Pc nog goed genoeg voor W8?

Pagina: 1
Acties:

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Hey

Een familielid zou graag hun pc weer wat sneller maken, ze willen hier echter (nog) niet veel aan uitgeven.
(max 200 EUR)
Het leek ons dus wel goed om er gewoon een SSD in te plaatsen om zo weer wat langer voort te kunnen.
Dit is trouwens ook een goede oplossing naar de toekomst toe, omdat je dan deze SSD nog steeds kan gebruiken. :)

De vraag is echter of deze pc wel sterk genoeg is om Windows 8 goed aan te kunnen..
De enige taken waarvoor de computer gebruikt wordt, zijn simpel: Office, internet (incl filmpjes) & foto's bekijken.
Het lijkt me ook sowieso goed om er een 64bit OS er in te steken ipv 32 bit zoals er nu in zit (cpu ondersteunt het)?

Dit is de huidige desktop
(passmark benchmark erbij gezet om ergens een idee te geven, aangezien het al vrij oude onderdelen zijn):

* CPU: 64bit - Passmark bench: 2285 (reference. pricewatch: Intel Pentium G860 Boxed scoort 2880)
* Moederbord: ondersteunt Sata II & DDR2
* GPU: Passmark bench -> 2D = 500 & 3D = 175
(ref. Laptop die het prima doet in W7 met max Aero graphics -> 2D = 600 & 3D = 375)
* RAM: 3x 1Gb DDR2 (blijkbaar nog ge-upgraded na defect)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E8500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1GPU: MSI Geforce 8500 gt 512MB----
1MoBo: MSI MS-7512 ----
3RAM: 1 GB DDR2 (Dual Channel @ 400Mhz)----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

(SSD zal overigens gewoon een M4 256gb of Plextor M5S 256gb zijn)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor Windows 8 zijn de systeemeisen hetzelfde zoniet lager dan Windows 7 dus in die zin werkt dat wel op dat systeem. Je kan ook de 64bits versie installeren want de cpu ondersteund 64 bit OS dus ook dat mag geen problemen op leveren.

Eerlijk gezegd zou ik alleen niet voor een 256 GB ssd gaan maar eerder het interne geheugen wat uitbreiden. Die 1 GB is wel erg krap bemeten en daar zou ik toch nog wel minimaal 1 GB bij zetten en b.v. even op V&A kijken voor 2dehands ddr2 dimms.

• SmokingCrop
  • Niet online
Roel1966 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 19:42:
Voor Windows 8 zijn de systeemeisen hetzelfde zoniet lager dan Windows 7 dus in die zin werkt dat wel op dat systeem. Je kan ook de 64bits versie installeren want de cpu ondersteund 64 bit OS dus ook dat mag geen problemen op leveren.

Eerlijk gezegd zou ik alleen niet voor een 256 GB ssd gaan maar eerder het interne geheugen wat uitbreiden. Die 1 GB is wel erg krap bemeten en daar zou ik toch nog wel minimaal 1 GB bij zetten en b.v. even op V&A kijken voor 2dehands ddr2 dimms.
3 maal 1 Gb RAM == 3Gb :)

Wel al goed om te weten dat het zeker niet bepaald meer vraagt dan een W7

[ Voor 5% gewijzigd door SmokingCrop op 22-02-2013 19:50 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan zou ik er nog 1GB bij pakken, zodat je dualchannel draait. Dat scheelt toch weer iets in performance.

Een 256GB SSD is leuk als dat binnen je budget past, anders kun je ook een 128GBer pakken en een HDDtje er naast (voor zover niet aanwezig).

• SmokingCrop
  • Niet online
Mja, op dit moment zit er nog een Sata (I) schijf in die al dan niet nog te vertrouwen is.
En ze hebben een 120gb op hun huidige pc aan programma's & data, dit zal niet zo snel meer stijgen, dus lijkt een 256gb model wel mooi.

Over het RAM, ze hebben er OCZ RAM inzitten die ik niet direct kan terugvinden, maar als ik nu een DDR2 - 6400 + CL 5 + 1,8V neem dan moet dit ook wel stabiel lopen, niet? (CL & volt is dezelfde als die 3x 1gb)

[ Voor 29% gewijzigd door SmokingCrop op 22-02-2013 19:54 ]

• Roel1966
  • Niet online
SmokingCrop schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 19:43:

3 maal 1 Gb RAM == 3Gb :)

Wel al goed om te weten dat het zeker niet bepaald meer vraagt dan een W7
Oeps, had even niet gezien dat er 3 maal staat maar dat moet meer als genoeg zijn ja. Enigste is inderdaad dat ie nu niet in dual channel draait maar echt ontzettend veel snelheidswinst zal je er niet mee halen.

Wel wat die ssd betreft zou ik ook voor een 128 GB gaan en dan nog b.v. een 1 TB harddisk erbij zetten wanneer de bestaande harddisk aan zijn einde is en haal je wel binnen de 200 euro.

• SmokingCrop
  • Niet online
Thanks, denk dat we er voor zullen gaan :)
Als het echt niet goed genoeg gaat, kunnen we nog altijd weer switchen naar de oude hdd..

~ zal trouwens windows 7 worden aangezien er nog geen drivers zijn voor het moederbord voor windows 8..

[ Voor 28% gewijzigd door SmokingCrop op 22-02-2013 20:35 ]

• Roel1966
  • Niet online
SmokingCrop schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 20:26:
Thanks, denk dat we er voor zullen gaan :)
Als het echt niet goed genoeg gaat, kunnen we nog altijd weer switchen naar de oude hdd..

~ zal trouwens windows 7 worden aangezien er nog geen drivers zijn voor het moederbord voor windows 8..
Vooral bij oudere moederboarden hoef je binnen Windows8 geeneens meer aparte drivers te installeren, en daarbij kan je ook binnen Windows8 de Windows7 drivers proberen.

• SmokingCrop
  • Niet online
Roel1966 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 21:24:
[...]

Vooral bij oudere moederboarden hoef je binnen Windows8 geeneens meer aparte drivers te installeren, en daarbij kan je ook binnen Windows8 de Windows7 drivers proberen.
oh :o
hoe zou het ethernet dan bv werken zonder die driver?

• Roel1966
  • Niet online
SmokingCrop schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 22:38:
oh :o
hoe zou het ethernet dan bv werken zonder die driver?
Windows 8 heeft veelal drivers standaard erin voor de meest gangbare ethernetadapters etc., zeker bij oudere moederboarden.

• SmokingCrop
  • Niet online
en zo heb ik weer wat nieuws geleerd, thanks :)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Tip, met de chipset heb je niet volledig iets aan 4GB, je zal iets van 3.6 GB overhouden, maar zoals eerder opgemerkt, werkt het wel dual channel wat weer performance scheelt. Daarnaast moet je ook geen 64-bit OS nemen. Het nadeel is dat 64-bit OS meer geheugen vreet met 32-bit applicaties in verhouding tot een 32-bit OS. Daarnaast neemt Windows 1.5-2x zo veel diskruimte in bij een 64-bit Windows.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• SmokingCrop
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 13:05:
Tip, met de chipset heb je niet volledig iets aan 4GB, je zal iets van 3.6 GB overhouden, maar zoals eerder opgemerkt, werkt het wel dual channel wat weer performance scheelt. Daarnaast moet je ook geen 64-bit OS nemen. Het nadeel is dat 64-bit OS meer geheugen vreet met 32-bit applicaties in verhouding tot een 32-bit OS. Daarnaast neemt Windows 1.5-2x zo veel diskruimte in bij een 64-bit Windows.
Daar heb je wel een punt :)
Zijn er eigenlijk performance verschillen tussen 32 en 64 bit? (buiten het feit dat je max 3,x Gb RAM zal kunnen hebben)

[ Voor 3% gewijzigd door SmokingCrop op 23-02-2013 13:30 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

SmokingCrop schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 13:28:
[...]

Daar heb je wel een punt :)
Zijn er eigenlijk performance verschillen tussen 32 en 64 bit? (buiten het feit dat je max 3,x Gb RAM zal kunnen hebben)
Dat is een goede vraag, ik merk er zelf niets van, anders dat ik van mijn 64-bit visie ben afgestapt voor systemen met 4GB of minder geheugen. In dagelijks gebruik maakt het niets uit, hoewel ik onder Excel merk dan met 64bit office meer mogelijk is. Daarnaast heeft een 64-bit OS het voordeel dat een 32-bit applicatie 4GB kan aansturen in plaats van 2GB, mits natuurlijk goed gecompileerd (zoals je vroeger de /3GB switch kon gebruiken bij booten van Windows XP).

Maar mijn gevoel zegt dat 32 bits op machines met minder geheugen sneller is dan 64 bit. Maar dat is een subjectieve waarneming zonder meetgegevens.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• SmokingCrop
  • Niet online
Dan zal zullen we zeker de 32 bit installeren.
Oude pc's zijn nu niet direct mijn sterke punt :>

thanks voor de info

[ Voor 10% gewijzigd door SmokingCrop op 23-02-2013 15:34 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Grappig om te lezen dat deze pc als oudje wordt gezien. Ik heb hier nog gewoon een E8400 die ik dagelijks gebruik (studie en gamen). En dat draait heel vlot met een SSD, vlotter dan moderne pc's met een i7 zonder SSD. Voor dagelijks gebruik is een overkill-CPU toch niet nodig (zolang je maar geen single-core atom hebt of zo).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Roel1966
  • Niet online
Het verschil tussen een 32 en 64bits OS zit hem vooral in de geheugen bandbreedte en niet direct in de snelheid. Eenvoudig gezegd kan je dus tegelijkertijd meer data versturen op een zelfde snelheid maar dit zal op "oudere" pc's niet echt goed merkbaar zijn.

• SmokingCrop
  • Niet online
bwerg schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 15:43:
Grappig om te lezen dat deze pc als oudje wordt gezien. Ik heb hier nog gewoon een E8400 die ik dagelijks gebruik (studie en gamen). En dat draait heel vlot met een SSD, vlotter dan moderne pc's met een i7 zonder SSD. Voor dagelijks gebruik is een overkill-CPU toch niet nodig (zolang je maar geen single-core atom hebt of zo).
~5 jaar kan je al oud noemen in de IT wereld :P
Maar deze is inderdaad nog belange niet zo slecht dat je er niets meer op kan doen.. Daarom dus de SSD om alles weer lekker snel te maken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Roel1966 schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:34:
Het verschil tussen een 32 en 64bits OS zit hem vooral in de geheugen bandbreedte en niet direct in de snelheid. Eenvoudig gezegd kan je dus tegelijkertijd meer data versturen op een zelfde snelheid maar dit zal op "oudere" pc's niet echt goed merkbaar zijn.
De geheugenbandbreedte van een 32b OS is gelijk aan die van een 64b OS hoor, geheugenbandbreedte wordt door de hardware bepaald, niet door de software.

Het verschil is dat een 64b OS veel meer geheugen kan addresseren, maar dat heeft niets met de snelheid te maken.
Pagina: 1