Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:21
Mijn ouders reizen de EU rond genietend van hun pensioentje, en lopen tegen issues aan waarbij ze voor elk apparaat een code nodig hebben om te internetten en moeten invullen bij elke verbinding. Daarnaast is vaak de wifi op de campings slecht qua bereik.

Nu dacht ik, zet een buiten antenne op de caravan, met een wifi router er onder en je meld die aan op het netwerk, maar je kan in zo'n router niet naar de aanmeld pagina van de camping websites voor code invoer.

Dus mijn volgende idee, kan het niet met een Android tablet? Zijn die er met 2 wifi antenne's dat je op de ene kunt ontvangen en op de andere zenden? Soort tetheren dus maar zonder 3G?

Heeft iemand enig idee / ervaring of andere oplossing?

Verwijderd

Als je een hotspot niet deelt is het geen hotspot :) Ook zou je idd als je je aanmeld op een bestaand netwerk de beschikbare bandbreedte moeten delen ( een verbinding is maar net zo sterk als de zwakste schakel). Met de antennes van een notebook / tables kom je natuurlijk niet ver al is het opzetten van zn netwerk wel mogelijk. Wat jij wil is een 4G router incl. uplink naar 'de provider'?

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Het kan volgens mij wel op deze manier:
Laptop mee; die koppelen aan draadloos netwerk van camping. Internet delen instellen. Delen van draadloos via bedraad netwerk.
Netwerkkabel van laptop naar draadloze router, WAN poort.
Rest aanmelden op je eigen router.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:19
Nja, je kunt het wel op andere manieren doen.

In Windows (vanaf 7) zit een functie zodat je één netwerkinterface met twee SSID's kunt gebruiken en daardoor met één kaart twee afzonderlijke verbindingen kan opzetten. Alleen heb je nog steeds het nadeel dat het bereik waarschijnlijk niet super zal zijn.

Een tweede, IMHO makkelijkere optie, is om twee sterke wifi NIC's aan te schaffen (voorbeeld: pricewatch: TP-Link TL-WN822N). Die hebben een sterk zend- en ontvangbereik en hiermee kan ik hier thuis ongeveer 40 meter halen met 54Mbit (binnenshuis, door 3-4 muren). Dan heb je zowel vanaf de laptop goed bereik als naar het hotel/camping AP.

Een derde optie, mochten je ouders niet zoveel van het internet gebruik maken, is om een simpel abonnementje of prepaid aan te schaffen voor het buitenland, zodat je van een tablet of telefoon een AP maakt. Dit kost je ongeveer 2 euro per dag als je het via Vodafone (Nederland) doet voor 35MB. Bij Vodafone Ierland heb je voor hetzelfde bedrag 50MB/dag.

Als laatste zijn er geloof ik ook nog dedicated devices hiervoor, maar die kon ik maar een paar vinden en lijken mij erg prijzig. Lastige keuze dus.

• swhnld
@alex3305 Die TP-Link optie heb ik geprobeerd, maar ze zijn te veel aan het knutselen op hun laptops, dus het houd geen stand. Valt het weg gaan ze proberen het op te lossen, en breken het dan nog meer.
Wat voor devices dacht je aan? Ik sponsor ze liever (moederdag/vaderdag cadeautje) dan dat ik over de telefoon een paar uur per week op afstand de boel moet op zien te lossen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:23
Ik heb het met mijn iPad wel eens voor elkaar gekregen. Daar kan ik met myWii een bestaand wifi netwerk delen. Moet je wel voor jailbreaken uiteraard. Hangt even van de WiFi chip af of deze ook in client en hotspot mode tegelijk kan draaien. Een alternatief is dan nog om je internet door te delen via bluetooth :)

Maar waar ik benieuwd naar ben: wil je een oplossing via de hardware die ze nu voorhanden hebben (zo ja wat hebben ze?) of wil je een oplossing dmv nieuwe hardware?

Als het via nieuwe hardware kan. Dan zou ik idd een mooie router kopen die in client mode kan draaien. Het liefst dan ook een met een eenvoudige utility/web interface zodat ze makkelijk het netwerk kunnen kiezen. Precies wat jij in de TS dus zegt :)

Het probleem wat jij schetst, het niet kunnen inloggen op het "wifi portal", is er alleen niet. Wanneer je met zo'n dergelijk gast netwerk verbind krijg je inderdaad eerst de portal pagina te zien. Echter al je clients van je wifi router krijgen ook gewoon deze pagina te zien als ze naar een willekeurige pagina surfen via je eigen wifi router die als client mode verbonden is met het camping netwerk.

Als je daarna op je laptop/smartphone op die portal pagina je gegevens invult kan je hierna overal al op internetten. Dat portal registreert namelijk het MAC adres van de verbonden client (in dit geval je router) en slaat op dat deze op internet mag. Al je andere laptops internetten via het MAC adres van de router en kunnen dus automatisch ook op internet :)

edit:
Leuke DIY oplossing:
Het blog van een prutser: Maak van je router een universal wireless repeater

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 25-02-2013 10:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• swhnld
@laurens0619 bedankt. Interessante link ook, maar helaas niet sluitend voor beveiligde netwerken.

Ik heb denk ik wel een optie gevonden van Powerwifi, heeft iemand daar ervaring mee? http://www.powerwifi.nl/
Pagina: 1