Sapphire Radeon HD 4870 X2 defect?

Pagina: 1
Acties:

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:34
Van de één op de andere dag start mijn PC niet meer op. De fans beginnen wel allemaal te draaien ook van de videokaart. Geen piepjes vanuit het mobo. Om mn videokaart te testen heb ik er even een andere in geprobeerd en toen starte de pc weer gewoon op.

Kan het dus zo zijn dat de videokaart van de één op de andere dag kapot gaan? De ene dag heb ik mijn PC zonder problemen gebruikt en normaal afgesloten, de volgende dag start hij niet meer.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Helaas gaat het vaak op deze manier zo, en het kan inderdaad dus goed zijn je kaart kapot is.

• wuppieigor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-07 19:06
Het is dan wel vreemd dat je geen piepjjes hebt, maar het is mogelijk.

• Mektheb
Kan zijn het mainboard geen aangesloten speaker heeft, dan piept hij ook niet.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:05

Nemesizz

Untouchable

Klinkt eerder als een voeding die de piekspanning bij inschakelen niet meer aan kan.
Dan krijgt je videokaart en CPU (en andere 12V apparaten) te weinig spanning. Domme dingen zoals ventilatoren springen dan nog wel aan, maar een CPU en/of videokaart vinden dat minder fijn en kunnen dan eventueel dienst weigeren (alsthans, net lang genoeg zodat de POST niet begint, en dus geen beepjes genereerd).

Dus handiger is om even de gehele specs te geven van je PC, metname de voeding (merk+wattage+leeftijd).

Een 4870 x2 is geen mals ding qua verbruik, dus als je voeding dan wat ouder is en koud, kan het dus zijn dat ie het niet meer trekt.

Kapotte kaart krijg je meestal wel piepjes, en/of artefacts of iets dergelijks.

• Gait
Voeding zat ik dus ook aan te denken, maar dat kan ik volgens mij een beetje lastig testen, omdat ik niet zon sterke voeding als reserve heb en ook geen spanningsmeter.

Specs PC:
Intel Core 2 Quad Q9550
MSI X48C Platinum
Sapphire Radeon HD 4870 X2 2GB
1xWestern Digital Black WD6401AALS, 640GB
1x Crucial 128GB
OCZ Platinum XTC 4GB DDR2-1066 CL5 kit
2xSamsung SH-S223F
Antec TruePower Quattro 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-07 23:43

auto660

1991 240 GL Brick

Die 4870x2's zijn voor hetzelfde probleem vatbaar als de nvidia 8 serie. Je kunt ze weer repareren met de oventruc.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 18:42

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Achterop het PCB van de vga zitten 3 ledjes,die indien de kaart functioneert, groen gaan branden, zie je ze niet op rood staan?

Ik had ooit met zon zelfde kaart, dat als ik hem wat beter aandrukte, en achterop wat omhoog hield, hij wel doorstartte en eenmaal in windows was alles goed, ze zijn dan ook heel lang, en ik had het idee dat hij in de loop der tijd was gaan doorhangen, en even achterop wat omhoog houden tijdens opstarten en ik zag ze weer groen worden en dan kon ik hem ook weer los laten.. (klinkt vreemd, maar check die ledjes eens..)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
auto660 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 16:41:
Die 4870x2's zijn voor hetzelfde probleem vatbaar als de nvidia 8 serie. Je kunt ze weer repareren met de oventruc.
Dat is overigens wel een tijdelijke fix. Het probleem (verrotte pasta) is nog steeds aanwezig. Het zit alleen weer eventjes aan elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

timberleek schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 17:05:
[...]

Dat is overigens wel een tijdelijke fix. Het probleem (verrotte pasta) is nog steeds aanwezig. Het zit alleen weer eventjes aan elkaar
Ovenfix is niet voor de pasta maar voor micro breukjes in het soldeer.

Bij Radeon 4000 series wil ook nog wel eens de VRM's oververhitten en kapot gaan (stroomtoevoer van je kaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Ik was een weekendje weg vandaar de late reactie.
De oventrick heb ik ik geprobeerd, maar mocht niet baten.

Nu heb ik zojuist een videokaart voor € 25,- op de kop getikt en die werkt ook niet.
Dit terwijl een geleende kaart het wel deed.

De geleende was dacht ik een NVIDIA GTS 450 en die ik nu gekocht heb is een ASUS HD 5770.
Zou het aan de voeding liggen?

Edit: Nu heb ik m'n HD 4870 X2 en de HD 5770 in m'n WHS geprobeerd, maar wel aangesloten op de voeding van m'n dekstop. En daar werken ze beide wel op.

Edit 2: anders PCI slot geprobeerd in m'n desktop, maar helpt niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Gait op 27-02-2013 20:24 ]

• Gait
Misschien kan een mod de titel aanpassen en het topic verplaatsen nu het waarschijnlijk niet de videokaart is?

• Mektheb
PCI 2.1 zijn de HD5770 en je oude kaarten volgens mij PCI 2.0 en daarom boot hij niet met moderne kaarten, vanwege dat je mobo "oud is"

Teminste, dit is wat ik veel heb meegemaakt met oudere borden, dat moderne kaarten niet werken.
terwijl ze wel backwards compatible zouden moeten zijn.
Als je nu die Gforce pakt doet die het wel weer.

[ Voor 54% gewijzigd door Mektheb op 28-02-2013 10:08 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 12:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Woon je in de buurt van Den Haag? Ik kan proberen je kaart een keer echt te reflowen (beter dan met de oven, met een semiprof hetelucht soldeerparaat)

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Mektheb schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 10:06:
PCI 2.1 zijn de HD5770 en je oude kaarten volgens mij PCI 2.0 en daarom boot hij niet met moderne kaarten, vanwege dat je mobo "oud is"

Teminste, dit is wat ik veel heb meegemaakt met oudere borden, dat moderne kaarten niet werken.
Dat mag niet uitmaken volgens mij. Een Intel X48 chipset is niet een van de chipsets die rare problemen heeft met backwards compatebility. Zelfs mijn oude X975 chipset had geen problemen met een Radeon 5770 (PCI-e 1.0).

Toch ga je wel denken dat er dan toch iets mis is met het moederbord....
Zonder videokaart piept ie ook niet?

• Mektheb
Nemesizz schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 10:24:
[...]

Dat mag niet uitmaken volgens mij. Een Intel X48 chipset is niet een van de chipsets die rare problemen heeft met backwards compatebility. Zelfs mijn oude X975 chipset had geen problemen met een Radeon 5770 (PCI-e 1.0).

Toch ga je wel denken dat er dan toch iets mis is met het moederbord....
Zonder videokaart piept ie ook niet?
klopt ik weet het niet uit mag maken, maar heb al veel bordjes van Gigabyte en MSI gezien die uit het 775 tijdperk komen en geen nieuwe kaart wouden hebben, maar een oudere werkte prima.

• Gait
Los van of de HD 5770 wel of niet werkt op m'n X48c werkt, ben ik er via m'n WHS achter gekomen dat beide kaarten nog wel gewoon werken. Dus moet er inderdaad verder gekeken worden of het niet die voeding of het moederbord is. Maar nu heb ik twee vragen:

1) waarom werken de kaarten wel in m'n WHS met de voeding uit m'n desktop? Dan lijkt me de voeding goed toch?

2) waarom werkt m'n desktop wel met een GTS 450? Dan is het het mobo ook niet toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Gait op 28-02-2013 10:33 ]

• MetalMarty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 16:00
Ik durf bijna aan te nemen dat je Pci-e lanes een beetje brak zijn.
Heb ik ook wel eens met een moederbord gepakt, bepaalde kaarten pakte die wel, maar met iets zwaardere kaarten weigerde de pc om te booten.

Je zegt al zelf, de kaarten werken, en het werkt icm met je voeding.
Ik denk dat je je voeding en videokaarten dus wel een heel end uit kan sluiten, en het verder moet zoeken bij de andere onderdelen.

• Gait
Hmm, dit is natuurlijk lastig met zekerheid te zeggen. Opzich vind ik het geen grote ramp, want dan vervang ik gewoon m'n hele MoBo, CPU, RAM en GPU. Hij is van januari 2009, maar ik wil toch graag wachten op Haswell tot juni en tot die tijd kan ik niet zonder.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Mektheb schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 10:06:

Ze zijn wel backwards compatible, maar meestal is wel een bios update nodig om hem goed te laten werken en/of een bios reset.
Pagina: 1