Voeding defect, winkel zegt van niet

Pagina: 1
Acties:

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Topicstarter
Ik heb recent een home-made NAS systeem bij elkaar gezocht, met een Antec Basiq VP350P voeding en een gigabyte E350N moederbord.

Het systeem (moederbord + scherm + voeding op een stuk karton op de tafel) wilde niet booten, dus heb ik alle voltages van de voeding doorgemeten. Deze voltages waren allemaal prima in orde.

Vervolgens heb ik er een oude voeding bijgepakt (een of ander seventeam rammelding), waarmee het moederbord wel netjes een bootscherm liet zien. Aangezien dat wel werkt, leek mij de conclusie duidelijk, dat de voeding defect is. Een DOA geval dus.

De voeding is teruggestuurd naar de winkel, waarna ik een mailtje terug krijg dat er niets met de voeding mis blijkt te zijn. Nu is het zo dat ik er 100% zeker van ben dat de combinatie voeding - moederbord gewoon brak is. Misschien dat de voeding het prima doet met een ander moederbord, maar dat kan ik niet testen, en zelfs dan werkt de voeding niet naar behoren omdat de voeding niet werkt met mijn moederbord.

Eigenlijk voel ik er niet zo veel voor om het ding terug te laten sturen, want ik weet zeker dat ik helemaal niets heb aan een voeding die niet werkt in combinatie met het moederbord dat ik nog heb liggen. De aankoopdatum zit nog binnen de twee weken "koop op afstand wet". Mag ik hier dan alsnog beroep op doen? en daarmee de koop van de voeding ontbinden?

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 21-02-2013 10:21 ]

-_-

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De aankoopdatum zit nog binnen de twee weken "koop op afstand wet".
Mag ik hier dan alsnog beroep op doen? en daarmee de koop van de voeding ontbinden?
Ik zou dat zeker proberen: zij zeggen immers dat de voeding in orde is, en ben je dus niet een RMA-/garantie"traject" ingegaan.

Als de voeding (ook volgens de shop ;)) stuk zou zijn, dan was een beroep op de "koop op afstand"-wet niet meer mogelijk.

Trouwens, bedenk me nu dat Antec in het verleden (>5 jaar geleden) vaker last had van kieskeurigheid voor wat betreft opstarten met bepaalde (merken) moederborden.
Vooral Asrock<>Antec als ik het me goed herinner.

[ Voor 21% gewijzigd door 3dfx op 21-02-2013 10:31 ]

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-07 09:15
Iva_Bigone schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:25:
[...]
Als de voeding (ook volgens de shop ;)) stuk zou zijn, dan was een beroep op de "koop op afstand"-wet niet meer mogelijk.
Want?

Je moet het product toch inleveren in de staat waarin je het ontvangen hebt? :)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
coyote1980 schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:30:
[...]

Want?

Je moet het product toch inleveren in de staat waarin je het ontvangen hebt? :)
Ja, op zich wel, maar als ze iets naar je toe sturen, gaan ze ervanuit dat het een goed werkend product is.

Als jij dan een defect product terugstuurt onder het mom "afkoelingsperiode/wet koop op afstand" zonder vooraf te melden dat het defect is, accepteren ze het niet zomaar (gaan ze bijv. zeggen dat jij het gesloopt hebt....).
Beetje afh. van de winkel en hoe goed ze retouren controleren natuurlijk :P

[ Voor 4% gewijzigd door 3dfx op 21-02-2013 10:37 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Topicstarter
Iva_Bigone schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:25:

Trouwens, bedenk me nu dat Antec in het verleden (>5 jaar geleden) vaker last had van kieskeurigheid voor wat betreft opstarten met bepaalde (merken) moederborden.
Vooral Asrock<>Antec als ik het me goed herinner.
Mocht dat zo zijn, dan kan de shop in kwestie, dit gewoon verhalen op de fabrikant. Kieskeurig of niet, een voeding volgens de ATX specs moet gewoon werken in combinatie met een moederbord op ATX specs. Werkt dat niet, dan gaat de voeding terug naar de winkel. Of de voeding nu wel of niet werkt op een ander systeem.

-_-

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-07 13:11
Als je de voltagens van de voeding hebt nagemeten en die waren allemaal in orde ... zou het dan misschien geen probleem met je moederbord zijn?

Misschien geeft die oude voeding wat brakkere voltages waar je (mogelijk brakke) moederbord wel mee tevreden is.

Nu, beroep doen op wet koop op afstand kan natuurlijk nog altijd.

Anoniem: 16328

Als de winkel inderdaad zegt dat de voeding goed functioneert kun je misschien overleggen met hen om een andere voeding uit te kiezen omdat in dit geval de combinatie voeding-moederbord niet werkt? Als zij dit niet willen of je wilt niet verder met deze winkel dan kun je gewoon een beroep doen op de Wet Kopen op Afstand. Meeste winkels hanteren tegenwoordig een zichttermijn van 14 dagen.
Pagina: 1