Raspberry Pi maar dan anders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 502448

Topicstarter
Ik volg al een tijdje de ontwikkelingen rond de Raspberry PI. Een werkelijk schitterend idee dat ook nog eens op fantastische wijze is uitgewerkt. Je neemt een goedkope maar krachtige SOC uit een massa apparaat. Eentje die goede prestaties weet te koppelen aan de vermogensopname die past bij een draagbaar apparaat. En daarmee maak je een computer die krachtig genoeg is voor de meest basic taken. En het resultaat moet voor iedereen met een klein budget te betalen zijn. En daar is met prima in geslaagd. Meer dan petje af!

Er worden zelfs supercomputer achtige opstellingen mee gemaakt. Zie http://www.raspberrypi.org/archives/tag/supercomputer

Dit bracht mij op het idee dat wij als tweakers ook zo iets in elkaar moeten kunnen schroeven. Maar dan natuurlijk iets beter. De prof die dit in elkaar flanste zegt het zelf: we hebben voor elke PI een eigen voeding gebruikt en dat moet efficienter kunnen. Ook vind ik de netwerk oplossing ronduit lomp. Elke PI een eigen dikke CAT6 kabel naar een normale switch moet ook efficienter kunnen.

Dus zoek ik mensen die samen met mij het platorm kunnen en willen bouwen. Compleet met slimmere voeding, slimmere behuizing, slimmere connectiviteit. En dan niet op basis van de bestaande PI maar een eigen PCB ontwerp, kleiner en platter en liefst modulair zodat we kunnen wisselen van SOC en functionaliteiten toevoegen of weglaten al naar gelang we dat nodig hebben. En als dit een beetje lukt kunnen we ook nog wel wat meer slimme apparaten bedenken. Dus eigenlijk een soort van design-centre opzetten op basis van (telefoon) soc's. Het hoeft geen super te worden. Het mag ook iets anders zijn!

Ik zelf heb lange ervaring op vrijwel alle gebied van de ICT en draai al mee voordat de IBM PC uitkwam en alles op de C64 en PRIME op de HTS moest, maar kan nog geen soldeerbout vasthouden, geen scope bedienen. Maar ben wel behoorlijk inventief en creatief en een goede teamleider. Wat ik zoek zijn mensen met hardskills die wel kunnen solderen, of een case kunnen ontwikkelen, of een PCB ontwerpen, of een voeding kunnen maken, LINUX kunnen porteren, een UI kunnen maken. Eigenlijk een groep tweakers die elkaar aanvoelen en aanvullen.

Sommigen vinden het onmogelijk en te ambitieus. Maar ik denk dat we onszelf (als groep tweakers) daarmee geen recht doen. Als ik op T.Net lees wat we allemaal kunnen dan moet dit ook tot de mogelijkheden behoren. Neem nou Mux, die knutselt zo maar een serie voedingen in elkaar die elke top-leverancier zo in het gamma op zou willen nemen. Of alle prijzen die tweakers winnen met casemodding. We hebben meer dan kwaliteit genoeg dus komop en meld je aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Met het risico dat ik nu te pessimistisch ben... quote uit de FAQ van de Raspberry Pi:
To get the full SoC documentation you would need to sign an NDA with Broadcom, who make the chip and sell it to us. But you would also need to provide a business model and estimate of how many chips you are going to sell.
Ik betwijfel of je aan een SoC en de benodigde documentatie kunt komen voor een project als dit, waarbij de oplage dermate insignificant zal zijn dat het voor de SoC-fabrikant bij wijze van spreken nog niet de moeite waard is om de telefoon op te nemen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:48

Garyu

WW

De SoC is niet -zo- moeilijk volgens mij, het probleem gaat hem eerder in het PCB-design zitten. Op het moment dat je daar een setup wil hebben met meerdere interconnected SOCs én gemeenschappelijke voeding/netwerk/what-else dan zit je toch net ietsje boven het gemiddelde niveau van een weekend knutselen.

De Raspberry Pi heeft een ontwikkelgeschiedenis van meerdere jaren en als ik op mijn werk kijk naar de gemiddelde kosten van een wat ingewikkelder PCB-layout dan loopt dat toch erg snel op. Dan de low-level software schrijven daar nog bij op te tellen, dan zit je gauw aan enorme ontwikkeltijden.

[ Voor 32% gewijzigd door Garyu op 22-02-2013 14:05 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik niet dat we een bus hoeven te maken. Daar hebben we ethernet voor, en die zit op de SOC.

Ook hoeven we niet de SOC van Broadcom te gebruiken, er zijn ook anderen die een ARM SOC hebben.

Ik zeg niet dat we een weekeindje bezig zijn. Ik denk dat we er wel eventjes werk aan hebben, maar als je kijkt hoelang een casemod duurt. Da's ook niet in een kwartiertje gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Wat wil je nou eigenlijk maken, een complete computer, een cluster of wat? Dat is me niet helemaal duidelijk. Want als ik naar je lijstje kijk wat je zoekt (een elektronicus, programmeurs, ui designers) lijkt het alsof je een hele nieuwe computer wil maken, zonder specifiek doel.

Ik denk ook dat je je behoorlijk vergist in de ontwikkeltijd en kennis die er vereist is. Een tweaker als mux maakt "zo maar" ff een voeding. Hij studeert lucht- en ruimtevaart techniek en wordt inmiddels gebackt middels de gewonnen wedstrijd (= bak geld) en dan nóg zal ie wel ff bezig zijn.

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar ben wel behoorlijk inventief en creatief en een goede teamleider.
Misschien ben ik een beetje cynisch, maar jij hebt dus geen eigen inbreng voor het daadwerkelijke product? En je wilt dat andere mensen dat dan gaan maken terwijl jij leiding geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat wil je nou eigenlijk maken, een complete computer, een cluster of wat?
Wat ik het liefst maak is een bouwblok. De computer is de SOC, daar zit alles al in. Nou ja alles, er zit nog geen voeding in en er zit nog geen connector aan.

Dus wat er moet worden ontwikkkeld is een PCB. Daarop zit de SOC. Ook moeten er connectoren aan vast voor een (externe) voeding. Bij de PI was de voeding een van de hoofdbrekens, immers er gaat 9 volt in en de andere spanningen moeten op de PCB worden aangeboden aan de SOC. Ik denk dat het handiger is als we een aantal pinnen op de pcb te maken en een voeding te maken, PicoPSU kan dat, die precies aanbiedt wat de SOC nodig heeft.

Verdere verschillen met de PI zijn het ontbreken van een setje connectoren. Er hoeft geen HDMI connector op, geen USB, geen RJ45 voor Ethernet. Alles met een header aan de zijkant of lipjes net als een PCI kaart. Daar klikken we dan naar behoeven de juiste connectoren op.

Op die manier maken we een complete machine basis. Klein, krachtig en modulair. Ik noemde de PI als voorbeeld maar het kan ook iets worden dat lijkt op de beagle of panda.
Ik denk ook dat je je behoorlijk vergist in de ontwikkeltijd en kennis die er vereist is. Een tweaker als mux maakt "zo maar" ff een voeding. Hij studeert lucht- en ruimtevaart techniek en wordt inmiddels gebackt middels de gewonnen wedstrijd (= bak geld) en dan nóg zal ie wel ff bezig zijn.
Ik zoek mensen zoals Mux. en ik denk niet dat we in een week klaar zijn. Maar T.net barst van de mux-en. Mensen met al een baan of opleiding die dit ook leuk vinden om te doen. Vele handen maken licht werk. Dus een Mux die de voeding maakt die ik net noemde, of een PICO gebruiken, een ander die het main-pcb ontwikkelt, iemand die de externe aansluitingen ontwerpt.

Naast hardware hebben we ook nog veel op software gebied te doen. Misschien kunnen we de Debian Distro van de PI gebruiken, maar misschien ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
furby-killer schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 18:18:
[...]

Misschien ben ik een beetje cynisch, maar jij hebt dus geen eigen inbreng voor het daadwerkelijke product? En je wilt dat andere mensen dat dan gaan maken terwijl jij leiding geeft?
Ik ben ooit begonnen bij een klein bedrijfje. Daar stelde we zelf PC-klonen samen uit onderdelen die net op de markt kwamen. Later werd ik programmeur. Dit gevolgd door een tijdje System Engineer geweest, en in die tijd zat ik in de diepere lagen van de OS-sen te knuteselen. En dat waren MS-DOS, XENIX, OS2, Windows NT en AIX. En zit nu al een jaar of 15 in de netwerken. Soms als engineer, soms als architect en nu als project manager. Ik ben geen spreadsheet tijger die de processen volgt onafhankelijk van de inhoud. In tegendeel. De inhoud is altijd het belangrijkst.

Dus ik heb wel zeer uitgebreide kennis op zeer veel ICT gebieden. Maar ik kan niet zo solderen zoals het moet met die kleine spullen. Ik kan niet een complete Linux port maken, maar weet wel wat ik kan verwachten en mensen sturen in wat ze moeten doen, de nitty gritty details kosten mij meer tijd dan een ander.

Dus ben je nog steeds bang dat ik niets voorstel op techniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:48

Garyu

WW

Anoniem: 502448 schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 07:34:
[...]

Wat ik het liefst maak is een bouwblok. De computer is de SOC, daar zit alles al in. Nou ja alles, er zit nog geen voeding in en er zit nog geen connector aan.

Dus wat er moet worden ontwikkkeld is een PCB. Daarop zit de SOC. Ook moeten er connectoren aan vast voor een (externe) voeding. Bij de PI was de voeding een van de hoofdbrekens, immers er gaat 9 volt in en de andere spanningen moeten op de PCB worden aangeboden aan de SOC. Ik denk dat het handiger is als we een aantal pinnen op de pcb te maken en een voeding te maken, PicoPSU kan dat, die precies aanbiedt wat de SOC nodig heeft.

Verdere verschillen met de PI zijn het ontbreken van een setje connectoren. Er hoeft geen HDMI connector op, geen USB, geen RJ45 voor Ethernet. Alles met een header aan de zijkant of lipjes net als een PCI kaart. Daar klikken we dan naar behoeven de juiste connectoren op.

Op die manier maken we een complete machine basis. Klein, krachtig en modulair. Ik noemde de PI als voorbeeld maar het kan ook iets worden dat lijkt op de beagle of panda.
Poeh, dat is alsnog lichtelijk onderschat. Een PCB voor een dergelijk ingewikkeld setje met de benodigde snelheden in elkaar te zetten is -niet- triviaal. Het gaat niet om de voeding, maar alle aansluitingen. Die lipjes? Serieus? Er is een reden dat servers Ethernet stekkers gebruiken. Als lipjes efficienter zouden zijn, zouden die allang gebruikt worden. Natuurlijk kan je met verbindingen a la PMC / XMC / VPX dit soort connecties maken, maar waarom? on-board kan je naatuurlijk zonder stekkers, maar je moet toch op een gegeven moment met de buitenwereld communiceren. Maar reken met flinke ontwikkeltijden.

Ik schat voor een beetje een bruikbaar bordje dat je als nel met een manjaar moet rekenen voor PCB-design, dan een manjaar aan software adaptatie, driver implementatie en dergelijke.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 07:22

Sprite_tm

Semi-Chinees

Is het niet verstandiger om eerst eens een set requirements neer te zetten? Het lijkt me duidelijk dat je een machientje wilt maken waarvan je er een tiental of zelfs een honderdtal op een backplane kan prikken zodat je een cluster hebt. En dan? Wat wil je dat het cluster basaal moet kunnen om als een succesvol project gezien te worden? Wil je dat het ook echt nuttig is, moet het cluster voor bepaalde taken bijvoorbeeld sneller en/of goedkoper en/of zuiniger zijn dan een normale PC. Vanuit daar kan je eens beginnen met de basis van het verhaal uitzoeken: welke SOC ga ik gebruiken?

Op zich hoeft de beschikbaarheid van de SOC dan geen probleem te wezen: bijvoorbeeld een iMX223 of een Allwinner A13 zijn wel in kleinere getalen te krijgen zonder dat je je ziel aan de duivel moet verkopen. De vraag is echter of die dingen krachtig genoeg zijn, zeker nu er ondertussen al nette quadcores voor weinig beschikbaar zijn... misschien wil je er liever zo'n quadcore opzetten, maar dan heb je dus een dealtje met de leverancier nodig.

De Linux-distro die eropkomt is volgens mij iets waar je je normaliter geen zorgen over hoeft te maken. De Broadcom die op de RPi zit is een nogal vreemd geval: qua architectuur valt 'ie net onder wat Debian Armel ondersteunt, dus de Raspberry Pi-foundation was haast wel gedwongen om een eigen versie te maken om niet de helft van de features van de CPU ongebruikt te laten. Andere chips hebben daar veel minder last van: na de nodige kernel- en bootloader-aanpassingen aan de hardware kan je daar vaak gewoon een 'stock' Debian of Ubuntu opzetten.

Ik ben het trouwens wel gedeeltelijk eens met furby-killer: je wilt blijkbaar de leiding geven over mensen die je nog niet hebt om een nog-niet-opgezet project te gaan maken. Dat kan, elk open-source-achtig project begint met 1 iemand met een idee. Je probeert nu hier echter een aantal tech-heads te overtuigen dat je project zo geweldig is dat ze er tijd en geld in moeten gaan steken. Dan zul je toch wat specifieker moeten wezen: Waarom is het idee van die cluster van je zo geweldig? Denk je 'em goedkoop te kunnen maken? Denk je dat 'ie de meeste hoeveelheid rekenkracht voor de minste hoeveelheid electronen gaat hebben? Denk je dat 'ie op een andere manier zo awesome gaat wezen dat mensen er daadwerkelijk eentje willen hebben? En waar zijn al die gedachten op gebaseerd? Het probleem is dat je op dit moment, in ieder geval in de ogen van deze Tweaker, nog geen ding hebt genoemd waardoor iemand zou kunnen denken dat er inderdaad een geweldig project uit gaat rollen. Misschien moet je daar eerst maar eens mee beginnen: schrijf een setje specs op, het liefst een beetje onderbouwd, en laat ons daar gaten inschieten. Je merkt vanzelf wel of we denken dat je concept haalbaar is of niet ;)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 13:36
Vergeet ook niet het kostenaspect. Reken op iets van vijfduizend tot tienduizend euro voor enkele test batches met multilayer PCB's (6 of meer), componenten in lage aantallen (reken op 30+ euro voor een beetje performante SoC in kleine aantallen, ongeveer net zo veel als een complete RPi!), professionele assemblage.

En tja ik verwacht van een teamleider nou juist net wel dat hij veel praktische kennis heeft.
Dit soort projecten worden over het algemeen gedaan door zeer kleine teams (die elkaar meestal al goed kennen en vertrouwen en weten wat ze van elkaar kunnen verwachten!) van ongeveer maximaal 4 personen die 90% van het werk verzetten. Daardoor is project management redelijk overrated.

Dat RPi cluster is ook meer een project 'just because we can', niet zozeer omdat het praktisch nut heeft.
Zelfs al weet je het stroomverbruik en de kosten te halveren dan nog zal hij het waarschijnlijk verliezen op performance/Watt en performance/$$ tegenover een goed gebouwde moderne x86 machine. Dus wat is je doel? Een research tool om te spelen met parallel processing op 'gewone' machines? Dat is een buitengewoon dure hobby dat ook gedaan kan worden middels virtuele machines.

Dit gezegd hebbende, heb ik al jaren plannen om een eigen board te maken met een ARM SoC (waarschijnlijk i.MX233 alhoewel Olimex beat me to it, waardoor het nut minder groot is als voorheen ;)) alsmede een flink bord te maken met een array aan quadcore procs van een andere exotischere architectuur, maar helaas kom ik er niet aan toe, en als ik er al aan toe kom prefereer ik waarschijnlijk om alleen te werken.

[ Voor 81% gewijzigd door Sphere- op 23-02-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De requirements zijn:
De rekenelementen zijn kleine kaartjes ter grootte van bijvoorbeeld een halve creditcard met daarop en processor, IO, RAM en Flash. Die komen op zijn kant als tandjes van een vork te liggen.
Aan de onderkant (dus het handvat van de vork is een passief backplane met voedingslijnen en shared ethernet (bijvoorbeeld 10BaseT). Dat backplane heeft dan een uplink naar een ethernet switch die een aantal planes met elkaar verbindt.

Die kleine processor elementen zijn zo klein omdat er naast de SOC alleen maar geheugen en Flash op zit. En natuurlijk de verbindingen met de backplane. De backplane moet dan een aantal spanningslijnen aan bieden zodat op de processor elementen geen dc-converters hoeven te zitten. Scheelt ruimte maar ook warmte.

Als we dan 24 (of 29 is makkelijker met IP-subnetting) processoren op één backplane kunnen prikken hebben we een modulair systeem dat enorm uitbreidbaar is, en ik denk dat 29 mooi in een 19" rek past. 29 processoren en 1 router adres past precies in een /27 subnet zonder te veel snijverlies. (maar nu ben ik alweer details aan het inkleuren).

Hebben jullie al die link gezien die ik in de oorspronkelijke post heb gestopt? Daarin zie je dat de processor bordjes met lego gestapeld zijn, en dat het backplane wordt verzorgd door ethernet kabels, een switch en een groot aantal voedingen. Niet zo (ruimte) efficient. Meer een soort van super omdat het kan.

Als we dan ruimte op de processor kaartjes vrijlaten, met de koper sporen natuurlijk, voor een videochip en headers voor GPIO dan heb je een platform waar je ook andere dingen mee kunt maken. Bijvoorbeeld een HTPC, of een intelligente thermostaat. Eigenlijk zijn de toepassingen vrijwel onbeperkt. Als op het processor kaartje maar de mogelijkheden zitten om echte connectoren aan te bieden. Bijvoorbeeld een RJ45 en een HDMI voor een HTPC. Of een aansluiting op de GPIO voor eenklein schermpje en aan/uit naar de ketel voor een thermostaat die je kunt programmeren door op de flashkaart de juiste schakeltijden in een tabel te plaatsen. Ik laat zo maar mijn vrije fantasie gaan hoor.
Die lipjes? Serieus? Er is een reden dat servers Ethernet stekkers gebruiken.
RJ45 is alleen maar op alle systemen geplaatst omdat er dan een standaard kabel in past die weer naar een standaard switch gaat. In een blade server is dat niet noodzakelijk en is de interconnect dus ook kleiner uit te voeren. Dus ja met lipjes of headers kan het echt. Lipjes hebben weer het voordeel dat die als PCI kaarten in het backplane te duwen zijn.
Zelfs al weet je het stroomverbruik en de kosten te halveren dan nog zal hij het waarschijnlijk verliezen op performance/Watt en performance/$$ tegenover een goed gebouwde moderne x86 machine.
Als ik er van uitga dat we per processor kaartje hetzelfde vermogen opnemen als een PI (3.5W) dan denk ik dat er geen X86 systeem op kan tegen deze performance/Watt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Je hebt het over een aantal "blades" in een 19 inch rack hangen, en gebruiken als oa. htpc en thermostaat. Waarom zou ik dat in een rack willen hangen in plaats van één Pi onder de tv als htpc en een Pi naast de verwarming of aan de muur als thermostaat?
Ik zie nog geen echt goede use case waarvan ik zeg, "ja, dat heb ik nodig".
Een rij Pi's is leuk voor sterk geparalleliseerde taken, maar dat is een beperkte doelgroep bestaande uit hobbyisten die gewoon een stapel uit Lego maken, en zakelijk gebruik, waar al voorzien is in professionele systemen zoals http://www.theinquirer.ne...-arm-copper-blade-servers

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inderdaad een 19 inch rack lijkt me een beetje overkill voor een thermostaat. Een enkele Raspberry is eigenlijk al enorme overkill voor dat.
De backplane moet dan een aantal spanningslijnen aan bieden zodat op de processor elementen geen dc-converters hoeven te zitten. Scheelt ruimte maar ook warmte.
En hoe doe je dat met IR drop? Wat nog erger wordt gemaakt door de troep die door communicatie tussen de verschillende SOCs op de voedingslijn wordt gezet. Als je een beetje rekenkracht zou willen halen heb je het echt over enorme stromen die geleverd moeten worden als je geen DC-DC converter ertussen doet, en bij ook maar klein beetje IR drop kapt de handel ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 13:36
De reden dat de RPi zo inefficient is, is omdat ze gebruik maken van lineare regulatoren in plaats van SMPS regulatoren. (En die USB/ETH PHY lust schijnbaar ook wat)
Ik denk dat het handiger is als we een aantal pinnen op de pcb te maken en een voeding te maken, PicoPSU kan dat, die precies aanbiedt wat de SOC nodig heeft.
Een PicoPSu levert 12V, 5V 3.3V en -12V. Alleen de 3.3V zou nog enigzins bruikbaar zijn. De SoC zelf zal iets van 1.2V nodig hebben. Verder behalve furby-killers punt moet je wellicht ook nog voldoen aan power-supply sequencing voor bepaalde componenten en ook nog power supply ramping binnen bepaalde specificaties. Verder zijn SMPS best efficient en maakt het weinig uit of je nou 1 mega SMPS hebt die 80% efficient is of dat elk bordje zijn eigen SMPS met dezelfde efficientie heeft. Komt nog bij dat een spanningsregulator beter kan reageren op veranderingen als deze dicht bij de load zit.
Als ik er van uitga dat we per processor kaartje hetzelfde vermogen opnemen als een PI (3.5W) dan denk ik dat er geen X86 systeem op kan tegen deze performance/Watt!
Goed een aantal synthetische benchmarks:

Dhrystone:
Raspberry Pi: 460 Dhrystone MIPS
Core i7 2600K: 128300 Dhrystone MIPS

CoreMark:
Raspberry Pi: 1303.78
Core i7 2600k: 99562.34

LinPack:
Raspberry Pi: 43 MFLOP
Core i7 2600K: +- 100 GFLOP?

Stel dat parallelisatie te doen is en geen performance verlies oplevert dan zou de RPi het in al deze testen afleggen tegen de i7 op performance/Watt en ook in performance/$. Het is wel zo dat een modernere core zoals een Cortex A9 of A15 het een stuk beter doet maar ook ARM heeft te maken met het probleem dat hoe krachtiger hun cores worden hoe meer ze gaan verbruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Sphere- op 23-02-2013 16:59 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Anoniem: 502448 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 12:58:
Er worden zelfs supercomputer achtige opstellingen mee gemaakt. Zie http://www.raspberrypi.org/archives/tag/supercomputer

Dit bracht mij op het idee dat wij als tweakers ook zo iets in elkaar moeten kunnen schroeven. Maar dan natuurlijk iets beter. De prof die dit in elkaar flanste zegt het zelf: we hebben voor elke PI een eigen voeding gebruikt en dat moet efficienter kunnen. Ook vind ik de netwerk oplossing ronduit lomp. Elke PI een eigen dikke CAT6 kabel naar een normale switch moet ook efficienter kunnen.
De Raspberry Pi is niet meer dan een printplaatje waarmee je aan het ontwikkelen kunt (hardware, software), als lesinstrument kunt gebruiken om bepaalde computing aspecten aan te leren, om onderzoek naar te doen, om onderzoek mee te doen, etc. Er is geen supercomputer of supercomputer-achtig iets gebouwd ook al noemen ze dat zo (de term zal meer mensen wat zeggen dan parallel computing). Er zijn gewoon een fiks aantal Raspberry Pi's aan elkaar geknoopt voor de lol; gewoon om te kijken of je er parallel computing mee kunt doen. Daarnaast willen ze het ook gaan gebruiken als lesmateriaal.

Bovenstaande moet je goed voor ogen houden. Het doel van de Raspberry Pi zit hem in educatie, dat je 'm ook voor andere dingen kunt gebruiken is vers 2.

In je verhaal lees ik dat het je eigenlijk gaat om het eenvoudiger aan te kunnen sluiten van zo'n Raspberry Pi zodat je eenvoudiger een cluster kunt bouwen. Dat kun je prima af met het bouwen van een case die dit toelaat. Het nadeel van de Pi is de plaatsing van de poorten. Ze zitten aan alle kanten van de pcb waardoor je dus ook kabels overal en nergens hebt. Dat is wat het aansluiten zo lastig maakt. Als je een case maakt waarbij je de diverse poorten (power, usb, netwerk) reroute naar 1 zijde dan ben je er eigenlijk al. Je kunt nog een stap verder en van die cases een pluggable module maken zodat je ze in een backplane kunt stoppen. Heb je ook bijna hetzelfde als eerder aangehaalde blade.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:30
Anoniem: 502448 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 12:58:

Neem nou Mux, die knutselt zo maar een serie voedingen in elkaar die elke top-leverancier zo in het gamma op zou willen nemen.
Dat zie je verkeerd, elke leverancier kan op zich produceren wat Mux presteert alleen daar is blijkbaar gewoon te weinig vraag naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-07 20:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 502448 schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 07:34:
[...]

Een Raspberry Pi heeft 5V nodig. Model B trekt iets te veel voor een USB-aansluiting, maar een simpele USB powerplug levert normaal wel meer dan dat. Om iets zelf te bouwen is ook simpel: een goede gestabiliseerde voeding van 5V met meerdere USB aansluitingen. Daaar kun je dan gewoon USB kabels op insteken om de RbPi's mee te voeden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
Ik doe mee. Maar dan wel als general manager. Je moet wel wat management-bloat hebben in zo'n project natuurlijk.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 15:01

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 502448 schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 13:08:
Als we dan ruimte op de processor kaartjes vrijlaten, met de koper sporen natuurlijk, voor een videochip en headers voor GPIO dan heb je een platform waar je ook andere dingen mee kunt maken. Bijvoorbeeld een HTPC, of een intelligente thermostaat. Eigenlijk zijn de toepassingen vrijwel onbeperkt. Als op het processor kaartje maar de mogelijkheden zitten om echte connectoren aan te bieden. Bijvoorbeeld een RJ45 en een HDMI voor een HTPC. Of een aansluiting op de GPIO voor eenklein schermpje en aan/uit naar de ketel voor een thermostaat die je kunt programmeren door op de flashkaart de juiste schakeltijden in een tabel te plaatsen. Ik laat zo maar mijn vrije fantasie gaan hoor.

[...]

RJ45 is alleen maar op alle systemen geplaatst omdat er dan een standaard kabel in past die weer naar een standaard switch gaat. In een blade server is dat niet noodzakelijk en is de interconnect dus ook kleiner uit te voeren. Dus ja met lipjes of headers kan het echt. Lipjes hebben weer het voordeel dat die als PCI kaarten in het backplane te duwen zijn.
Waarom denk je dat Ethernet over twisted-pair gaat met een (shielded) RJ45 stekker? Waarom doen we geen HDMI over een koperen dropveter met schroefklemmen?

Laat ik je een hint geven.

Bovendien gaat een 'Ethernet backplane' niet werken of op zijn minst niet schalen. Ethernet zoals we het nu gebruiken is in weze een point-to-point verbinding vanuit elke node naar een switch toe. Terwijl een backplane juist ontworpen is als een bus waarbij elke node met elkaar is verbonden over dezelfde aders en pennen.

Verder mis ik hier ook een nuttige use-case. Een blade-rack vol met van die CPU kaarten bouwen is leuk voor de 'omdat het kan' factor, maar dan houdt het voor doorsnee Tweakers een beetje op. Hooguit dat je daar in (zware) industriële meet- en regelsystemen nog een toepassing voor kan vinden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Als je niet weet wat de use case is wordt het tijd om eens wat huiswerk te gaan doen. Begin eens bij de Raspberry Pi Foundation en kijk eens waarom ze uberhaupt bestaan en die Raspberry Pi hebben gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 15:01

Stoney3K

Flatsehats!

ppl schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 17:00:
Als je niet weet wat de use case is wordt het tijd om eens wat huiswerk te gaan doen. Begin eens bij de Raspberry Pi Foundation en kijk eens waarom ze uberhaupt bestaan en die Raspberry Pi hebben gebouwd.
Ja, om studenten en scholieren op een eenvoudige manier kennis te laten maken met programmeren, embedded devices en Linux.

Niet als goedkoop Linux-platform voor de hobbyist.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dat is niet alleen zo fout als maar zijn kan, het is ook een verdomd slecht staaltje huiswerk doen want het staat gewoon op raspberrypi.org onder About us. En wat vinden we daar dan? Onder andere het volgende:
We want to see cheap, accessible, programmable computers everywhere; we actively encourage other companies to clone what we’re doing. We want to break the paradigm where without spending hundreds of pounds on a PC, families can’t use the internet. We want owning a truly personal computer to be normal for children.
Het begon ooit als een project om een kleine goedkope computer voor kinderen te maken waarbij ze ineens stuitten op een aantal problemen rondom computers (heel simpel gezegd: met hedendaags spul kun je niet meer knutselen dus dat doet vrijwel niemand waardoor kennis verloren gaat). Het gaat uiteindelijk dus niet meer om kinderen maar om het geheel: zorgen dat computers weer knutselbaar worden en kennis hieromtrent weer omhoog gaat. Het onderwijs (van basisschool tot universiteit) is daar maar een deel van, hobbyisten een ander deel.

Is het dus bedoeld als goedkoop Linux platform voor de hobbyist? Hell yeah. Dat en voor vele andere dingen. De scope ligt een heel stuk breder dan waar men aanvankelijk mee begon. Als je de nieuwsberichten op hun website bekijkt zul je dat daar ook in terug zien net als op het forum.

Even terug naar de use case hier: RPi's worden nu al massaal ingezet door diverse mensen om bijv. parallel computing onder de knie te krijgen, mee te experimenteren, etc. Dat zijn dus pure educatieve doeleinden voor de persoon zelf of voor studenten, scholieren (er zijn namelijk ook universiteiten die dit doen, zoek maar eens in de nieuwsberichten op de RPi site). Dit is ook iets wat hobbyisten doen en wat je o.a. ziet gebeuren bij mensen die iets als ESXi draaien. Daarnaast kun je in de opzet zoals die in de topicstart is beschreven ook tussen de regels door een andere use case halen: educatie omtrent het opzetten van een project en het knutselen aan een embedded device om een bepaald product te maken. Een use case kun je ook zelf bedenken en naar voren schuiven, dat is eigenlijk ook wat de topic starter vraagt: input, niet om neergesabeld te worden. Dat neersabelen is wat jij nu doet want ideeën, alternatieven, etc. ontbreken volledig in je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 08:10

glashio

C64 > AMIGA > PC

Je zou je ook kunnen afvragen... waar blijft de opensource hardware chip ontwerp? Raspberry PI heeft weer geneuzel met Broadcom licenties (e.d.) een google actie zegt dit.
* glashio loves the smell of solder smoke

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:07
opzetten van een project en het knutselen aan een embedded device om een bepaald product te maken. Een use case kun je ook zelf bedenken en naar voren schuiven, dat is eigenlijk ook wat de topic starter vraagt: input, niet om neergesabeld te worden. Dat neersabelen is wat jij nu doet want ideeën, alternatieven, etc. ontbreken volledig in je post.
Om wat inspiratie te geven waar ik allemaal mee experimenteer/leer:
- TSOP4838 IR ontvanger aangesloten op de GPIO en protocol leren uitzoeken via een zelfgemaakt C programma. Ik gebruik nu Lirc voor hetzelfde doeleind omdat het beter werkt.
- 433.92Mhz zender/ontvanger aan de GPIO geknoopt daar met als basis die IR code in C++ een zender/ontvanger gemaakt voor KaKu en Elro welke nu veel wordt gebruikt door Tweakers hier.
- Vanuit de RPi kennis een Arduino Nano gehaald en een eigen controller gebouwd met als doel om uiteindelijk zelf KaKu achtige dingetjes te kunnen bouwen via ATTiny's.
- XBian herschreven met wat nu de basis is voor de 1.0 branch. Daarvoor zelf een splash in C++ en xbian-config in bash geschreven. XBian wordt door ontzettend veel mensen gebruikt over de hele wereld.
- Op een XBian basis XBMC uitgezet en XFCE + rdesktop geïnstalleerd op mijn RPi. Op mijn NAS virtualbox (met Windows 7 / Ubuntu) gezet waardoor mijn RPi nu dienst doet als Thin Cliënt.

Tot ik de RPi had soldeerde ik wel eens wat dingen in elkaar maar had ik nog nooit op dit niveau gewerkt met electronica. Voornamelijk het zelf schrijven van code op microcontroller niveau en het spelen met thincliënt is nieuw voor me. De kennis die ik inzet voor XBian had ik al in huis door mijn geëxperimenteer met linux / freebsd sinds mijn 13de (met slackware als start).

Een quote uit het [GPIO] Raspberry Pi
oZy schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 22:54:
Ha CurlyMo. Allereerst een diepe _/-\o_ voor je bijdrage in de diverse rasp communities.
Sorry, ik kon het niet laten ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-07 13:07
Recept voor 'super' computer met ARM processors:

Benodigheden:
- 5x of meer ODOID U2 elk heeft een 1,7GHz Quad Core A9 (ongeveer 8x performance van een Ras Pi), 2GB memory en verbruikt maar 10-15W per stuk
- 1x PSU met veel vermogen op 5V rail (en voorkeur hoge efficiency)
- 1x Switch

Stop het geheel in een case, soldeer de molex connectors aan de 5V adapters, zo ongeveer en op deze manier. Desnoods nog een HDMI switch mocht je de screenoutput van elk scherm willen zien en klaar!

Kosten:
5x ODROID + adapters = $500 = ~ EUR500 (door verzending en importkosten)
1x efficiënte PSU, EUR100
1x Switch, EUR100
1x Case, EUR100
Met wat kabels, soldeer en andere kleine dingen (microSD kaartjes) is het misschien voor EUR1000 te doen.
Totaal: 20 cores van 1,7GHz, dus totaal '34-ARM-GHz', 5x2GB=10GB mem

Met EUR1000 kun je ook een high-end systeem bouwen: bijvoorbeeld mobo+3770k+16GB mem, PSU en wat randapparatuur. Ik gok dat een 3770k op bijvoorbeeld 4GHz (dus 4x4GHz = '16-x86-GHz') al meer performance heeft dan de 5 ARM quad cores. Daarnaast is het veel makkelijker software te vinden voor x86.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 01:30
Leuk dat dit allemaal kan met een RPi maar volledig offtopic toch? ;) Het gaat over de use case van de topicstarter zijn idee. In theorie (deels) mogelijk. Maar er zijn een niet te onderschatten hoeveelheid resources voor nodig. En dan is de vraag simpelweg wat is het doel? Wie is de doelgroep?

Sowieso is het al lastig om SoC's uitwisselbaar te maken gewoon omdat ze onderling al niet compatibel zijn. Enkel een SoC, geheugen en flash op een printje is niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

VictordeHolland schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 01:32:
Met EUR1000 kun je ook een high-end systeem bouwen: bijvoorbeeld mobo+3770k+16GB mem, PSU en wat randapparatuur. Ik gok dat een 3770k op bijvoorbeeld 4GHz (dus 4x4GHz = '16-x86-GHz') al meer performance heeft dan de 5 ARM quad cores. Daarnaast is het veel makkelijker software te vinden voor x86.
Waar het hier meer om gaat is iets maken wat je kunt clusteren tot een rekencluster. Daardoor kun je oefenen met het werken met een rekencluster en/of het schrijven van software voor zo'n rekencluster. Als je 1 high end systeem bouwt kan dat niet. Het enige wat daar mee kan is het eigenlijke rekenwerk verrichten. Of dat nou x86 of ARM is boeit niet zo erg veel. Dit soort software is veelal toch al beschikbaar voor diverse platformen waaronder ARM en x86. Snelheid is hier dus ook niet zo heel erg boeiend maar als dat het wel zou zijn dan is die ODOID natuurlijk wel een betere keus dan de RPi.
Pagina: 1