NAS selecteren, IPAD/IPHONE en VPN

Pagina: 1
Acties:

• meijer0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-12-2022
Heys,

Ik gebruik momenteel een externe HDD echter wordt deze te klein/ik sla teveel (rommel) op, verder zijn het aantal apperaten welke ik gebruik behoorlijk toegenomen waardoor ik de laatste tijd vaak de verkeerde bestanden op de verkeerde externe schijven/usb-sticks/laptops/ipad/iphone heb staan......

Ik heb volgende apperaten
Laptop 1 (prive) veelal gebruik voor prive doeleinden, foto`s films maar soms voor administratieve zaken voor `t werk enc.
Laptop 2 (prive) deze gebruik ik voor specifieke programeertoepassingen (rs232 poort ed en hufterproof ivm veldwerk)
laptop 3 (werk) alleen voor werk gerelateerde toepassingen
Ipad veelal tekst/exelbestanden, prive en zakelijk
Iphone vergelijkbaar met de ipad.

Nu wil ik graag alles centraal opslaan op een NAS welke welke 4-6 sectie`s bevat zodat ik verschillende delen krijg met verschillende wachtwoorden, in de toekomst moeten sommige delen benaderbaar zijn voor andere mensen, de configuratie moet RAID 1 zijn zodat alle op 2 schijven staan zodat bij uitval van 1 schijf niks verloren gaat.
* prive zaken (foto`s films ed. en andere persoonlijke info),
* prive werkzaamheden (aangezien de pensioenen verdampen, wil ik zelf ook een reserve hebben).
*alle werkgerelateerde zaken.
*hobby (momenteel zwerft alle data hierover tussen 6 teamleden welke ieder hun eigen deel beheren, ik beheer (technische) documenten omtrent een turbinemotor, andere mensen beheren sponsorcontacten, wedstrijdfoto`s ed.
*werk gerelateerde zaken, veelal specieke software en foto`s ed.

Niet alles wat hierboven staat moet direct operationeel zijn, ik zie alles in fase`s operationeel worden,
fase 1. orientatie+aanschaf NAS+schijven)
fase 2. inirchten van de NAS met een knipoog naar mijn wensen in de toekomst.
fase 3. VPN (of vergelijkbaar) inrichten zodat alle device`s welke een internetverbinding hebben toegang krijgen tot de nas ongeacht de locatie van het device.
fase 4. meerdere personen toegang geven tot bepaalde delen.

Niet geheel onbelangrijk, kwaadwillende personen mogen geen toegang hebben, opzich heb ik niet veel informatie waar iemand schade mee kan aanrichten, evt. kan ik bank, verzekeringsinfo via Truescript apart versleutelen zodat er een extra "muur" ontstaat.

EISEN:
*De NAS moet ruimte bieden aan 4 schijven, in eerste instantie komen er 2 schijven van 3 TB in (RAID 1) mocht in de toekomst meer ruimte/schrijfsnelheid nodig zijn (en de schijven worden groter&goedkoper) komen er 2 indentieke schijven bij in of 4 nieuwe zodat het geheel in RAID 10 draait of 2 kleine en 2 grote zodat het 2x RAID 1 opstelling wordt.
*3,5 inch schijven
*USB poort (standaard?)
*NAS opdelen in verschillende sectie`s

Ik ben op dit gebied (helaas) geen expert, vandaar dat alle input welkom is.
Ik ben momenteel bezig met fase 1

ps. niet geheel onbelangrijk, dat ik binnen mijn budget blijf, ik kan hier wel bedragen neerzetten maar dan wordt het zeker het duurdere alternatief.....vandaar dat ik dit nog (ff) leeg laat.

1x nas ???
2x 3tb schijf 100-150 euro per stuk