Supermicro X6dhr-8g2 raid drivers server 2008/12/vmware esx

Pagina: 1
Acties:

• 112fan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik kan echt nergens drivers vinden. Op de site van Supermicro kan ik alleen voor server 2003 vinden en die werkt niet (heb ik geprobeerd), ik heb op google gezocht maar dan kreeg ik ook alleen maar server 2003 drivers. Bij het proberen te installeren van VMWare ESX 4.1 vindt hij de harde schijf ook niet. Waar kan ik de drivers vinden en wat moet er in de bios aanstaan.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Net even zitten kijken, maar wat een brakke driver support zeg! Overigens is dit een bord dat alleen OEM verkocht wordt, volgens de site.
Dat wil zeggen dat producenten dit bord kunnen afnemen, in hun eigen systeem kunnen bouwen, maar dan ook zelf de drivers zullen moeten bouwen als er een OS op komt te draaien dat niet out of the box ondersteund wordt.

Wellicht zou je eens naar producten kunnen kijken die dit bord gebruiken en daar de drivers van downloaden?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mja, dat bord is al tig jaar oud, dus brakke support kan je dan verwachten. De controller op je bord is een AIC-9702. Als je die als HostRAID gebruikt kan je de drivers van de Adaptec 39320D gebruiken: http://www.adaptec.com/en-us/support/scsi/u320/asc-39320d/

Voor VMWare moet je de HostRAID functie uitschakelen, dan kan VMWare je losse disks aanspreken.

Mocht je toch dat ZCR kaartje hebben, boot eens linux en print de output van dmesg en lspci, dan kunnen we uitzoeken welke Adaptec kaart overeenkomt met die ZCR controller.

Edit:
Die ZCR kaart is de 2020ZCR. Ook Adaptec biedt daar geen support meer op voor moderne besturingssystemen: http://www.adaptec.com/en...id/scsi_raid/asr-2020zcr/
Edit2:
Die ZCR kaart wordt standaard door Windows 2008R2 ondersteund.

[ Voor 18% gewijzigd door _JGC_ op 21-02-2013 19:24 ]

• 112fan
Ik heb de drivers voor 2008 x86 en 2008 x64 gedownload van die Adaptec 39320D maar hielp niet. In de bios staat Sata Raid enabled. Als ik in de adaptec configuation utility zit zie ik alleen iets met arrays beheren en disk utlilities niet hostraid uitzetten. Ik probeer vanaf een USB hardeschijf te installeren. Hier nog wat foto's om het duidelijker te maken: klik

• _JGC_
  • Nu online
Ah, je probeert de SATA HostRAID functionaliteit te gebruiken. Had je eerder moeten zeggen... SCSI drivers installeren voor SATA hostraid gaat je niet helpen nee.

Ik ben totaal niet bekend met die HostRAID functionaliteit, maar lijkt erop dat het een Intel ICH5R/6300ESB is met een aangepaste Adaptec hostRAID firmware. Alle intelligentie zit verstopt in de drivers, en zolang daar geen aangepaste versies van beschikbaar zijn ga je die niet met Windows 2008 draaien.
VMWare gaat sowieso niet werken met HostRAID, drivers of niet, dus wat dat betreft ben je beter af met AHCI en single disk configuratie.

• 112fan
Is dat ACHI in de bios in te schakelen? En moet ik dan nog drivers hebben voor die Intel ICH5R?

• _JGC_
  • Nu online
Als je mazzel hebt kan je de Adaptec BIOS uitschakelen en er een normaal Intel Matrix RAID ding van maken, maar daar heb ik een hard hoofd in. Misschien dat er op het bord nog een jumper zit om daar tussen te schakelen, maar ik verwacht het niet.
Je kunt in je BIOS de SATA mode op Enhanced of Compatible zetten verwacht ik. Op Compatible is het IDE, op Enhanced hoop ik voor je dat het AHCI is.

Je werkt nou eenmaal met oude meuk, deze bordjes zijn vooral veel verkocht in de SCSI hoogtij dagen waarbij SATA helemaal niet belangrijk was.

• 112fan
Misschien dat je hier wat aan hebt?
http://www.supermicro.com...rboard/E7520/MNL-0736.pdf

• _JGC_
  • Nu online
Handleiding even voor je doorgenomen (had je zelf ook kunnen doen), maar geen jumpers en SATA opties zijn karig. De ICH5R/6300ESB komt uit de tijd dat SATA net nieuw was: 1.5Gbit/s, lekker compatible met IDE en heel erg weinig poorten. Supermicro heeft er (net zoals Dell bij de SC 420 en 1420 SC die ook geen Windows 2008 doen) een aangepaste Adaptec BIOS ingepropt en daarvoor aangepaste drivers gemaakt zodat je poor mans RAID kunt doen, maar dat is het dan ook wel. Misschien dat je met de 64bit XP drivers nog succes hebt op 2008, maar dan houdt het ook wel op.

Persoonlijk zou ik dat bord mooi aan de kant leggen als je geen SCSI meuk hebt liggen die je erop aan wilt sluiten. De CPUs zijn nog oude P4-achtigen die stroom vreten en behalve dat ook niet erg snel zijn. Verder moet er reteduur geheugen op dat bord. Ik denk dat een modern moederbord met de meest simpele Ivybridge CPU die je kunt vinden al rondjes lopen om wat je nu op dat bord hebt zitten.

• 112fan
Degene waar ik hem gekocht heb (Vraag & Aanbod) kreeg er wel 2008r2 op maar hij heeft de drivers niet meer. Ik ga dat van die XP drivers proberen. Heeft de Bios updaten van v2.0 naar v2.1 zin of helpt dat niet?

[ Voor 17% gewijzigd door 112fan op 26-02-2013 14:11 ]

• 112fan
Ik heb de hdd in de 2e raid gedaan als configure drive en heb geprobeerd de xp drivers te gebruiken maar werkte niet. En hoe kan VMWare erop met of zonder hostraid?

• 112fan
Ik heb ubuntu server geprobeerd en dat installeerde zonder problemen en toen probeerde ik met virtualbox server 2008 R2 te installeren maar kreeg toen iets met 64-bit mode. Schiet ook niet op. En in VMWare workstation 9 kreeg ik de Vm niet eens aan.
112fan schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:06:
Degene waar ik hem gekocht heb (Vraag & Aanbod) kreeg er wel 2008r2 op maar hij heeft de drivers niet meer.
Dus het is mogelijk maar hoe....

[ Voor 6% gewijzigd door 112fan op 02-03-2013 15:45 ]

• _JGC_
  • Nu online
Zet RAID mode uit en stuur de losse schijven aan met software raid. Is waarschijnlijk nog sneller en betrouwbaarder ook. Hostraid doet nml precies hetzelfde, maar dan in de drivers.
Pagina: 1