SATA is niet hotpluggable door de PSU?

Pagina: 1
Acties:

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
N.a.v. Waarom zijn 2 hardeschijven kapot gegaan? ben ik nog steeds aan het debuggen.

Zojuist heb ik punt 1 uit dat topic gereproduceerd:
Wanneer een hardeschijf is aangesloten, en er wordt op dezelfde voedingskabel een tweede hardeschijf aangesloten, dan spint de eerste hardeschijf down. Nadat de tweede hardeschijf volledig is opgestart, start de eerste weer op.
De spanning (V) blijft hetzelfde, dus ik moet dan de conclusie trekken dat de stroomsterkte (A) wegvalt voor de al draaiende hardeschijf.

Dit is getest met:
1. Een voeding (Antec EarthWatts EA-380), twee hardeschijven.
2. Een compleet systeem (Seasonic S12II 520W), gestopt in de BIOS, SATA data vooraf aangesloten.

Na weer een zoektocht naar informatie vond ik dit:
Pre-charging resistors to passively limit inrush current during drive insertion
Dit lijkt te kloppen met wat ik eerder zei over de stroomspanning.
De voeding heeft het vermogen nog niet klaar, dus er wordt vermogen weggetrokken bij de al draaiende hardeschijf?

Toch niet. Zou er dan overbelasting (teveel stroomsterkte) in het spel zijn?

Klopt dit? En daarbij: Hoe maak ik hot in pluggen wel veilig werkend?

Edit2:
Het zou dus kunnen dat het aan de hardeschijven ligt. Ik hoor graag meer van iemand die er ervaringen mee heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Saturnus op 21-02-2013 22:29 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 06:25
Niet alle sata poorten/kontrollers zijn hotpluggable, meestal wel.

En gebruik je ook de goede stekkers, dus niet de gewone interne gebruiken, de e-sata bijv zijn wel goed.

Zelf zou ik hotpluggable niet gebruiken omdat de data waardevol is, en je kans loopt dat het mis gaat.

Voeding kun je alleen testen door een andere te gebruiken.
Heb zelf gezien dat een voeding de hd's defect maakte, maar voor de rest van de pc kon je niks merken van problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door jan99999 op 21-02-2013 22:44 ]

• Saturnus
  • Niet online
Het gaat nu meer om de SATA power. De data kant zit wel goed.

Ik heb net de motor gemeten en dit bevestigd het beeld:
De eerste hardeschijf start op en pakt 6V. Als de platter maximaal draait stabiliseert dit op 4V.
Voor de tweede disk hetzelfde beeld, maar ondertussen zakt dit voltage voor de eerste disk extreem in: 1-2V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-07 20:48
is een bekend probleem met voedingen, ik heb een OCZ stealthxstream gehad 700W hot plug zonder probleem, nu een CM Silent PRo M 850 W, zelfde als jij beschrijft. Een CM GX-lite heeft ook dat probleem, een Antec 600W (model even kwijt) heeft dat probleem weer niet.

Kijk even hoeveel rails de voeding heeft en hoeveel max W op een rail staat. Hoe minder rails, hoe lager de kans op dit soort issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Toch wel dus. Goed om te weten!

Weet je ook waarom minder rails beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Na het installeren van nieuwe harde schijven en het aangezet hebben van de zogenaamde PM2 feature, moet ik concluderen dat het hier echt 100% aan de voeding ligt.
PM2 betekent dat de harde schijf niet op spint als je de s-ata power cable aansluit. Dit commando moet worden gegeven door jou zelf of het besturingssysteem. Blijkbaar doet mijn besturingssysteem (Ubuntu 12.04) dat direct, want na het inpluggen van de s-ata data cable, spinde de disk direct up.

Maar...tijdens het inpluggen van de s-ata power cable, klapte een andere, draaiende, harde schijf op dezelfde kabel er nog steeds uit. En dat is voor mij het definitieve bewijs.
Saturnus schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 15:55:
Weet je ook waarom minder rails beter is?
Het antwoord hier op is waarschijnlijk dat het totale vermogen dan gedeeld wordt op alle aansluitpunten. Wat hierbij het nadeel is weet ik niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Saturnus op 13-03-2013 18:17 ]

Pagina: 1