Macbook Pro Retina speakers defect of van lage kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 20:44
Wij hebben vorige week 2 15 inch macbook pro Retina's gekocht, en het viel ons op dat het geluid uit de speakers heel erg schel is (weinig bas). Maar ook kraakt het geluid bij diverse filmpjes (ook online filmpjes op youtube), en ook bij muziek. Zowel in Itunes als spotify, als met VLC player.

Ik zag vanochtend een filmpje van Killzone bij de PS4 launch, en daar kraakte het geluid zo erg, dat ik het vermoeden heb dat de speakers defect zijn of van zeer lage kwaliteit.

Nu hebben wij dit op beide Macbooks, dus vraag ik me af of dit zo hoort, of dat ze defect zijn. Heb al gezocht op google, maar kan alleen wat topics vinden waarbij men zegt dat het geluid zoemt. Maar ik hoor echt gekraak.

Hier het filmpje waarbij het ontzettend kraakt (ongeveer vanaf 4 min beginnen ze te schieten, en dan is het niet om aan te horen) :

https://www.facebook.com/photo.php?v=113171115535029

Hebben anderen dit ook?

• Jacks0nxD
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:05
Bij mij kraakt hij inderdaad dan inderdaad ook, zowel op laag als op hoog volume. Misschien dat de maker van de video dacht een leuk effect in te bouwen?

En ja, weinig bas... Het blijven gewoon onboard speakers, daarom heb ik toen der tijd een fatsoenlijke speakerset gekocht als m'n Macbook thuis op het bureau staat ^^

[ Voor 35% gewijzigd door Jacks0nxD op 21-02-2013 09:39 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Bij mij op het werk is mij dat ook al opgevallen, ook bij een 15" MacBook Retina. Je zou toch mogen verwachten dat voor deze exorbitante prijs er op zijn minst twee fatsoenlijke speakertjes in kunnen worden verwerkt. Mijn Elitebook, die de helft goedkoper was, brengt voor een zakeljke laptop nog beter geluid voort. Bijna te gek voor woorden. Als ik de MacBook prive had aangeschaft dan had ik deze gewoon retour gedaan....

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• bones
Hmm zo te horen hebben alle Macbook pro Retina's dit probleem dan. Ik stoor me er ontzettend aan. Heb hiervoor een Sony Vaio en een HP Elitebook gehad van rond de 1000 euro, en daar was het geluid prima. Nu koop ik een apple macbook die het dubbele kost en dan heb ik bagger geluid met gekraak.

Ik ga denk ik eens langs bij de applestore om te kijken wat de apple genius zegt. Hoop dat ze er naar willen kijken aangezien ik hem bij Icentre gekocht heb (Service bij Icentre is om te huilen).

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik heb het zelfs over een koptelefoon, dus ik denk dat de video zelf gewoon crap is

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:53
Han schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 09:49:
Bij mij op het werk is mij dat ook al opgevallen, ook bij een 15" MacBook Retina. Je zou toch mogen verwachten dat voor deze exorbitante prijs er op zijn minst twee fatsoenlijke speakertjes in kunnen worden verwerkt. Mijn Elitebook, die de helft goedkoper was, brengt voor een zakeljke laptop nog beter geluid voort. Bijna te gek voor woorden. Als ik de MacBook prive had aangeschaft dan had ik deze gewoon retour gedaan....
Oke dit is serieus " :') " waardig. Je gaat gewoon een laptop terugbrengen omdat het speakertje, overigens het meest irrelevante deel van een laptop, van niet zo hoge kwaliteit is. Wat verwacht je? Onboard geluid zuigt apenballen. Dat je elitebook beter klinkt geeft alleen maar aan dat de laptop dikker is waardoor je een grotere klankkast hebt.

gewoon nee.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 18:14
Het filmpje is gewoon slecht. Ik heb het afgespeeld op mijn Macbook Air 2010 en vanaf minuut 4 (wanneer ze schieten) kraakt het enorm ja.

• Han
  • Niet online

Han

Bloemstukje schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 09:59:
Oke dit is serieus " :') " waardig. Je gaat gewoon een laptop terugbrengen omdat het speakertje, overigens het meest irrelevante deel van een laptop, van niet zo hoge kwaliteit is. Wat verwacht je? Onboard geluid zuigt apenballen. Dat je elitebook beter klinkt geeft alleen maar aan dat de laptop dikker is waardoor je een grotere klankkast hebt.
Ja? :?

Als ik prive een MacBook zou kopen welke rond de 2500 euro kost (!!!) dan zou ik absoluut vallen over het baggergeluid wat deze laptop met zich meebrengt. Ik verwacht kwaliteit voor een dergelijk bedrag, en dat is niks te veel gevraagt. Helemaal als er producten op de markt zijn die voor de helft van het bedrag een betere kwaliteit bieden. Ik lees uit jouw reactie dat jij het geluid niet echt belangrijk vindt, dat mag, maar ik hecht daar wel waarde aan. Maar mag ik daar een eigen mening over hebben zonder daar een :') voor te krijgen van jou? Die smiley behoort meer toe aan Apple, die voor een dergelijk bedrag blijkbaar niet voor elkaar krijgt om een fatsoenlijk geluid uit een MacBook te krijgen... ;)

Ik ben een groot fan van Apple en heb zelf prive een iPhone, iPad 4, iPad mini en een Apple TV. Dus ik ben de laatste die Apple loopt te bashen omdat het toevallig een Apple product betreft... :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Merethil
  • Laatst online: 07:12
Inderdaad, filmpje is hartstikke rampzalig. Zelfs met een goeie koptelefoon klinkt ie nog erg slecht vanaf 04:00...

• Jacks0nxD
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:05
Met andere woorden, video is baggerkwaliteit... Inderdaad via mijn oordopjes klinkt het nog nergens naar...

En in mijn ogen (of oren) is geluid nog altijd een subjectief iets... De ene vind dit mooi/goed klinken en de ander juist niet...

• Bloemstukje
Han schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:08:
[...]

Als ik prive een MacBook zou kopen welke rond de 2500 euro kost (!!!) dan zou ik absoluut vallen over het baggergeluid wat deze laptop met zich meebrengt. Ik verwacht kwaliteit voor een dergelijk bedrag, en dat is niks te veel gevraagt. Helemaal als er producten op de markt zijn die voor de helft van het bedrag een betere kwaliteit bieden. Ik lees uit jouw reactie dat jij het geluid niet echt belangrijk vindt, dat mag, maar ik hecht daar wel waarde aan. Maar mag ik daar een eigen mening over hebben zonder daar een :') voor te krijgen van jou? Die smiley behoort meer toe aan Apple, die voor een dergelijk bedrag blijkbaar niet voor elkaar krijgt om een fatsoenlijk geluid uit een MacBook te krijgen... ;)

Ik ben een groot fan van Apple en heb zelf prive een iPhone, iPad 4, iPad mini en een Apple TV. Dus ik ben de laatste die Apple loopt te bashen omdat het toevallig een Apple product betreft... :)
Echt geluid komt uit goeie speakers. Ik weet niet of je mijn sig kan zien maar ik heb hier een set staan die een veelvoud van jouw laptop heeft gekost. Geluid is wel degelijk belangrijk voor mij, heel belangrijk zelfs. Daarom zorg ik dat ik goeie speakers/headphone's heb. Dat jij überhaupt geluid luistert via die ingebouwde speakers is wel een :') waard ja.

Verwachten dat geluid goed klinkt uit zo'n apparaat is ongeveer hetzelfde als mensen die beweren dat Bose goed klinkt ;).

Edit; de geluids"kwaliteit" van zo'n laptop is grootendeels afhankelijk van de volume van je laptop (de klankkast for that matter). Dus een goedkopere en daardoor vaak dikkere laptop zal dan inderdaad "beter" klinken.

[ Voor 6% gewijzigd door Bloemstukje op 21-02-2013 10:16 ]

gewoon nee.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 05:58
Heb het filmpje bekeken, ligt niet aan je speakers.
Jacks0nxD schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 09:38:
Misschien dat de maker van de video dacht een leuk effect in te bouwen?
Totaal niet aan de orde, dit zijn echt merkbare artifacts.

[ Voor 71% gewijzigd door kaos001 op 21-02-2013 10:17 ]

Soundcloud

Anoniem: 172410

Bloemstukje schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:15:

Echt geluid komt uit goeie speakers. Ik weet niet of je mijn sig kan zien maar ik heb hier een set staan die een veelvoud van jouw laptop heeft gekost. Geluid is wel degelijk belangrijk voor mij, heel belangrijk zelfs. Daarom zorg ik dat ik goeie speakers/headphone's heb. Dat jij überhaupt geluid luistert via die ingebouwde speakers is wel een :') waard ja.

Verwachten dat geluid goed klinkt uit zo'n apparaat is ongeveer hetzelfde als mensen die beweren dat Bose goed klinkt ;).

Edit; de geluids"kwaliteit" van zo'n laptop is grootendeels afhankelijk van de volume van je laptop (de klankkast for that matter). Dus een goedkopere en daardoor vaak dikkere laptop zal dan inderdaad "beter" klinken.
Oh, je bent een audiofiel. Had dat dan gelijk gezegd, dan hadden we ons deze 'discussie' ook weer kunnen besparen.

• bones
Maar als het aan het filmpje ligt, waarom hoor ik het op een normale PC of HP laptop niet. Daar is er geen gekraak. Ik heb straks nog een test voor jullie, met een standaard geluidje die in het MAC OS zit, en daar kraakt het ook. Weet bijna zeker dat het aan de speakers ligt.

• Han
  • Niet online

Han

Bloemstukje schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:15:

Je doet appels met peren vergelijken en trekt alle verhoudingen scheef. Prachtig dat je thuis een set hebt staan die het veelvoud van een MacBook Retina kost, dat is niet de issue. Je kan er van alles aan gaan hangen waardoor het wellicht allemaal geweldig zal klinken, maar ik koop een laptop voor onderweg. En dan wil ik niet met van alles en nog wat gaan slepen om de kwaliteit van het geluid beter te maken. Anders had ik wel een fatsoenlijke Mac Pro gekocht en er een goede geluidskaart met een set boxen gekocht.

Ik koop een product welke draagbaar is en overal goed moeten presteren. En dat mag ik ook verwachten voor die 2500 euro. Dan wil ik niet bij een klant zitten en tijdens snelle demo gekraak horen die er normaal niet in zit. We praten over een laptop van de bovenste plank, in ieder geval qua prijs. Dan mag ik verwachten dat ook het geluid enigzins fatsoenlijk is. En op zijn minst van gelijke kwaliteit als van een Elitebook die de helft minder kost.

Het filmpje is een dramatisch voorbeeld die bij een ieder gekraaklaat horen. Het vervelende in deze kwestie is dat in het geval van de topicstarter en bij onze MB ook de audio vanuit iTunes gewoon slecht is. Blikkerig, gekraak en 0,0 body. En dat vind ik ronduit slecht :)

• Bloemstukje
Han schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:27:
[...]

Je doet appels met peren vergelijken en trekt alle verhoudingen scheef. Prachtig dat je thuis een set hebt staan die het veelvoud van een MacBook Retina kost, dat is niet de issue. Je kan er van alles aan gaan hangen waardoor het wellicht allemaal geweldig zal klinken, maar ik koop een laptop voor onderweg. En dan wil ik niet met van alles en nog wat gaan slepen om de kwaliteit van het geluid beter te maken. Anders had ik wel een fatsoenlijke Mac Pro gekocht en er een goede geluidskaart met een set boxen gekocht.

Ik koop een product welke draagbaar is en overal goed moeten presteren. En dat mag ik ook verwachten voor die 2500 euro. Dan wil ik niet bij een klant zitten en tijdens snelle demo gekraak horen die er normaal niet in zit. We praten over een laptop van de bovenste plank, in ieder geval qua prijs. Dan mag ik verwachten dat ook het geluid enigzins fatsoenlijk is. En op zijn minst van gelijke kwaliteit als van een Elitebook die de helft minder kost.

Het filmpje is een dramatisch voorbeeld die bij een ieder gekraaklaat horen. Het vervelende in deze kwestie is dat in het geval van de topicstarter en bij onze MB ook de audio vanuit iTunes gewoon slecht is. Blikkerig, gekraak en 0,0 body. En dat vind ik ronduit slecht :)
Voor onderweg heb je oordopjes of headphones overigens. Dus dat mag ook geen issue zijn, doe je je medemens ook nog een groot plezier mee.

Daarnaast; lets agree to disagree. Als het krakerig klinkt oke, dan is er misschien een defect. Maar kwaliteit verwachten van ingebouwde speakers, nee sorry. Get your priorities straight zou ik dan zeggen.

Edit; je trekt het zelf trouwens ook uit verband. Ik reageerde op het terugbrengen van een laptop om deze reden. Dat is heel wat anders dan speakertjes die "enigszins goed" klinken ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Bloemstukje op 21-02-2013 10:33 ]

gewoon nee.

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:45
We praten over een laptop van de bovenste plank, in ieder geval qua prijs.
De prijs is van de bovenste plank, de kwaliteit helaas niet. Daar zit je probleem.

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-05 20:40
Fimpje is ook gewoon waardeloze kwaliteit, Ik hoor het gekraak ook over meerdere speakers. (onboard, headphones en op me grote speakers) En ik werk op een HP Elitebook.

• kaos001
Bloemstukje schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:31:
[...]

Voor onderweg heb je oordopjes of headphones overigens. Dus dat mag ook geen issue zijn, doe je je medemens ook nog een groot plezier mee.

Daarnaast; lets agree to disagree. Als het krakerig klinkt oke, dan is er misschien een defect. Maar kwaliteit verwachten van ingebouwde speakers, nee sorry. Get your priorities straight zou ik dan zeggen.

Edit; je trekt het zelf trouwens ook uit verband. Ik reageerde op het terugbrengen van een laptop om deze reden. Dat is heel wat anders dan speakertjes die "enigszins goed" klinken ;).
Ik ben het met Han eens. We hebben het hier niet over oordopjes of headphones. Natuurlijk luister ik liever in mijn studio naar muziek/geluid/whatever. Daar gaat het hier niet om.
Het punt is dat het kraakt. Bij mij kraakt het ook. Door een iMac, door m'n iPhone en ook door headphones. Zelfs op een geweldige ( :+) windows 7 computer.

Dat het überhaupt zou kraken op zijn rMBP maakt het verhaal natuurlijk erger en zou ik er mee terug gaan. Feit is dat laptop speakers kut klinken, maar het mag in ieder geval niet kraken.

Over het punt dat je geen kwaliteit kan verwachten.. dat kan je wel, maar dan in het segment waar het zich afspeelt. Door een telefoon komt ook kut geluid, maar vergelijk een iPhone eens met een HTC HD uit de eerste generatie, klinkt echt merkbaar anders (lees: slechter).
Je moet "kwaliteit" wel in zijn context plaatsen. Jouw big ass geluid thuis kan je ook niet vergelijken met een standaard Sony hifi setje, terwijl er toch echt geluid uit komt.

[ Voor 5% gewijzigd door kaos001 op 21-02-2013 10:52 ]

Soundcloud

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Han schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:08:
[...]

Ik vraag me af wat je kan verwachten van een dunne laptop met high-end hardware erin en een enorme accu. Wil je voor betere speakers dat ze echt de laptop weer wat dikker maken? Ik lig er echt niet wakker van: Ik gebruik altijd externe speakers of koptelefoon.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Han
  • Niet online

Han

Gamebuster schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:09:
Ik vraag me af wat je kan verwachten van een dunne laptop met high-end hardware erin en een enorme accu. Wil je voor betere speakers dat ze echt de laptop weer wat dikker maken? Ik lig er echt niet wakker van: Ik gebruik altijd externe speakers of koptelefoon.
De MB Retina is 18mm dik en er zijn genoeg (goedkopere) laptops op de markt welke een (aanzienlijk en acceptabel*) beter geluid voorbrengen bij de zelfde dikte en specs :)

* - acceptabel voor een laptop, dus geen hardeplassergeluid voor een audiofiel, gewoon acceptabel, zonder gekras/gekraak.

• kaos001
Han schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:22:
[...]
* - acceptabel voor een laptop, dus geen hardeplassergeluid voor een audiofiel, gewoon acceptabel, zonder gekras/gekraak.
En dit lieve kinderen, kunnen we niet vaak genoeg zeggen.
Mooi voorbeeld : een kennis was heilig overtuigd van het feit dat een CD beter klinkt dan vinyl. Probeer dat maar eens uit iemand z'n hoofd te krijgen.

Soundcloud

• bones
Ok heren, hier nog een 2e test die niks met het filmpje te maken heeft, maar met een standaard geluidje van het operating system.

1. Zet je geluid maximaal
2. ga naar system preferences > sound > sound effects
3. klik nu een aantal keer achter elkaar op het geluidje "Blow"

Als het goed is kraakt het nu ook. Op de 2 macbooks hier wel tenminste, op de imac niet.

• kaos001
iMac hier geen probleem. MBP ook niet.
Je geluid op max zetten is imo nooit verstandig. Gaat het kraken weg als je het 1 of 2 blokjes zachter zet?

[ Voor 255% gewijzigd door kaos001 op 21-02-2013 11:47 ]

Soundcloud

• bones
kaos- schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:39:
iMac hier geen probleem. MBP ook niet.
Je geluid op max zetten is imo nooit verstandig. Gaat het kraken weg als je het 1 of 2 blokjes zachter zet?
Als ik geluid op medium zet hoor ik nog steeds gekraak bij dat "blow" geluidseffectje als ik er een paar keer achter elkaar op klik.

Het is blijkbaar ook alleen bij bepaalde tonen, want van de andere geluidseffecten kraken er sommige wel, sommige niet.

• kaos001
bones schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:44:
[...]

Als ik geluid op medium zet hoor ik nog steeds gekraak bij dat "blow" geluidseffectje als ik er een paar keer achter elkaar op klik.

Het is blijkbaar ook alleen bij bepaalde tonen, want van de andere geluidseffecten kraken er sommige wel, sommige niet.
Dan zijn je speakers gaar. Kraken mag gewoonweg niet, zeker niet op medium level.

Soundcloud

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:55
ik heb bij deze filmpje ook last van bij mijn macbook? en bij me mac mini? het licht gewoon aan filmpje want heb altijd al goed geluid gehad.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Ben ik de enige die het geluid uit mijn rMBP acceptabel vind? Op maximaal volume is ie luid en helder, geen gekraak of rare geluiden, gewoon zuiver geluid. Dit uiteraard met goede 256kbps AAC files.

Ik heb KRK RP5 G2 voor het echte werk, maar ik vind de speakertjes van mijn rMBP zeer zeker niet slecht. Ik heb vele laptops gehad die veel slechter klonken.

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

RnB schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 21:27:
Ben ik de enige die het geluid uit mijn rMBP acceptabel vind? Op maximaal volume is ie luid en helder, geen gekraak of rare geluiden, gewoon zuiver geluid. Dit uiteraard met goede 256kbps AAC files.

Ik heb KRK RP5 G2 voor het echte werk, maar ik vind de speakertjes van mijn rMBP zeer zeker niet slecht. Ik heb vele laptops gehad die veel slechter klonken.
Eerlijk gezegd vind ik het ook prima.... Niet geweldig als ik het vergelijk met een fatsoenlijke setup, maar voor een notebook meer dan acceptabel naar mijn mening...

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-06 09:55

pposthoorn

Constructeur

Het gekraak zit in de video.

Ik heb m net geluisterd op m'n M-Audio A40 boxjes (aangesloten op rMBP), die kraken nooit. Het volume staat vrij laag nu en deze video kraakt als een malle. Het was mij vanmiddag ook al opgevallen toen ik de video op de FP keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deatheyee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-06 00:22
Dit kraken lijkt bij mij steeds erger te worden, eerst was het af en toe. En na een reboot weer weg. Nu kraakt het geluid om de 10 seconden. Zowel bij zacht als hard geluid. Ik heb dit bij iTunes en Youtube. Vrijwel alles dus. Wat me ook opvalt is dat ik in Bootcamp hier helemaal geen last van heb. Alleen binnen os x. Voor de rest ben ik wel tevreden over de kwaliteit van de speakers op het kraken na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-05 15:35
RnB schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 21:27:

De ingebouwde speakertjes hebben mij ook positief verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Han schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:22:
[...]
De MB Retina is 18mm dik en er zijn genoeg (goedkopere) laptops op de markt welke een (aanzienlijk en acceptabel*) beter geluid voorbrengen bij de zelfde dikte en specs :)
Som ze maar eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

Dat was ook mijn gedachte.... :-)

Ik snap eigenlijk niet zoveel van deze discussie; het geluid is niet geweldig afhankelijk waarmee je het vergelijkt. Maar voor een ultradunne notebook vind ik het meer dan prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iSupreme
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-08-2022
iMac 27" 2012, ook last van kraken. Dit ligt duidelijk aan het filmpje.
Pagina: 1