Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Keyboard werkt niet als extrene hdd geplaatst is.

Pagina: 1
Acties:

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54
Misschien kan iemand me op weg helpen ,dit is een terugkomen probleem waar ik niet uitkom ;(

Zodra er een externe harddisk aan de desktop hangt word werkt bij een coolstart het toetsenboord niet

Het toetsenbord op een andere usb port stoppen maakt niet ,hij word gezien als unknown device maar werkt niet.

Wat is opgevallen als het keyboard aan de desktop hangt en niet werkt hij gezien word als unknown device terwijl er in configuratie scherm onder toetsenboord 2* HID toetsenboord staat.

Het verwijderen in config van de HID toetsenboorden of handmatig een driver uit de windowslijst werkt niet ,het toetsenboord blijft een unknown device.

Het enigste wat helpt is de externe hdd uit de usb port halen ,de desktop een tijdje uitzetten (half uur a een uur) en weer opstarten.

Het rare in dit verhaal is dat voorheen als dit probleem speelde ik een draadloos toetsenboord van voor de prehistorie er aan hing de desktop deze meteen zag en werkte 8)7

Het keyboard zelf is goed ,hier zit het probleem niet gezien zodra hij goed gedeteceerd word ook gewoon werkt.

Ik heb net copien gemaakt van het sys en dll bestand van de driver van toetsenboord om te proberen deze in config bij het handmatig installeren als het keyboard weer als unknown device word gezien.
(Had ik nog niet geprobeerd )

Als iemand een idee heeft wat de oorzaak is van dit probleem of een suggestie heeft wat ik nog kan proberen ...

Het systeem is :
Intel i5 3570k + Arctic i30 cooler
16Gb Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz
Asrock Z77 Extreme4 met 2.80 BIOS
Sapphire HD7950 3GB
Soundblaster Z
Intel 330 180GB (primair)
WD 1TB 7200rpm Green hdd (secundair)
WD 2TB 5400rpm Green hdd
Corsair CX750M voeding

Muis is een Corsair M60
Toetsenboord is een Logitech Media keyboard (Y-BN52)
Externe HDD is een WD My Passport 1TB USB 3.0

Besturingsprogramme is Windows 7 x64 SP1 up to date en alle andere drivers zijn ook up to date

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02:08
In de bios de ondersteuning voor usb keyboard aanzetten?

Verwijderd

-Update de chipset driver
-Update de USB 3.0 driver
-Schakel USB legacy support uit in de BIOS
-Update de BIOS
-Test het tobo & schijf in zowel USB2 als USB3 poort

• dierkx36
jbhc schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 10:11:
In de bios de ondersteuning voor usb keyboard aanzetten?
Deze keuze heb je niet in het BIOS :N

Heb alle USB keuzes uit het BIOS geprobeerd (Legacy enabeld/disabled ,power on USB etc) maar maakt niks uit.
Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 12:39:
-Update de chipset driver
-Update de USB 3.0 driver
-Schakel USB legacy support uit in de BIOS
-Update de BIOS
-Test het tobo & schijf in zowel USB2 als USB3 poort
Zoals in de OP staat done done and done ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Opvallend: draadloos toetsenbord doet het wel, bedrade niet. Ik denk niet dat dit een softwareissue is. Verschil tussen die twee is namelijk power. Draadloos keyb heeft batterijen, bedrade lift mee op USB power. En harde schijf vast ook.

Ik gok dat hdd+keyb teveel vraagt van USB power van het moederbord. Als ik gelijk heb zou een powered USB hub de boel moeten verhelpen. Of een externe voeding voor HDD

Oslik blyat! Oslik!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Inderdaad, wat voor een harddisk hang je eraan? Een 2,5"geval? Die trekt zowat je hele usb-power weg. Als dat het geval is, dan moet je zoals dion_b aangeeft een hub of misschien zelfs alleen een andere usb-poort nemen (die aan een andere chip verbonden is en aparte power krijgt).

• dierkx36
dion_b schreef op zondag 24 februari 2013 @ 12:29:
Opvallend: draadloos toetsenbord doet het wel, bedrade niet. Ik denk niet dat dit een softwareissue is. Verschil tussen die twee is namelijk power. Draadloos keyb heeft batterijen, bedrade lift mee op USB power. En harde schijf vast ook.

Ik gok dat hdd+keyb teveel vraagt van USB power van het moederbord. Als ik gelijk heb zou een powered USB hub de boel moeten verhelpen. Of een externe voeding voor HDD
Bartjezz schreef op zondag 24 februari 2013 @ 18:28:
Inderdaad, wat voor een harddisk hang je eraan? Een 2,5"geval? Die trekt zowat je hele usb-power weg. Als dat het geval is, dan moet je zoals dion_b aangeeft een hub of misschien zelfs alleen een andere usb-poort nemen (die aan een andere chip verbonden is en aparte power krijgt).
Het is idd een 2,5 inch externe hdd.
(WD My Passport)

Wat Dion zegt zou heel goed kunnen :Y (was er zelf niet opgekomen |:( )

Alleen voorheen hing er een 3,5 inch externe harddisk aan de desktop ,deze had wel een aparte voeding (dus niet via USB) maar ook hiermee hetzelfde probleem als nu.

Wat ik zelf zo raar aan dit probleem vind is dat als de desktop een tijd gedraait heeft en je restart hem of je zet hem even uit om vervolgens op te starten ziet hij het toetsenboord gewoon goed en herkent hem meteen.

Dit probleem doet zich alleen voor als de desktop meer als een paar uur heeft uitgestaan ,dus echt een coldstart.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Power issues kunnen soms vrij subtiel zijn. Gelukkig kun je ze makkelijk uitsluiten (ik gaf al twee suggesties aan voor hoe dat te doen). Ipv erover te filosoferen zou ik gewoon uitsluiten. Als dat het oplost was het een power issue. Zo niet niet.

Oslik blyat! Oslik!

• dierkx36
dion_b schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:10:
Power issues kunnen soms vrij subtiel zijn. Gelukkig kun je ze makkelijk uitsluiten (ik gaf al twee suggesties aan voor hoe dat te doen). Ipv erover te filosoferen zou ik gewoon uitsluiten. Als dat het oplost was het een power issue. Zo niet niet.
Het probleem lijkt toch het toetsenboord zelf :Y

Net een desktop crash gehad ,toetsenboord werd weer niet gezien na de crash bij opstarten ,dus het toetsenboord even aan een laptop gehangen.
De laptop zag het toetsenboord dus ook niet en vervolgens na een tijd "ineens" wel.

Zometeen even naar de lokale elektronica boer voor een ander keyboard ,'k geef me gewonnen :/

[ Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 25-02-2013 10:48 ]

• dierkx36
[update]

Het probleem is opgelost ,Dion had gelijk :Y (of er is een intern conflict aan de gang geweest)

Uitleg :
Een Z77 Extreme4 heeft 2 USB controllers : de Asmedia en de Intel ,allebei USB 3.0 controllers.

De externe hdd en het toetsenboord hingen allebei aan de Asmedia controller ,de hdd op 3.0 en het toetsenboord en de muis op 2.0

Nu hangt de externe hdd aan de Intel controller hangt (en alleen de muis en het toetsenboord aan de Asmedia) zijn de problemen voorbij _/-\o_

Pagina: 1