitie uit te breiden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem. Ik heb de schijf aangesloten maar hij is niet zichtbaar in de explorer. Bij Disk Management zie ik em er echter wel tussen staan maar met rechter-muis zijn alle opties grijs. Ik kan er niet in kijken, ik kan geen letter toewijzen (volgens mij de rede dat ie niet zichtbaar is), converten naar een dynamic disk werkt niet want er is niet genoeg ruimte (van de 2.7TB is er 1.2TB in gebruik).

Afbeeldingslocatie: http://i1207.photobucket.com/albums/bb464/QuakeFX/DiskManagement_zpsaa27d001.jpg

Ik heb de schijf in kwestie in een Synology DS213 gebruikt, kan 't zijn dat die een indeling heeft gekozen die Windows niet herkent? :?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2013 17:27 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:08
Verwijderd schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 16:48:
Ik heb de schijf in kwestie in een Synology DS213 gebruikt, kan 't zijn dat die een indeling heeft gekozen die Windows niet herkent? :?
De meeste NAS'jes draaien op Linux dus grote kans dat een bijbehorend bestandssysteem is gebruikt zoals EXT3, EXT4 of XFS.

Verwijderd

Topicstarter
:'(

Het schijnt idd EXT4 te zijn. Ik ben aan de slag gegaan met Ext2 Volume Manager en die zou een EXT4 schijf in Windows moeten kunnen mounten. Nou zit ik met het volgende scherm:

Afbeeldingslocatie: http://i1207.photobucket.com/albums/bb464/QuakeFX/RAWFileSystem_zps85583e2a.png

Physical object > volume 3 kan ik mounten en daar zie ik ook wat folders en bestanden in, waarschijnlijk de partitie waar Synology de DSM heeft geinstalleerd. Ik moet echter volume 5 hebben en als ik daar een letter aan toewijs laat de win explorer geen formaat oid zien en vraagt 't om de schijf te formatteren. Onder file system staat ie ook als RAW vermeld ondanks dat ik bij Service Management wel FSD heb gestart. :|

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:08
Had je op de Synology misschien een RAID mode ingesteld? Mogelijk is de partitie lid van een RAID array, waarop vervolgens het EXT4 bestandssysteem ligt. 'k Denk dat het handiger is even een linux live cd'tje (of usb) te booten en zo de data van je schijf te halen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd wat Nielson zei, zowel met Ubuntu als Linux Mint 14 en ook daar geen resultaat. Ik loop nu al zo lang te kloten met dat ding dat ik het opgeef.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2013 18:20 ]

Pagina: 1