Hoe krijg ik 5.1 via Home Theater systeem > PC.

Pagina: 1
Acties:

• Signex
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

Topicstarter
Sorry als mijn title niet goed klopt.

Ik wil graag 5.1 geluid vanaf mijn PC willen. Ik heb een bluray home theater systeem van Panasonic.

Ik heb 2x een HDMI input, ik heb dus hdmi kabel vanaf mijn bluray speler hdmi input naar mijn moederbord, dus onboard videokaart.

Alleen zie ik nergens die aansluiting tussen Afspeelapparaten.

Ik heb de Intel drivers er nog opstaan van mijn Intel HD 4000 iGPU.

Vind het beetje apart dat die er niet meer tussen staat.

edit: Zou dit mogen helpen, ik heb een Panasonic SC-BTT490.

[ Voor 6% gewijzigd door Signex op 21-02-2013 21:20 ]

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:07

Bluebe

Roar

Jouw Blu-Ray speler heeft dus 2 HDMI-in poorten en je hebt van jouw computer naar de Blu-Ray speler een HDMI kabel liggen en wilt dus eigenlijk materiaal van je computer op je TV afspelen via de Blu-Ray speler met 5.1 geluid?

Als je Windows 7 hebt dan kan je naar het volgende gaan: Configuratiescherm -> Hardware en geluiden -> Geluid

Vervolgens staan er onder het tabje Afspelen meerdere apparaten waaronder als het goed is Digitale Audio (HDMI). Stel die in als standaardapparaat die je wil gaan gebruiken voor het versturen van het geluid. Vervolgens klik er dan op en dan staat er linksonder Configureren, daar even controleren of hij goed staat ingesteld zodat hij iets van 5.1 verstuurd.

• Signex

Signex

Crazy of the North

Topicstarter
Bedankt voor je reactie,

Sorry dat mijn verhaal wat verwarrend is, ik wil graag 5.1 op mijn PC hebben via de home theater systeem.

En dat wil ik doen via mijn onboard vga via hdmi > hdmi in.

Wat jij bedoeld kan ik juist niet doen, dat is het probleem. Hij staat niet tussen de lijst, en dat deed die wel toen ik nog geen videokaart erin had.

• Bluebe

Bluebe

Roar

hmmz ja het is me dan nu nog niet duidelijk :)

Jij wil dus iets afspelen op je Blu-Ray speler en dat bekijken op je tv maar je wil dat het geluid via jouw computer loopt en je doet dit door een HDMI kabel van de BD speler in de HDMI poort van je pc te stoppen?

Volgens mij gaat dit niet lukken aangezien de videokaart alleen een signaal zal uitsturen en niet aannemen.

• Signex

Signex

Crazy of the North

Topicstarter
Haha sorry daarvoor.

Ik wil films/games op mijn PC doen, en dat het geluid uit de home theater systeem komt.

Via optical kan ik dit wel doen, maar krijg dan alleen stereo.

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-06 19:23
Als je je PC rechtstreeks op je receiver aansluit via een HDMI kabel zou dat gewoon moeten lukken (doe ik zelf ook, alleen dan via mn GPU), welke afspeelapperaten krijg je allemaal?

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Wat voor moederbord is het? Mijne stamt nog uit het tijdperk dat je intern de spdif moet verbinden aan de hdmi poort, dan kiezen voor digital out in de windows afspeel apparaten.

• Bluebe

Bluebe

Roar

ah nu komen we ergens ;) Het kan zijn dat je niet de juiste drivers geinstalleerd hebt of het is een oud moederbord en dan moet je ook voor HDMI de SPDIF selecteren bij:

Configuratiescherm -> Hardware en geluiden -> Geluid

• Signex

Signex

Crazy of the North

Topicstarter
Ik heb een MSI Big Bang Z77 mpower moederbord.

Hij ziet mijn intel hd4000 ook niet meer na dat ik een dedicated videokaart erin heb.

Ik heb in de bios gekeken, ik had hem weer aangezet, toen de PC opnieuw starte zat die in een restart loop, de 4de x starte die op maar hij werkt nog niet.

• Bluebe

Bluebe

Roar

Het kan zijn dat jouw onboard videokaart uitstaat in de bios omdat je ook een losse videokaart hebt. Heb je trouwens geen HDMI op de losse videokaart zitten? Zo ja kan je die niet gebruiken?

• Signex

Signex

Crazy of the North

Topicstarter
Die gebruik ik ook, maar dan heb ik alsnog stereo via optische kabel.

Er zit wel een mini display port in, maar ik heb geen adapter ervoor helaas.

• Bluebe

Bluebe

Roar

Zou je een screenshot kunnen plaatsen van je: Configuratiescherm -> Hardware en geluiden -> Geluid. Zorg wel even dat het vinkje uitgeschakelde apparaten weergeven aan staat (rechtermuisknop bij geluid)

• InEtVa
Wat denk ik het probleem is, is dat je via je onboard hdmi geen geluid kan krijgen is omdat deze staat uitgeschakeld. De enige opties die je hebt is een mini displayport naar hdmi adapter kopen en daar je beeldscherm op aansluiten (zo'n adapter verzend geen geluid) en dan je receiver op de hdmi port van je gpu aansluiten.
Of als je een geluidskaart hebt met dolby/dts encoder, kan je deze je signaal over spdif laten encoderen naar dolby of dts en dan krijg je wel gewoon 5.1 geluid over je optische kabel.

• Signex

Signex

Crazy of the North

Topicstarter
^ Denk ook dat dat me enige optie is helaas.

Ik heb de integrated gpu nu wel aan de praat, maar krijg er geen geluid over.
Toch ziet hij mijn home theater system.

Maar alsnog, alleen Stereo.

Toch bedankt voor de hulp verder.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Welk materiaal wil je afspelen en met welke software?
Als die speler dts ondersteund via optical hoef je in bijvoorbeeld VLC alleen naar audio devices te gaan en dan kiezen voor A/52 over spdif

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Signex schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 21:57:
Ik heb een MSI Big Bang Z77 mpower moederbord.

Hij ziet mijn intel hd4000 ook niet meer na dat ik een dedicated videokaart erin heb.

Ik heb in de bios gekeken, ik had hem weer aangezet, toen de PC opnieuw starte zat die in een restart loop, de 4de x starte die op maar hij werkt nog niet.
Dit klopt dus wel, veelal wordt de onboard GPU/IGP uitgeschakeld wanneer er een dedicated GPU in wordt gestoken. Dus zoals eerder al opgemerkt zal je de nieuwe GPU / VGA-kaart moeten gebruiken.

Overigens je geeft aan dat er ook optical out aanwezig is op het moederbord en optical in op de reciever, hiermee moet je ook prima 5.1" geluid, zoals DTS of DD kunnen weergeven. DE optical verbinding zal daar niet de zwakste schakel in zijn. Dit gebruik ik namelijk zelf ook met mijn HTPC en mijn Pioneer receiver.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Signex

Signex

Crazy of the North

Topicstarter
^ Dat las ik iig ook op internet dat optische kabel ook 5.1 kan weergeven, maar ik kan dat niet veranderen 1 of andere manier.

Hij pakt wel alles, DTS Audio, Dolby True-HD, DTS Master Audio, Dolby Digital.

Normaal kan je recher klik op het apparaat en de speakers veranderen naar Stereo, 4.1, 5.1,7.1 etc.

[ Voor 20% gewijzigd door Signex op 21-02-2013 22:43 ]

• InEtVa
Je computer verstuurt standaard een pcm signaal. Over optisch kan dat alleen 2.0. Als je een DTS of DD signaal gebruikt kan deze zoals ik eerder al zei wel een 5.1 signaal versturen. DTS HD MA en de Dolby equivalent daarvan kan dan wel weer alleen over HDMI en dit wordt over optisch standaard DTS of DD.

• Signex

Signex

Crazy of the North

Topicstarter
Even een update.

Ik heb iets verandert in het opties van me panasonic bluray speler, PCM fixed heb ik uitgezet en nu werkt mijn middelste speaker.

Of de rear speakers ook werken weet ik nog niet.

Ik speelde even Skyrim en het hoorde iets anders, even oren tegen center speaker en daar kwam nu geluid uit.
Pagina: 1