ninjazx9r98 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 09:25:
[...]
1. Als je zo graag de boel strikt gescheiden wilt houden vraag ik me altijd een beetje af waarom de boodschappen wel door de helft gaan en niet strikt gescheiden.
Dat is ook overzichtelijk en hoeft er ook geen ruzie te komen dat de een meer eet dan de ander of dat de een liever voor A-merken gaat en de ander voor eigen merk.
Als één van beiden een keer savonds laat thuis komt door werk of weet ik veel wat, mag de ander dan wel een zak chips en een fles cola opmaken?
2. Ga je bij een verjaardag tellen hoeveel vrienden/familie/kennissen van de één en hoeveel van de ander komen en dan de kosten voor boodschappen evenredig verdelen?
3. Is het geld van de minst verdienende uiteindelijk bepalend voor de vakantie bestemming of wordt er dan over het hart gestreken en mag er op blote knieën bedankt worden voor de gulle bijdrage van de meest verdienende?
4. Als je zo druk bezig bent met het scheiden van financiele zaken waar ligt dan grens, waarom ligt die daar en hoe bepaal je dat?
1. Boodschappen gaan door de helft, omdat ik dondersgoed van mezelf weet dat ik niet heilig ben als het om eten gaat. Ik ben wel zo zuinig om niet uit mezelf chocolade en chips te kopen, maar als mijn vriendin dit wel koopt dan zit ik het wel op te vreten
Dus dat kan ik gewoon niet maken. Het is makkelijker om dan te zeggen "ons budget voor boodschappen zit rond de 500 euro per maand, dus als ik daar ongeveer de helft van kwijt ben vind ik het allemaal prima".
2. Bezoek hoeft niet te lijden onder mijn zuinigheid. Ik drink zelf bijvoorbeeld nooit meer frisdrank thuis, maar als er bezoek komt, haal ik gewoon flessen coca-cola enzovoorts. En omdat ik zo ben, leidt het ook niet tot conflicten.
3. Mijn vriendin is vaak bereid meer geld aan vakanties uit te geven dan ik, hoewel ik meer verdien. Dit kan inderdaad weleens tot discussies leiden. De laatste keer dat ze op wintersport is gegaan, was met haar ouders, omdat ik het inderdaad niet zag zitten om daar weer duizend euro aan te verbranden voor een weekje.
Tsja, dan zet ik haar af bij het vliegveld en wens ik haar veel plezier
4. Ik heb bepaalde spaardoelen die ik baseer op mijn financiële situatie. Heb ik wel genoeg buffers om bepaalde situaties op te vangen? Genoeg geld voor reparaties aan huis en auto? Genoeg buffer om het even zonder inkomen te doen als ik echt overhoop lig met mijn baas? Dat soort dingen. Momenteel hou ik standaard een buffer van 6 maand salarissen aan. Daarnaast spaar ik voor extra aflossingen op mijn hypotheek, gezien mijn woning minder waard wordt en ik hier niet eeuwig wil wonen. Dus moet ik zonder restschuld weg kunnen.
Tsja, dat geld moet ergens vandaan komen. En als ik dan als spaardoel heb dat ik bijvoorbeeld 600 euro per maand gemiddeld moet sparen, dan mogen mijn kosten niet dermate stijgen dat ik in de problemen kom.
Aan het begin van dit jaar heb ik een jaarbudget opgesteld en daar reserveringen in opgenomen. Zo mag ik 1000 euro aan vakanties besteden dit jaar, 720 euro aan uitgaan (uit eten, bioscoop, kroeg, etc) en gemiddeld 260 euro per maand aan boodschappen (3120 per jaar).
En dat was het. Mijn vriendin mag dan nog wel bepalen wat we gaan doen, maar ik wil niet over dat budget heen gaan. Dus een weekje in een huisje in de Eifel zitten is prima, want dan houden we nog genoeg geld over om nog een keer ergens anders heen te gaan als we de kosten verdelen. Maar ik ga geen dure vakanties meer doen (wintersport in Crans-Montana, een week lang in Parijs in een hotel zitten en elke dag uit eten enzovoorts.. been there, done that en het was het eigenlijk niet waard).
Een andere factor die bepaalt waarom het ene wel gescheiden is en het andere niet, is afhankelijkheid. Ik wil altijd graag financieel onafhankelijk zijn (voor zover dat mogelijk is). Gaat de relatie stuk, dan is momenteel het huis en de auto van mij en dan kan ik mijn vriendin gewoon wegsturen. En omdat ze kostenneutraal is, heeft het verder geen financieel nadelig effect.
Mochten we straks samen een woning huren, dan kan ik altijd nog zelf beslissen weg te gaan als het niet meer werkt. En dan is er ook niks aan de hand.
Kortom, ik hou niet van verplichtingen waar ik zelf geen controle over heb. En mensen zijn inherent onbeheersbaar. Een relatie kan altijd stuk lopen, en dat neem ik voor lief.. maar ik heb geen behoefte er aan om daar dan achteraf ook nog financieel onder te lijden.
Trouwen en kinderen nemen zijn voor mij dan ook moeilijke issues. Trouwen doe ik het liefste helemaal niet. Kinderen zal ik permanent in mijn budget moeten opnemen, maar het zou ook best zo kunnen zijn dat ik nooit aan kinderen begin (ze kosten enorm veel tijd en geld en het is nog maar de vraag of ik daar nou echt gelukkiger van word).
Eigenlijk kun je het als volgt samenvatten: mijn vriendin mag alles van mij hebben, maar ik wil altijd de optie houden om zelf de geldkraan dicht te kunnen draaien zodra ik dat echt nodig vind. Dat bedoel ik met "controle".
[
Voor 35% gewijzigd door
Lethalis op 24-02-2013 11:24
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.