Omdat mijn thermostaat kapot is (95 procent zeker) ga ik deze binnenkort vervangen. Echter heb ik ook gelijk maar even gezocht hoe ik daarna het koelsysteem kan ontluchten. Ik vond daarbij deze howto op internet:
Stap 1: Expansievat tot de max vullen en dop eraflaten
Stap2: Radiateur vullen via de vuldop IN de radiateur
Daarna:
Met koude motor:
Dopje boven in de radiateur eruit schroeven(rechts boven als je voor de auto staat dacht ik).
Systeem vullen totdat het hier uit spuit zonder lucht en dopje weer monteren.
Dopje in de kachelschlang los schroeven en vullen totdat het eruit spuit en dopje monteren.
Sommige systemen hebben 2 ontluchtingsdopje's op de bovenste en onderste slang. Dan eerst de onderste en dan de bovenste.
Als alle dopjes weer op hun plek zitten het systeem afvullen en met de kachel aan warm laten draaien. Af en toe beurtelings de genoemde dopjes wat los schroeven en controleren of er nog koelwater uitkomt desnoods een beetje gas geven.
Het dopje in de radiateur wordt vaak vergeten, waardoor er luchtproblemen ontstaan.
Bovenstaand verhaal roept echter wel vragen op:
-Met koude motor, wordt toch wel een gestarte motor bedoeld lijkt me?
-Moet je nu in het begin de kachel al helemaal openzetten, of pas later?
-Dat bijvullen, bedoelen ze dan via het expansievat of in de radiateur zelf? En Mocht het in de radiateur zelf zijn, moet je de dop er dan steeds weer opdraaien of mag die erafblijven?
-Het echte ontluchten begint pas zodra de thermostaat helemaal opengaat, dus dan zul je het niveau van de kvs echt in de gate moeten houden?
EDIT: bovenstaand verhaal blijkt voor een punto v2 te zijn, echter op de plek van de nippels na is het toch hetzelfde en blijven mijn vragen overeind
Stap 1: Expansievat tot de max vullen en dop eraflaten
Stap2: Radiateur vullen via de vuldop IN de radiateur
Daarna:
Met koude motor:
Dopje boven in de radiateur eruit schroeven(rechts boven als je voor de auto staat dacht ik).
Systeem vullen totdat het hier uit spuit zonder lucht en dopje weer monteren.
Dopje in de kachelschlang los schroeven en vullen totdat het eruit spuit en dopje monteren.
Sommige systemen hebben 2 ontluchtingsdopje's op de bovenste en onderste slang. Dan eerst de onderste en dan de bovenste.
Als alle dopjes weer op hun plek zitten het systeem afvullen en met de kachel aan warm laten draaien. Af en toe beurtelings de genoemde dopjes wat los schroeven en controleren of er nog koelwater uitkomt desnoods een beetje gas geven.
Het dopje in de radiateur wordt vaak vergeten, waardoor er luchtproblemen ontstaan.
Bovenstaand verhaal roept echter wel vragen op:
-Met koude motor, wordt toch wel een gestarte motor bedoeld lijkt me?
-Moet je nu in het begin de kachel al helemaal openzetten, of pas later?
-Dat bijvullen, bedoelen ze dan via het expansievat of in de radiateur zelf? En Mocht het in de radiateur zelf zijn, moet je de dop er dan steeds weer opdraaien of mag die erafblijven?
-Het echte ontluchten begint pas zodra de thermostaat helemaal opengaat, dus dan zul je het niveau van de kvs echt in de gate moeten houden?
EDIT: bovenstaand verhaal blijkt voor een punto v2 te zijn, echter op de plek van de nippels na is het toch hetzelfde en blijven mijn vragen overeind
[ Voor 9% gewijzigd door Speeddragon op 21-02-2013 14:52 ]
Heel veel lurken, heel weinig posten..