Economische upgrade voor snellere Premiere Pro ervaring

Pagina: 1
Acties:

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik zit al enige tijd met het probleem dat mijn videokaart niet zo geschikt is voor het bewerken van HD video met Premiere Pro CS5.5, en dat is de laatste tijd steeds vaker een probleem (het gaat me allemaal te langzaam; inladen, renderen). Ik heb de indruk dat het absoluut een goede kaart is om mee te gamen, maar ik speel nooit games op mijn pc. Ik heb begrepen dat Premiere Pro een select groepje aan videokaarten heeft die geschikt zijn om dit op zijn effectiefst te doen. Ik zal eerst even uitelkaar zetten wat mijn huidige systeem ongeveer in huis heeft:

Videokaart: Sapphire Radeon HD5830 Extreme
Moederbord: Asus p5p41td
Geheugen: 4x 2gb Team Elite 1333Mhz
Processor: Intel C2Q Q8400 2,66 ghz

Mijn vraag is dus, hoe ga ik hier op een economische manier meer snelheid uit persen voor wat ik ermee wil? Mijn eigen idee was om een videokaart te zoeken (tweedehands heeft mijn voorkeur) die in het lijstje staat van deze website.

Maar ben ik dan wel goed bezig? Kan het ook anders/beter? Welke van bovenstaande lijst kan ik het beste aanschaffen? Het zijn er nogal wat en ik heb geen flauw idee van wat de verschillen zijn... Ik weet in elk geval dat ik met mijn ATi/Radeon geen succes ga hebben, al ga ik op mijn kop staan (ook niet als ik op die van iemand anders ga staan). Als er iemand is met tips dan hoor ik dat graag (anders opende ik dit topic natuurlijk niet :P ). Ook als ik aanpassingen aan andere dingen zou kunnen doen die meer effect hebben dan het wisselen van videokaart hoor ik graag suggesties. Ik ben van plan bovenstaande kaart weg te doen, dus als iemand durft te ruilen, prima!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-02 22:40
Net toevallig een Rendering pc gemaakt. En na lang inlezen en zoeken geen extra videokaart erin gedaan. Omdat het meeste render werk gedaan wordt door de CPU. Voor snelle wegschrijf actie prop je er dan een SSD in en natuurlijk voldoende geheugen.

Voor zover ik begrepen heb is een videokaart leuk voor specifieke dingen zoals gebruik van CUDA en voor het previewen van je content. Ik denk iig dat je met een upgrade van je CPU meer opschiet dan een andere videokaart.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Verstekbakker
  • Niet online
Ok. Een upgrade van de CPU zal ook wel een upgrade van het moederbord betekenen en een upgrade van het geheugen. Dan kan ik misschien beter nadenken over een geheel nieuw systeem met een i7 ofzo... Dat is me nog even te ingrijpend, daar moet ik eerst een paar nachten op slapen.

Maar ik wil ook er vanaf dat je de hele tijd "render entire work space" moet doen en dan een uur moet wachten voor je verder kunt met monteren van je filmpje of dat bij het importeren van een .TS bestand van een uur de hele boel een uur op slot gaat... Dat zou toch wel opgelost zijn met een bepaalde videokaart? Het gaat er een beetje om dat ik met een kleine investering (rond de 100 euro) iets beter opschiet. Het renderen van mijn eindproduct mag voor nu wel iets langer duren, dan ga ik gewoon iets anders doen voor een uurtje of ik ga naar bed. Het is in elk geval niet het grootste probleem.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2013 14:37 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je weet niet zeker wat je bottleneck is dus dat is lastig. Je processor is niet de nieuwste meer maar het kan net zo goed aan je videokaart of aan je opslag liggen.

Iig, de kans is groot dat je er met een nvidia kaart op vooruit zou gaan. 5.5 ondersteund volgens mij de Mercury engine die met CUDA vanalles sneller maakt.

Als je 4 cores op 100% staan tijdens het renderen dan kun je er een nvidia kaartje in stoppen. Als ze vaak niet op 100% staan dan is snellere opslag misschien ook nuttig.

Lees ook deze pagine eens door http://ppbm5.com/Background.html

Daar raden ze ook altijd een nvidia kaart aan.
Definitely use a CUDA/MPE capable video card. It can reduce rendering time by a factor 10 and assists with scaling on export, while improving export quality. SLI is no consideration, since it is not supported. For the time being ATI is out of the game and only nVidia cards with 1 GB+ video memory are worth considering.
Ik weet niet waar Joenino het over heeft :) maar misschien verwart ie dit met een 3d render pc ofzo..

[ Voor 31% gewijzigd door maratropa op 22-02-2013 14:42 ]

specs

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik heb eindelijk de tijd gehad om er eens goed naar te kijken. De bottleneck zit hem bij het exporteren denk ik in de CPU. Die staat niet constant op 100%, maar blijft wel tussen de 87-97% hangen. Ik denk dat hij rekening ermee houdt dat ik de computer nog voor lichte dingen kan gebruiken en dus een paar procent vrij houdt.

Bij het importeren van een bestand is de CPU eigenlijk niet belast. Dan zie ik alleen het RAM geheugen langzaam vollopen en soms zelfs weer leeglopen en weer opnieuw vollopen. Waar zit daar dan de traagheid hem in? De snelheid van het gegeugen? Met 4x 2GB op 1333 Mhz zou dat toch niet zo'n probleem moeten zijn? Zou daar winst te behalen zijn met een CUDA videokaart?

• maratropa
  • Niet online
Zit die 8Gb ook vol bij het exporteren? Maar het zal wel vooral nu aan de processor liggen dan. Punt is dat je je processor wel kunt upgraden naar iets rond de 3ghz (Q9650 ofzo) maar volgens mij is dat verhoudingsgewijs veel geld voor een oud platform. Meer DDR 3 zou je mogelijk nog naar iets nieuws kunnen meenemen en een videokaart ook, maar ik zou zelf niet nog geld in de CPU steken op deze socket.

Maar wie weet heeft met deze cpu een nvidia kaart ook niet zo heeeel veel zin, je zou even moeten zoeken of je ergens kunt vinden of CUDA op zo'n socket 775 quadcore ook zin heeft in premiere of dat de winst maar marginaal is. Ik zou het zelf eerst willen testen, het zou mooi zijn als je een mid-end nvidia kaartje kan lenen ergens ofzo..

Een SSD er in helpt ook bij alles, en die kun je ook meenemen naar een nieuw systeem later..

(Je ziet in die lijst die ik eerder linkte wel bijv. een q9550 best hoog staan (naast i7 920's enzo) en die heeft 16GB en een quadro 4000...)

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 22-03-2013 15:24 ]

specs

• Verstekbakker
  • Niet online
SSD heb ik er al in zitten, RAM geheugen zit met 8GB aan zijn max (moederbord kan niet meer hebben).

Ik denk inderdaad dat ik een CUDA-compatible videokaartje moet gaan lenen (of gewoon een kopen die later eventueel kan mee-verhuizen) en dan kijken of ik dezelfde problemen ervaar.

Het is een beetje jammer, want al het andere gaat gewoon razendsnel met het ding, dus eigenlijk heb ik geen nieuwe nodig. Maar het wachten bij het editten begint me nu best te storen, vooral omdat ik er meestal niet zoveel tijd voor heb.

Levert mijn huidige videokaart nog iets op, of is dat alleen nog goed voor gratis af te halen?

• maratropa
  • Niet online
Tja als ie weinig oplevert kun je hem ook houden als backup in geval van issues? :)

Bij ppbm5 zeggen ze neem iig iets met meer dan 1GB vram qua nvidia kaart. Beter nu wat overkill halen zodat je later nadat je de rest upgrade er nog steeds wat aan hebt.

specs

• Verstekbakker
  • Niet online
maratropa schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 16:24:
Tja als ie weinig oplevert kun je hem ook houden als backup in geval van issues? :)

Bij ppbm5 zeggen ze neem iig iets met meer dan 1GB vram qua nvidia kaart. Beter nu wat overkill halen zodat je later nadat je de rest upgrade er nog steeds wat aan hebt.
Ik heb al een backup liggen...

Mij valt nu wel in dat die wel NVIDIA is. Even opgezocht: MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI). Valt zeker ook niets mee aan te vangen, maar 512MB...

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Met de juiste videokaart en de juiste tweaks in Premiere Pro ontlast je de processor enorm.
Je hebt minimaal 700 of 800MB video-RAM nodig dacht ik en GDDR5 scheelt veel ten opzichte van DDR3.
Zelf heb ik een Phenom II 920 met 8GB RAM, sinds ik daar een Geforce GTX460 bij heb gestoken is hij veel sneller geworden.
En dat is geen high-end kaart meer voor huidige begrippen!

Flickr

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik heb, (als het goed is, je weet nooit met Marktplaats natuurlijk) een MSI GTX460 oc-edition met 1GB gekocht. Hopelijk kan ik die volgend weekend eens flink door de mangel halen en levert het iets op. Anders moet ik maar eens gaan kijken of ik iemand anders blij kan maken met mijn pc en een geheel nieuwe from scratch samenstellen speciaal voor deze toepassingen.

• maratropa
  • Niet online
Laat je ff weten of het effect heeft, ik ben wel benieuwd :) Welke premiere gebruik je?

specs

• Verstekbakker
  • Niet online
Pro CS 5.5

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik vind het ding niet meer investering waard. 100 Euro gebruik ik dan liever voor iets revolutionairs zoals een i7 met 24 gb geheugen ofzo. Ik ga kijken of die videokaart een deuk in een pakje boter kan slaan en als dat iets oplevert dan is de pc goed genoeg. Levert dat niets op, dan bouw ik een nieuwe. Als binnenkort 4K gangbaar is op consoles zal een i7 ook wel niet meer voldoen...

• Verstekbakker
  • Niet online
Inmiddels is de GTX460 in de werkkamer beland. Hopelijk heb ik deze week tijd voor de praktijk (ik ben bang dat het helaas volgend weekend wordt), maar de theorie zorgt al voor vraagtekens. Er zitten 2 van die 6-pins aansluitingen op die ik van de voeding zou moeten pakken, maar volgens mij heeft mijn voeding maar 1 kabeltje met een 6-pins aansluiting. Gaat dit een probleem worden? Moet ik mijn voeding (OCZ Stealthxstream 500 watt) vervangen of zijn er verloopstukjes/splitters mogelijk?

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Verstekbakker
  • Niet online
Ok, dankje. Dan ga ik dat bestellen, geeft me een excuus om het 'tijd maken' uit te stellen. Waarschijnlijk moet ik de stroom ook gaan reorganiseren, want dat zit natuurlijk ook allemaal doorelkaar.

• Verstekbakker
  • Niet online
Mijn broer had nog zo'n kabeltje liggen dus ik ben in een vrij uurtje maar aan de slag gegaan. Natuurlijk loopt dat altijd uit, dus inmiddels ben ik twee uur verder, maar heb er geen voordeel van gehad helaas.

Hij blijft constant hangen bij het inladen van iets. Geen idee wat het euvel is. Als ik door het beeldmateriaal wil gaan (dus op die timeline ergens klikken om te kijken of daar het stukje is dat ik eruit wil knippen) blijft hij hangen en loopt het geheugen vol. Dan weer leeg en dan begint hij weer te vullen. Ik begin de indruk te krijgen dat ergens anders een probleem zit... Vooralsnog ben ik dus niets opgeschoten.

• Buzz-01
  • Nu online
Laatste versie van de videokaartdrivers geïnstalleerd?
De hack goed uitgevoerd?
Zie hier halverwege de pagina voor gedetailleerde uitleg.

Flickr

• Verstekbakker
  • Niet online
Buzz-01 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:48:
Laatste versie van de videokaartdrivers geïnstalleerd?
De hack goed uitgevoerd?
Zie hier halverwege de pagina voor gedetailleerde uitleg.
Drivers zijn volgens de nvidia website de nieuwste en het lijntje dat ik bedoel is geel in plaats van rood (dat was hij voorheen), dus ik neem aan dat hij er gewoon gebruik van maakt. Wat stuurt hij dan de hele tijd naar mijn RAM?

• Buzz-01
  • Nu online
Het decoderen van de video gaat volgens die site nog steeds via de processor, terwijl je videokaart het renderen voor zijn rekening neemt:
Number 4 - Decoding
The decoding of video footage is still handled by the CPU and not the GPU. So if you are using heavily compressed video, such as AVCHD or h.264, you will need a fast processor, since the video card won’t help with the decoding of the video. Also, keep in mind, that if you use a non-Mercury Playback Engine enabled plug-in or effect, the GPU on the video card won’t help you with rendering that effect.

Different types of footage, such as DV, HDV, XDCAM, AVCHD, H.264, DSLR footage, RED, etc. will all play a big part in overall editing performance, as the CPU has to do the decoding of the video format. For example, HDV is easier to decode than AVCHD.
Welk formaat heeft je bronmateriaal? Veel camera's nemen standaard op in AVCHD en dat vraagt nogal wat resources om te decoderen. Probeer het eens om te zetten naar HDV en kijk eens wat er dan gebeurt?
Als je daar je winst uit haalt dan zou je ofwel voortaan je bronmateriaal kunnen recoden naar een minder zwaar formaat alvorens het te bewerken (let op eventueel kwaliteitsverlies), ofwel je processor + mobo moeten upgraden.
Je videokaart zorgt ervoor dat transities sneller en zonder stotteren beschikbaar zijn op je timeline en dat het encoden van de film naar het doelbestand een stuk sneller gaat.

Lees ook hun faq eens, daar staat een linkje naar een benchmark project in. Ook noemen ze nog eens dat je je schijf kunt defragmenteren en het register kunt opschonen.
Een schone Windows-installatie met een geformatteerde schijf is imo nog beter, hiermee sluit je softwarevervuiling nog het meest uit.
Misschien kun je hun benchmark-project eens draaien om te zien of je testresultaten overeenkomen met hun testresultaten.

Flickr

• Verstekbakker
  • Niet online
Dat benchmarken ga ik eens doen deze week. Schone install is het eigenlijk al. Defrag op ssd doet windows niet, lijkt me ook niet verstandig.

Het is zo raar dat bij het vollopen van RAM de proc niet intensief gebruikt wordt (niet 100% in taskman bedoel ik dan), dus ik begrijp ook niet goed waarom Premiere Pro zo goed als vastloopt op dat moment.

Het beeldmateriaal is opgenomen HD beeld van bijv. sbs6 (.ts uit een dreambox), 1080p met 1,33 ratio? (ik ben eigenlijk ook maar een leek.)

• Verstekbakker
  • Niet online
Om hier nog even oude koeien uit de sloot te halen...

Inmiddels was het echt niet meer te gebruiken zonder dingen stuk te gooien en ben ik illegaal gaan doen. CS5.5 eraf gegooid en van PB een piratenversie van CS6 gedownload en geinstalleerd. Nu een uurtje mee geklooid en alles werkt perfect... Het lag dus al die tijd gewoon aan een brak programma...

Voor degene met dezelfde problemen: probeer een keer iets nieuwere software alvorens gigantische upgrades aan hardware te doen. Case closed.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

God dat je er zelf achterkomt. Ik ben eens op een training van CS6 Premiere geweest. Daar hebben ze aardig wat snelheidsverbeteringen doorgevoerd. Mercury engine, maar je kan ook een SSD gebruiken voor cache ipv een HDD. CUDA/OpenCL werkt sowieso veel beter nu. Denk dat je huidige videokaart OpenCL ondersteund, dus zal al enorme performancewinst hebben. Goed te zien dat je dus CS6 gebruikt. :Y)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-03 16:44

Shabbaman

Got love?

Is er geen upgrade te koop naar CS6?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Verstekbakker
  • Niet online
gitaarwerk schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 09:42:
God dat je er zelf achterkomt. Ik ben eens op een training van CS6 Premiere geweest. Daar hebben ze aardig wat snelheidsverbeteringen doorgevoerd. Mercury engine, maar je kan ook een SSD gebruiken voor cache ipv een HDD. CUDA/OpenCL werkt sowieso veel beter nu. Denk dat je huidige videokaart OpenCL ondersteund, dus zal al enorme performancewinst hebben. Goed te zien dat je dus CS6 gebruikt. :Y)
Ik wil het nog wat langer uitproberen om te kijken of het over een maand nog steeds zo vlekkeloos loopt, maar zoals het er nu uitziet ga ik niet meer terug naar 5.5.

En die "nieuwe" videokaart heeft inderdaad ondersteuning zonder trucjes. Het loopt als een trein.
Shabbaman schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 09:48:
Is er geen upgrade te koop naar CS6?
Dat zou alleen voor een licentie interessant zijn dan. Ik ga in elk geval geen 5.5 meer installeren, dat kan mijn bureau/hand niet meer aan en ik vrees dat ik er hersenbloedingen van krijg. Voorlopig laat ik het ook nog even zonder papieren, want met 5.5 had ik in het begin ook geen problemen.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

De licenties zijn op sich tegenwoordig vrij interessant als je het voorje werk gebruikt met de creative cloud. Toegang tot alle programma's en stukken goedkoper. Moet je wle zin in hebben :+

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Pagina: 1