Game Laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-07 15:32
De tijd is weer gekomen om de laptop te vervangen en deze keer heb ik besloten dat mijn budget wat ruimer is a 1600-1700ish euro. Het meeste speel ik World of Warcraft, echter komt het ook wel eens voor dat ik eens wat nieuwere shooters en/of racegames koop en ook die wil ik gewoon goed af kunnen spelen.

Wat heb ik dan aan eisen binnen dit budget?
  • HD7970
  • 15,6"
  • SSD (128 gig is prima) en HDD (7200rpm 750gig+)
Zelf kom ik dan uit op:Nou valt er dan nog een hoop te configureren binnen het budget. In ieder geval moet daar Windows bij zitten (Iemand nog W7 vs W8?)

Als ik naar de XNB kijk (Ik loop hier chronologisch de opties af):
  • Videokaart: Standaard laten (HD7970)
  • Scherm: FULL HD (1920 x 1080) GAMUT ONTSPIEGELD­ HIGH CONTRAST SCHERM met 95% kleurechtheid (+79)
  • Intel Core i5 - 3320M Dual Core (2.6GHz -3.3GHz) 3MB cache­ (Ivy Bridge) 35 Watt (+69) - Hier twijfel ik een beetje aangezien je voor een beetje meer een I7Quad met zelfde clockspeed hebt en daarbij gratis +8gig ram
  • Koelpasta: Is dit de moeite? Alhoewel je er voor die paar tientjes weinig mis aan kan doen
  • RAM: Standaard, evt via de proc upgrade
  • Harddisk: 750 GB 7200rpm SEAGATE Momentus ­ S-ATA 16Mb cache
  • 2e harddisk: nee - Zie volgende, zou iemand kiezen voor ssd in caddy? Zo ja, waarom?
  • mSATA: 128 GB mSATA Crucial SATA 6Gb/s (+165)
  • DVD Brander: standaard
Totaal: 1552

Als we dan naar de BTO kijken:
  • Scherm: Standaard 95% color gamut - Is de upgrade extra hoog contrast de moeite waard? (+79)
  • Videokaart: Standaard (HD7970) (Kan het hier niet wijzigen ook :P)
  • Proc: Intel Core I7 3630QM - Evt I5 3380M (+19)?
  • Koelpasta zelfde als bij de XNB
  • RAM: Standaard 8gb
  • HDD: 750GB 7200 rpm 16mb Cache (+6) In dit slot bewust gekozen voor een HDD
  • mSATA: 128GB Crucial RealSSD M4 (+119)
Totaal 1663

Als ik dit zelf een beetje vergelijk, gelukkig niet gehinderd door enige kennis (wel een beetje maar niet enorm :+):
  • BTO is 111 euro duurder
  • BTO komt standaard met een betere processor
  • Voor 79 euro configureer ik dezelfde processor op XNB en ben ik nog steeds goedkoper uit
  • Voor 19 euro heb ik een snellere proc op de BTO (ik denk dat ik de I7 niet nodig heb)
  • Verschil tussen de schermen zegt me weinig, iemand met ervaring?
Sowieso dus hier en daar nog wat open vragen, zie dikgedrukte. Verder heb ik met BTO weinig ervaring en van XNB had ik tot gisteren nog nooit gehoord...

Iemand dus meningen/antwoorden? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499760

Is 15,6" een harde eis? Zo niet dan zou je kunnen kijken naar een Alienware M17x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

BTO en XNB zijn zo'n beetje hetzelfde, namelijk zogeheten barebones. En ik voorspel nu alweer een hele shitstorm over BTO vs. Dell en fanboys aan allebei de kanten.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
Anoniem: 499760 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 17:21:
Is 15,6" een harde eis? Zo niet dan zou je kunnen kijken naar een Alienware M17x.
Ik neem m'n laptop nog al eens mee en dan vind ik 17" niet echt een handig formaat. Daarnaast ben ik ook niet zo gecharmeerd van het uiterlijk :p
VasZaitsev schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 17:24:
BTO en XNB zijn zo'n beetje hetzelfde, namelijk zogeheten barebones. En ik voorspel nu alweer een hele shitstorm over BTO vs. Dell en fanboys aan allebei de kanten.
Ik vraag me wel een beetje af wat Dell er in dit plaatje mee te maken heeft..

Toch blijf ik benieuwd naar wat jullie mening is over de processors en schermen als het verder alleen op kosten verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

omdat er enkele lieden zijn die Dell geweldig vinden, en Dell altijd beter vinden dan BTO/Clevo/XNB.

Wel moet ik toegeven dat Dell vaak goede laptops kan bieden voor een goede prijs, maar, ik hou me in het midden over of zij een betere prijs/prestatie leveren dan barebones.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Je weet dat zowel de bto en xnb gebaseerd zijn op dezelfde basiseenheid. Het gaat om een clevo p150em

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Dell heeft de Alienware M17x, een 17" die vergelijkbaar geprijsd is (momenteel zelfs €100-150 goedkoper).. Het punt is dat het kwaliteitverschil tussen een clevo barebone en de M17x simpelweg gigantisch is.

For starters, anandtech, theverge, engadget, ars en tweakers vinden het toetsenbord en touchpad slecht. De bouwkwaliteit hoogstens middelmatig, en de enige review van de 15.6" variant die ik tot nu toe heb kunnen vinden (http://www.notebookcheck....nes-Notebook.77849.0.html) spreekt van een accuduur van 2 uur en een geluidsniveau van 34.3 - 37.7 dB idle. De volgende vergelijking is altijd leuk om te maken: onder full load is het geluidsniveau van mijn E6520 bijna hetzelfde.

Verder heeft het letterlijk een jaar geduurd voordat er een fatsoenlijke driver kwam zodat je het enige selling point van deze laptop kon gebruiken zonder elke 5e game te bluescreenen: de HD 7970m. Bij de m17x werkte dat gewoon vanaf dag 1 goed.

Persoonlijk vind ik het gewoon troep. Er is geen excuus voor het aanbieden van dergelijke 'kwaliteit' voor deze prijs. Zeker als je bedenkt dat de M17x goedkoper is. Helaas is er in het 15.6" segment geen alternatief. Je hebt pricewatch: Medion Erazer X6825 Laptop maar de koeling maakt vergelijkbare herrie als de clevo barebones maar hij geraakt nog steeds overhit. Maar je krijgt tenminste een fatsoenlijk toetsenbord en touchpad. Een heel goed toetsenbord en touchpad zelfs, van alienware kwaliteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Kun je niet gewoon beter een desktop aanschaffen? Ik zie nooit het nut in van mensen die een ontzettend zware laptop kopen en hem vervolgens nooit van zijn plaats afhalen. En dan enorm veel geld erin steken terwijl het voor veel minder geld kan met een desktop. Dan kun je ernaast ook nog een simpele laptop / tablet kopen om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 15:00
Beide notebooks bekeken, en ik zou degene van XNB nemen. Desondanks dat het dezelfde notebooks zijn, die afkomstig zijn van de fabrikant clevo.

Misschien heb je aan deze configuratie iets meer

Prijs zoals weergegeven (incl. BTW): € 1.289,95:

15.6" Full HD ATI HD7970 / 2.0GB GDDR5­ in combinatie met ENDURO *DIRECT X11 Aktie !
Nu met GRATIS Bright Pixel garantie, normale prijs € 75,-
FULL HD (1920 x 1080) ONTSPIEGELD HIGH CONTRAST SCHERM­
Gratis brightpixel garantie
i.p.v. glans dit is geen folie / film / screen protector !
Intel Core i7 - 3610QM Quad Core (2.3GHz -3.3GHz) 6MB cache­ (Ivy Bridge) 45 Watt
PLUS upgrade naar 16GB-1600 (2 x 8) CRUCIAL. OP=OP!
Geheugen op standaard 8GB laten staan in de configurator.
Freeze­ (Hoogste koelprestaties)
8GB DDR3-1600 ( 2 x 4GB )
750 GB 7200rpm SEAGATE Momentus ­ S-ATA 16Mb cache
DVD±ReWriter­ ( Leest CD / DVD en schrijft CD / DVD )
Verlicht toetsenbord QWERTY­ (kleuren en effecten softwarematig aan te passen) ! * NEDERLANDS *
Intel WiFi 150Mbps (N 135) + Bluetooth­ 2.1, 2,1+EDR, 3.0, 3.0+HS, 4.0 (BLE) (Single band)
2 jaar carry in­
15.4" - 15.6" Draagtas kleur Zwart * GRATIS *

Je krijgt door de Intel Core i7 - 3610QM Quad Core (2.3GHz -3.3GHz) 6MB cache­ (Ivy Bridge) 45 Watt te selecteren gratis 2x8GB ddr3 van corsair erbij. Dat is mooi meegenomen en in de toekomst zullen er steeds meer games komen die 'houden van' een quad core. (Het verschil in Ghz tussen de i7 3630QM en 3610QM scheelt echt niks voor game prestaties. Misschien net een frame, meer ook niet :))

De 3610QM & Hd 7970m produceren beide een grote hoeveelheid warmte dus lijkt een goede koelpasta een goede keuze. *Je kunt natuurlijk wat geld besparen door zelf de notebook open te maken en dit zelf aan te passen ;).

Als je buitenom de 750GB nog een ssd wilt dan kun je deze plaatsen op de plek van de dvd drive. Dit is dus een keuze aan jezelf. Gebruik je de dvd drive niet of nauwelijks dan kun je overwegen een ssd/hdd aan te schaffen om deze hierin te plaatsen. Ik raad je hierbij aan om zelf deze ssd/hdd 2,5" ergens anders aan te schaffen omdat deze bij zo'n configuratie veel kost als upgrade.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De keuze tussen een alienware of á la clevo laptop is iets wat je zelf moet maken. Ik heb de afgelopen 3 jaar ook een clevo laptop in bezit gehad. Voorheen van de barebone xxodd dat inmiddels tegen een faillissement is opgelopen. Vooral het verschil tussen beide fabrikanten is de kwaliteit. Dell alienware's staan bekend om hun kwaliteit, ook al heb je het over het toetsenbord of over de hardware binnenin. Dit is niet bij clevo het geval, althans niet bij alle game notebooks. Mijn mening is dat een clevo notebook niet gelijkwaardig is aan een alienware. Vaak zal je bij een clevo zien dat de kwaliteit van de speakers, toetsenbord en beeldscherm ver onder het niveau zit van een alienware. Daarin tegendeel kost een alienware met dezelfde configuratie als een clevo notebook meer. Daarom is het voor vele mensen aantrekkelijker om een game notebook van het merk (barebone) xnb of iets dergelijks te kiezen.

Hierover zullen de meningen verschillend zijn alleen ik neem aan dat dit voor iedereen begrijpelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door JustwilliamNL op 23-02-2013 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JustwilliamNL schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 01:10:
Daarin tegendeel kost een alienware met dezelfde configuratie als een clevo notebook meer. Daarom is het voor vele mensen aantrekkelijker om een game notebook van het merk (barebone) xnb of iets dergelijks te kiezen.
Dat zeg ik net, dat is niet het geval. De m17x met HD 7970m, i7 en 1080p scherm kost nu € 1,420-ish, wat praktisch hetzelfde is als de clevo variant. Jouw configuratie komt zonder windows en 95% gamut scherm ('verplichte' upgrade imo)

Een tijd lang was de alienware zelfs goedkoper vergeleken met de goedkoopste clevo dealer zonder windows erbij..

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 23-02-2013 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 15:00
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 01:20:
[...]

Dat zeg ik net, dat is niet het geval. De m17x met HD 7970m, i7 en 1080p scherm kost nu € 1,420-ish, wat praktisch hetzelfde is als de clevo variant. Jouw configuratie komt zonder windows en 95% gamut scherm ('verplichte' upgrade imo)
Excuses dan corrigeer ik mijzelf, "Over het algemeen". Maar dit is niet altijd het geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Dimens schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 00:32:
Kun je niet gewoon beter een desktop aanschaffen? Ik zie nooit het nut in van mensen die een ontzettend zware laptop kopen en hem vervolgens nooit van zijn plaats afhalen.
TS geeft niet aan dat hij zijn notebook nooit verplaatst. Het grote voordeel van een notebook is dat je het makkelijk kunt verplaatsen. Als je visite hebt leg je het notebook gewoon in de kast etc.
Natuurlijk de mobiliteit heeft zijn prijs. TS geeft aan dat er een ruim budget beschikbaar is en is dus bereid de meerprijs te betalen ;)

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:12
jwpmzijl schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 13:12:
[...]

TS geeft niet aan dat hij zijn notebook nooit verplaatst. Het grote voordeel van een notebook is dat je het makkelijk kunt verplaatsen. Als je visite hebt leg je het notebook gewoon in de kast etc.
Natuurlijk de mobiliteit heeft zijn prijs. TS geeft aan dat er een ruim budget beschikbaar is en is dus bereid de meerprijs te betalen ;)
Je kunt natuurlijk gewoon een kast met daarin de pc gebruiken zoals velen doen, maargoed dat terzijde. Ik persoonlijk vind Alienware een beter merk zoals anderen al hadden opgemerkt. Dus als je het design echt belangrijk vind valt die af maar zou het in beraad nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
jwpmzijl schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 19:43:
Je weet dat zowel de bto en xnb gebaseerd zijn op dezelfde basiseenheid. Het gaat om een clevo p150em
Was ik me niet van bewust :)
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 00:24:
Dell heeft de Alienware M17x, een 17" die vergelijkbaar geprijsd is (momenteel zelfs €100-150 goedkoper).. Het punt is dat het kwaliteitverschil tussen een clevo barebone en de M17x simpelweg gigantisch is.

For starters, anandtech, theverge, engadget, ars en tweakers vinden het toetsenbord en touchpad slecht. De bouwkwaliteit hoogstens middelmatig, en de enige review van de 15.6" variant die ik tot nu toe heb kunnen vinden (http://www.notebookcheck....nes-Notebook.77849.0.html) spreekt van een accuduur van 2 uur en een geluidsniveau van 34.3 - 37.7 dB idle. De volgende vergelijking is altijd leuk om te maken: onder full load is het geluidsniveau van mijn E6520 bijna hetzelfde.

Verder heeft het letterlijk een jaar geduurd voordat er een fatsoenlijke driver kwam zodat je het enige selling point van deze laptop kon gebruiken zonder elke 5e game te bluescreenen: de HD 7970m. Bij de m17x werkte dat gewoon vanaf dag 1 goed.

Persoonlijk vind ik het gewoon troep. Er is geen excuus voor het aanbieden van dergelijke 'kwaliteit' voor deze prijs. Zeker als je bedenkt dat de M17x goedkoper is. Helaas is er in het 15.6" segment geen alternatief. Je hebt pricewatch: Medion Erazer X6825 Laptop maar de koeling maakt vergelijkbare herrie als de clevo barebones maar hij geraakt nog steeds overhit. Maar je krijgt tenminste een fatsoenlijk toetsenbord en touchpad. Een heel goed toetsenbord en touchpad zelfs, van alienware kwaliteit ;)
Misschien toch nog maar serieus overwegen dan als het verschil in kwaliteit zo groot is. Gezien die voor privégebruik is zal ik het wel overleven.

Wat ik me dan afvraag, hoe simpel is het om zelf een SSD in te bouwen, want die upgrade door dell zelf laten doen vind ik echt belachelijk duur. En dan wel een beetje knap ingebouwd, bij m'n huidige xps15 heb ik een chinese caddy geplaatst met ssd wat wel functioneel is, maar ook spuuglelijk (Ja ik ben te lui geweest om het frontje van de dvdspeler over te plaatsen).
Dimens schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 00:32:
Kun je niet gewoon beter een desktop aanschaffen? Ik zie nooit het nut in van mensen die een ontzettend zware laptop kopen en hem vervolgens nooit van zijn plaats afhalen. En dan enorm veel geld erin steken terwijl het voor veel minder geld kan met een desktop. Dan kun je ernaast ook nog een simpele laptop / tablet kopen om mee te nemen.
jwpmzijl schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 13:12:
[...]
Dit :)
JustwilliamNL schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 01:10:

knip

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De keuze tussen een alienware of á la clevo laptop is iets wat je zelf moet maken. Ik heb de afgelopen 3 jaar ook een clevo laptop in bezit gehad. Voorheen van de barebone xxodd dat inmiddels tegen een faillissement is opgelopen. Vooral het verschil tussen beide fabrikanten is de kwaliteit. Dell alienware's staan bekend om hun kwaliteit, ook al heb je het over het toetsenbord of over de hardware binnenin. Dit is niet bij clevo het geval, althans niet bij alle game notebooks. Mijn mening is dat een clevo notebook niet gelijkwaardig is aan een alienware. Vaak zal je bij een clevo zien dat de kwaliteit van de speakers, toetsenbord en beeldscherm ver onder het niveau zit van een alienware. Daarin tegendeel kost een alienware met dezelfde configuratie als een clevo notebook meer. Daarom is het voor vele mensen aantrekkelijker om een game notebook van het merk (barebone) xnb of iets dergelijks te kiezen.

Hierover zullen de meningen verschillend zijn alleen ik neem aan dat dit voor iedereen begrijpelijk is.
Duidelijk verhaal. Ook hier dus het verhaal Alienware de betere keus.
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 01:20:
[...]

Een tijd lang was de alienware zelfs goedkoper vergeleken met de goedkoopste clevo dealer zonder windows erbij..
Stel ik ga voor m17x kom ik dus uit op:
  • 2GB GDDR5 AMD® Radeon™ HD 7970M (+170)
  • 44 cm(17.3") Wide Full HD (1920 x 1080) WLED LCD (+79,99)
Totaal € 1.648,98

Daar gaat dan nog vanaf:
8% epp korting gezien ik boven de 1600 uitkomt
8% cashback

Zijn er ook kortingsbonnen voor Alienwares?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheUninvited schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 13:29:
[...]

Je kunt natuurlijk gewoon een kast met daarin de pc gebruiken zoals velen doen, maargoed dat terzijde. Ik persoonlijk vind Alienware een beter merk zoals anderen al hadden opgemerkt. Dus als je het design echt belangrijk vind valt die af maar zou het in beraad nemen.
Wat vreemd dat bijna iedereen die zo'n ding in het echt heeft gezien het tegenovergestelde zegt. De combinatie van een mat scherm en glossy bezel is verschrikkelijk, het scherm sluit optisch enorm slecht aan, en de porten zijn kriskras door elkaar geplaatst 8)7.

Niet voor niets gingen die dingen vroeger door onder de naam plastic candy shell. Alleen al door het feit dat alienware rubber gebruikt op de palmrest en achterkant maken al dat hij er veel meer premium uit ziet. Er is ook geen hond die een clevo koopt omdat ze er zo mooi uit zien, terwijl het omgekeerde wel vaak voor komt.
Bartjeh schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 15:37:
Zijn er ook kortingsbonnen voor Alienwares?
Momenteel niet. De alienware is al een jaar ongeveer €1520, met af en toe een weekje of 2 een betere aanbieding. Ik zou hem dus kopen voordat de huidige aanbieding vervalt.

En over de SSD: je kan er 2 harde schijven in kwijt, plus een mSata SSD (maar die draait dan op 'slechts' SATA-300).

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 23-02-2013 17:18 ]

Pagina: 1