• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:35
Hoi,

Heb een Sony TV (KDL-46W5500) staan die ik graag wil combineren/aanvullen met een nieuw te kopen versterker+boxen. Ik zou 't leuk vinden als eea met elkaar babbelt via HDMI/CEC, ook ivm de HTPC die dit ondersteunt. Heb dus graag alles op één remote control. Ik *denk* (maar hoop daar wijzer in te worden) dat ik verstandig doe om een Sony TV dan aan te vullen met een Sony versterker.

Ik zou graag twee staande boxen hebben en dus een versterker die iets met DTS passthrough (tenminste, volgens heb ik dat nodig) via HDMI kan aangezien vanuit de HTPC alleen maar HDMI komt (geen losse audioporten).

Verder gaat 't me om twee boxen in stereo opstelling (geen surround dus).

Budget, altijd lastig, tussen de €500 en €1000. Iemand tips ?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nou, de versterker moet juist niet DTS passthrough ondersteunen. Passthrough houdt in dat het apparaat het DTS signaal as is kan doorgeven zodat een ander apparaat het kan decoden. Wat jij wilt is dat de versterker DTS ondersteund en alle andere apparaten DTS passthrough ondersteunen (en het dus door kunnen geven aan de versterker).

Heb je een losse tuner (digitale TV) of gebruik je de eigen Tuner van de TV? In het laatste geval zul je in de gaten moeten houden of de versterker ook ARC ondersteund. Dan kan de TV zijn geluid via de HDMI kabel doorgeven aan de versterker zodat het geluid tijdens het TV kijken ook via de versterker loopt.
Helaas, deze TV ondersteund geen ARC. Je bent dus veroordeeld tot optisch aansluiten. Ik vraag me verder af of de TV uberhaupt wel CEC ondersteund..

Echter, met maar 2 speakers haal je niet veel voordeel uit DTS lijkt me. Dat is over het algemeen een 5.1 signaal, maar dat is een ander verhaal natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Janoz op 21-02-2013 10:49 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ascent
Janoz schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:45:
Nou, de versterker moet juist niet DTS passthrough ondersteunen. Passthrough houdt in dat het apparaat het DTS signaal as is kan doorgeven zodat een ander apparaat het kan decoden. Wat jij wilt is dat de versterker DTS ondersteund en alle andere apparaten DTS passthrough ondersteunen (en het dus door kunnen geven aan de versterker).
Oh ja, dat maakt sense inderdaad. Mijn HTPC zit ertussen dus die zet ik dan op DTS passthrough. Je hebt gelijk, ik was in de war, dank!
Heb je een losse tuner (digitale TV) of gebruik je de eigen Tuner van de TV? In het laatste geval zul je in de gaten moeten houden of de versterker ook ARC ondersteund. Dan kan de TV zijn geluid via de HDMI kabel doorgeven aan de versterker zodat het geluid tijdens het TV kijken ook via de versterker loopt.
Ik gebruik de tuner in de TV met een CI+ module.
Echter, met maar 2 speakers haal je niet veel voordeel uit DTS lijkt me. Dat is over het algemeen een 5.1 signaal, maar dat is een ander verhaal natuurlijk.
Dat is uiteraard waar wat je zegt, maar dat moet 't probleem van de receiver zijn, die mag 'r dan stereo van bouwen. Achterliggende gedachte is dat ik aan één oor slechthorend ben dus surround is voor mij niet weggelegd. Spendeer dus liever een paar tientjes aan goeie stereoboxen dan aan een setje met surround waarbij 't allemaal maar net matigjes is :)

• ascent
Poe.. Vanavond Marantz met Chario speakers gehoord.. Mooi geluid hoor, poe!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 15:41
Wil je surround geluid? En heb je ruimte voor zuilen?

• ascent
InEtVa schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 21:54:
Wil je surround geluid? En heb je ruimte voor zuilen?
Nee en ja :)

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 15:41
Dan zou ik zeker eens naar de Dali Zensor 5, Boston Acoustics A250, Wharfedale Diamond 10.5, Q Acoustics 2050i, Kef Iq50 (was t geloof ik) en de Monitor Audio BX5 luisteren. Stereo versterkers ben ik helaas niet zo in thuis.

[ Voor 6% gewijzigd door InEtVa op 21-02-2013 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
Vergeet niet naar de Tannoy DC6T te luisteren, erg goedkoop te krijgen in de UK ( 640 euro voor een set zuilen inclusief verzenden ) en echt een wereldspeaker een zeer helder/open/zuiver geluid mede ook door hun " dual concentric cone".

hebben ook al 2 jaar de prijs gewonnen bij whatshifi voor beste floorstander tot 1500 pond.

spelen de B&W CM9 met hun wollige/warme geluid compleet weg ( vind ik zelf ) en die zijn even 900 per stuk.

en ik zou dan toch je budget iets ophogen door er een fansoenlijke versterker bij te kopen ( geen low end series van welk merk dan ook ( onder de 400/500 euro ) misschien een 2de hands stereoversterker ?
Marantz ?

het zal best mooi klinken maar als je goede speakers koopt moet je die ook fatsoenlijk aan gaan sturen.
beetje redelijke kabel erbij bijv de audioquest 14/4 ( 6 euro per meter ) en je bent helemaal klaar.

[ Voor 48% gewijzigd door Rotaderp2 op 22-02-2013 09:12 ]

Pagina: 1