Tweede beeldscherm flikkert af en toe

Pagina: 1
Acties:

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
Dag Tweakers,

Sinds vandaag zit ik met een probleem. Ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk schetsen op de hoop dat ik zo een betere oplossing krijg.

Mijn computer heb ik met HDMI op de tv aangesloten. De videokaart in mijn computer is de GTX580 en de tv een Samsung C530.
Nu heb ik sinds vandaag een lange dvi kabel (10 meter) gekocht om de computer ook aan een ander beeldscherm aan te sluiten die wat verder weg staat. Dit beeldscherm is een Samsung P2370.
Het probleem is dat het beeldscherm af en toe eens zwart knippert op mijn Samsung P2370. Dit probleem doet zich voor bij de instellingen: 'beeldscherm dupliceren' en 'beeldscherm uitbreiden'. Het probleem doet zich niet voor wanneer ik het beeld alleen laat tonen op mijn Samsung P2370 en dus niet op de tv.

Hetgeen ik al geprobeerd heb:
- resolutie veranderen
- Kabels strak in de aansluitingen (en aangedraaid)

Ik heb het idee dat het misschien aan de nieuwe lange dvi kabel ligt??

Iemand die dit probleem herkent of misschien iets weet wat ik nog kan proberen? Alvast bedankt voor reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:37
Ik weet uit ervaring dat een digitaal signaal (en daarbij gebruik ik meestal HDMI) niet verder kan dan 10-15 meter. Hierbij is het erg relevant hoe hoog de resolutie is (hoeveelheid data wat verstuurd wordt) en welk product het signaal zend en ontvangt. Je hebt voor HDMI speciale versterkers die ook passief werken. Je sluit met een zo kort mogelijke kabel (75cm bijvoorbeeld) de versterker aan de 'zender' en vervolgens de 10m kabel naar de ontvanger. Dit werkt prima (heb ik al regelmatig toegepast).

Wat ik raar vind, is dat je aangeeft dat je de resolutie al hebt veranderd en niks oplevert. Probeer de resolutie van het display wat 10m verderop staat eens lager te doen, dat zou moeten schelen. Wellicht dat je videokaart minder vermogen kan geven wanneer er twee schermen aangestuurd worden, wat kan verklaren dat het probleem zich niet voordoet bij één scherm (maar dat is een aanname).

Ik denk dat je kabel te lang is. Over het algemeen geldt het volgende bij een digitaal signaal: je ontvangt het of je ontvangt het niet (dus knipperen). Bij analoog is het zo dat het beeld steeds slechter wordt. Af-en-toe komt het voor dat bij digitaal signaal je wat pixels in een andere kleur ziet of dat de kleur groenig wordt (tenminste dat heb ik weleens meegemaakt), maar over het algemeen werkt het óf perfect óf niet.