Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ontluchten punto sx uit 1994

Pagina: 1
Acties:

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 17:01
Omdat mijn thermostaat kapot is (95 procent zeker) ga ik deze binnenkort vervangen. Echter heb ik ook gelijk maar even gezocht hoe ik daarna het koelsysteem kan ontluchten. Ik vond daarbij deze howto op internet:

Stap 1: Expansievat tot de max vullen en dop eraflaten
Stap2: Radiateur vullen via de vuldop IN de radiateur

Daarna:
Met koude motor:

Dopje boven in de radiateur eruit schroeven(rechts boven als je voor de auto staat dacht ik).

Systeem vullen totdat het hier uit spuit zonder lucht en dopje weer monteren.

Dopje in de kachelschlang los schroeven en vullen totdat het eruit spuit en dopje monteren.

Sommige systemen hebben 2 ontluchtingsdopje's op de bovenste en onderste slang. Dan eerst de onderste en dan de bovenste.

Als alle dopjes weer op hun plek zitten het systeem afvullen en met de kachel aan warm laten draaien. Af en toe beurtelings de genoemde dopjes wat los schroeven en controleren of er nog koelwater uitkomt desnoods een beetje gas geven.

Het dopje in de radiateur wordt vaak vergeten, waardoor er luchtproblemen ontstaan.

Bovenstaand verhaal roept echter wel vragen op:
-Met koude motor, wordt toch wel een gestarte motor bedoeld lijkt me?
-Moet je nu in het begin de kachel al helemaal openzetten, of pas later?
-Dat bijvullen, bedoelen ze dan via het expansievat of in de radiateur zelf? En Mocht het in de radiateur zelf zijn, moet je de dop er dan steeds weer opdraaien of mag die erafblijven?

-Het echte ontluchten begint pas zodra de thermostaat helemaal opengaat, dus dan zul je het niveau van de kvs echt in de gate moeten houden?

EDIT: bovenstaand verhaal blijkt voor een punto v2 te zijn, echter op de plek van de nippels na is het toch hetzelfde en blijven mijn vragen overeind :)

[ Voor 9% gewijzigd door Speeddragon op 21-02-2013 14:52 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Speeddragon schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 14:37:
Bovenstaand verhaal roept echter wel vragen op:
-Met koude motor, wordt toch wel een gestarte motor bedoeld lijkt me?
-Moet je nu in het begin de kachel al helemaal openzetten, of pas later?
-Dat bijvullen, bedoelen ze dan via het expansievat of in de radiateur zelf? En Mocht het in de radiateur zelf zijn, moet je de dop er dan steeds weer opdraaien of mag die erafblijven?

-Het echte ontluchten begint pas zodra de thermostaat helemaal opengaat, dus dan zul je het niveau van de kvs echt in de gate moeten houden?
-Ja met gestarte motor, anders pompt er niets rond :P
-Dat is me niet helemaal duidelijk, lijkt me ook niet relevant voor ontluchten?
-Meestal in de radiateur zelf, niet in het expansievat. Dop moet je er opzetten, koelwater word warm, zet uit, en komt dus op druk te staan :) en wie weet spuit het eruit als de dop er niet op zit.
-Lijkt me wel, daar kan ook lucht in zitten.

Wat ik zelf doe tijdens ontluchten is, als de motor een beetje warm word, een beetje gas geven zodat alle lucht los komt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 16:15
Motoren uit die periode van Fiat hebben vaak een lekke koppakking. Zeker weten dat dat je probleem niet ook is? :)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

denk dat je in de war bent met de 1.4 uit de bravo en brava.
Die puntotjes uit die tijd (meestal een 1.2) heb ik nog maar zeer zelden met een lekke koppakking gezien (heb een tijd bij een fiat dealer gewerkt).

Voor wat betreft ontluchten:
altijd met kachel op warm van af het begin, daar wil je juist de lucht ook uit hebben.
en tijdens ontluchten dop van expansie vat af laten, en die op de radiator er op laten (vreemd trouwens dat je het over een dop op de radiator hebt, meestal is het het een of het ander niet beide maar goed).

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 17:01
@bommes, ik zal morgen eens foto's maken want nu begin ik zelf te twijfelen of er bij de rad ook een dop zat of niet.. (dacht dat je EN bij de rad moest vullen en bij het expansievat...) En vandaar ook de vraag wat je met die dop bij de radiateur moest doen, want op verschillende plekken lees ik Open laten/ dicht doen...

Verder, je moet zeker vooral opletten als de thermostaat opengaat op het vloeistof niveau (en volgens bommes dan naar het expansievat kijken) want dan gaat er een exra stroom open..

Ach ik ga maar proberen zo min mogelijk te verspillen bij het vervagnen.. dan heof ik ook niet zoveel te ontluchten :).

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:13
Bommes schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:03:
denk dat je in de war bent met de 1.4 uit de bravo en brava.
Die puntotjes uit die tijd (meestal een 1.2) heb ik nog maar zeer zelden met een lekke koppakking gezien (heb een tijd bij een fiat dealer gewerkt).

Voor wat betreft ontluchten:
altijd met kachel op warm van af het begin, daar wil je juist de lucht ook uit hebben.
en tijdens ontluchten dop van expansie vat af laten, en die op de radiator er op laten (vreemd trouwens dat je het over een dop op de radiator hebt, meestal is het het een of het ander niet beide maar goed).
1e wat in mij opkomt is inderdaad de pakking aangezien dat bij alle fiat's / lancia's na verloop van tijd van 1994 tot 2003 zeker en veel voorkomend probleem was.
Die dus de punto engine gebruiken, of de techniek erop gebaseerd is ( die kleine bakkies met die rot naam )

[ Voor 6% gewijzigd door Mektheb op 21-02-2013 18:38 ]

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 20:17
In mijn opinie zijn stappen 1 en 2 verkeerd om. Het expansievat komt uit op je radiateur ofwel als je het expansievat vult terwijl de radiateur nog leeg is loopt de koelvloeistof gelijk door. Tegen de tijd dat de koelvloeistof op max blijft staan is de radiateur al vol en is stap twee niet meer van toepassing.

Wat ik een automonteur zag doen bij een auto om deze te ontluchten.
- Auto met voorwielen op de brug zodat de radiateur het hoogste punt was.
- Radiateur vullen.
- Auto starten met verwarming maximaal.
- Radiateur blijven bijvullen als het lucht in de radiateur komt.
- Toen meeste lucht weg was gaf hij een paar gas om nog meer lucht eruit te krijgen.
- Bijvullen en vervolgens radiateur dop erop.
- Het expansievat gevuld, wachten tot niveau stabiliseerde en vervolgens expansievat dop erop.
- Toen heeft hij een proefrit gemaakt om de auto warm te rijden.
- Bij terugkomst opnieuw bijvullen en ter verificatie draaide hij nog een ontluchtingsventiel open, maar daar kwam alleen vloeistof uit.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 16:13
Kachel op maximaal volg ik niet helemaal, daar zit veelal gewoon een kleine radiateur met een open verbinding naar het koelsysteem. De temperatuur wordt geregeld door de hoeveelheid lucht die daar langs stroomt: Kachel op maximaal betekent alle lucht langs de kachelradiateur, koude lucht betekent niks langs de kachelradiateur. Voor het ontluchten maakt het dan ook niet uit of de kachel aan of uit staat.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

nee hoor
er zit een kraan in het koelwater circuit, instelling op koud = kraan dicht en dus ook geen wat circulatie naar de kachelradiator. Dus voor ontluchten altijd kachel op warm.
Dat wil dus niet zeggen de ventilator aan of uit dat doet er niet, beter zelfs uit dan warmt het geheel wat sneller op.

[ Voor 24% gewijzigd door Bommes op 21-02-2013 22:19 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Peenutzz schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 21:43:
Kachel op maximaal volg ik niet helemaal, daar zit veelal gewoon een kleine radiateur met een open verbinding naar het koelsysteem. De temperatuur wordt geregeld door de hoeveelheid lucht die daar langs stroomt: Kachel op maximaal betekent alle lucht langs de kachelradiateur, koude lucht betekent niks langs de kachelradiateur. Voor het ontluchten maakt het dan ook niet uit of de kachel aan of uit staat.
Dat is inderdaad bij veel auto's het geval...
Bommes schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 22:18:
nee hoor
er zit een kraan in het koelwater circuit, instelling op koud = kraan dicht en dus ook geen wat circulatie naar de kachelradiator. Dus voor ontluchten altijd kachel op warm.
en ook dat komt voor. Vooral op auto's met airco, waar de verdamper en verwarmingsradiateur achter elkaar zitten, en ze dus beide apart in en uit te schakelen zijn, terwijl de lucht er altijd doorheen stroomt..

Dus staat er in algemene how-to's voor ontluchten (voor het geval je een auto met zo'n kraan hebt) dat de kachel op warm moet, maar als je een auto hebt zonder afsluitkraan dan maakt het niet uit, maar gewoon op warm zetten, dan zit je altijd goed. :)

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 16:21
Die punto's zijn een drama om te ontluchten, ben er hier ook de laatste tijd veel mee bezig geweest (heb toch ergens een lekje zitten). Wat ik las ontluchten ze in de garage met een vacuumsysteem oid, iig zit je kachelradiator vrij hoog waardoor er altijd wel lucht blijft hangen, nogmaals ... drama

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 16:13
AlexanderB schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 22:35:
[...]

Dat is inderdaad bij veel auto's het geval...

[...]

en ook dat komt voor. Vooral op auto's met airco, waar de verdamper en verwarmingsradiateur achter elkaar zitten, en ze dus beide apart in en uit te schakelen zijn, terwijl de lucht er altijd doorheen stroomt..

Dus staat er in algemene how-to's voor ontluchten (voor het geval je een auto met zo'n kraan hebt) dat de kachel op warm moet, maar als je een auto hebt zonder afsluitkraan dan maakt het niet uit, maar gewoon op warm zetten, dan zit je altijd goed. :)
Weer wat geleerd :)
Mitch schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 01:01:
Die punto's zijn een drama om te ontluchten, ben er hier ook de laatste tijd veel mee bezig geweest (heb toch ergens een lekje zitten). Wat ik las ontluchten ze in de garage met een vacuumsysteem oid, iig zit je kachelradiator vrij hoog waardoor er altijd wel lucht blijft hangen, nogmaals ... drama
Mijn auto heeft ook van die plekken waar lucht blijft hangen, opkrikken zoals hierboven vermeld wordt helpt. Ook kun je schoksgewijs in de waterslangen knijpen, eventueel met draaiende motor, dan komen er nog een hoop luchtbellen los :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1