Fronts - Rears. The same or not the same?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Ik ben in het van een 5.1 opstelling, die bestaat uit 4x Focal 826v en als centerspeaker de 1x Focal CC800v.
Nu zou ik graag mijn frontspeakers 2x 826v willen vervangen door 2x 826w voor het luisteren naar stereomuziek.

Nu had ik begrepen dat het enkel van belang is, wanneer je al deze speakers fullrange aanstuurt dat je voor zowel de front als rears, dezelfde speakers moet hebben.
Zoals, bij weergaven van fullrange muziek, waarbij alle speakers dus allen evenveel te verduren krijgen.
Bij filmweergave, worden de rearspeakers niet fullrange aangestuurd en zou het niet uitmaken of je bij de fronts 826w, als rearspeakers de Focal 806 of 826v zou nemen.

Zijn er hier deskundigen, die dit kunnen beamen :?

Mocht dit kloppen, dan ziek ik hierbij enkele mogelijkheden om mijn huidige setup te kunnen upgraden.

Opstelling 1:
Fronts: 2x Focal 826w = 2x 826v in de verkoop.
Rears: 2x Focal 826v
Center: 1x Focal cc800v

Opstelling 2:
Rears: 2x Focal 806v = 2x 826v in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Voor muziek worden meestal alleen de fronts gebruikt en staat de rest uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Misschien was ik niet echt duidelijk.
Bij weergave van stereo-muziek gebruik ik uiteraard enkel de fronts+sub.
Bij surround-weergave gebruik ik bij muziek-DVD en film de volledige 5.1 opstelling.
De luisterverhouding is 50% stereo en 50% film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
In opstelling 2 lijkt het me goed om te kiezen voor de 806w i.p.v. de 806v. De w-serie klinkt echt stukken beter. Daarom wil je upgraden, toch. Heb er zelf een 5.0 setup van staan. Klinken echt super.

[ Voor 5% gewijzigd door S1NN3D op 22-02-2013 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Wanneer ik kies om de rearspeakers 2x Focal 826v te vervangen door 806w of de 806v, dan moet ik in de prijs, de speakersteunen bij tellen.

De speakers staan als volgt in mijn kamer opgesteld.
De frontspeakers staan mooi ver uit elkaar in een symmetrische driehoek geplaatst en 50cm van de muur, waarbij de centerspeaker netjes in het midden van de fronts staan.

De rearspeakers staan links en rechts op gelijke afstand van de zitbank geplaatst, maar door plaatsgebrek staan deze op 10cm van de achterliggende muur. Deze rearspeakers kunnen dus niet ademen, wat dus jammer is.
Misschien is het wel beter om deze te vervangen door een 806wof 806v :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Moris schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 10:01:
Wanneer ik kies om de rearspeakers 2x Focal 826v te vervangen door 806w of de 806v, dan moet ik in de prijs, de speakersteunen bij tellen.

De speakers staan als volgt in mijn kamer opgesteld.
De frontspeakers staan mooi ver uit elkaar in een symmetrische driehoek geplaatst en 50cm van de muur, waarbij de centerspeaker netjes in het midden van de fronts staan.

De rearspeakers staan links en rechts op gelijke afstand van de zitbank geplaatst, maar door plaatsgebrek staan deze op 10cm van de achterliggende muur. Deze rearspeakers kunnen dus niet ademen, wat dus jammer is.
Misschien is het wel beter om deze te vervangen door een 806wof 806v :?
Bedenk me nu dat wanneer je je fronts vervangt door w's je aan de voorkant niet meer een matchende serie draait omdat je center nog een v is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:27

FeaR

In GoT we trust

Met films maakt een CC800V dan wel CC800W eigenlijk niet uit. Ik heb de CC800V gehad totdat de CC800W leverbaar was en met films merk je het verschil echt niet. Logisch aangezien de beleving met film heel anders is. Met muziek vind ik de CC800W zeker wel wat toevoegen, naar mijn idee gaat de CC800W iets lager dan de CC800V. Maar een center met muziek, dan moet je net Meerkanaals SACD, DTS CD en dergelijke in de collectie hebben zitten. Dat ik relatief veel van dat soort bronmateriaal heb is voor mij de reden geweest om de CC800W te nemen en binnenkort de Focal Chorus 816W als rears te kopen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik had ook begrepen dat een upgrade van een CC800V, naar een CC800W geen echte meerwaarde geeft, bij het bekijken van films.

Ik bezit van muziek enkele Muziek Dvd's en Bluray zoals, The Eagles, BB-King, Eric Clapton, Diane Krall, John Mayer, enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
FeaR schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 13:02:
Dat ik relatief veel van dat soort bronmateriaal heb is voor mij de reden geweest om de CC800W te nemen en binnenkort de Focal Chorus 816W als rears te kopen.
Waarom neem je niet de 826W of 806W op staanders ipv de 816W, dan staan je tweeters met die van de 826W tenminste op gelijke hoogte :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:27

FeaR

In GoT we trust

Moris schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 19:30:
[...]
Waarom neem je niet de 826W of 806W op staanders ipv de 816W, dan staan je tweeters met die van de 826W tenminste op gelijke hoogte :?
Omdat de 816W nog in Satin Black te krijgen is, iets wat de 806W en de 826W niet zijn. En voor vloerstaanders heb ik toch graag dezelfde kleur, dat de relatief kleine CC800W in Gloss Black is kan ik wel mee leven. Verder is 1099 euro per stuk voor een paar rear speakers nogal overkill, zeker als ik die ook al als fronts gebruik. Dus dan maar de 816W aangezien een paar monitoren plus originele stands niet heel veel scheelt met de prijs van de vloerstaanders. Tevens vond ik de sound van de 806W veel te mager ten opzichte van de 816W. Voor rears maakt dat natuurlijk een stuk minder uit, maar alles meenemende ben ik met een paar 816W in Satin Black het simpelst klaar en ook nog dezelfde kleur.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Je moet inderdaad bij de 806w nog de staanders erbij tellen, maar dan nog is het prijsverschil best groot tov de zuilspeakers 816v/w of 826v/w.

Opstelling 1:
Rears: 2x Focal 826v

Ik vraag me af of ik verschil zal horen bij surround, tussen de Focal W-fronts en V-rears :?
Pagina: 1