Beste Tweakers,
Ik heb nu een systeem van toch wel weer 5 jaar oud. Dan wordt het wel weer eens tijd voor wat nieuwere hardware. Aan één kant zonde, want het draait zonder problemen al die jaren lang en is eigenlijk ook best nog snel. Alleen bij games merk ik toch dat het allemaal wat langzamer gaat een ook met mijn nieuwe monitor met een resolutie van 2560x1440 vraag je ineens een stuk meer van je PC.
• Wat heb je nu (basics)?
Core 2 Duo E8500 @ 3,38 GHz
Asus P5E deluxe mainboard
4 GB DDR2 HyperX @1067 (standaard)
Club3D 4890 Superclocked 1GB (standaard)
• Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Voornamelijk games, administratie, programmeren. Vooral de games drukken vrij zwaar op mijn eisen, ben geen dag en nacht hardcore gamer maar het moet er wel knap uit zien. Ook de nieuwere 3D games, dus daar wil ik niet op bezuinigen.
• Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de 1000 tot 1200,-
• Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
* Mijn huidige kast (Aopen Bigtower) *
* Voeding (BeQuiet! Darkpower Pro 650W) *
Monitor (Dell 27” Ultrasharp)
Waterkoeling (reserator 2)
HDD’s (3TB 7200 rpm, net nieuw + 128GB Crucial M4 SSD)
DVD brander
Kast en voeding heb ik even tussen sterretjes staan. Waarschijnlijk voldoen ze wel aan de nieuwe setup maar de voeding is ook al weer 5 jaar oud, misschien moet ik dat risico toch niet nemen. Dus als er suggesties zijn, hoor ik dat graag!
• Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU
Moederbord
Geheugen
Extra HDD 128GB
Videokaart
Waterkoeling voor CPU en videokaart (fullcover)
Met de extra HDD wil ik raid 0 gaan draaien met mijn huidige 128GB SSD.
• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb met Intel betere ervaringen dan met AMD processors. Daarom zat ik zelf te denken aan een i7 3770. Ook gaat mijn voorkeur uit naar Asus. Na wat zoekwerk kwam ik het volgende ongeveer tegen:
Voor de full-cover block verwacht ik rond de 100 euro te gaan betalen, en nog enkele tientjes voor een CPU block.
• Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Stil en stabiel. Dat vind ik het allerbelangrijkste. Ik heb nu een bigtower, maar qua grootte heb ik geen voorkeuren.
Overclocken doe ik nauwelijks. Een lichte overclock voor de toekomst misschien maar zeker geen extreme dingen.
Ik heb nu een systeem van toch wel weer 5 jaar oud. Dan wordt het wel weer eens tijd voor wat nieuwere hardware. Aan één kant zonde, want het draait zonder problemen al die jaren lang en is eigenlijk ook best nog snel. Alleen bij games merk ik toch dat het allemaal wat langzamer gaat een ook met mijn nieuwe monitor met een resolutie van 2560x1440 vraag je ineens een stuk meer van je PC.
• Wat heb je nu (basics)?
Core 2 Duo E8500 @ 3,38 GHz
Asus P5E deluxe mainboard
4 GB DDR2 HyperX @1067 (standaard)
Club3D 4890 Superclocked 1GB (standaard)
• Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Voornamelijk games, administratie, programmeren. Vooral de games drukken vrij zwaar op mijn eisen, ben geen dag en nacht hardcore gamer maar het moet er wel knap uit zien. Ook de nieuwere 3D games, dus daar wil ik niet op bezuinigen.
• Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de 1000 tot 1200,-
• Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
* Mijn huidige kast (Aopen Bigtower) *
* Voeding (BeQuiet! Darkpower Pro 650W) *
Monitor (Dell 27” Ultrasharp)
Waterkoeling (reserator 2)
HDD’s (3TB 7200 rpm, net nieuw + 128GB Crucial M4 SSD)
DVD brander
Kast en voeding heb ik even tussen sterretjes staan. Waarschijnlijk voldoen ze wel aan de nieuwe setup maar de voeding is ook al weer 5 jaar oud, misschien moet ik dat risico toch niet nemen. Dus als er suggesties zijn, hoor ik dat graag!
• Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU
Moederbord
Geheugen
Extra HDD 128GB
Videokaart
Waterkoeling voor CPU en videokaart (fullcover)
Met de extra HDD wil ik raid 0 gaan draaien met mijn huidige 128GB SSD.
• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb met Intel betere ervaringen dan met AMD processors. Daarom zat ik zelf te denken aan een i7 3770. Ook gaat mijn voorkeur uit naar Asus. Na wat zoekwerk kwam ik het volgende ongeveer tegen:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7 3770 Boxed | € 255,40 | € 255,40 |
1 | Asus P8-Z77-V | € 156,95 | € 156,95 |
1 | Asus GeForce GTX 660 TI-DC2T-2GD5 | € 279,80 | € 279,80 |
1 | Kingston KHX21C11T3K2/16X | € 112,43 | € 112,43 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 96,80 | € 96,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 901,38 |
Voor de full-cover block verwacht ik rond de 100 euro te gaan betalen, en nog enkele tientjes voor een CPU block.
• Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Stil en stabiel. Dat vind ik het allerbelangrijkste. Ik heb nu een bigtower, maar qua grootte heb ik geen voorkeuren.
Overclocken doe ik nauwelijks. Een lichte overclock voor de toekomst misschien maar zeker geen extreme dingen.