• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Het is een stelling waar ik de mening van menig Tweaker wel van wil weten.

De nieuwe PlayStation 4 is afgelopen woensdag 20 februari aangekondigd, zoals iedereen weet wordt dit waarschijnlijk weer het topmodel van het gaming segment; althans, qua consoles.

De PlayStation 4 bevat 8GB GDDR5 videogeheugen, en heeft vermoedelijk genoeg capaciteit voor grote texture's, hoge resoluties en hoge polygonen wat leidt tot verbeterde graphics. De resterende vraag blijft, voor hoelang zal dit deze console high- end blijven?

De videokaarten zijn de afgelopen jaren vele malen verbeterd, van DDR3 geheugen naar GDDR5, van PCI 2.0 naar PCI 3.0 en ga zo maar door... De PlayStation 4 zal waarschijnlijk 6 - 7 jaar meegaan, net zoals de PS3. Vermoedelijk zal de release van de PS5 pas eind 2020 zijn, maar is de PS4 dan niet allang te oud geworden voor gaming en dient het dan meer als entertainment device, zoals de PS3 dat nu doet?

Zoals wij weten was ram geheugen een aantal jaar terug nog behoorlijk prijzig, waardoor de PS3 maar een schamelijke 256Mb kreeg ingebouwd. Dit terwijl in 2013 bijna iedere smartphone over 2GB ram geheugen beschikt draaiend op 1066Mhz.

Daar zou Sony nu waarschijnlijk van hebben geleerd, maar wanneer te zien werd dat de CPU op een 32 bit systeem gebaseerd is, zakte bij mij in ieder geval de moet in. Dit omdat het in feite betekend dat de PS4 over minder dan 4GB ram beschikt, terwijl menig pc nu over minimaal 8GB tot wel 196GB (!) aan ram geheugen beschikt. Over hetzelfde moet nu nagedacht worden wanneer wij aan opslagruimte denken. De SSD's van tegenwoordig zijn allang niet meer zo duur, en ze zullen de komende jaren nog vele malen goedkoper worden.

Uiteraard is dit toekomst gericht, en moeten wij het kostenplaatje van het huidige 2013 erbij betrekken. Een desktop van rond de €500,- euro kan uiteraard nooit zulke beelden op het scherm 'toveren' zoals de PS4 dat doet, zelfs de kwaliteit van de PS3 wordt nauwelijks behaald met een Intel i3 processor, Intel HD4000 videokaart en 8GB ram.

De prijs van de PS4 zal tussen de €399,- en €599,- liggen, alhoewel mijn gevoel zegt dat het €449,- zal gaan worden i.v.m. btw, inflatie etc. Daardoor maakt de PS4 zich vooral competitief voor families, maar ook gamers die bijvoorbeeld geen geld hebben voor een high end desktop systeem van boven de €2000,- euro.

Maar als ik dan terug kom op het verhaal van ''PS4 innovatief genoeg voor de komende 7 jaar?'', dan kan ik haast niet anders stellen dan dat dit niet zo is. De PS3 laat het zich nu al enkele jaren van zich af weten, net zoals de Xbox 360 dat doet. Uiteraard zullen er fanboy's zijn die het hier niet mee eens zijn, maar het feit ligt er nu eenmaal dat je met een desktop van €1200,- euro hele mooie games kunt spelen op een resolutie van 1920x1080 met 60 frames per second waar een console van 7 - 8 jaar geleden lang niet mee kan concurreren, maar kan de console van 2013 / 2014 dat wel? Dat blijft nog in twijfel over.

Met de komst van 4K televisies in zicht betwijfel ik of het daarom wel het juiste moment is om een console te introduceren. Net zoals de Xbox 360 in 2005 deed, toen er nog nauwelijks tv's met HDMI aansluitingen waren, was de omschakeling naar 720P met moeite bij te houden, laat staan dat het een fatsoenlijke framerate op een resolutie van 1920x1080 kon genereren.

Hoe kijken jullie er tegenaan?

[ Voor 5% gewijzigd door iApp op 21-02-2013 22:37 ]

An  a day keeps the doctor away.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

De ontwikkeling van een normale computer gaat door. Over twee jaar kan je een computer kopen die dan maar de helft kost dan nu. Een Playstation is ook een computer en de kosten om een Playstation te maken zal over 6 jaar ongeveer 1/6e zijn dan wat het nu kost om te maken.

De hardware blijft grotendeels het zelfde en ik verwacht dat Sony, net zoals bij de PS3, bij de PS4 het eerste jaar verlies op de hardware gaat maken. De hardware zal superieur zijn vergeleken met een gelijk geprijsde computer uit de winkel.
Maar na 4 jaar is de hardware verouderd en heb je voor het zelfde geld een veel betere PC.

De reden dat games op een PS3 veel beter draaien dan op een gelijkwaarde PC komt natuurlijk doordat de games zijn geoptimaliseerd voor de PS3. Ze hoeven deze bijvoorbeeld alleen maar te testen op 1 processortype. Games voor een normale PC zullen op veel meer verschillende hardware moeten kunnen draaien, en dat gaat ten koste van de prestaties.

Mijn idee (net zoals de andere consoles) is om deze niet te kopen. Ik koop veel liever een normale PC die ik zelf kan aanpassen en uitbreiden met wat ik wil. Ik kan zelf bepalen wat ik er op draai, zonder limieten e.d.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 20:24
Je zegt 32bit maar het is een X86 instructie set met een 64bit geheugen adressering. X86 X64 zoals Sony ook wel noemt. (correct me if im wrong)

X86 zegt wat over de architectuur en de gebruikte instructie set, verwijzing naar de intel 8086 cpu met (toen) 16bit geheugen adressering. 8 16 32 en tegenwoordig 64 bit geheugen adressering.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:11

Nemesizz

Untouchable

Frank J. schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 22:58:
Je zegt 32bit maar het is een X86 instructie set met een 64bit geheugen adressering. X86 X64 zoals Sony ook wel noemt. (correct me if im wrong)

X86 zegt wat over de architectuur en de gebruikte instructie set, verwijzing naar de intel 8086 cpu met (toen) 16bit geheugen adressering. 8 16 32 en tegenwoordig 64 bit geheugen adressering.
Klopt, want gewone desktop CPU's die je in PC's vind zijn ook gewoon X86 CPU's met AMD64 extention (vaak aangeduid als X86-X64).

Een dikke Core i7 is dus net als een oude 386 gewoon een X86 processor.

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat Sony met de PS4 zich meer gaat richten op kwantiteit dan kwaliteit. Natuurlijk de specs zijn beter dan de vorige generatie. Maar gameplay is belangerijker dan alsmaar mooiere en snellere beelden.

Alleen die hards hebben dure game pc's terwijl er veel meer uit de casual game markt valt te halen.

Ik denk dat we teveel een richting opkijken in plaats van de gehele situatie wat dieper te benaderen.
Gameplay heeft namelijk helemaal niets met super high end graphics te maken.

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:48
Voor mij is de PS4 niet innovatief genoeg is voor 7 jaar. Net als de Xbox 360 en PS3 dat ook niet waren. De gamingmarkt past zich echter op die 7 jaren termijn, waardoor dit voor de consoles geen probleem is.
De ideale life cycle van een console lijkt mij 5 jaar.

Ik vind zelf wel dat ze een iets betere videokaart hadden kunnen kiezen (als je er van uit gaat dat het een AMD 7850 op steroïde is). Ik kan me overigens niet voorstellen dat ze een videokaart nemen van 2 jaar oud. Bij de vorige generatie (Xbox 360 en PS3) waren de videokaarten 'slechts' 1 jaar oud.
Misschien dat het dan een 8850 wordt. En dat dat een rebranded 7850 is, waardoor als developers nu games maken voor een 7850 het geen probleem is dat er uiteindelijk een 8850 in komt te zitten.
Ondanks dat zullen de games natuurlijk wel meer geoptimaliseerd zijn dan voor de PC, maar ik wil eens een game zien die dan bijvoorbeeld geoptimaliseerd is voor een GTX 680.

Qua Processor weet ik eigenlijk niet waarom er voor het APU principe wordt gekozen. En van de processor valt nog minder te zeggen dan voor de videokaart. Dus dat blijft speculeren en daar valt eigenlijk niks over te zeggen.

De 8GB vind ik wel ok. 16GB had ook wel gemogen, omdat die op consoles, door optimalisatie, wel effectief gebruikt kan worden.

Dat 4K verhaal is voor games nog nuttelozer dan 3D. Ik gok dat de PS4 wel 4K video's kan afspelen, wat wel nuttig is qua levensduur voor de PS4.

Ondanks dat ik liever 2 jaar eerder de PS4 had willen zien is dit waarschijnlijk wel een beter moment. Veel mensen hebben nu smartphones en tablets, waardoor het hele 'social verhaal' en cloudgaming, etc optimaal van de huidige situatie gebruik kan maken.

Maar eigenlijk gaat het er niet om of de PS4 innovatief genoeg is, maar of de game bedrijven veel goede innovatieve game gaan maken. En hoe goed ze de specs van de PS4 kunnen gebruiken.

Dus i.m.o. is de PS4 wel innovatief en levensvatbaar genoeg voor 7 jaar, omdat developers zich aanpassen aan de console. Echter lijkt mij een cycle van 5 jaar wel beter voor de games, maarja.
We moeten wel even kijken naar hoe hard de ontwikkeling van de CPU's en GPU's voor mobile devices gaat en dat er dadelijk niet al in 2017/18 een (Windows 8 ) tablet is die mooiere graphics op het beeld kan toveren dan de PS4 (en Xbox 720) :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Fleximex op 21-02-2013 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
Voor alle duidelijkheid, ik ben geen playstation fanboy en heb nog nog nooit een playstation gehad. Wel een xbox, xbox360 en wii waarvan ik geen enkele meer heb ;)
iApp schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 22:27:
De PlayStation 4 bevat 8GB GDDR5 videogeheugen, en heeft vermoedelijk genoeg capaciteit voor grote texture's, hoge resoluties en hoge polygonen wat leidt tot verbeterde graphics. De resterende vraag blijft, voor hoelang zal dit deze console high- end blijven?

De videokaarten zijn de afgelopen jaren vele malen verbeterd, van DDR3 geheugen naar GDDR5, van PCI 2.0 naar PCI 3.0 en ga zo maar door... De PlayStation 4 zal waarschijnlijk 6 - 7 jaar meegaan, net zoals de PS3. Vermoedelijk zal de release van de PS5 pas eind 2020 zijn, maar is de PS4 dan niet allang te oud geworden voor gaming en dient het dan meer als entertainment device, zoals de PS3 dat nu doet?
7 jaar geleden zei men hetzelfde toen de PS3 op de markt kwam en Sony vertelde dat de console maar liefst 10 jaar mee moest gaan. Maar binnen 3 jaar is het al zo ver, veel kans dus dat de PS3 het langer dan 10 jaar uit zal houden. Ik snap echter jouw laatste zin niet goed. De PS3 is geen gameconsole meer maar een entertainment device? Is gaming geen entertainment dan?
Zoals wij weten was ram geheugen een aantal jaar terug nog behoorlijk prijzig, waardoor de PS3 maar een schamelijke 256Mb kreeg ingebouwd. Dit terwijl in 2013 bijna iedere smartphone over 2GB ram geheugen beschikt draaiend op 1066Mhz.

Daar zou Sony nu waarschijnlijk van hebben geleerd, maar wanneer te zien werd dat de CPU op een 32 bit systeem gebaseerd is, zakte bij mij in ieder geval de moet in. Dit omdat het in feite betekend dat de PS4 over minder dan 4GB ram beschikt, terwijl menig pc nu over minimaal 8GB tot wel 196GB (!) aan ram geheugen beschikt. Over hetzelfde moet nu nagedacht worden wanneer wij aan opslagruimte denken. De SSD's van tegenwoordig zijn allang niet meer zo duur, en ze zullen de komende jaren nog vele malen goedkoper worden.
Ieder smartphone 2GB? High-end toestellen ja. En als je werkelijk de vergelijking tussen een console en een smartphone wil maken: waarom denk je dat een iPhone 5 en een Lumia 920 "maar" over 1GB beschikken tegenover 2GB voor high-end android telefoons? Omdat de eerste twee over een een OS beschikken die volledig geoptimaliseerd is voor die specifieke hardware. Met specifieke hardware optimalisaties kan je behoorlijk wat snelheidswinst behalen, idem voor consoles dus.
En ja, een nieuwe pc bezit tegenwoordig minimaal 6 tot 8 GB RAM. Maar wees eerlijk, in veel gevallen is meer gewoon overkill. En verder bezit de PS4 inderdaad wel over een 64 bit CPU zoals hier eerder al aangehaald en over 8 GB RAM dat weliswaar gedeeld moet worden met de GPU.
Uiteraard is dit toekomst gericht, en moeten wij het kostenplaatje van het huidige 2013 erbij betrekken. Een desktop van rond de €500,- euro kan uiteraard nooit zulke beelden op het scherm 'toveren' zoals de PS4 dat doet, zelfs de kwaliteit van de PS3 wordt nauwelijks behaald met een Intel i3 processor, Intel HD4000 videokaart en 8GB ram.
[...]
Maar als ik dan terug kom op het verhaal van ''PS4 innovatief genoeg voor de komende 7 jaar?'', dan kan ik haast niet anders stellen dan dat dit niet zo is. De PS3 laat het zich nu al enkele jaren van zich af weten, net zoals de Xbox 360 dat doet. Uiteraard zullen er fanboy's zijn die het hier niet mee eens zijn, maar het feit ligt er nu eenmaal dat je met een desktop van €1200,- euro hele mooie games kunt spelen op een resolutie van 1920x1080 met 60 frames per second waar een console van 7 - 8 jaar geleden lang niet mee kan concurreren, maar kan de console van 2013 / 2014 dat wel? Dat blijft nog in twijfel over.
Leuk dat je tegenwoordig met een desktop van 1200 euro games op full hd kan spelen aan 60 fps. Maar waar ligt de vergelijking? Tegenwoordig kan je al voor € 250 een PS3 kopen. Misschien veel geld voor "oude specs" maar voor dat geld heb je geen PC die vloeiend HD games speelt. Ik vertrouw er wel op dat een PS4 vloeiend full hd games kan spelen. Anders kan je je inderdaad afvragen waar ze mee bezig zijn.
Met de komst van 4K televisies in zicht betwijfel ik of het daarom wel het juiste moment is om een console te introduceren. Net zoals de Xbox 360 in 2005 deed, toen er nog nauwelijks tv's met HDMI aansluitingen waren, was de omschakeling naar 720P met moeite bij te houden, laat staan dat het een fatsoenlijke framerate op een resolutie van 1920x1080 kon genereren.
Tja, 4K is inderdaad in zicht. Maar zo snel zal deze technologie nog niet in de huiskamer staan. Vergeet niet dat de eerste HDTV's eind jaren 90 al op de markt kwamen. Maar de echte doorbraak in de huiskamer is ook maar pakweg 5 jaar later gekomen. Trouwens, de PS2 die in 2000 op de markt kwam, ondersteunde ook al de resolutie 1920x1080 :P Maar veel games op die resolutie had je toch niet ;) De PS4 kan 4k video's afspelen maar geen 4K games.

Ik denk dat het heel erg simpel is. Een console kan je niet vergelijken met een PC. De graphics zullen inderdaad snel achterhaald zijn in vergelijking met een krachtige PC. Maar daarvoor koop je geen console. Met een console koop je in alle vertrouwen een game zonder te moeten nadenken over upgrades. En voor de meeste consolegebruikers is dat genoeg. Dus zal in 2020 een PS4 nog even goed werken als in 2014. En wie weet staat er in 2019 al een PS5 in de woonkamer... Of misschien komt er zelfs geen PS5 meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 13:28
Zoals hierboven al gezegd. Hardwarematig valt er niet te vergelijken door specifiek ontwikkelen en directe aansturing van de hardware. Je stelling 'PS3 is nu multimedia device' kan ik me al helemaal niet vinden.

Van de twee huidige consoles vind ik dat de PS3 juist nog het best meekan. Niet door nog steeds met de games met de beste graphics proberen te komen (Zoals Xbox probeert) maar door met innovatieve concepten te komen. (Games van Media Molecule, kleinere PSN games, Quantic Dream) Dat zag ik ook in de presentatie van PS4 alweer terugkomen.

Met de informatie die we nu hebben denk ik dat Sony een goeie weg inslaat. Maar conclusies trekken kan sowieso pas als we meer weten en ook Microsoft haar nieuwe console heeft gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:30
De prijs van de PS4 zal tussen de €399,- en €599,- liggen
Bron van Sony :? Ik denk namelijk dat ie tussen de 299,- voor starter editie tot 449,- voor de uitgebreide versie gaat kosten.
Ik vind je TS eigenlijk een beetje op een verkapte consoles versus PC post lijken als ik eerlijk mag zijn.

Er zijn dingen die mijn dikke PC van 1300,- gewoon niet kan bieden. Daarom heb ik een console.

Zo heb ik een console omdat gewoon soms de behoefte heb om lekker op de bank te hangen met een controller in mijn hand i.p.v. op mijn bureaustoel achter mijn PC. Net zoals dat ik niet 1 keer per maand met 3 vrienden achter mijn PC een Fifa/drank avondje hou, dat doen we op de bank.

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenNietDoen op 22-02-2013 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Inderdaad. Ik begrijp de vergelijking ook nooit zo. Het is trouwens "de moed in de schoenen zakken", ter informatie.

Leuk dat je voor € 1200,- een PC kan kopen die mooie games kan afspelen, maar je vergeet iets ontzettend belangrijks: het aanbod. De vetste (SP) games die ik de afgelopen jaren gespeeld heb en de komende jaren ga spelen, zijn niet eens op de PC beschikbaar, of kwamen/komen pas later. Ik noem er een paar: Alle Uncharteds, Alle Batmans, Red Dead Redemption, The Last Of Us, Killzone 4, de nieuwe Uncharteds, GTA V, Heavy Rain, InFamous, Beyond: Two Souls en ga zo maar door. En dat is allemaal op de PS3 in mijn geval. Daarbij worden games voor de console inderdaad veel beter geoptimaliseerd, aangezien je maar met 1 loadout rekening hoeft te houden en geen gezeik hebt met een gelaagd OS als Windows.

Dit hierboven is voor mij reden nummer 1 om niet aan een PC te beginnen, om over brakke ports nog maar te zwijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Het is een stelling waar ik de mening van menig Tweaker wel van wil weten.

...

Hoe kijken jullie er tegenaan?
Wat wil je dan wel?

Een console van 1000 euro? Aangezien je futureproof moet zijn, dan moet er volgens jou een 64-bit architectuur in de machine komen. Een 64-bit architectuur in een periode waar de besturingssystemen wel 64-bit zijn, maar de meeste games nog altijd 32-bit geoptimaliseerd zijn. Behalve een duurdere console betekent dit dat de programma's ook anders geoptimaliseerd zullen moeten worden voor de console. Ik heb nog geen enkele 64-bit only game gezien tot nu toe. Trouwens, wie zegt dat de firmware van de PS4 geen 64-bit OS is? Het is niet omdat het een x86-machine is, dat er geen 64-bit geheugenadressering is en aangezien er 8GB in de machine zit, ben ik geneigd om te denken van wel.

Zijn de console cycles te lang? Moeten de fabrikanten ieder jaar met een nieuwe console op de markt komen zoals de fabrikanten van smartphones dat doen? Want hoe je het draait of keert: een console is altijd een afweging tussen kracht en kostprijs. En laat Sony de vorige keer kracht boven kostprijs geplaatst hebben met als gevolg dat de PS3 600 euro kostte en het kot was te klein. De PS4 komt op de markt met meer current-gen specs (hoewel 8GB DDR5 geheugen echt wel VEEL is) zodat zijn prijs hoogstwaarschijnlijk onder de 500 euro kan gehouden worden en dan is het ook weer niet goed. Ik ken hier een leuke Nederlandse zegswijze over: je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Ik vind dat Sony met de PS4 een goed compromis gevonden heeft. En ja, tegen 2020 zijn die specs niet veel meer waard, maar de enigste oplossing die ik daarvoor zie is de console cycles korter maken en daar zit ik persoonlijk niet op te wachten. Eigenlijk blaast de PS3 nog altijd vrij mooie games uit. Ja, de PC gaat er op dit ogenblik sterk over, maar dat is nu eenmaal eigen aan het beestje en dat zal in 2020 niet anders zijn.

Ik stel me dan ook sterk de vraag wat je nu eigenlijk wilt met dit topic?

[ Voor 5% gewijzigd door DarthDavy op 22-02-2013 09:06 ]

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat consoles tegenwoordig wat kortere cycles nodig hebben. Zoals iemand terecht zei kenden we drie jaar geleden de iPad (net) nog niet, terwijl die de markt nu stevig veranderd heeft. Technologie ontwikkeld zich nu eenmaal snel en daarom is 10 of zelfs 7 jaar eigenlijk te lang voor een moderne cycle. Ik denk dat - gecombineerd met een goede backwards en wellicht forwards compatibility - 5 of 4 jaar een betere cycle is. Dan hoeft de hardware ook minder duur te zijn en is de terugverdientijd ook korter.
bram1984 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 07:56:
Leuk dat je voor € 1200,- een PC kan kopen die mooie games kan afspelen, maar je vergeet iets ontzettend belangrijks: het aanbod. De vetste (SP) games die ik de afgelopen jaren gespeeld heb en de komende jaren ga spelen, zijn niet eens op de PC beschikbaar, of kwamen/komen pas later. Ik noem er een paar: Alle Uncharteds, Alle Batmans, Red Dead Redemption, The Last Of Us, Killzone 4, de nieuwe Uncharteds, GTA V, Heavy Rain, InFamous, Beyond: Two Souls en ga zo maar door. En dat is allemaal op de PS3 in mijn geval. Daarbij worden games voor de console inderdaad veel beter geoptimaliseerd, aangezien je maar met 1 loadout rekening hoeft te houden en geen gezeik hebt met een gelaagd OS als Windows.

Dit hierboven is voor mij reden nummer 1 om niet aan een PC te beginnen, om over brakke ports nog maar te zwijgen. :)
Dat is natuurlijk een argument wat beide kanten op geldt; veel van die titels zien er een stuk beter uit op de PC (de Batmans en GTA bijvoorbeeld) maar belangrijker, op de PC komen ook titels uit die op de console weer niet te vinden zijn. Zo ben ik zelf een grote van het builder-genre en dat kan je min of meer vergeten op een console (behalve SimCity Classic, dat ik op de SNES had :+ ). SimCity 5 en Settlers gaan we bijvoorbeeld echt alleen op de PC zien.

Het komt er op neer dat het sterk van de gebruiker afhangt of de spelbeschikbaarheid een probleem is :) Ik speel overigens op beide en zie van allebei de voordelen, voordat dit een flamewar van jewelste wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:22
Ik zie het probleem niet zo, ja de graphics zijn allang ingehaald door de pc en zelfs mobiele apparaten komen in de buurt. Maar ook al zie ik graag mooie graphics, ik vind het belangrijkste dat er mooie games worden ontwikkeld en zoals een paar posts terug al werd aangehaald wordt dat voor de consoles meer gedaan dan voor de pc (persoonlijk natuurlijk, maar voor mij wel).

Ik vind de lifecycle zoals ie nu is eigenlijk wel goed, je begint echt te hopen op een nieuwe console terwijl ik nog steeds geniet van bepaalde pareltjes zoals bijvoorbeeld de Batman reeks. Hierbij kan het mij(weer persoonlijk dus) niet echt uitmaken dat het er op de pc ongetwijfeld mooier uitziet.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Ik houd ook van het builder genre en heb SC2000 vroeger kapot gespeeld. Echter is dat 1 genre met een beperkt aantal titels waarvan je ook niet bepaald kan zeggen dat deze het onderste uit de PC kan haalt. Voor mij wegen die paar titels niet op tegen al het geweld wat er op de console uitkomt, waardoor ik niet eens tijd voor een SimCity zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek_NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:03
Beetje rare stelling als je het mij vraagt als jij nu een PC van 1200 euro koopt is die over 7 jaar ook veel minder waard en zijn er al lang 10 x betere op de markt.

Wat betreft de 4K tv's die zijn nog vollop in ontwikkeling en zullen de eerste paar jaar nog veel te duur zijn voor de gemiddelde familie dus waarom zou je nu een PS4 uit gaan brengen die iets ondersteund wat nog steeds ontwikkeld/verbeterd word.

Edit: even voor de duidelijkheid ik ben toen der tijd overgestapt naar een PS3 omdat ik een nieuwe PC die de nieuwste games aan kon veel te duur vond en het voor mij niet te betalen was om iedere paar jaar mijn PC te upgraden.

Ik koop dan liever een PS/xbox waar je een aantal jaar niet naar om hoeft te kijken en gewoon games van goede kwaliteit kan spelen

[ Voor 30% gewijzigd door Pannekoek_NL op 22-02-2013 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Het afspelen van 4K video's is juist slim, want dan denk je na over de toekomst. Het enige wat je moet doen is de videokaart daar een beetje voor optimaliseren en hdmi 1.4(a) gebruiken als video-output.
4K is niet zo speciaal. Is gewoon een hoger resolutie. De PS4 is er dus klaar voor. De tv's nog niet.
Dus 4K moet je juist doen
Het is een beetje hetzelfde als dat de PS3 Blu-Ray had. In 2006 had bijna niemand een Blu-Ray speler en was er veel minder Blu-Ray content. De Blu-Ray-speler was een unique selling point. Als ze 4K niet doen, doet Microsoft het.

Maar eigenlijk is dat niet eens een keuze. Met een kaart uit de 6000 serie en hoger van AMD en hdmi 1.4 en hoger kan je 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-08 22:21
Laat ik even voorop stellen dat ik het niet eens ben met de stelling van 7 jaar, de meeste console generatie duren namelijk maar 5 jaar(alleen deze was een uitzondering). De ps4 is qua specs inderdaad niet beter of minder dan de PS3 was toen der tijd, echter is dit keer wel gebaseerd op de X86 architectuur. Maar de playstation 1 was dat ook niet(die liep zelfs verder achter) en de playstation 2 ook niet, en al die consoles hebben uiteindelijk prima games afgeleverd.

Overigens is het 4k argument onzin, aangezien zelfs een pc met twee top kaarten in sli of crossfire al moeite heeft met spellen in een resolutie van 5760x1080(6 million pixels), laat staan 4k(8million pixels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek_NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:03
Fleximex schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 09:52:
Het afspelen van 4K video's is juist slim, want dan denk je na over de toekomst. Het enige wat je moet doen is de videokaart daar een beetje voor optimaliseren en hdmi 1.4(a) gebruiken als video-output.
4K is niet zo speciaal. Is gewoon een hoger resolutie. De PS4 is er dus klaar voor. De tv's nog niet.
Dus 4K moet je juist doen
Het is een beetje hetzelfde als dat de PS3 Blu-Ray had. In 2006 had bijna niemand een Blu-Ray speler en was er veel minder Blu-Ray content. De Blu-Ray-speler was een unique selling point. Als ze 4K niet doen, doet Microsoft het.

Maar eigenlijk is dat niet eens een keuze. Met een kaart uit de 6000 serie en hoger van AMD en hdmi 1.4 en hoger kan je 4K.
dat het videos kan afspelen in 4k is idd heel mooi, maar de games van nu worden er nog niet naar gemaakt denk ik of wel?

Hierbij in het achterhoofd houdende dat de 4k TV's op dit moment niet te betalen zijn/ nog verbeterd worden

Dat ze er klaar voor zijn is idd wel goed, ze denken in ieder geval al vooruit

[ Voor 9% gewijzigd door Pannekoek_NL op 22-02-2013 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Maar voor games is 4K nog nuttelozer als 3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gaat het er in the end gewoon niet om dat er fraaie games (die er gewoon goed uitzien en lekker wegspelen) komen?

Of nou iets in 720p is of 1080p, wat maakt het nou uit? Vele hebben er niet eens de TV voor om het verschil met het blote oog echt te kunnen zien.

Zorg nou eerst eens voor een smoothe ervaring: een Playstation Store die niet hapert bij snel scrollen, Xbox 360 menu's waar de vertraging vanaf druipt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:03
Er zijn een aantal punten aan de PS4 waarvan ik vind dat hij minder vernieuwend is dan de PS3 destijds.

Zo heb ik nog niks gezien aan de specs waarvan ik denk dat deze console zich straks echt onderscheid van de te komen Xbox bijvoorbeeld.

Het zou trouwens best kunnen dat er nog features worden toegevoegd die wel dusdanig vernieuwend zijn dat het de aanschaf onvermijdelijk maakt.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Gaikai? Sharebutton?
Het is nog niet bekend dat Xbox ook zoiets zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 13:28
Ik vind alleen de backwards compatibility in cloud al zeer de moeite waard. Als ze daar net zo'n complete catalogus kunnen bieden als Spotify/Deezer voor muziek doen voor 5 (prijs van plus) of 10 per maand ben ik al om. Verder hebben ze ingezet op soepele werking en communicatie. Als het zo vlekkeloos werkt als het eruitzag tijdens conferentie is dat zeker een fantastische feature.

Disclaimer:
Afhankelijk van waar Microsoft mee komt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Fleximex schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:08:
Gaikai? Sharebutton?
Het is nog niet bekend dat Xbox ook zoiets zal hebben.
Dit is iets wat ik ook wel innovatief vind.
Als ik het allemaal goed begrepen heb dan kun je bijv. het volgende doen:
Je bent echt tijden bezig om een eindbaas op Hard te verslaan, alleen lukt steeds niet.
Vervolgens na uren lukt het! Je bent super blij en wilt dit heugelijke nieuws met je gamende vrienden delen.
Je hoeft dan alleen de replay van dat stuk te selecteren en te uploaden naar een youtube of zo.

Zoals ze het nu in ieder geval uitleggen is deze record functionaliteit niet iets dat je bewust moet aanzetten.
Je zou altijd X aantal minuten aan gameplay opnieuw kunnen afspelen als filmpje.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat geen enkel systeem 7 jaar innovatief is. Tegen dan is er lang en breed een beter alternatief te vinden en mogelijk nog goedkoper ook. Het is meer de vraag wanneer de systeem nog gangbaar is. Ik denk dat de generatie Xbox 360-PS3 wel heeft aangetoond, dat men voor het mooie net te lang is doorgegaan. Natuurlijk komen er nog mooie games dit jaar uit, maar eigenlijk werd er vorig jaar al reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe consoles omdat vele ontwikkelaars eigenlijk al aan de max zaten qua ontwikkeling. De eerstvolgende twee jaren zullen ook nog wel genoeg PS3 releases krijgen i.v.m. de te verwachten prijsverlaging PS3, waardoor mensen die minder geld hebben te besteden, het apparaat in huis zullen halen, maar de beste teams van elke ontwikkelaar ontwikkelen dan alles voor de PS4 en de volgende Xbox.

De vernieuwing ligt hem dit keer niet zozeer in het fysieke medium om games mee af te spelen, maar de komst van een streamdienst als Gaikai, zoals Fleximex al opmerkt. Persoonlijk kijk ik hier met grote interesse naar, omdat ik me afvraag of het technisch goed haalbaar is met al die verschillende verbindingen.

Daarnaast kun je je afvragen of Blu Ray al aan vervanging toe is? De CD en DVD hebben de markt destijds in een razend tempo veroverd, maar bij Blu Ray loopt het allemaal niet zo snel, zeg ik gevoelsmatig. Dat is althans mijn gevoel naar aanleiding van bezoeken aan diverse winkelketens. Dit medium kan uiteindelijk ook een tussenfase zijn totdat we gewoon alles downloaden op een box. Verder gaat deze generatie consoles dan eindelijk met 1080p games komen, wat de vorige generatie vrijwel niet mogelijk was.

Voor 4K is het nog te vroeg. Slechts een enkeling heeft dat nu in huis. Implementatie daarvan brengt veel kosten met zich mee, wat de prijs van de PS4 opdrijft. Sony is nu meer gebaat bij een behoorlijke afzetmarkt, zodat ze via de games en hardware de ontwikkelkosten z.s.m. terugverdienen.

Tot slot: gaat de console 7 jaar mee? Dat gaat wel lukken, maar net als bij iedere generatie console zijn er slechts enkele topjaren, waarna de nieuwe generatie het stokje overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Hou in het achterhoofd dat de xbox360 en de ps3 ondertussen al een veel langere levensduur hebben dan hun vorige generaties. 7-8 jaar is LANG, en ook de reden waarom het verschil met PC graphics zo groot geworden is terwijl de PC toch aardig wat jaren nodig had om console graphics voorbij te steken.
De komende 5 jaar zitten we wel veilig. De vergissing die ze imo wel begaan is het inbakken van social network support in je console en het als hoofdfeature naar voor schuiven. Niemand weet hoe facebook en ustream gaan evolueren in de komende jaren, en net onder de gamers is er al sprake van social networking moeheid, mede dankzij de eeuwige "let your friends know!" boodschappen die je nu in zoveel games krijgt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Een high end game systeem 2000+ euro? Voor niet tweakers misschien :p. Jaar geleden een monster bak gekocht hier op tweakers (nieuw) voor 900 euro.

Maar je ziet het toch ook terug in de huidige generatie spellen? Eigelijk staat de technologie voor pc gamers al 7 a 8 jaar stil. We krijgen al zo lang dezelfde multi console titel graphics voor geschoteld. Vroeger ging de ontwikkeling veel sneller maar toen was de PC het hoofdplatform om voor te ontwikkelen. Dat is nu tegenwoordig allang niet meer zo en dat effect zie je ook weer terug in de huidige generatie consoles.

[ Voor 7% gewijzigd door Postius op 22-02-2013 11:52 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Pagina: 1