Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Degelijke vervanger voor Dell XPS M1530

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gebruik momenteel nog een Dell XPS M1530 die weldra de gezegende leeftijd van 5 jaar gaat bereiken. Heb hem 2 jaar geleden een upgrade gegeven met een SSD, maar begin toch tegen de beperkingen van de CPU (Core2Duo), de hoeveelheid geheugen (4GB) en de grafische kaart (GT8600M) te lopen.

Kan iemand aan de hand van onderstaand lijst een goede aanbeveling doen?

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
  • Algemeen (Office, internet)
  • Coding
  • Virtuele machines
  • Gaming
Wat mag je laptop gaan kosten?

~ €1500.00 incl. BTW

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Mobiliteit is niet zo belangrijk, maar gezien ik hem toch af en toe meeneem mag het maximum 15" zijn. Accuduur en gewicht zijn minder belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Harde eisen:
  • 15" / Full HD
  • Intel Core i7
  • Mogelijkheid tot plaatsing van 2x SSD (eventueel ten koste van optical drive)
  • 4 geheugenslots (mogelijkheid tot 32GB RAM (om wat ruimte te hebben voor de VM's)
  • Videokaart: Nvidia GTX650 of beter (liever GTX675 indien mogelijk)
  • Degelijke constructie / duurzame materialen (genre XPS)
Mogelijke kandidaten
  • BTO X•BOOK 15CL46-GTX675 i7 QUAD: Valt binnen budget en voldoet aan alle eisen. Maar heb mijn twijfels over de degelijkheid, heb nog nooit een BTO in mijn handen gehad.
  • Dell XPS 15 l521x: Voor zover ik kon vinden kan deze maximaal 16GB RAM bevatten. Ook de grafische kaart is net te min, maar daar zou ik nog mee kunnen leven.
  • Origin EON15-S Pro: Kende ik voordien niet, maar ben het op mijn zoektocht tegengekomen. Lijkt verder aan alle eisen te voldoen en kan volledig aangepast worden. Iemand ervaring wat betreft betrouwbaarheid en degelijkheid?
  • ...

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Je kan kijken naar de ideapad y500 van Lenovo, en als je een 17' wilt kan je het best kijken naar de Dell M17X

Verwijderd

Topicstarter
Arthur-M. schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 21:38:
Je kan kijken naar de ideapad y500 van Lenovo, en als je een 17' wilt kan je het best kijken naar de Dell M17X
De Y500 kan maximum maar 16GB RAM bevatten (hoe verhoudt de degelijkheid zich verder tot een XPS?) en een harde eis was ook 15", dus de Alienware valt af.

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
De XPS 15 heeft een bagger koeling, en wifi problemen, dus die zal ik niet nemen, en is veel te duur

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 21:42:
en een harde eis was ook 15", dus de Alienware valt af.
...maar is praktisch de enige keus als je iets snellers wilt dan een GT 650m/660m. En wat is er gebeurt met de eis voor 32GB RAM? Ik weet het niet heel zeker, maar er bestaat bijna niets meer in het 15.6' segment met 4 geheugenslots met uitzondering van de thinkpad W530 en elitebook. (maar de koeling van de elitebook is extreem brak, voor zware werkzaamheden absoluut niet aan te raden).

De XPS 15 heeft inderdaad bagger koeling en wifi, en gaat zeer binnenkort end-of-life met een opvolger(?). In het 15.6" segment kun je naar mijn mening het beste kijken naar de lenovo Y500 of asus N56. Maar dan ga je overboord met de eis 32GB RAM. Tenzij je echt veel geld wilt uitgeven voor een W530. Clevo gebaseerde laptops kan je direct afstrepen als je ook maar iets geeft om de kwaliteit van de input devices. De door jouw gelinkte modellen maken bovendien een takkenherrie.

Verwijderd

Topicstarter
@Darkstone.

Het lijkt me duidelijk dat mijn wensen voor een 15" wellicht een beetje onrealistisch zijn. Als ik nu het gaming aspect wat meer naar de achtergrond schuif (laten we zeggen een 630GT is voldoende) en genoegen neem met maximum 16GB RAM, wat is dan een degelijke laptop in mijn budget?

Verwijderd

De asus N56 of lenovo Y500.

Als je cheap wil zou je nog een inspiron 15R Se kunnen overwegen, als je mobiel wilt een sony S15 (slechts 1.9Kg). Met het budget van €1500 valt een thinkpad ook binnen het budget, maar bied grafisch slechte prestaties.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, de laatste 3 dagen al 2x de haardroger truc (in het filmpje wordt een vuurtoorts gebruikt, maar met een haardroger werkt het evenzeer) moeten toepassen om de M1530 terug tot leven te brengen. Dus het lijkt erop dat ik hem nu toch zeer snel zal moeten vervangen.
Deze twee had ik vooraf ook al bekeken, maar voorlopig links laten liggen omdat ze ruim onder mijn budget lagen. Maar nu blijkt dat met een budget van €1500,00 het niet echt eenvoudig is om een 15" laptop te vinden die echt ook aanzienlijk meer waar biedt voor zijn geld dan eentje van ~ €800,00 / €900.00.

Na alles op een rijtje gezet te hebben zal het de Asus N56 worden. Het enige voordeel van de Y500 lijkt mij de GDDR5 op de GT650M tov DDR3 op de Asus. Maar de Lenovo heeft dan weer problemen met de touchpad, terwijl ik over de Asus niet direct iets slechts kan vinden.

Ik ga voor dit model. De bedoeling is om te upgraden naar 16GB RAM (2x 8GB), maar kan iemand bevestigen dat dit wel degelijk mogelijk is? Op zich is de aanwezige 6GB een vreemde hoeveelheid (1x 2GB + 1x4GB?). Wat niet veel vertrouwen schept is een opmerking op NBR waar men beweert dat 1 van de slots op het moederbord is vastgesoldeerd. Op de website van Asus staat wel gewoon dat de N56VZ 16GB kan hebben. Kan iemand dit bevestigen?

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-11 06:48
Op de website van asus staat bij de specificaties: "Geheugen DDR3 1600 MHz SDRAM, 2 x SO-DIMM socket voor uitbreiding tot8 G SDRAM"

De notebook heeft 2 SODIMM geheugenblokjes. Ik denk dat je je hier niet te veel zorgen over hoeft te maken. Ik denk dat hij wordt geleverd met een blokje van 2GB & 4GB. Dat gebruikt asus wel in meerdere notebooks, o.a. in de N76 series en de R500 series. Dus niet te veel zorgen maken hierover ;)

Verwijderd

Topicstarter
JustwilliamNL schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 22:58:
Op de website van asus staat bij de specificaties: "Geheugen DDR3 1600 MHz SDRAM, 2 x SO-DIMM socket voor uitbreiding tot8 G SDRAM"
Hmm, waar lees je dat? Hier zie ik toch echt wel:
DDR3 1600 MHz SDRAM, 2 x SO-DIMM socket for expansion up to 16 GB SDRAM

Verwijderd

Waarschijnlijk leest hij dat bij een andere N serie.

Maar er past gewoon 16GB in. 16GB is al bijna anderhalf jaar betaalbaar en werkt in praktisch elke laptop van de afgelopen 2 jaar. Toch slagen fabrikanten er in te beweren dat het maximum 8GB is.. In de praktijk betekent dat gewoon: we hebben het niet getest.

Verder is op http://www.notebookcheck....44V-Notebook.78305.0.html duidelijk te zien dat er 2 DIMM slots aanwezig zijn.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-11 06:48
Hmmm.. raar, op de nederlandse site van asus staat dat bij specificaties.
http://www.asus.nl/Notebo...ent/N56VZ/#specifications

Verwijderd

Topicstarter
Werk ondertussen sinds een aantal dagen op mijn nieuwe N56. Voor de geïnteresseerden, heb een klein stukje erover geschreven in Het grote Asus N-series Notebook ervaringen-topic.
Pagina: 1