• thestiffmeister
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 21:18
FF een raar vraagje voor hier op Tweakers.

Ik woon in een nieuwbouw appartement en heb de stroommeter in een centrale kast (net zoals de gasmeter) in de aankomsthal staan. De groepenkast staat in mijn eigen "meter"kast (zonder meters dus) in mijn appartement.

Nu heb ik een volgend probleem/issue waarbij ik niet weet of dit schadelijk kan zijn voor al mijn apparatuur.
Als ik mijn droger/waterkoker aanschakel zakt mijn spanning hier in met wel 8 tot 15 Volt (gemeten met gecalibreerde Fluke) over al mijn stopcontacten (vanaf 230 wissel dus ;)). Indien ik beide apparaten inschakel hou ik hier maar 214 V AC over. Iets vertelt mij dus dat er heel wat spanning verloren gaat over de kabels naar de aansluitkast in de centrale hal.

Nu heb ik zelf EL gestudeerd, maar ik weet niet wat hiervan de NEN-norm is? Iemand hiermee bekend? Hoeveel procent mag mijn spanning inzakken bij aanschakelen van +/- 2.5 a 3 kWh apparaten?

Indien dit niet toelaatbaar moet ik hier toch melding van maken. Ik weet nl. niet of dit mijn apparaten gaat beschadigen door deze ranzige stroomtoevoer. Ben benieuwd wat ze er aan gaan doen (aangezien dit niet zomaar ff gefixed is).

[ Voor 7% gewijzigd door thestiffmeister op 21-02-2013 11:22 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
Voor oudere huizen kan de weerstand van de meterkast tot het stopcontact wel 1-2 Ohm bedragen (bron: een van de Tweakblogs van Mux over de power factor), en bij een volle belasting van een standaard 16A groep (met een waterkoker of ander power factor = 1 apparaat 3680W) zal er dan inderdaad 16V - 32V over je leidingen vallen.

Verder lijkt het me niet echt schadelijk. Gloeilampen zullen merkbaar zwakker worden, maar alles met schakelende voedingen hebben er geen enkel probleem mee, die doen het nog bij 100V.

mux' blog: De power factor uitgelegd bij kopje Voor de consument

[ Voor 13% gewijzigd door marcop23 op 21-02-2013 11:28 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
In mijn appartement knipperen lampen regelmatig, maar alles draait nog prima. Met name gloeilampen (halogeen) lijken zichtbaar reactie te geven. ik weet niet of het door spanningsval komt, maar ik weet wel dat het inschakelen van energievreters (waterkoker, oven, magnetron, stofzuiger, enz) voor hetzelfde resultaat zorgen.

Ik heb wel 1 keer gehad dat alle computers uitvielen en opnieuw opstartte, maar dat lijkt me een bijzonder gevalletje.

[ Voor 38% gewijzigd door Gamebuster op 21-02-2013 11:28 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• thestiffmeister
marcop23 schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:25:
Voor oudere huizen kan de weerstand van de meterkast tot het stopcontact wel 1 Ohm bedragen (bron: een van de Tweakblogs van Mux over de power factor), en bij een volle belasting van een standaard 16A groep (met een waterkoker af ander power factor = 1 apparaat 3680W) zal er dan inderdaad 16V over je leidingen vallen.

Verder lijkt het me niet echt schadelijk. Gloeilampen zullen merkbaar zwakker worden, maar alles met schakelende voedingen hebben er geen enkel probleem mee, die doen het nog bij 100V.
Okay, nou jah als die 1 Ohm idd. mag dat heb ik er niet echt een probleem mee. Want dan krijg je idd. die spanningsval die ik beschrijf. Het valt idd. erg op bij gloeilampen (heb amper spaarlampen of welbekende redenen). Maar bij mijn andere voorgaande huizen viel me dit namelijk nooit op (ook niet in mijn toenmalige) vervallen studentenoptrekje).

Tis wel grappig aangezien ik hier 8 groepen heb (eens de wasmachine op 90, droger, vaatwasser, pc's, waterkokers en elektrische oven aanzetten). Kijken wat er over blijft ;)

[ Voor 8% gewijzigd door thestiffmeister op 21-02-2013 11:30 ]

• thestiffmeister
marcop23 schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:25:
Voor oudere huizen kan de weerstand van de meterkast tot het stopcontact wel 1-2 Ohm bedragen (bron: een van de Tweakblogs van Mux over de power factor), en bij een volle belasting van een standaard 16A groep (met een waterkoker of ander power factor = 1 apparaat 3680W) zal er dan inderdaad 16V - 32V over je leidingen vallen.
Wel interessant is het verschil in de situatie zit ik net te denken...
Ik heb hem nl. niet van het stopcontact naar de groepenkast. Maar van de groepenkast naar de meterkast (in de aankomsthal). Hier gaat dus alles langs (en als je nu meer vermogen trekt zakt de spanning dus ook behoorlijk in).

Anyway meer vermogen dan de hoofdzekering kan toch niet ... dus de max. zal hem dan hierin zitten.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Een punt van zorg lijkt mij dat de spanningsval betekent dat er ergens in jouw bedrading 16 V x 16 A = 256 Watt opgestookt wordt. Als dat mooi regelmatig uitgesmeerd is, is dat geen probleem. Maar als dat geconcentreerd is in één punt, loop je in ieder geval de kans op kortsluiting door wegsmeltende isolatie. In het ergste geval ontstaat er brand. Je overige apparatuur loopt dan het risico van brand-, rook- en waterschade ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-09 09:18
Er wordt over het algemeen max 5 % verlies aangehouden, dat komt dan neer op 230V - 11.5V = 218.5V.

Ook al is je Fluke (Type ??) gekalibreerd zegt dat alleen iets over de maximale toleranties waarin deze moet meten correct zijn, daarbij moet je optellen de nauwkeurigheid van je meter zelf +/- 5 % bijvoorbeeld.

De belangrijkste metingen zijn je circuit impedanties die zeggen of je beveiligingstoestellen op tijd uitschakelen ( waarschijnlijk automaten ).

Dan kun je namelijk uitsluiten dat het niet in je infra in huis of aankomsthal zit of van je net beheerder.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Met Brahiewahiewa.

Er is met zo'n spanningsval een goede kans dat er ergens een punt flink heet aan het worden is.

2,5mm draad heeft niet heel erg veel weerstand ongeveer 6.75ohm/km, mist die ombeschadigd is zou je dus 150m (75 heen/weer) kabel kunnen leggen voor je aan 1Ohm zit. Vanaf de meterkast naar beneden hoort een slag dikkere kabel te liggen, bijv 6, dan zit je aan 2.8Ohm/km en zou je dus >350 meter kunnen leggen voor je aan die 1 ohm zit.

Kans is over het algemeen een stuk groter dat je ergens contactweerstand heb op een schroefverbinding of een lasdop. En dan wordt het snel lelijk.
0.05Ohm contactweerstand met een 16Amp belasting erop is 12,8W aan vermogen wat ergens heen moet, en kan er al voor zorgen dat er ergens wat in de fik vliegt.
Ik werk bij een electriciteitsmeterproducent en regelmatig komen er meters binnen die totaal uitgebrand zijn omdat de schoefjes simpelweg niet goed aangedraaid zijn geweest.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het ligt eraan hoever je van je meter af zit. Hoe groter de afstand hoe moeilijk de bedrading het heeft. Ik heb zelf altijd in meterkasten de norm + een maatje dikkere draad aangehouden. Normaal bij 20A moet je al 4mm² gebruiken, ik gebruikte dan al 6mm². Misschien overkill, maar als er een keer wat aangepast of verzwaard moest worden ging het wel.
Wat SA007 zegt klopt ook, vaak zijn de schroeven in meterkasten niet goed aangedraaid, of zet de draad zich door iets opwarmen en afkoelen, waardoor het lijkt alsof de schroeven niet fatsoenlijk zijn aangedraaid.
Wat je zelf kunt doen: neem een geïsoleerde schroevendraaier en draai alle schroeven van alle aansluitingen in je meterkast eens goed na. Zo hard als je kunt, het is mijn nog nooit gelukt om zo'n aansluiting dol te draaien.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je zou misschien zo'n flir (infrarood) camera kunnen huren/lenen en dan met alle apparaten op max opzoek gaan naar warme draden/verbindingen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy090
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 07:36
Meet je dan dezelfde lage spanning ook in de verdeelkast? Welke draadsectie ligt er tussen de meterkast en verdeelkast?
Pagina: 1