Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zakelijke laptop

Pagina: 1
Acties:

• Brab
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-11 08:06
Hallo,

Ik ben op zoek naar een zakelijke laptop, maar ondanks wat zoeken en configureren op websites, kom ik nooit aan een degelijk product, noch aan een aanvaardbare prijs (ik zoek onder de 1000 € te blijven).

Wat ik zoek:
  • Stevige behuizing: mijn vorige laptop was een HP ProBook, die zeer stevig aanvoelt en nooit problemen veroorzaakte. Toch een absolute must!
  • SSD-schijf omwille van de snelheid. Er worden enkel lichte kantoortoepassingen gebruikt, maar die wil ik dan ook snel vooruit zien gaan. Echt veel opslag heb ik echter niet nodig.
  • Mat scherm: er wordt dagelijks op gewerkt, dus een mat scherm is een absolute must! Alleen jammer dat een touchscreen niet mogelijk is op matte schermen...
Verder nog andere elementen die van belang kunnen zijn:
  • Connecties moeten niet extreem zijn, de basis is voldoende
  • Een docking zou handig zijn, maar gaan absolute must
  • Qua grootte heb ik momenteel 14", maar dat mag eventueel ook 15 zijn indien de behuizing niet al te groot is.
  • Thin & licht is ok, hoeft geen prehistorisch beest te zijn
  • Hoeft geen extreem goede batterij te hebben, gebruik hem vaak op kantoor zelf.
Zelf had ik al volgende opties bekeken:
  • HP ProBook series: enkel de duurdere varianten lijken W8 te draaien (ik zou dit liever hebben, gezien ik er wel enkele jaren mee verder wil). Bovendien hebben ze blijkbaar amper SSD's steken, en eigenlijk al bij al niet de meest performante hardware. Ik heb er wel zeer goeie ervaringen mee, dus overweeg dit toch...
  • Dell Latitude: heb een collega die zo eentje heeft, en heeft wel wat problemen met het scherm gehad. Ook kom ik met mijn vereisten wel op een extreem hoge prijs (+1.600 € excl BTW)
  • Samsung 9-series: NP900X4D: heel mooi, maar jammer genoeg nog steeds 1230 €. Ik heb ook geen idee over de bouwkwaliteit!
  • Acer blijf ik zakelijk liever af, want vroeger voelden die toestellen vrij brak aan.
  • Sony VAIO E14-serie (in de ideale config toch ook al 1350 €) of T15 (nog duurder)
Zijn er nog opties die ik ontbreek, of configuraties die ik alsnog zou kunnen overwegen?

Alvast bedankt voor de hulp! >:)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik moet gelijk aan Dell of HP denken, qua prijs wellicht wat duurder maar je praat dan wel over zakelijke lijnen die natuurlijk anders zijn dan een normale lijn.

Zo'n Latitude voor 1600 zou je misschien goedkoper kunnen configureren door de laagste opties te kiezen qua geheugen en harddisk en deze zelf vervangen door betere modellen die je elders koopt. Verder zou je eens kunnen kijken naar je budget, 1000 euro is niet erg veel voor een machine die je in 3 jaar afschrijft.

• Brab
Mja, probleem is dat technologische vooruitgang enorm is. Ik heb altijd al problemen gehad om meer dan 1200 € te betalen voor een laptop, zeker als die enkele maanden later dan een pak goedkoper blijkt.

HP is idd ook mijn favoriet, alleen lijken die qua absolute prestaties (processor, SSD, hoge res scherm) wat tegen te vallen :(

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52
Dell en HP zijn op de zakelijke markt zeker de betere.
Zelf voor mijn werk een Dell D630 (ouwetje), maar is zeker erg sterk.
Ik denk dat je trouwens Acer en Asus door elkaar haalt met vrij brak aanvoelen.

• Brab
Arunia schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:31:
Ik denk dat je trouwens Acer en Asus door elkaar haalt met vrij brak aanvoelen.
Klopt idd, ik haal ze door elkaar. Ik zal m'n topic aanpassen.

Is een i5 overdreven als processor, of zien jullie dat eerder als een minimum dat je vandaag best kiest?

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 08:56
Een goede laptop ZONDER SSD kopen van HP en deze zelf vervangen. Ze vragen nog belachelijk veel geld voor een SSD bij HP en Dell.

Persoonlijk vind ik de ProBook 6570b wel een mooi deftig model, maar misschien wat te groot.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52
Of de Dell Vostro:
http://www.dell.com/nl/be...64376,41103~0~1906913&p=1

Is niet deftig, maar wel stevig. 14 inch overigens inclusief 128GB SSD en i7 CPU a 768 euro.
Uiteraard kun je er wat bij zetten etc.

• Brab
tc982 schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:41:
Een goede laptop ZONDER SSD kopen van HP en deze zelf vervangen. Ze vragen nog belachelijk veel geld voor een SSD bij HP en Dell.

Persoonlijk vind ik de ProBook 6570b wel een mooi deftig model, maar misschien wat te groot.
Alleen is die jammer genoeg niet geoptimaliseerd voor W8. En die SSD blijkt idd een prijzig struikelblok voor zakelijke toestellen.
Arunia schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:48:
Of de Dell Vostro:
http://www.dell.com/nl/be...64376,41103~0~1906913&p=1

Is niet deftig, maar wel stevig. 14 inch overigens inclusief 128GB SSD en i7 CPU a 768 euro.
Uiteraard kun je er wat bij zetten etc.
Die Vostro's lijken me idd niet al te stevig in elkaar geschroefd, en dat is wel noodzakelijk imo. Daarom zou ik nog eerder geneigd zijn om iets meer uit te geven (liever geen goedkoop aanvoelende laptop).

Zijn de Samsungs 9-series iets degelijks? Of vindt niemand dit business-waardig?

Verwijderd

Brab schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:19:
• Dell Latitude: heb een collega die zo eentje heeft, en heeft wel wat problemen met het scherm gehad. Ook kom ik met mijn vereisten wel op een extreem hoge prijs (+1.600 € excl BTW)
Zo extreem is het toch niet? De latitude E6530 heb je voor €1013 met i5 en 900p scherm. Dat lijkt mij gezien jouw eisen acceptabel. De 14" variant kost hetzelfde.
• Sony VAIO E14-serie (in de ideale config toch ook al 1350 €) of T15 (nog duurder)
De E lijn en de T15 zijn bieden totale miskopen. De S13 en S15 daartegen zijn wel oke.

Goede zakelijke laptops op dit moment zijn thinkpad T430, T530 en latitude E6430 of E6530. Ik heb zelf de grotere latitude variant, maar als je de keus hebt zou ik voor thinkpad gaan.

Maar.. wil je nu een luxe consumentennotebook of een zakelijk werkpaard? Je koopt geen samsung van 1.5Kg maar lage prestaties voor de prijs als je hem niet verder verplaatst dan het bureau van je collega. Een zakelijke notebook welke je op de grond kan gooien zonder schade lijkt mij dan een beter plan.
Brab schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 18:16:
Die Vostro's lijken me idd niet al te stevig in elkaar geschroefd, en dat is wel noodzakelijk imo. Daarom zou ik nog eerder geneigd zijn om iets meer uit te geven (liever geen goedkoop aanvoelende laptop).
Maar dat heb je met de probooks ook. Een probook 4 of 5000 is gewoon het equivalent aan een vostro of thinkpad L-series.

• tc982
Brab schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 18:16:
[...]
Alleen is die jammer genoeg niet geoptimaliseerd voor W8. En die SSD blijkt idd een prijzig struikelblok voor zakelijke toestellen.
Wat bedoel je daar mee? Windows draait daar perfect op? Windows 8 drivers zijn ook gewoon allemaal beschikbaar : http://h20000.www2.hp.com...&taskId=135&swEnvOID=4132

Er is inderdaad geen touch screen of speciaal touch pad voor Windows 8; maar je bent een tweaker, dus je hebt toch enkel een keyboard nodig :)

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-11 12:19

Jheroen

Jheroen

de probooks zijn wat summier uitgevoerd maar kosten wel een boel (naar verhouding) ik heb nu een hp compaq 8710p maar als ik die in deze tijd zou moeten vervangen voor zijn opvolger zit ik denk ik in de elitelijn van hp en die is helemaal duur :(

bij mij dus ook de keuze tussen een zakelijke notebook veel geld voor relatief weinig of voor zakelijk gebruik een consumentenlaptop (inspiron 17r se bv) waar je voor minder geld veel meer krijgt...

helaas missen die laatste laptops bijna altijd een dockingaansluiting das wel jammer...

Met vriendelijke groet,

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jheroen schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 21:37:
de probooks zijn wat summier uitgevoerd maar kosten wel een boel (naar verhouding) ik heb nu een hp compaq 8710p maar als ik die in deze tijd zou moeten vervangen voor zijn opvolger zit ik denk ik in de elitelijn van hp en die is helemaal duur :(

bij mij dus ook de keuze tussen een zakelijke notebook veel geld voor relatief weinig of voor zakelijk gebruik een consumentenlaptop (inspiron 17r se bv) waar je voor minder geld veel meer krijgt...

helaas missen die laatste laptops bijna altijd een dockingaansluiting das wel jammer...
Het is maar net wat je onder meer verstaat. De zakelijke lijnen kennen betere support, betere verkrijgbaarheid van reserve onderdelen en zijn (hopelijk) ook beter ontworpen met specs waar je zakelijk meer aan hebt.

Daarnaast zijn er zat bedrijven waar ik met een inspiron uitgelachen zou worden, net als dat je bij sommige bedrijven niet in een t-shirtje kan verschijnen. Allemaal factoren dus die je maken of breken, voor mij zijn ze de meerprijs van een zakelijke lijn meer dan waard 8)

Verwijderd

Wolly schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 23:51:
De zakelijke lijnen kennen betere support,
Of je neemt een lenovo of dell met next-business day garantie
betere verkrijgbaarheid van reserve onderdelen
Geloof ik niets van. Als je consumentennotebook er na 3 jaar mee op houd en er zijn geen onderdelen meer, is het alleen maar gunstig. Op dat moment kan de OEM alleen nog maar het hele apparaat vervangen.
en zijn (hopelijk) ook beter ontworpen met specs waar je zakelijk meer aan hebt.
Een elitebook is beter ontworpen dan een dv7. Vreemd he...

Vergelijk een probook met een gelijk geprijsde pavilion, en het verschil wordt opeens minder. Als de probook echt beter is en de prijs is hetzelfde, waarom bestaat het pavilon chassis dan???
Daarnaast zijn er zat bedrijven waar ik met een inspiron uitgelachen zou worden
Laat ze maar lachen :P. Dan kan jij skyrim spelen op je €800 notebook terwijl hun €1500 zakelijke werkpaard het niet trekt. Geef mij overigens maar dat zakelijke werkpaard, daar niet van.

• tc982
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 00:36:
[...]

Laat ze maar lachen :P. Dan kan jij skyrim spelen op je €800 notebook terwijl hun €1500 zakelijke werkpaard het niet trekt. Geef mij overigens maar dat zakelijke werkpaard, daar niet van.
!? Een werkpaard dient om te werken, en niet om skyrim op te spelen. Een pavilion komt er bij mij nooit in als "werk" toestel. Daar zijn andere eisen voor.
Je vergelijking slaagt dus nergens op.

• 2pietjuh2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-10 21:10
Wat je zoekt is zeer lastig te vinden. Echte zakelijke laptops worden nog bijna niet met SSD's geleverd. (kwaliteit is blijkbaar niet goed genoeg te garanderen) Wil je toch een laptop met SSD met een redelijke prijs zit je direct in de consumenten laptops. Als je dit goed genoeg vind is het prima.

Waar je ook naar zou kunnen kijken is de asus zenbook series. Ik dacht dat er net een 15,6 inch versie uit is gekomen met i5 en (caching) ssd. Ik denk een zeer nette, degelijke laptop, ook voor zakelijk gebruik.

Verwijderd

Die is weer direct €1500 (en niet leverbaar).

• Brab
tc982 schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 20:52:
[...]

Wat bedoel je daar mee? Windows draait daar perfect op? Windows 8 drivers zijn ook gewoon allemaal beschikbaar : http://h20000.www2.hp.com...&taskId=135&swEnvOID=4132

Er is inderdaad geen touch screen of speciaal touch pad voor Windows 8; maar je bent een tweaker, dus je hebt toch enkel een keyboard nodig :)
Goh, aangezien ik toch liever W8 zie draaien (vooral toekomstgericht dan), kies ik toch liever voor een touchpad (aangezien touchscreen en anti-reflectie niet hand in hand gaan). Het tweaker-zijn heeft daar geen invloed op imho. Bovendien zoek ik een machine die fabrieks-af W8 draait, want mijn huidige laptop geeft softwareproblemen te wijten aan een upgrade van W7 naar W8 (specifieke software, ze geven me geen verdere ondersteuning voor upgrades).

Misschien moet ik wel afstappen van de business-series, en eerder gaan kijken naar de degelijke consumentenlaptops. De zakelijke toestellen brengen wel wat op tafel (extra beveiliging en leuke softwarematige add-ons), maar de prestaties (pure hardware specs) zijn m.i. toch niet geweldig.

Zijn er stevige consumentenlaptops die ik kan bekijken, en welke series vermijd ik best? Op die moment lijken me Asus, Dell en Sony wel ok, maar ik ken de kwaliteit van hun gamma niet. Een inspiron lijkt me bv. niet wat ik nodig heb.

Btw, zo'n SSD caching lijkt me ook meer dan voldoende, dit zal al een serieuze snelheidsboost geven.

@ Darkstone: een echt DIE-HARD zakelijk werkpaard heb ik niet nodig. Ik ben amper op verplaatsing, en werk gewoon intern op veel verschillende plaatsen. Rondlopen is dus heel plaatselijk :) De kans op vallen en botsen is ook eigenlijk nihil. Vandaar dat een stevige consumentenlaptop ook tot de mogelijkheden kan behoren.

Verwijderd

Brab schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 17:16:
want mijn huidige laptop geeft softwareproblemen te wijten aan een upgrade van W7 naar W8 (specifieke software, ze geven me geen verdere ondersteuning voor upgrades).
Dat is ook eerder uitzondering dan regel. Ik draai een 8 jaar oude asus met het allerkutste sis chipset en grafische kaart die er te krijgen is, en dat werkt zonder al te veel problemen. Hij doet dienst als server...

Mijn vorige laptop deed het ook direct onder windows 8. Het enige waar ik gezeik mee heb gehad is het werken van openGL.
Misschien moet ik wel afstappen van de business-series, en eerder gaan kijken naar de degelijke consumentenlaptops. De zakelijke toestellen brengen wel wat op tafel (extra beveiliging en leuke softwarematige add-ons), maar de prestaties (pure hardware specs) zijn m.i. toch niet geweldig.
Extra prestaties in de vorm van extra cores of een GPU, daar heb jij toch niet veel aan imo. Dat gezeggend hebbende: waarom zoek je eigenlijk een nieuwe notebook?
Zijn er stevige consumentenlaptops die ik kan bekijken, en welke series vermijd ik best? Op die moment lijken me Asus, Dell en Sony wel ok, maar ik ken de kwaliteit van hun gamma niet. Een inspiron lijkt me bv. niet wat ik nodig heb.
Wat nu de inspiron heet is gewoon de directe opvolger van wat vorig jaar nog XPS was.

Als je een consumenten notebook zoekt dan raad vrijwel iedereen de inspiron 15R SE of asus N56 aan. Eventueel aangevuld met de sony S15 of inspiron 17R SE.
@ Darkstone: een echt DIE-HARD zakelijk werkpaard heb ik niet nodig. Ik ben amper op verplaatsing, en werk gewoon intern op veel verschillende plaatsen. Rondlopen is dus heel plaatselijk :) De kans op vallen en botsen is ook eigenlijk nihil. Vandaar dat een stevige consumentenlaptop ook tot de mogelijkheden kan behoren.
Nee. Maar dan nog is de extra kwaliteit wel fijn. Mijn 2e-hands latitude E6520 was €325, en blaast welke consumentenotebook onder de €1500 compleet weg op het gebied van bouwkwaliteit, accuduur, toetsenbord, koeling en service (en in mindere mate scherm).

Een thinkpad bied dan specsgewijs misschien wat minder dan een asus, dat is niet het hele verhaal.

• Brab
Ik heb even iemand van een IT-bedrijfje aan de lijn gehad, en die stelde de Dell XPS12 voor, omdat deze toch zeer soepel zou werken, en ook stevig is. Kan iemand me dat even bevestigen? En is een glanzend scherm geen slechte keuze als je er dagelijks op moet werken?
Pagina: 1