Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-07 11:30
Hallo allemaal,

Laat ik OP overzichtelijk houden. Ik ben op zoek naar een TV.

Gebruik:
- Voornamelijk als scherm voor de Wii. Ik hoop binnenkort een Wii te kopen.
- Films kijken. Ik denk gewoon via mijn laptop, en dan HDMI aansluiten. Ik kijk 1 film per maand ofzo. Wellicht een keer een voetbalwedstrijd, maar dan ook via mijn laptop en dan 1 of andere stream (als kwaliteit goed genoeg is)
- Kijkafstand: ongeveer 2-3 meter.
- Ik heb geen TV abonnement, en ben ook niet van plan zoiets aan te schaffen. Alles wat daarvoor belangrijk is boeit mij dus niet zo. SMART voor WiFi vind ik ook niet belangrijk, kan eventueel zelfs de WiFi van de Wii gebruiken.

Eisen (maar wel bespreekbaar):
- Diagonaal: 27" - 32". Dit lijkt me het meest verstandige gezien de kijkafstand. Groter is leuker natuurlijk. Daarnaast wordt 32" volgens mij meer gemaakt dan 27", waardoor er meer keuze is. Bovendien zijn die relatief goedkoper.
- Full HD. Voor films vind ik het wel belangrijk dat ik een scherp beeld heb. Ik realiseer me dat Wii spellen maar iets van 540 beeldlijnen hebben, maar dat is jammer dan :) .
- Beeldschermverversing liefst minimaal 100 Hz. Ik krijg het idee dat dit inderdaad invloed heeft op je motion blurring.
- Composiet en HDMI aansluiting.
- Mooie kleuren. Natuurlijk is dit subjectief, maar merken als Salora vallen af. Persoonlijk vind ik Samsung de mooiste kleuren geven. Ik heb even rondgekeken naar wat ik mooi vind :).
- Budget: Eigenlijk maar 200 euro. Wellicht niet heel realistisch, dus misschien is doorsparen geboden.

Vragen:
- Ik overweeg zoiets tweedehands aan te schaffen. Ik zie echter dat veel mensen het afraden (op andere fora). Daarnaast vragen mensen woekerprijzen op marktplaats en staan er veel oude modellen (HD ready bijv).
- Welk merk doet het goed op het gebied van prijs/kwaliteit? Veel mensen klagen steen en been over Philips. Ik vind persoonlijk de kleuren van Sony overdreven warm (gezichten zijn bijna oranje bijv). Samsung spreekt me tot nu toe het meeste aan. Hoe is LG?
- Hoe belangrijk is dat aantal hertz nou? Ik heb het idee in de winkel wel verschil te zien, maar of het iets waar ik me echt aan ga storen weet ik niet. Ik ga niet even een film in het donker in de MM kijken ;) . Bovendien is mij nou nog steeds onduidelijk wanneer een TV echt 100 Hz heeft? Want ik lees ook weer dat CMR een truck is om 50 naar 100 Hz te brengen.

Hoofdvraag:
- Welke TV raden jullie mij aan, gezien het bovenstaande?

Pricewatch overzicht

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
floriz87 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 22:14:
Eisen (maar wel bespreekbaar):
- Diagonaal: 27" - 32". Dit lijkt me het meest verstandige gezien de kijkafstand. Groter is leuker natuurlijk. Daarnaast wordt 32" volgens mij meer gemaakt dan 27", waardoor er meer keuze is. Bovendien zijn die relatief goedkoper.
Op de afstand die jij zit kun je veel groter nemen. Op 3 meter hebben de meeste mensen tegenwoordig een 40 / 42" televisie thuis staan en zijn de 32" televisies naar de slaapkamer verhuisd. Echter heb je wel een budget wat dit niet gaat trekken. Maar dit geldt ook voor 32" wanneer deze aan de rest van je eisen moet voldoen.
- Full HD. Voor films vind ik het wel belangrijk dat ik een scherp beeld heb. Ik realiseer me dat Wii spellen maar iets van 540 beeldlijnen hebben, maar dat is jammer dan :) .
Mocht je voor 32" kiezen en op 3 meter afstand kijken, dan is Full HD eigenlijk onzin. Onze ogen zijn niet goed genoeg om op die afstand het verschil te kunnen waarnemen tussen 1920x1080. Tevens zijn de pixels niet het enige wat meespeelt in scherpte.
- Beeldschermverversing liefst minimaal 100 Hz. Ik krijg het idee dat dit inderdaad invloed heeft op je motion blurring.
Klopt. Naast de pixels, is ook de snelheid van je beeld van belang. Bij LCD heb je met 100Hz minder last van motion blur dan bij 50Hz. En met 200Hz al helemaal minder. Echter heb je hier met gamen niets aan, gezien er dan geen gebruik wordt gemaakt van motion interpolation wat nodig is om motion blur tegen te gaan.
- Mooie kleuren. Natuurlijk is dit subjectief, maar merken als Salora vallen af. Persoonlijk vind ik Samsung de mooiste kleuren geven. Ik heb even rondgekeken naar wat ik mooi vind :).
Dan heb je nog geen televisie gezien welke goed is gekalibreerd. Welke televisie je in de winkel ook koopt, je haalt er nooit de kwaliteit uit die erin zit. Je moet hem eerst laten kalibreren voordat je de kwaliteit van het beeld kan beoordelen.

Bij Samsung zie je dat het beeld veelal te blauw is en veel te koel. Daar de rest van de kleuren er ook last van hebben. Eerst kalibreren dus, net zoals bij de televisies van Sony.
Waar heb je hem trouwens gezien? Dat kan namelijk ook nog schelen.
- Budget: Eigenlijk maar 200 euro. Wellicht niet heel realistisch, dus misschien is doorsparen geboden.
Eh... sparen dan maar?
Vragen:
- Welk merk doet het goed op het gebied van prijs/kwaliteit? Veel mensen klagen steen en been over Philips. Ik vind persoonlijk de kleuren van Sony overdreven warm (gezichten zijn bijna oranje bijv). Samsung spreekt me tot nu toe het meeste aan. Hoe is LG?
Staar je hoe dan ook niet blind op merken. Elk merk heeft goede modellen en slechte modellen en elk merk heeft zo zijn voordelen en nadelen. Zelf ben ik enorm fan van Panasonic Plasma televisies, met name de Panasonic ST50 serie door de goede prijs / kwaliteit verhouding. De televisie kost niet veel geld maar je de beeldkwaliteit die je ervoor krijgt is echt enorm goed.
- Hoe belangrijk is dat aantal hertz nou? Ik heb het idee in de winkel wel verschil te zien, maar of het iets waar ik me echt aan ga storen weet ik niet. Ik ga niet even een film in het donker in de MM kijken ;) . Bovendien is mij nou nog steeds onduidelijk wanneer een TV echt 100 Hz heeft? Want ik lees ook weer dat CMR een truck is om 50 naar 100 Hz te brengen.
Dit verschilt per techniek. Voor LCD is het heel anders dan voor plasma of CRT (Beeldbuis). LCD trilt namelijk niet en is in principe 0Hz. Het aantal Hz wat je ziet heeft met de verversingen van de frames te maken. Die verversingen gaan motion blur tegen, het bekende balletje wat een ovaal is. Je hebt 50Hz (standaard), 100Hz en 200Hz. Bij 100Hz heb je nog motion blur maar minder dan bij 50Hz. Bij 200Hz is de motion blur nagenoeg verdwenen.

Voor plasma is dit anders. Plasma trilt net zoals CRT dat doet/deed. Op welke frequentie plasma trilt, dat ligt aan het model en aan de bron. Wanneer je bijvoorbeeld een film kijkt op 24p (24 frames), geven veel plasma's dit weer op 96Hz. (4x 24 frames).

Motion blur is niet aan de orde bij plasma. Plasma is namelijk van zichzelf al heel erg snel. Het enige waar plasma eventueel last van zou kunnen hebben is fosphortrailing, al is dit vrijwel nooit zichtbaar.

CMR / PMR / MCI etc. zijn allemaal marketing termen die niet het werkelijke aantal Hz opgeven. Verschilt weer per merk wat het inhoudt.

Uitgebreidere uitleg kun je HIER vinden.
Hoofdvraag:
- Welke TV raden jullie mij aan, gezien het bovenstaande?

Pricewatch overzicht

Bedankt!
Nogal lastig. Eerst je budget verhogen / sparen en daarna verder zoeken. Met jouw budget is er gewoon niets interessants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 23:19
T is net wat je gewend ben. Ik heb een Samsung ue32eh5000 gekocht vorige week en voor mij prima te doen! Ben d'r heel blij mee :)

Volgens mij is ie 249 bij fotoklein binnenkort; zag ergens wat in de krant staan

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Thecola schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:41:
T is net wat je gewend ben. Ik heb een Samsung ue32eh5000 gekocht vorige week en voor mij prima te doen! Ben d'r heel blij mee :)

Volgens mij is ie 249 bij fotoklein binnenkort; zag ergens wat in de krant staan
Kwalitatief slechte televisie. Maar voor dat geld moet je ook niet veel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 23:19
Dimens schreef op zondag 24 februari 2013 @ 20:04:
[...]

Kwalitatief slechte televisie. Maar voor dat geld moet je ook niet veel verwachten.
Net wat ik zeg; t is net wat je gewend bent.. En je moet ook niet veel verwachten met een budget van 200 - 400 natuurlijk :)

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Dimens schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 23:47:
[...]
Op de afstand die jij zit kun je veel groter nemen. Op 3 meter hebben de meeste mensen tegenwoordig een 40 / 42" televisie thuis staan en zijn de 32" televisies naar de slaapkamer verhuisd. Echter heb je wel een budget wat dit niet gaat trekken. Maar dit geldt ook voor 32" wanneer deze aan de rest van je eisen moet voldoen.
Het budget is inderdaad het grootste knelpunt. Maar daar valt niet veel aan te sleutelen. Tweedehands kijk ik tot 200 euro, maar ik ben toch enigszins huiverig voor tweedehands TVs. Voor een nieuwe TV is mijn budget 300 euro, sinds gisteren ;) . Lager dan 250 is sowieso onrealistisch, daarboven lijkt het nog net te gaan.
32" is maximum, ik wil geen kast van een TV in mijn kamer. Dat vind ik lelijk, trekt teveel aandacht. Mocht ik te ver weg zitten, dan schuif ik de bank wel wat naar voren :) .
[...]
Mocht je voor 32" kiezen en op 3 meter afstand kijken, dan is Full HD eigenlijk onzin. Onze ogen zijn niet goed genoeg om op die afstand het verschil te kunnen waarnemen tussen 1920x1080. Tevens zijn de pixels niet het enige wat meespeelt in scherpte.
Ok. Nuja, wellicht ga ik dus iets dichterbij zitten. Maar een nieuwe HD ready TV is niet eens veel goedkoper dan full HD, dus dan ga ik liever voor full HD.
[...]
Klopt. Naast de pixels, is ook de snelheid van je beeld van belang. Bij LCD heb je met 100Hz minder last van motion blur dan bij 50Hz. En met 200Hz al helemaal minder. Echter heb je hier met gamen niets aan, gezien er dan geen gebruik wordt gemaakt van motion interpolation wat nodig is om motion blur tegen te gaan.
Ook wat betreft budget wordt het onhaalbaar om voor een 100 hz TV te gaan. Dit lijkt de prijs toch wel flink op te drijven. Zeker omdat dat de TVs zijn die dan ook gelijk SMART hebben en nog meer poespas.
[...]
Dan heb je nog geen televisie gezien welke goed is gekalibreerd. Welke televisie je in de winkel ook koopt, je haalt er nooit de kwaliteit uit die erin zit. Je moet hem eerst laten kalibreren voordat je de kwaliteit van het beeld kan beoordelen.

Bij Samsung zie je dat het beeld veelal te blauw is en veel te koel. Daar de rest van de kleuren er ook last van hebben. Eerst kalibreren dus, net zoals bij de televisies van Sony.
Waar heb je hem trouwens gezien? Dat kan namelijk ook nog schelen.
Ik heb eerst gekeken bij de block, dat is de winkel die ik bedoelde. Enkele dagen geleden ook gekeken bij de BCC, dat zag er inderdaad alweer heel anders uit. Verder heb ik nog wat nagelezen op internet, en ik begrijp nu dat kalibratie inderdaad veel verschil maakt. Jij hebt het over 'laten kalibreren', wat bedoel je daarmee? Door de winkel waar je em koopt? Of zelf doen?
[...]
Eh... sparen dan maar?

[...]
Staar je hoe dan ook niet blind op merken. Elk merk heeft goede modellen en slechte modellen en elk merk heeft zo zijn voordelen en nadelen. Zelf ben ik enorm fan van Panasonic Plasma televisies, met name de Panasonic ST50 serie door de goede prijs / kwaliteit verhouding. De televisie kost niet veel geld maar je de beeldkwaliteit die je ervoor krijgt is echt enorm goed.
Opzich sta ik open voor de meeste merken. Maar in de winkel zie je wel duidelijk dat Salora en Grundig bijvoorbeeld nou niet echt mooie beelden geven. Maar of het nou Toshiba/Sharp/Sony/Samsung/Philips/JVC etc wordt, maakt me niet zoveel uit. Het gaat erom welke het beste bij mijn wensen past en merk speelt daarin niet echt een rol.
[...]
Dit verschilt per techniek. Voor LCD is het heel anders dan voor plasma of CRT (Beeldbuis). LCD trilt namelijk niet en is in principe 0Hz. Het aantal Hz wat je ziet heeft met de verversingen van de frames te maken. Die verversingen gaan motion blur tegen, het bekende balletje wat een ovaal is. Je hebt 50Hz (standaard), 100Hz en 200Hz. Bij 100Hz heb je nog motion blur maar minder dan bij 50Hz. Bij 200Hz is de motion blur nagenoeg verdwenen.

Voor plasma is dit anders. Plasma trilt net zoals CRT dat doet/deed. Op welke frequentie plasma trilt, dat ligt aan het model en aan de bron. Wanneer je bijvoorbeeld een film kijkt op 24p (24 frames), geven veel plasma's dit weer op 96Hz. (4x 24 frames).

Motion blur is niet aan de orde bij plasma. Plasma is namelijk van zichzelf al heel erg snel. Het enige waar plasma eventueel last van zou kunnen hebben is fosphortrailing, al is dit vrijwel nooit zichtbaar.

CMR / PMR / MCI etc. zijn allemaal marketing termen die niet het werkelijke aantal Hz opgeven. Verschilt weer per merk wat het inhoudt.

Uitgebreidere uitleg kun je HIER vinden.
Dank voor de uitleg!
[...]

Nogal lastig. Eerst je budget verhogen / sparen en daarna verder zoeken. Met jouw budget is er gewoon niets interessants.
En wanneer het budget verhoogd wordt naar 300 euro? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Dimens schreef op zondag 24 februari 2013 @ 20:04:
[...]

Waarom kwalitatief slecht? In veel reviews wordt hij geprezen in dat segment. Gezien de prijs is dit een van de kandidaten voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
floriz87 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:41:
[...]

Waarom kwalitatief slecht? In veel reviews wordt hij geprezen in dat segment. Gezien de prijs is dit een van de kandidaten voor mij.
Als je de reviews goed leest, lees je dat hij veelal wordt afgekraakt maar dat er elke keer bij staat dat je dat ook geen kwaliteit moet verwachten voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Dimens schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:50:
[...]

Als je de reviews goed leest, lees je dat hij veelal wordt afgekraakt maar dat er elke keer bij staat dat je dat ook geen kwaliteit moet verwachten voor die prijs.
Van HDTVtest
Thankfully the Samsung UE32EH5000 bucks this unhealthy trend, preferring to let its picture (and sound) rather than its waistline do the talking. Saddled with a bulging derriere, the TV won’t be in the running for any design award anytime soon, but on the upside you get very impressive black-level performance, screen uniformity and audio quality.

Available to buy for under £300, the 32EH5000 rekindles memories of some outstanding budget offerings from the Korean manufacturer such as 2010′s LE32C530 and 2009′s LE32B450. Although it’s not the equal of other 2012 HDTVs that we’ve deemed “Highly Recommended”, the Samsung EH5000 represents excellent value for money which earns it a spot in this category.
Van TrustedReviews
Despite its lack of Smart TV and DLNA features, it’s pretty difficult to see how you could reasonably expect the 32EH5000 to be much better than it is, for the simple reason that its picture quality is leagues ahead of what such a puny amount of money would usually get you.

Samsung might have found itself up against stiff competition at the top end of its range this year from the likes of Panasonic and especially Sony. But if the 32EH5000 is anything to go by, Samsung is still the brand to beat when it comes to the mass market part of the TV world.
Read more at http://www.trustedreviews...age-3#Q6liGC1TXevktSRY.99
Van ITproportal
Given that you can buy it for under £300 online, the UE32EH5000’s assured picture performance comes as something of a surprise. Its images are bright and punchy, with bold, natural colours and sharp detail. But most surprising is how good dark scenes look, containing relatively deep blacks and clear shadow detail. Its connections and feature list are sparse, with no DLNA or Smart TV access, but within the context of the price it’s perfectly acceptable – all of which makes the UE32EH5000 a real bargain.
En ook wanneer ik de reviews zelf lees, komt hij eigenlijk goed uit de test. Ik zou zelf eerder voor de benadering gaan "goede TV, zeker gezien de prijs" ipv "slechte TV, maar voor zo'n prijs mag je ook niet meer verwachten". Maargoed, wellicht maakt het ook uit wat je gewend bent :).

Wat zijn zijn concurrenten?

• floriz87
Ben net bij de FotoKlein geweest, en zij gaven aan dat de Samsung UE32EH5000 eigenlijk geen LED televisie is, maar een LCD met 1 of 2 LED lampen. Vond het nogal schimmig en vaag klinken, dus wie weet hier meer van? Kan er nergens iets over terug vinden.

Tevens werd mij aangeraden voor de Toshiba 32HL933 te gaan. Mee eens?

• Dimens
floriz87 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 21:14:
Ben net bij de FotoKlein geweest, en zij gaven aan dat de Samsung UE32EH5000 eigenlijk geen LED televisie is, maar een LCD met 1 of 2 LED lampen. Vond het nogal schimmig en vaag klinken, dus wie weet hier meer van? Kan er nergens iets over terug vinden.
Dan hadden ze bij FotoKlein ook maar meteen kunnen zeggen dat al die LED televisies gewoon LCD zijn. De techniek die erachter zit voor de achtergrondverlichting (LCD geeft zelf geen licht) van LED is waar dat bij oudere LCD televisies CCFL was. Maar nog steeds LCD dus en weinig LED aan. Het is bij lange na geen OLED.
Tevens werd mij aangeraden voor de Toshiba 32HL933 te gaan. Mee eens?
Ik zou niet zo'n goedkoop model televisie nemen en verder gaan sparen. Zit er dik in dat je spijt gaat krijgen van je aankoop. Vooral door het formaat wat gewoon echt klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Dimens schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 23:39:
[...]
Dan hadden ze bij FotoKlein ook maar meteen kunnen zeggen dat al die LED televisies gewoon LCD zijn. De techniek die erachter zit voor de achtergrondverlichting (LCD geeft zelf geen licht) van LED is waar dat bij oudere LCD televisies CCFL was. Maar nog steeds LCD dus en weinig LED aan. Het is bij lange na geen OLED.
Oftewel, ordinaire verkooppraat als ik het goed begrijp?
[...]

Ik zou niet zo'n goedkoop model televisie nemen en verder gaan sparen. Zit er dik in dat je spijt gaat krijgen van je aankoop. Vooral door het formaat wat gewoon echt klein is.
Dat heb ik er niet voor over :) . Het is niet zo'n big deal voor mij. Gewoon simpele oude games spelen, zoals Mario Kart. Ik hoef geen dikke games te spelen. En wat films betreft: ik heb nog nooit een TV gehad, dus ik ben toch niks gewend :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
floriz87 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:43:
[...]

Oftewel, ordinaire verkooppraat als ik het goed begrijp?
Zo ongeveer alle specificaties en mogelijkheden waar de fabrikant mee adverteert, zijn verkooppraatjes.
Hz, dynamisch contrast, beeldverbeter engine etc. Uit de lucht gegrepen cijfers.
Dat heb ik er niet voor over :) . Het is niet zo'n big deal voor mij. Gewoon simpele oude games spelen, zoals Mario Kart. Ik hoef geen dikke games te spelen. En wat films betreft: ik heb nog nooit een TV gehad, dus ik ben toch niks gewend :P .
Kijk anders eens in V&A hier op Tweakers. Daar kun je een veel beter toestel vandaan halen dan dat jij voor dat geld nieuw gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Pagina: 1