[Xorg] Welke kaart/driver voor Triple Head setup

Pagina: 1
Acties:

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik heb al jaren een dual screen setup en eigenlijk vertrouw ik altijd op TwinView van NVidia. Dit werkt goed en de performance is redelijk, ik heb geen hele luxe kaart dus snap het wel (GF108 [GeForce GT 430]). Persoonlijk vind ik de performance van de compiz-desktop wel matig, maar ik heb dan ook dual 1920x1200 dus dat is redelijk groot.

Nou wil ik eigenlijk al tijden mijn setup uitbreiden met een derde scherm. Je zou zeggen kwestie van extra kaart er in en gaan. Echter is mijn tweede PCI-E slot geblokkeerd door mijn passieve koeler. Ik zou dan een andere kleinere passieve koeler moeten zoeken (wat op zich te doen is).

Echter zijn er tegenwoordig zat kaarten waarmee je al triple of quad kan aansturen. Ik ben niet zo'n fan van de Quadro-series omdat die OpenGL matig ondersteunen en de modellen die het wel doen zijn meteen enkele duizenden euro's. Dan kan ik beter even een andere koeler zoeken. Ik hoef geen hele snelle 3D-graphics, ik game niet. Maar wil wel dat mijn desktop snel werkt. En van de 3D-rendering heb ik gemerkt dat dat sneller is dan zonder tegenwoordig.

Mijn keuzes qua chipsets zijn:
• Nvidia: met nvidia-drivers, nouveau heeft hopeloze performance.
• AMD: fglrx-driver

Met nvidia heb ik ervaring, met een derde scherm breek je de TwinView en gaat de performance behoorlijk achteruit zonder SLI-setup.

Met de fglrx driver heb ik geen ervaring en ik weet dat deze altijd klote was. Echter nu AMD de zaak heeft overgenomen zijn ze bezig om gaming onder linux te stimuleren en is er hard aan gewerkt. Ze lopen qua OpenGL-implementatie nu voor op de nvidia-drivers.

Zijn er mensen die systemen met de fglrx-driver hebben met dual of triple head? Of andere vergelijkbare ervaringen.

Ik heb nu een oude GeForce 6200 (NV44A) in mijn PC zitten nog (PCI), maar als ik dat scherm gebruik dan trekt die de hele performance van mijn setup omlaag. Ook resizen op mijn twee schermen op mijn primaire videokaart vertraagt. Ergens loopt er een sync waardoor er niet mee valt te werken. Want ook het renderen van webpagina's in Chrome gaat veeel trager. Hopeloos irritant.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik raad je af om naar ATi te kijken. De kwaliteit van hun driver is nog steeds ondermaats. Mocht je net geluk hebben en 't werkt, dan kan 't zo maar zijn dat als je wat updates doorvoert, bijvoorbeeld een nieuwere kernel of Xorg en 't werkt niet meer. Of je denkt de driver bij te werken, wordt je kaart niet meer ondersteund. Niet fijn.

Als je met nVidia zo'n slechte performance hebt, check dan de PowerMizer instelling. Die zal vast en zeker op Adaptive staan. Ik merk 't zelf als ik een scherm sluit, de vlammen van de sluit animatie gaan traag. Zodra ik 'm op Max Performance zet, is 't snel. Ik draai overigens geen dual-head oid, gewoon single display op 2560x1440.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Ik wist niet dat de drivers van AMD nog steeds veel issues hadden. Maar triple screen met Nvidia is ook geen pretje. Zo is het zelfs met een GTX580 niet mogelijk om 3 schermen aan te sturen en ben ik naar een GTX590 door geschoven. Deze ondersteund wel 3 of 4 schermen maar bied totaal geen opties voor Multi scherm gaming op schermen van verschillende maten, hiervoor is weer software van derden nodig zoals : http://www.kegetys.fi/SoftTH/ . Wel kan je natuurlijk je 6200NV / GTX430 kaatje vervangen voor bv een of twee GTX650 (of GTX550 / 450) en deze als hooft kaart gebruiken en de overige schermen op de GTX430 aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Die PowerMizer is een goede, inderdaad, nooit over nagedacht dat werkt nu een stuk rapper.

Ik heb liever gewoon 1 kaart in mijn systeem, dat zou het snelst moeten werken. Ik merk altijd met Xorg dat zodra je xinerama gaat gebruiken er een soort lag in zit als je een scherm van gpu1 naar gpu2 schuift. Een oplossing is dan om dat derde scherm als onafhankelijke desktop te gebruiken en niets tussen verplaatsen. Maar dat vind ik wel een vieze hack. Ik heb dit jaren gedaan maar anno 2013 zou het niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik heb een GTX 650 Ti aangeschaft en deze werkt perfect met 3 schermen.

De PowerMizer blijft een issue. Liever heb ik dat mijn desktop energiezuinig is, alleen dan gaan de effecten hopeloos traag. De nvidia-settings is wel buffy. Als ik een setup maak via hun tool en deze dan opsla als x.org config file dan werkt deze niet zodra ik de server opnieuw opstart. Ik vertrouw nu nog op mijn oude x.org config file met TwinView.