Toon posts:

Mobo voor NAS- htpc - Media Server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi
Ik zit nog te dubben over het mobo voor mijn nieuwe systeem. Dit wordt een combi van nas, htpc en media server.

Operating systeem: Zit vast aan Windows ivm zakelijke applicaties, maar ik hoef niet perse server software (liever niet). 1 User simultaan is voldoende. Moet wel VPN access hebben, maar ik begreep dat dat ook met Win7 Pro kan.

Heb nu een Win2003 server (van 2005), heb 2 RAID1 volumes van 2 HD’s en daarmee zit hij vol. Of ik moet de externe bays ombouwen, maar dan ook een andere voeding nodig. Stroomverbruik is fors. Er zit geen HDMI op en Win2003 werkt niet met TV kaarten, dus niet geschikt als htpc. Als media server (Tversity) kan hij geen on the fly video transcoding aan.

Wat wil ik in eerste instantie op mijn nieuwe systeem:
- Opslag RAID1 van alle zakelijke data. Liefst in 2 volumes, zodat ik altijd maar 1 paar HD’s hoef te vergroten voor extra capaciteit.
- Opslag en share van alle muziek, foto’s, eigen video’s, gedownloade films, liefst ook RAID1.
- Media server(gebruik nu Tversity) voor muziek streaming en on the fly video transcoding tbv tablets en smart phones.
- PVR voor HD tv, aan te sluiten met een 5 meter HDMI kabel en een bluetooth kb/mouse. Voorlopig te bedienen met Windows Media Center met Anysee T30C.
- CD/DVD voor initiele installatie en backup, niet voor content.
Voor de toekomst:
- Uitbreiding als TV server met meerdere TV kaarten, middels MediaPortal of DVBlogic oid.
- Uiteraard wil ik dat deze opstelling zo energie zuinig mogelijk en heel betrouwbaar is.

Hergebruik van CD/DVD, HD’s, Anysee tv kaart.

Aangezien ik al een desktop heb met een Asus P8P67 mobo en een intel i3 wil ik graag in die lijn verder gaan met socket 1155. Overklokken doe ik alleen met mijn desktop, dit gaan we niet doen voor de server. Eerder onderklokken als dat beter is voor levensduur of power consumptie.

Volgende boards heb ik bekeken:
ASRock B75 Pro3-M
Dit was de aanbeveling in de laatste BBG, maar deze kan geen RAID1 aan. Speciaal nagevraagd bij Asrock. Wel prima mbt idle energie verbruik.

Asus P8Z68-V PRO Gen3
Genoeg SATA, veel USB 2.0, enkele USB 3.0, bluetooth
Marvell controller met 2 x SATA kan mogelijk RAID1 aan.
1 extra eSATA
Wel een wat ouder board.

Asus P8Z77-M PRO
Genoeg SATA, 6 USB 3.0, 8 USB 2.0, zou voldoende moeten zijn.
ASMedia controller met 2x eSATA (niet nodig)

Asus P8H77-M Pro
Genoeg SATA, veel USB 2.0, enkele USB 3.0
Marvell controller gesplitst in 1x eSATA en 1x SATA.

ATX of uATX maakt niet uit, wordt toch een ATX kast. Allemaal HDMI HD kwaliteit, digitale audio output mocht het ooit nodig zijn, PCI(e) is niet relevant (denk ik), power consumptie ligt voor zover ik kan nagaan niet zover uit elkaar.

Mijn 1e keuze op dit moment is de Asus P8Z68-V PRO Gen3.

Mijn vragen:
- Heb ik aan alle relevante zaken gedacht of zijn er andere invalshoeken mbt eisen waar ik naar zou moeten kijken? Ik heb gemekrt dat je al snel een blinde vlek krijgt zonder sparring.
- Zijn er alternatieven die significant verschillen ?

Ik hoor het graag.
Jan