Nut van Facebook weggeef-acties?

Pagina: 1
Acties:

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-07 12:48
Tegenwoordig heb ik ook een webshop maar ben ik nog niet met Facebook en andere social media bezig. Vooralsnog ook nog geen "must have" in mijn markt. Ik wil hier eerst een goede strategie voor uitstippelen.

Nu zie ik wel eens macbooks, ipads, banken, bedden, tuinhuisjes noem maar op voorbij komen op Facebook met een weggeef actie van een bepaalde webshop.

De laatste die mij opviel was https://www.facebook.com/KroesInterieur
Deze mensen geven een bank van 1500 euro die hoogstwaarschijnlijk nog niet eens de helft inkoop kost weg. In korte tijd verzamelen ze meer als 50.000 likes en stond er "100.000+ mensen praten hierover".

Dat is een investering van 750 euro als je alleen de inkoop van de bank rekent.

Hebben jullie ervaring met weggeef acties? Helpt de naamsbekendheid? Als Kroes Interieur dankzij die actie 10 banken extra verkoopt lijkt mij het een goede actie. Maar gebeurt dat ook?

Ik ben namelijk een beetje sceptisch omdat ik vaak mensen voorbij zie kopen die puur en alleen mee doen omdat het gratis is, niet omdat ze echt wat nieuws willen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik denk dat veel reclame via social media meer is om naamsbekendheid te verwerven. Ik denk niet dat je daar een directe inkomstenstroom aan kan gaan relateren. Dat is sowieso vrij moeilijk met reclame, tenzij je met bijvoorbeeld bonnen in een folder werkt, waaruit je letterlijk kan opmaken hoeveel omzet de actie genereert. Al is zelfs dat met de nodige onzekerheid, omdat je niet weet hoeveel klanten het product of dienst sowieso wilden aanschaffen, maar nu dankbaar gebruik hebben gemaakt van de actie.

Ik weet niet wat andere promotieacties kosten, maar ik denk dat social media eigenlijk een vrij goedkope manier is om de naam bij veel mensen onder de aandacht te brengen.

• Martijn19
Hann1BaL schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:20:
Ik denk dat veel reclame via social media meer is om naamsbekendheid te verwerven. Ik denk niet dat je daar een directe inkomstenstroom aan kan gaan relateren. Dat is sowieso vrij moeilijk met reclame, tenzij je met bijvoorbeeld bonnen in een folder werkt, waaruit je letterlijk kan opmaken hoeveel omzet de actie genereert. Al is zelfs dat met de nodige onzekerheid, omdat je niet weet hoeveel klanten het product of dienst sowieso wilden aanschaffen, maar nu dankbaar gebruik hebben gemaakt van de actie.

Ik weet niet wat andere promotieacties kosten, maar ik denk dat social media eigenlijk een vrij goedkope manier is om de naam bij veel mensen onder de aandacht te brengen.
Dat doet me denken aan Coolbue, die wou ook meer aan naamsbekendheid werken.
Wat zie ik vanmorgen voorbij komen: "Coolblue Eindbaas Actie - Win een zolder vol entertainment t.w.v 11000 euro".

Maar ik vind altijd dat social media net even wat meer moet zijn als promoten van jezelf. Vooral in bijvoorbeeld de telecom zie je dat echt interactie met je gebruiker een verplichting is, negeren of berichten van je klanten verwijderen werkt averechts..

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:17
Nadeel is alleen dat 9/10 deel/share/like acties niet mogelijk volgens de Facebook policy... wordt nog niet hard tegen opgetreden, maar tis aardig lullig als je bedrijfsaccount met je 50.000 likes ineens pleite is.

Aantal likes op Facebook doet nog vrij weinig als er geen interactie is, hoe minder interactie er plaats vind op je pagina, hoe minder jouw posts in de streams van anderen terecht komen... Ook weten veel bedrijven niet wat ze met die likes aan moeten als ze ze eenmaal hebben, alleen beetje acties spammen enzo :p

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:06

ralpje

Deugpopje

m19 schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:14:
Ik ben namelijk een beetje sceptisch omdat ik vaak mensen voorbij zie kopen die puur en alleen mee doen omdat het gratis is, niet omdat ze echt wat nieuws willen.
Maar ondertussen hebben ze wel de pagina van de leverancier 'geliked', want dat is vaak een voorwaarde van die actie.
Alle nieuwe posts van die leverancier komen dus op de wall van al die mensen terecht, en dat is voor het bedrijf de grote meerwaarde: je kunt inééns heel veel mensen bereiken, zonder al te veel kosten voor het drukken en huis-aan-huis verspreiden van reclamefolders.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Martijn19
Zoals KeRsTmAnNeKe ook zegt klopt dit niet helemaal.

Je moet volgens mij ook echt geïnteresseerd in het merk zijn om hun berichten in jou tijdlijn te zien.
Ga voor de grap maar eens een paar pagina's die je leuk vind waar je al een tijdje geen bericht van hebt gezien bij langs. Je zult zien dat ze nog wel posten, maar dat jij hun berichten niet ziet.

Ik denk dat ik "binnenkort" het ook een keer ga proberen en kijken of ik de omzet zie stijgen.

Anoniem: 86887

Je kunt nog zoveel likes hebben maar zonder engagement heb je er weinig aan.
Zoek maar eens op de term IPM op bijvoorbeeld facebookpro.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-07 19:18

samo

yo/wassup

Het is wel begrijpbaar dat marketeers dit overwegen.
Het is inderdaad de neiging van marketeers om in oude termen te blijven denken en op zoek te zijn naar "bereik" en "eyeballs". Het idee dat in aanraking met de merkboodschap komen al voldoende is om de aankoopbeslissing te beïnvloeden. Dus dat je daarom je boodschap aan zo veel mogelijk mensen moet laten zien.
Combineer die oude termen met de goedkope toegang tot bijvoorbeeld facebook. En voila, marketeers gebruiken een kanaal dat ze niet goed begrijpen op de manier hoe ze een kanaal gebruikte waar mensen van wegvluchten.
Op korte termijn - en wellicht op bonustermen - is dit best succesvol; het bereik van een actie en de invloed van de actie op het bereik is prima meetbaar. Maar de bijgevolgen zitten niet in de KPI's en targets; irritatie, verhoogde klantinteractievraag, webcare en het gebrek aan engagement welke nodig zijn om op lange termijn een goed houdbare relatie op te bouwen ontbreken.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin684
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11-2021
Een like +1 en tweet heeft ook invloed op de ranking van de pagina's en daaraan gelinkte pagina's in de zoekresultaten. Zie bijvoorbeeld ook deze uitleg: http://searchengineland.c...ard-button-in-2013-147364
Mocht je nog geen strategie uitgezet hebben is het wel al zinvol om een corporate facebook pagina op te zetten en al wat basisinformatie daarop te onsluiten en te zorgen voor een verwijzing naar je bedrijfssite, aangezien iedere like er dus aan zou kunnen bijdragen dat je op termijn je organische resultaten ermee verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Martin684 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:40:
Een like +1 en tweet heeft ook invloed op de ranking van de pagina's en daaraan gelinkte pagina's in de zoekresultaten. Zie bijvoorbeeld ook deze uitleg: http://searchengineland.c...ard-button-in-2013-147364
Mocht je nog geen strategie uitgezet hebben is het wel al zinvol om een corporate facebook pagina op te zetten en al wat basisinformatie daarop te onsluiten en te zorgen voor een verwijzing naar je bedrijfssite, aangezien iedere like er dus aan zou kunnen bijdragen dat je op termijn je organische resultaten ermee verbeterd.
Dit is een punt wat ik mij ook al afvroeg.
In mijn niche is de organische concurrentie relatief laag voor het aantal zoekwoorden, dit komt omdat het heel moeilijk is om te beginnen met het verkopen van deze artikelen.

Ik ga eens aan het denken over mijn Facebook page en ga dan eens proberen of het zin heeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 10:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

https://www.facebook.com/....php#promotionsguidelines

Erg jammer dat dit nog niet strikter afgedwongen wordt. Ik erger mij mateloos aan dergelijke Like & Share acties....

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Janoz schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 15:50:
https://www.facebook.com/....php#promotionsguidelines

Erg jammer dat dit nog niet strikter afgedwongen wordt. Ik erger mij mateloos aan dergelijke Like & Share acties....
Ik ben op de hoogte van de regels.
Ondanks dat ik er zelf ook niet zo'n fan van ben vraag ik mij wel af wat de effectieve op de lange termijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zolang Facebook er niet tegen optreedt zou ik er gezien de voordelen die Martin684 hierboven noemt weinig boodschap aan hebben dat mensen het irritant vinden. Je hebt er zelf uiteindelijk - ook buiten Facebook om - voordeel aan.

Op persoonlijke titel: ik vind het bloedvervelend, doe het niet. :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1