• annuh
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-02 21:02
Beste Tweakers,

Gisteren kreeg ik op een mijn HP 8510w een BSOD over een Nvlddmkm.sys. Sindsdien start de laptop in een soort veilige modus op. Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mbVFmXk.jpg

Ondertussen heb ik de volgende dingen al geprobeerd
  • Driver verwijderd
  • Nieuwe drivers geingestalleerd
  • Windows opnieuw geïnstalleerd
  • Laptop van binnen schoon geblazen
Nu begin ik toch te vrezen dat de grafische kaart (Nvidia Quadro 570M) kapot is.
Via Ebay zijn wel compatible Graka's te bestellen bv (Link 1, link 2)

Nu is mijn vraag/vragen aan jullie:
Kan ik nog iets proberen om normaal beeld te krijgen?
Hoe kan ik controleren of het daadwerkelijk de videokaart is, het zou zonde zijn om voor niets een nieuwe tweedehandse graka te bestellen.

Alvast bedankt!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 19:24
Je hebt de drivers al opnieuw geinstalleerd, maar wat geven de drivers aan bij beeldscherminstellingen? Zo ziet het beeld er namelijk uit op 640x480x16 bits kleuren, en dat is vaak ook zonder drivers al beter in te stellen. Mobiele quadro drivers zijn vaak ook wat moeilijker te vinden, dus zorg dat je de goede hebt.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

De laptop start in ieder geval niet in Veilige Modus op, want dan had het prominent in alle hoeken van de desktop vermeld gestaan. Het is dus een driver issue. Wat je zou kunnen proberen, als test, een Pliek versie van Windows te installeren. Deze versie mag je uiteraard alleen als evaluatie versie gebruiken, maar heeft als voordeel dat bijna alle videodrivers zijn meegebakken op de installatiedisk.

Vraag: is het beeld ook zo verrot (16bits, 256 kleuren) tijdens de installatie? Of pas wanneer Windows geheel is geinstalleerd? En post eens een screenshot van jouw apparaatbeheer, enmet name van het gedeelte waar jouw videokaart wordt genoemd.

n.b. welke versie van Windows 7 draai je? (Enterprice, Home Premium / Basic, Professional, Premium?) En 32 of 64bit?

[ Voor 8% gewijzigd door Han op 22-02-2013 10:31 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

Wat ik zo snel kan vinden is de Quadro 570M gebasseerd op de (beruchte) Geforce 8600M.
Die hadden veel problemen met loslatende chips (micro breukjes in het soldeer).

Gezien het mij een zakelijk laptop lijkt, misschien dat je er een extended warranty op hebt (een aantal OEM's had een rechtzaak tegen nVidia gehad vanwege het leveren van slechte kwaliteit chips, en sommige OEM's hebben een vergoeding gekregen om defecte GPU's te vervangen).

Lichtelijk offtopic...

Jongens, 16-bit kleuren is 65536 kleuren, geen 256!
256 kleuren is 8-bit, 16 kleuren is 4 bit.

Heb jaren lang met 256 kleuren en 16-bit kleuren gewerkt, 16-bit is 65536 kleuren en ziet er aanzienlijk beter uit dan op de screenshot.

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:16
Bij het installeren van Windows, heb je toen de drivers gebruikt die origineel bij de laptop waren, of de laatste versie via Nvidia?

Ik heb zelf al een BSOD gehad omdat Nvidia een update had gedaan waarin HD audio drivers zaten ... Dit was wel met een Geforce 405.

Dus raad ik aan om de originele drivers te gebruiken, en niet de laatste versie van Nvidia.

• annuh
Han schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:28:
Vraag: is het beeld ook zo verrot (16bits, 256 kleuren) tijdens de installatie? Of pas wanneer Windows geheel is geinstalleerd? En post eens een screenshot van jouw apparaatbeheer, enmet name van het gedeelte waar jouw videokaart wordt genoemd.

n.b. welke versie van Windows 7 draai je? (Enterprice, Home Premium / Basic, Professional, Premium?) En 32 of 64bit?
Het beeld is tijdens de installatie ook al zo verrot. Ik draai overigens de Windows 7 Professional 64 bits versie.
Nemesizz schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:49:
Wat ik zo snel kan vinden is de Quadro 570M gebasseerd op de (beruchte) Geforce 8600M.

Gezien het mij een zakelijk laptop lijkt, misschien dat je er een extended warranty op hebt (een aantal OEM's had een rechtzaak tegen nVidia gehad vanwege het leveren van slechte kwaliteit chips, en sommige OEM's hebben een vergoeding gekregen om defecte GPU's te vervangen).
De laptop is ondertussen al 4 jaar oud en er zat 3 jaar garantie op :X

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Brand eens een Ubuntu schijfje en draai dat eens, kijken of je onder Linux ook zo'n verrot beeld hebt :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• annuh
Nemesizz schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:49:

Het lijkt erop dat jij gelijk hebt! Helaas is de garantie ondertussen verlopen. Op aanraden van de helpdesk heb ik me gewaagd aan het bakken van de videokaart in de oven.
Dit heeft de videokaart alleen maar meer kapot gemaakt. Na de tweede keer liet er zelfs een component los 8)7 . Bovendien heb geeft de laptop nu helemaal geen herkenbaar beeld meer. Hij laat een vlek zien die alsmaar groter wordt.

Ik zit er nu aan te denken om voor ongeveer 35 euro via Ebay een Ati M76-M te bestellen.

Zou dit de moeite waard zijn?
Pagina: 1