Adapter laptop onjuiste (te lage) wattage?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:22
Omdat ik de adapter van mijn Late 2008 macbook ben verloren heb ik via de modelkiezer van Replacedirect een nieuwe gekocht. Nu ik heb binnen heb wees een collega mij erop dat het wattage verschilde van zijn (gelijke) macbook. De situatie is nu zo:

Specs macbook: http://support.apple.com/kb/sp500 (macbook late 2008 unibody non-pro 2,4 ghz)
45 watthour, 60 watt magsafe charger.

Oude adapter: 60watt, output 16,5 volt bij 3,65 ampere
Nieuwe adapter: 45 watt, output 14,5 volt bij 3,1 ampere

Nu heb ik meteen contact opgenomen met replacedirect, omdat Apple zelf aangeeft dat deze laptop een 60 watt adapter nodig heeft:
http://support.apple.com/kb/sp500

Nu geeft replacedirect aan dat de accu 45 watt-hour is en dat daarom 45watt prima is, de 60 watt zou wat overbemeten zijn maar schakelt vanzelf terug. Dat laatste is correct, Apple zelf geeft ook aan dat een zwaardere lader geen probleem is, maar volgens mij is 45 watt-hour niet hetzelfde als 'heeft een 45watt adapter nodig'.

Wie heeft gelijk? Het gaat me er niet om dat ik mijn gelijk haal, want replacedirect gaf direct de mogelijkheid terug te sturen (de service is dus zeker prima), maar als ik kan voorkomen dat ik nog een dag langer op mijn adapter moet wachten door de huidige 45watts te houden, en bovendien het terugstuurgedoe kan vermijden, doe ik dat graag natuurlijk.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou me meer zorgen maken over het voltage dat je daar noemt, of is dat een typfout ?

Dat het aantal watt lager is, is verder niet zo'n groot probleem, het duurt hoogstens iets langer om hem op te laden.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik zou me drukker maken om het voltage, 16,5 vs 14,5 scheelt 2 Volt. Doorgaans wordt een tolerantie van 10% nog wel geaccepteerd. Dit is echter meer.

45 watt-hour is het verbruik dat je hebt als je 1 uur lang 45 Watt verbruikt. Zegt dus niks over de geschiktheid van de adapter.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:00
45 watt adapter is bij mijn weten alleen geschikt voor de MacBook Air. 60 watt wordt gebruikt voor de 13" MacBooks en 85 watt wordt geleverd bij de 15" en 17" modellen. Ik zou de adapter voor de zekerheid terugsturen.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:22
Heren, dank voor de antwoorden. Ik heb nog even nagekeken, de voltages kloppen wel met wat er ook de adapters staan. Dank voor de bevestiging van het verschil wattuur en wattage, en Patrick voor de bevestiging van wat ik al dacht, dat 45 watt niet voor macbooks is maar voor airs.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Roytoch schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 14:42:
Nu geeft replacedirect aan dat de accu 45 watt-hour is en dat daarom 45watt prima is
:F

Overigens ie een adapter voor een laptop vrijwel nooit overbemeten. Zo laadt de macbook pro niet op tijdens het gamen, omdat de adapter dat niet aan kan. Mijn E6520 laad een stuk sneller met een 120w adapter in plaats van een 90w, ook al is 65w waarschijnlijk voldoende.

Verder vind ik het bijzonder vreemd dat het voltage verschilt, en nog vreemder dat 14.5v * 3.1 ampere = 45w, en nog vreemder dat 14.5 deelbaar is door 3.625, wat een standaard accuspanning is (al wordt doorgaans gesjoemeld met 3.7 of zelfs 3.8v). Volgens mij lopen ze bij replacedirect te prutsen en bestaat er helemaal geen '50 watt, 14.5 volt' adapter, maar wordt de spec door elkaar gehaald met een accu.

Verder is het gebruik van een 45w adapter waar apple 60w aan raad volgens mij vragen om problemen. De adapters van apple leveren meestal nét voldoende spanning vermogen. Bij een specifiek voorbeeld krijg je bij apple een 90w adapter en bij dell een 120w adapter voor exact dezelfde hardware. (maar een 2 inch groter scherm). Die 90w is echt net voldoende.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 23-02-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 22:21
even voor de duidelijkheid, het wattage van een adapter maakt niks uit, dat heeft alleen te maken met hoe snel de accu op zal laden. dat de accu 45w/h is zegt ook niet veel.. misschien kan de macbook maar maximaal 35w/h gebruiken.. wat wel uitmaakt is het voltage waar de accu mee opgeladen moet worden, check de accu even van je macbook. Als het goed is moet daar op staan dat de accu 16,5 volt moet gebruiken, als je een 14,5 volt adapter gebruikt heb je kans dat het gewoon niet werkt, of dat de accu binnen notime kapot is;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

skipe schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 01:54:
even voor de duidelijkheid, het wattage van een adapter maakt niks uit, dat heeft alleen te maken met hoe snel de accu op zal laden. dat de accu 45w/h is zegt ook niet veel.. misschien kan de macbook maar maximaal 35w/h gebruiken.. wat wel uitmaakt is het voltage waar de accu mee opgeladen moet worden, check de accu even van je macbook. Als het goed is moet daar op staan dat de accu 16,5 volt moet gebruiken, als je een 14,5 volt adapter gebruikt heb je kans dat het gewoon niet werkt, of dat de accu binnen notime kapot is;)
Erm wattage maakt wel degelijk uit.
Je laptop gebruikt namelijk stroom om te werken. en misschien is dat idd 35W (watt is al een verbruik per seconde die /h is onzin trouwens) dan is 45 genoeg. maar het kan ook zijn dat die laptop 55W gebruikt, en dan heb je een probleem.
Dan zal
-of je laptop gaan terugklokken en andere energie zuinig geintjes gebruiken,
-of gewoon te weinig stroom krijgen, en instabiel worden
-of je adapter loopt buiten spec, met alle risico's van dien
Allemaal dingen die je niet wilt

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:05

franssie

Save the albatross

Ik heb meerdere macbooks en laders. Als mijn MacBookPro leeg is (echt leeg) dan laadt ie niet van de 35w lader van de MacBook 13".

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:09
Hier zelfde verhaal. Macbook early 2008 laadt als hij helemaal leeg is niet op met een Magsafe Air lader van 45W. Mijn MBP 2011 15" laadt wel op met de 60W lader van eerdergenoemde laptop, maar echt rete traag, duurt soms wel 6-7 uur voordat hij vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Hier ook, zit hier te kloten aan iemand z'n laptop. Ding laadt maar niet op, ik check de lader: 19V 3,42A. Onderop laptop: 19V 3,9A, geen wonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 473008

Ik heb net een Magsafe adapter van 60W aangeschaft voor 40e op http://zoek-dagaanbieding...safe%2060W%20adapter/3981

Ben benieuwd hoelang het duurt voordat mijn MBP 2011 15' hiermee opgeladen is, zal jullie
op de hoogte houden.
Pagina: 1