Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SNOW KPN Belgium/Base review

Pagina: 1
Acties:

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-11 15:46
Op 6 februari 2013 heeft Base in samenwerking met KPN Belgium het pakket SNOW gelanceerd in België.
Snow is een 3 in 1 pakket waaronder VDSL/ digitale tv en telefoon over voip voor 39 euro in de maand.
link naar het nieuwsbericht hier op tweakers over de lancering.

Ikzelf heb dit pakket genomen en is geinstalleerd op 18/02/2012. De bestelling is via internet gegaan waarop je ook de installatie datum kan kiezen die ook perfect gerespecteerd is. Wel vond ik het jammer dat ik noch per brief noch per email een schriftelijke bevestiging heb gekregen. Wel belde de technieker 10 minutjes op voorhand om te zeggen dat hij er aan kwam.

De mogelijkheid om de installatie zelf te doen wordt momenteel niet aangeboden. Wel is de installatie gratis of toch op heden van schrijven. Men geeft aan op de site dat dit zo blijft tot 31 maart maar mogelijk wordt dit verlengt. De apperatuur wordt gehuurd maar zit inbegrepen in de basis prijs van 39 euro. Dus geen aankoopkosten of bijkomende huurkosten voor de decoder, afstandsbediening en VDSL modem. Let op, de voip telefoon dient wel zelf aangekocht te worden. Er is ook geen belgacom abbonement nodig voor de telefoonlijn.
Installatie

De installatie zelf verliep moeizaam. Eerst was de telefoonlijn (raw copper) die de technieker had gebruikt niet goed, ergens een breuk in de straat. Dit is echter een klein appertement gebouw dus de technieker kon simpelweg een andere lijn gebruiken. Echter bleken er ook wat problemen te zijn met poorten die dicht stonden. Nu het was half 6 toen ik de technieker naar huis heb gestuurd, hij was al aanwezig vanaf 3 uur en werd maar betaald tot 4 uur (installateurs van alle internetaanbieders krijgen geen overuren uitbetaald). Overigens ik kan wel een dag zonder dus geen probleem.
De volgende morgen stond de technieker er terug en in een dik uur was het opgelost. Buiten de slechte lijn waren de problemen eigenlijk te wijten aan de backoffice administratie die nog heel moeizaam verloopt. Echter zeg ik er ook meteen bij, ze zijn nog maar net bezig dus ergens is dit wel te verwachten maar dat neemt niet weg dat dit een belangerijk werkpunt is voor KPN Belgium/Base.

De apperatuur zelf:

De modem is een Sagecom F3464 VDSL/ADSL modem. Deze beschikt over een inkomende telefoonpoort, 1 USB poort, 2 telefoon poorten en 4 lan poorten. 2 van deze lan poorten zijn voorbehouden voor TV hoewel dit althans op moment van schrijven aan te passen is via de configuratie van de modem. Ik vermoed echter niet dat men deze optie officieel aanbied maar voor de mensen met de nodige technische know how is de optie beschikbaar. Overigens heel de configuratie van de modem staat bijna open, het is geen volledig dicht gehamerde modem waar je enkel wat wifi kan aanpassen. Mogelijk belangerijk voor mensen die portforwarding, routing, DHCP instellingen en dergelijke moeten en/of willen aanpassen.

De decoder is van fabrikant Hybroad maar ook met belettering van snow op het toestel. Het lijkt mij om een aangepast toestel specefiek voor snow bedoeld te gaan. De decoder is een closed system wat ook niet met smartcards werkt. Dit is overigens bij de concurentie ook zo.
Het toestel is volledig zwart, aan de voorkant afgewerkt met zwarte glanzende pianolak. Het toestel is vrij krasgevoelig maar gezien dit toch ergens in de tv kast zit heb je hier weinig problemen mee.
Aan de voorkant heb een cirkel knop met in het midden een ok knop. De cirkelknop dient voor boven, onder, links en rechts te klikken. Rechts hiervan vinden we een klein display waarop het uur word getoont in standby en het kanaal wanneer hij gebruikt word. Daarnaast zitten dan nog 3 leds. De eerste is een RC led, die gaat branden iedere keer je een knop indrukt met het bakje. Dan heb je nog een Net led, die brandt als de decoder signaal heeft of in principe brand die altijd. Dan hebben we nog een REC led die aanduid als de decoder aan het opnemen.

Aan de zijkant vinden we 1 USB poort. Die kan buiten opladen ook gebruikt worden om muziek en foto's te bekijken vanaf de USB poort. Video's zijn niet mogelijk, mogelijk omdat men liever heeft dat men films op aanvraag neemt dan een niet zo legale versie via USB?
Aan de achterkant vinden we tal van aansluitingen.
-stroom adapter
-extra USB poort
-netwerkpoort voor verbinding naar de modem
-HDMI poort
-Geluidsuitgang analoog over tulp (left/right)
-beeld over een gele tulp connectie (ken de naam hiervoor niet)
-composietuitgang over de normale 3 tulp uitgangen
-spdif digitale geluidsuitgang

Er worden ook kabels bijgeleverd namelijk 1 hdmi kabel, 1 composiet kabel, 1 composiet naar scart adapter die in beide richtingen werkt en de nodige netwerkkabels.

De decoder kan 576p, 720p, 1080i50 en 1080p50 genereren. Hoewel de decoder al deze resoluties over alle soorten uitgangen duwt kan ik op composiet maar tot 720p gaan voor het beeld raar begint te doen. Dit heeft meer te maken met de limitatie van composiet dan met de decoder zelf. Echter sommige decoders laten niet toe om 720p op niet hdmi poorten te gebruiken.

Het geluid is stereo, dolby digital en dolby digital plus zouden technisch mogelijk zijn maar ik heb er in de instellingen niets over gezien. Dus ik vermoed dat dolby mogelijk later of mogelijks niet zal komen.

De afstandsbediening is zwart,voelt stevig aan en heeft op de voorkant alle benodigde knoppen aanwezg. op zich is er op de voorkant niet echt iets speciaal op aan te merken. Aan de achterkant echter is er een heel azerty toetsenbord aanwezig. Dit is raar aangezien je nergens op de digitale tv hoeft te typen. Mogelijk kan je het gebruiken om andere apperaten aan te sturen en kan het zeker handig zijn voor mensen die internet op de tv gebruiken. Dit heb ik echter niet uitgetest.
Links onderaan van het toetsenbord zit overigens een ontgrendelknop om te verhinderen dat je per ongeluk toetsen activeert bij het bedienen van de voorkant.
Het toetsenbord doet wel wat af van het comfort van het bakje in de hand maar het is niet echt storend te noemen.

De ervaring

Internet:
Hiervoor had ik ADSL2+ van een andere provider. Deze bood 20Mbit/sec aan als max snelheid maar ik haalde maxium 10 MBit /sec.
Nu haal ik met de tv uit 27/28 Mbit/sec. De tv aan doet daar iets af, 25 tot 26 Mbit. Er is dus wel een meetverschil maar in de praktijk weinig merkbaar. Gezien de aangeboden snelheid maximum 30Mbit/sec is mag je zeggen dat ik aangenaam verrast ben.
De reactietijden, getest naar de servers van telenet (zitten op 10 km van waar ik woon) krijg ik tussen de 20 en 26 ms wat mij heel goede resultaten lijken. De upload is gecapt op 2,5 Mbit/sec
Een limiet is er niet maar er is wel een soort van fair use policy zoals zo goed als iedere provider heeft. Men noemt echter geen concrete cijfers van wat men normaal of fair use vind.

Overigens voor 9 euro per maand extra kan je upgraden naar 50Mbit/sec down en 5Mbit/sec up. Of deze snelheden ook effectief te krijgen zijn op je locatie hangt bij ADSL/VDSL natuurlijk eerst en vooral af van de afstand tot de centrale.

Daarnaast is er ook een cload service beschikbaar. deze heb ik nog niet getest. Overigens is muziek en video die op je cload staat ook beschikbaar via de decoder van digitale tv.

digitale tv:
Een van de meest gehoorde klachten in Belgie bij digitale tv is dat het allemaal lang duurd. Het opstarten van de snow decoder duurt ik schat 1 seconde. Echter speelt men een beetje vals omdat de decoder in een soort van slaapstand/standby staat. Dit is echter wel weer handig zodoende dat de decoder kan opnemen als hij uit staat.
Ga je echter de stroom volledig ontkoppelen ga je toch enkele minuten moeten wachten tot het toestel opgestart is. Echter zullen de meeste gewoon het off knopje gebruiken en dan is de opstarttijd uitmuntend te noemen.

De snelheid van het zappen (veranderen van kanaal) is voor digitale tv ook heel goed te noemen. Trager dan analoog maar zeker niet trager dan bij de concurentie.

Bij het gewoon navigeren zit er vaak een kleine vertraging op tussen het duwen op de knop en het effectief verspringen op het scherm. Dit is zeker hinderlijk te noemen.

De tv gids heeft een probleem, daar lijkt iets niet goed te gaan want dat is het traagste menu van allemaal. De gids openen duurt gemakkelijk meer dan 5 seconden. Navigeren gaat ook traag. De decoder lijkt constant gegevens te moeten ophalen. Ook als je naar een ander programma navigeert in de gids word er bovenaan info geladen over dat programma. Dit is een pijnpunt die ik graag snel opgelost zie. De oplossing lijkt mij simpel, haal de tv gids lokaal en update die af en toe.

Waar ik wel een pluim voor geef, is het startscherm van de digitale tv. Links zie je 5 zenders met de programma's die momenteel draaien op die zenders. Deze zijn overigens ook aan te passen mocht je andere zenders willen dan standaard. Daarnaast zie je 5 kaders met de laatste nieuwe films in on demand of nieuwe zenders die beschikbaar zijn geworden. Helemaal rechts zie je het huidig kanaal spelen in een klein venster.
Onderaan kan je kiezen uit de TV-gids, Op aanvraag catalogus, opnames, my media, a la carte en instellen.

Dit maakt het start scherm heel overzichtelijk, je ziet meteen wat op je meest favoriete zenders is en je kan meteen navigeren naar waar je wil.

Naast dat de TV-gids traag is, is hij wel overzichtelijk. Via hier kan je ook programma's selecteren, naast de extra info kan je ook het markeren voor opname. Echter jammer dat er (nog) geen functie inzit die een vast programma altijd opneemt, bijvoorbeeld een serie. Nu dien je elke dag het programme aan te vinken voor opname. De HDD is overigens 250GB groot, de software van de decoder neemt zelf rond de 4 procent in beslag, de rest kan gebruikt worden voor opnames.

Waar ook nog verbetering inzit is het verspringen naar een toekomstige datum. Je kan maar 1 dag per keer verzetten. En doordat als je verspringt hij weer een stukje moet downloaden ben je om 1 week verder te geraken al snel 20 seconden kwijt.

Dan heb je nog de on demand of op aanvraag. Er is al heel veel keuze aan films gezien de korte opstarttijd. Op zich heb ik hier maar 1 kleine opmerking en dat is dat je niet ziet hoeveel de film kost, dat moet een foutje zijn. Overigens is ook nog een uitgebreide adult afdeling voor de liefhebber die standaard met pincode beveiligt is. Er is geen ooit gemist of iwatch te bespeuren waarmee programma's van vlaamse zenders te herbekijken zijn tegen betaling. Persoonlijk stoort mij dit niet omdat de prijzen van dergelijke diensten belachelijk zijn of althans bij de concurentie. Soms 2,5 euro voor een aflevering. Mogelijk komt dit later maar ik heb er nog niets van gehoord.

Dan hebben we "mijn opnames" waar echter een heel lastige bug in zit. Als ik tv kijk en dan naar mijn opnames ga kan ik niet meer navigeren. In plaast van de selectie te veranderen toont hij onderaan info over het kanaal en programma dat ik aan het kijken ben. Eenmaal hij in deze bug zit is het enigste wat je kan doen om aan je opnames te geraken de decoder afkoppelen van de stroom.
Buiten deze bug die hopenlijk snel opgelost geraakt kan je hier doen wat je hier zou verwachten namelijk opgenomen programma's bekijken en eventueel wissen.

A la carte houd eigenlijk in dat je hier extra zenders kunt kopen. Er zijn packs maar je kan ook iedere zender apart nemen zodat je niet verplicht ben een pack met 6 zenders te nemen terwijl je er maar 1 wilt.
Het basis zender aanbod is niet super groot maar is zeker voldoende. Voor de exacte zenders en packs verwijs ik je door naar hun site. Wel wil ik nog meegeven dat wat vlaamse zenders betreft Een, VTM, Canvas, Vier en Vijf in apart HD kanaal beschikbaar zijn.

Dan hebben we nog de instellingen menu waar je basis instellingen kan instellen. De decoder is echter vrij gesloten wat instellingen betreft. Bijvoorbeeld kan je de nummering van de kanalen niet veranderen. Wel kan je de taal aanpassen, resolutie en meer selecteren maar daar stopt het ook min of meer.

Wel zijn er pincodes en wat men leeftijdsgrens noemt maar tweakers beter kennen als parental control.
Je hebt 2 pincodes, 1 voor adult en 1 voor aankopen. Zo kan een kind toch lekker een film bestellen zonder dat je schrik hoeft te hebben dat hij in de adult sectie terecht komt.
Tevens kan je via de leeftijdsgrens/parental control kanalen onder de adult pincode stoppen waardoor ze zonder code geblokkeerd worden. Dit kan je doen met alle kanalen.
Overigens kan je ook een leeftijdsgrens instellen, uitleg staat er niet bij maar ik vermoed als je dit op -16 zet en er draait een film die expleciet +18 in de tv gids staat deze zender dan geblokkeerd word.

Telefoon:
Aangezien ik nog voip toestel heb, heb ik het nog niet kunnen testen. Maar wel heb ik gezien dat er veel in te stellen valt op de modem wat voip betreft. En dan bedoel ik doorschakeling, overzicht laatste oproepen en meer.

Conclusie

Men is nog maar net bezig en dat merk je heel duidelijk. Ervan uitgaande dat dit zal verbeteren en het product nog verder op punt gaat zetten is dit een heel scherp geprijsde aanbieding. Zowel de technieker als de heldesk zijn vriendelijk en tot op heden zijn ze heel correct en punctueel geweest. Ze willen je ook echt helpen en je hebt niet meteen het gevoel dat je maar een klant bent.
Het internet is perfect en krijgt van mij een dikke pluim. Digitale tv is werk aan maar gezien de prijs, die betaal ik normaal voor mijn internet alleen dus ik kan samen met de ongeteste voip enkel conluderen, absolute aanrader!

pluspunten
-goedkoop
-snel internet
-veel belovende digitale tv
-home screen digitale tv
-vriendelijke helpdesk/techniekers

negatieve punten
-backoffice verloopt nog moeizaam
-traagheid decoder op bepaalde punten
-het-is-nog-niet-helemaal-af gevoel

• Jeroen_HD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-11 14:35
Bedankt voor het overzicht. Je hebt mijn collega hier op het werk goed mee geholpen :)

Radeon HD7970, Core™ i5-3570K, 120G-SSD, Fatal1ty Z77 Performance, 1TB HD103SJ, 8 GB DDR3-1600 Kit, Mugen 2-cooler

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-11 15:46
nog even een update geven:

De decoder heeft al een paar updates gekregen:

-Iwatch is beschikbaar gekomen. Ooit gemist en net gemist van de VRT nog niet.
-bug in mijn opnames lijkt opgelost
-decoder lijkt iets vlugger geworden te zijn hoewel tv gids nog altijd traag is
-je kan nu wel zien hoeveel een film kost. (lijken overigens allemaal 2.99 te kosten)

dan nog enkele nadelen:
-de batterijen van de afstandsbediening zijn 2 platte horlogebatterijen, dat kan nogal duur worden als ze ooit vervangen moeten worden
-soms heeft hij niet door dat 3 programma's om op te nemen elkaar nog net overlappen met als gevolg dat er 1tje niet opgenomen word (normaal krijg je meteen een waarschuwing dat je maar 2 kanalen tegelijk kan opnemen)
-om de een of andere reden zet hij sinds de laatse update opgenomen programma's dubbel in mijn opnames

[ Voor 5% gewijzigd door sprankel op 17-03-2013 15:28 ]