HDD'S in Raid 0 recoveren

Pagina: 1
Acties:

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:46
Beste Tweakers,

afgelopen weken druk in de weer geweest met mijn desktop die geen beeld meer gaf, dus eerst eens te raden gegaan bij vid.kaart, die bleek in orde, maar uiteindelijk bleek het mijn moederbord (maximus formula) te zijn die kapot was. Er zit een q9450 op, dus een oude chipset, na lange tijd zoeken nog een moederbord van die serie gevonden en dat werkt weer(maar niet dezelfde). Nu zit ik echter met het probleem dat mijn harde schijven (2 x Samsung Spinpoint T166, 500GB, 7200RPM, 16MB, SATA2) in Raid 0 draaide en nu door het nieuwe moederbord onmogelijk nog bereikbaar/toegankelijk zijn vanuit de pc.

Toch staan er natuurlijk hier ook weer een hoop foto's op en vroeg ik mij af wat voor mij de beste mogelijkheden zijn. Ik ben hier helemaal niet in thuis aangezien het (natuurlijk) de eerste keer is. Ik heb het FAQ topic doorgenomen en ook verscheidene andere topics en lees daar over programma's, maar hoe ik nu eenmaal kan beginnen is mij een raadsel.

De 2 hdd's zitten in mijn pc, maar heb ze nog niet aangesloten. Wat zouden voor mij de eerste stappen zijn, moet ik die hdd's met een soort controller aan een andere pc hangen, óf moet ik ze wel via deze pc proberen te bereiken?

Ik hoor graag van jullie, want het zou mooi zijn om er iig. nog iets vanaf te kunnen halen. Of zijn er helemaal geen mogelijkheden meer?

M.v.g.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik zou eerst een sector based image maken van je huidige schijven voordat je uberhaupt iets gaat proberen, ook al ga je ze straks verbinden aan een systeem met exact gelijke specificaties. Het veiligste is om helemaal geen image te maken en om de schijven direct naar een datarecoverybedrijf te sturen.

Overigens weet ik van de HP P4xx en Dell Perc controllers dat ze RAID gegevens zowel op de RAID kaart als op alle schijven opslaan, waardoor je schijven in principe kunt verhuizen naar een andere controller (soms ook tussen verschillende modellen controllers). Maar voordat je dat probeert, eerst een image maken!

[ Voor 53% gewijzigd door Trommelrem op 22-02-2013 11:11 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb goed ervaringen met RAIDreconstructor op dit gebied, daarnaast ook wel met de Intelcontrollers. Van een X48 naar een P45 (ICH9R -> ICH10R) kon ik gewoon de schivjen verhuizen.

Ik zou ze eerst aansluiten en kijken of de array herkend wordt. Niets naar schrijven oid, gewoon kijken wat de controller er van maakt. Snapt hij het niet, dan met RAIDreconstructor kijken (ook daar, alleen lezen, niets schrijven).

Wil je echt gaan recoveren dan is een image maken nooit een slecht idee natuurlijk. Als de schijven verder nog intact zijn moet je niet tegen al teveel problemen aanlopen.

En in het vervolg een backup maken, T166 disks vielen vaak spontaan uit array's en dan was er vaak niets meer te redden.

• danielrene
Bedankt zover! ik heb de hdd's aangesloten en even in bios gaan kijken, de hdd's worden daar herkent als ide schijven, maar ik zie ook dat er op dit moederbord (http://www.asus.com/Motherboard/P5KPLEPU/#specifications) geen raid controller is itt de vorige.

Moet ik dan nog een raid-controller kopen of hoe moet ik dat zien?

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:51
Elke RAID implementatie heeft zijn eigen manier van disks gebruiken. Als je voorheen Intel onboard RAID hebt gebruikt, heb je mazzel, want Linux heeft die implementatie nagebootst met MDADM.

MDADM is de Software RAID van Linux, en deze ondersteund de Intel RAID disk footprint.

Google even naar een handleiding om het te gebruiken, en je kan proberen met een Ubuntu Live USB stick ofzo deze te openen.

Even niets...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En als je toch het via de firmware aan moet sturen, dan kun je niet zomaar een RAIDcontroller pakken, dan zul je altijd gebruik moeten maken van een ICHxR, gelukkig zijn die wel redelijk uitwisselbaar, een array aangemaakt op een ICH8R kun je ook op een ICH9R gebruiken en een ICH10R snapt dat ook.

• danielrene
Ik heb nu een dvd met ubuntu 12.10 erop en ook geboot op mn pc. Ik ben totaal niet thuis in linux dus het is even wennen. MDADM heb ik ook gedownload en staat nu ook binnen mijn probeer-omgeving van linux. Heb een hoop zitten lezen op internet, maar wil absoluut niet dat er iets geschreven wordt op mijn hdd's. Iemand enig idee wat voor mij de beste stap nu is?

• Trommelrem
danielrene schreef op zondag 24 februari 2013 @ 19:48:
Ik heb nu een dvd met ubuntu 12.10 erop en ook geboot op mn pc. Ik ben totaal niet thuis in linux dus het is even wennen. MDADM heb ik ook gedownload en staat nu ook binnen mijn probeer-omgeving van linux. Heb een hoop zitten lezen op internet, maar wil absoluut niet dat er iets geschreven wordt op mijn hdd's. Iemand enig idee wat voor mij de beste stap nu is?
Dit:
Trommelrem schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:09:
Ik zou eerst een sector based image maken van je huidige schijven voordat je uberhaupt iets gaat proberen
En dan ga je dus met de kopieen aan de slag. De originele schijven houd je apart, zodat die eventueel naar een datarecoverybedrijf kunnen worden gestuurd.

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 24-02-2013 20:30 ]

• danielrene
Ik heb 't uiteindelijk geprobeerd met de programma's getdataback en dat raid programma. helaas is daar niets uitgekomen. Via linux wordt mij helaas te moeilijk aangezien ik daar 0 verstand van heb. Nu ben ik opzoek naar een moederbord waar ik evt. de raid mee zou kunnen proberen te bereiken.. Nu zou ik een asus p5k kunnen overnemen van iemand..

Vroeg mij af of iemand weet of dit zou kunnen nadat ik van een asus maximus formula af kom.. heb de sites van asus bekeken, maar er staat wel dat die p5k raid heeft, maar vroeg mij af of er eventueel een mogelijk is dat het via deze manier werkt..?! alvast bedankt!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Wat gaat er niet goed bij het gebruik van mdadm in linux?

• danielrene
Eerlijk gezegd vind ik het heel lastig om met linux te werken. Had 'm draaien in die probeer omgeving, maar om überhaupt het programma te openen en dan verder te gaan vond ik lastig.

Heb je misschien een handleiding die ik als pure leek wel een beetje kan volgen?

• Trommelrem
Kun je zelf niet zoeken? Eerste hit op YouTube

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Begin eens met
code:
1
mdadm --examine /dev/sd*
Pagina: 1