N.a.v. Waarom zijn 2 hardeschijven kapot gegaan? ben ik nog steeds aan het debuggen.
Zojuist heb ik punt 1 uit dat topic gereproduceerd:
Wanneer een hardeschijf is aangesloten, en er wordt op dezelfde voedingskabel een tweede hardeschijf aangesloten, dan spint de eerste hardeschijf down. Nadat de tweede hardeschijf volledig is opgestart, start de eerste weer op.
De spanning (V) blijft hetzelfde, dus ik moet dan de conclusie trekken dat de stroomsterkte (A) wegvalt voor de al draaiende hardeschijf.
Dit is getest met:
1. Een voeding (Antec EarthWatts EA-380), twee hardeschijven.
2. Een compleet systeem (Seasonic S12II 520W), gestopt in de BIOS, SATA data vooraf aangesloten.
Na weer een zoektocht naar informatie vond ik dit:
De voeding heeft het vermogen nog niet klaar, dus er wordt vermogen weggetrokken bij de al draaiende hardeschijf?
Toch niet. Zou er dan overbelasting (teveel stroomsterkte) in het spel zijn?
Klopt dit? En daarbij: Hoe maak ik hot in pluggen wel veilig werkend?
Edit2:
Het zou dus kunnen dat het aan de hardeschijven ligt. Ik hoor graag meer van iemand die er ervaringen mee heeft.
Zojuist heb ik punt 1 uit dat topic gereproduceerd:
Wanneer een hardeschijf is aangesloten, en er wordt op dezelfde voedingskabel een tweede hardeschijf aangesloten, dan spint de eerste hardeschijf down. Nadat de tweede hardeschijf volledig is opgestart, start de eerste weer op.
De spanning (V) blijft hetzelfde, dus ik moet dan de conclusie trekken dat de stroomsterkte (A) wegvalt voor de al draaiende hardeschijf.
Dit is getest met:
1. Een voeding (Antec EarthWatts EA-380), twee hardeschijven.
2. Een compleet systeem (Seasonic S12II 520W), gestopt in de BIOS, SATA data vooraf aangesloten.
Na weer een zoektocht naar informatie vond ik dit:
Dit lijkt te kloppen met wat ik eerder zei over de stroomspanning.Pre-charging resistors to passively limit inrush current during drive insertion
De voeding heeft het vermogen nog niet klaar, dus er wordt vermogen weggetrokken bij de al draaiende hardeschijf?
Toch niet. Zou er dan overbelasting (teveel stroomsterkte) in het spel zijn?
Klopt dit? En daarbij: Hoe maak ik hot in pluggen wel veilig werkend?
Edit2:
Het zou dus kunnen dat het aan de hardeschijven ligt. Ik hoor graag meer van iemand die er ervaringen mee heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door Saturnus op 21-02-2013 22:29 ]