Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Oracle] Maximum allowed size na verhoging maxsize

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Topicstarter
Bij het copieren van een volledige database ben ik al tegen enkele foutmeldingen gelopen, maar ik heb ze tot hiertoe allemaal kunnen verhelpen, alleen voor de laatste vind ik geen oplossing.

SQL Error: ORA-12953: The request exceeds the maximum allowed database size of 11 GB

via
[code=sql]
select * from DBA_DATA_FILES;
[/code=sql]

Heb ik gevonden welke datafile er een maximum size had van 11G. Hoewel er nog maar (volgens de BYTES kolom) 100M gebruikt werd, heb ik toch de maxsize verhoogd naar 12G
Ook vreemd is dat ik noch van, noch naar dit schema kopieer. Alle acties op dit schema komen dus van Oracle zelf uit.
SQL:
1
alter database datafile '...\USERS.DBF' autoextend on maxsize 12G;

Echter bleef de foutmelding tevoorschijn komen, dus volgende stap dat ik geprobeerd heb is door de file manueel te vergroten naar 12G
SQL:
1
alter database datafile '...\USERS.DBF' resize 12G;

Bij deze laatste stap kreeg ik ook dezelfde foutmelding.

Kan er iemand mij een duwtje geven in welke richting ik nu moet gaan zoeken?

[ Voor 5% gewijzigd door Big Womly op 22-02-2013 11:20 . Reden: Extra info ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 16:13

-ko-

Leidend Voorwerp

Neem aan dat je Express / XE Gebruikt?
Oracle Database XE can be installed on any size host machine with any number of CPUs (one database per machine), but XE will store up to 11GB of user data, use up to 1GB of memory, and use one CPU on the host machine.
Bron

Simpelste oplossing lijkt me de data dumpen vanuit de source met expdp en vervolgens importeren in impdp. Dan bouw je je tablespace opnieuw op en blijft hij klein.

Wa Doede Nou

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01

JaQ

-ko- schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 21:06:
Simpelste oplossing lijkt me de data dumpen vanuit de source met expdp en vervolgens importeren in impdp. Dan bouw je je tablespace opnieuw op en blijft hij klein.
Dat heeft enkel nut als er geen 11GB aan data in die database zit... (je bedoelt data, geen 11GB aan source hoop ik? :P).

Nu heb ik er niet heel veel verstand van, maar ik heb er nog nooit van gehoord dat een tablespace opnieuw wordt opgebouwd als je enkel expdp en daarna impdp uitvoert. Het klinkt mij als een incompleet advies in de oren?

@TS:
Volgens mij heb je een paar verschillende strategieën die werken (er zijn er vast nog meer te verzinnen):
1. expdp in tables (en table_data) only mode, drop alle tables in users tablespace, impdp, recompile invalid objects
2. alter table move uitvoeren op alle tabellen in de users tablespace, daarna grootte van tablespace opvragen en datafile resizen

Laat je in ieder geval niet verleiden om met shrink space of shrink space compact te gaan prutsen. Dat verplaatst je high water mark niet. En zoals je ziet, impdp en expdp is de bewerkelijke optie :) (al is het maar omdat je de data 2 keer leest en 2 keer wegschrijft, waar alter table move de data 1 keer leest en schrijft).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
Ik heb geen idee welke database er exact gebruikt wordt. In dat proces ben ik nooit betrokken geweest.
Moesten we inderdaad XE gebruiken, dan vraag ik me nog steeds af waarom we ineens van 100M naar >11G zouden gaan.

Tweede punt, en dat had ik moeten zeggen in de start (zal het nog aanpassen) is dat ik met het USERS schema niets bewust heb gedaan. De copy moet van het JNJDEV schema komen naar JNJCUR.

Via export/import heb ik het ook al geprobeerd een tijdje geleden. Nu weet ik niet meer wat exact de fout was, maar na het genereren van een 1,6GB file hield die er ook met op. Ben het alvast nog eens aan het proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Big Womly op 22-02-2013 11:21 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
Probleem opgelost.

We gebruiken inderdaad de XE versie van Oracle en de 11G slaat niet op 1 file, maar op de gehele database. De som van alle DBF files was inderdaad 11GB groot.

Oplossing is dus over te schakelen op de niet XE versie, een 2e server installeren met een nieuwe OracleXE instantie of geheel overschakelen op een andere database.

Bedankt voor het meedenken! :)

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01

JaQ

Big Womly schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 12:05:
Probleem opgelost.

We gebruiken inderdaad de XE versie van Oracle en de 11G slaat niet op 1 file, maar op de gehele database. De som van alle DBF files was inderdaad 11GB groot.

Oplossing is dus over te schakelen op de niet XE versie, een 2e server installeren met een nieuwe OracleXE instantie of geheel overschakelen op een andere database.

Bedankt voor het meedenken! :)
Je bent je er van bewust dat 11G aan datafiles niet betekent dat je 11G aan data in je database hebt? (en dat je moet betalen voor een niet-XE database)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• -ko-

-ko-

Leidend Voorwerp

JaQ schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 21:57:
[...]

Dat heeft enkel nut als er geen 11GB aan data in die database zit... (je bedoelt data, geen 11GB aan source hoop ik? :P).

Nu heb ik er niet heel veel verstand van, maar ik heb er nog nooit van gehoord dat een tablespace opnieuw wordt opgebouwd als je enkel expdp en daarna impdp uitvoert. Het klinkt mij als een incompleet advies in de oren?
Was het ook, dacht dat de TS wat data wilde migreren uit een andere DB. Geen idee waarom. 7(8)7

Je tablespace wordt niet opnieuw opgebouwd op die manier, maar als je die data importeerd in een nieuwe tablespace en daarna de oude dropt wel.

Zoals al gezegd, incompleet advies. :)

@ TS, Hoe zijn je datafiles zo groot geworden?

[ Voor 17% gewijzigd door -ko- op 22-02-2013 14:17 ]

Wa Doede Nou

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
De opdracht was, van de klant uit, om een CURRENT omgeving op te zetten naast een DEV omgeving met de data die op dit moment in de DEV omgeving zit.
Waarom ze dat specifiek willen, geen idee. Ze hebben hier ook een pré-productie (óók een project en current versie). Maar ze moeten het absoluut hebben...

Nu is DEV op zich al bijna 5G groot, dus als ze beide omgevingen willen zullen ze toch eerst de data in DEV moeten verwijderen wat ze niet meer nodig hebben.

Reden waarom de datafiles zo groot zijn geworden: Heel groot systeem dat al jaren draait en slecht is genormaliseerd.
Aan dat normaliseren kan ik jammer genoeg niets veranderen. De structuur is gekoppeld aan een aangeschaft softwarepakket dat omwille van politieke redenen is aangeschaft geweest.

• -ko-

-ko-

Leidend Voorwerp

Je kan wel wat ruimte in die datafiles terug winnen denk ik dan. Als je tabellen 100mb zijn en je datafiles zijn 11GB groot, dan moet je die data gewoon terug claimen en je files shrinken. Dat kan op meerdere manieren. Elder op het Internet wordt dat ook uitgelegd.

Wa Doede Nou

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
Oh, maar de USERS file is geen 11GB groot. De maxsize staat alleen op 11GB.
Toen ik de foutmelding zag dacht ik dat die limiet per file was. Blijkbaar is de limiet voor de volledige database.

Pagina: 1