Dual TK1214 platenspeler met marantz sr5001

Pagina: 1
Acties:

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 20:17
Hi tweakers,

Pas geleden een Dual 1214 weer aan het lopen gekregen en wil deze graag aan mijn marantz SR5001 koppelen.
Er zit een Dual TK181 naald in.

Na wat zoekwerk blijkt dat ik een RIAA voorversterker nodig heb (althans zo dacht ik).

Dus ik het volgende apparaatje besteld:
http://www.bax-shop.nl/ri...rker/product-details.html

Deze hangt er nu tussen, maar alleen lijkt het geluid zwaar overstuurd vanuit de voorversterker al direct.
De Marantz geeft ook constant PEAK aan. Het geluid is ook niet echt netjes, in het hoge valt er erg veel van weg lijkt het en door de bass lijkt een ruis te zitten.
Ik vermoed dat dit komt door de piekbeveiliging van de versterker.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit fatsoenlijk krijg? heb ik een andere (regelbare) voorversterker nodig?

Ik durf de piek beveiliging niet uit te schakelen om schade aan de versterker te voorkomen.

De platenspeler: http://www.teenagewasteland.de/technik/ps_dual_1214.html
De naald: http://www.powertronics.n...-TK-181-pickup-naald.html

[ Voor 8% gewijzigd door Hydrosine op 21-02-2013 18:12 ]

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Op welke aansluiting heb je de voorversterker en de platenspeler zitten? Toevallig op een phono-aansluiting? In dat geval kan de voorversterker ertussenuit.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 20:17
Nee die heb ik dus niet helaas :(
Vandaar de voorversterker

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 20:33
Ik heb zelfde probleem gehad verschilende voorversterkers gehad hielp niks op een onkyo.
Dus dacht platenspeler defect toen op een oude versterker met phone ingang gezet was het geluid goed.
Advies van hobby/elektrowinkel was een mengpaneel ertussen want daar zit vaak een phone ingang op.
Ik heb er toen een platenspeler met ingebouwde phone versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Dan denk ik toch dat de voorversterker niet helemaal deugd in combinatie met de versterker. Deze voorversterker heeft niet ergens een simpele regelaar zitten waarmee de gain te regelen is? (dit kan overigens ook een "gat" zijn waarbij je de instelling moet doen met een platte schroevendraaier oid). Zoniet dan kan je misschien het beste een goedkope dj-mengtafel er tussengooien. Dan heb je zowel beschikking over een phono als over een lijnaansluiting (al zijn lijnaansluitingen eigenlijk nooit geschikt voor een platenspeler). Het grote voordeel van zo'n mengtafel is, dat het uitgangs volume op lijn-niveau in te regelen is.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Stel dat iemand al een voorversterker in die platenspeler heeft gebouwd? Sluit hem eens direct aan op je versterker op een vrije ingang, klinkt het dan normaal dan heb je geen voorversterker nodig.

Denon AVR-X3600H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21

Bestla

M/M -> V/F

Ik heb een Behringer VMX100 staan om beide platenspelers aan te sluiten op mijn versterker waar geen phono-ingang op zit. Vandaar dat ze op AUX-in van de amp zitten via phono-in van het mengpaneel. Dat mengpaneel van mij heeft ook een 2x line-IN en USB in.

Werkt super met een gain die handmatig is in te stellen. Is ook wel nodig want zelfs met vinyl is er soms verschil in volume aan de bron.

[ Voor 24% gewijzigd door Bestla op 22-02-2013 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Oei!! Ik zie nu pas de naald die gebruikt word. Ik ben bang dat deze flip-over naald in een keramisch element zit }:O . Die geven een veel hoger signaal af, vandaar je probleem! Beste oplossing is dit element te vervangen voor een MD-element, keramische elementen geven beduidend minder goed geluid en hebben dacht ik ook een hogere naalddruk nodig, en dat geeft meer slijtage aan je platen.

Welk element je dan het beste kan nemen? Wellicht hebben anderen hier een goede suggestie.
Dat nieuwe MD-element is dan weer goed te combineren met de voorversterker die je al hebt gekocht.

Denon AVR-X3600H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:53
De PEAK indicator geeft enkel aan dat het signaal dat binnenkomt te hard is. Door de ATT knop kun je het inputsignaal wat dempen. Het is een misverstand om te denken dat je daarmee de piekbeveiliging uitzet.
Pagina: 1