Two-way sync folders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:21
Beste,

Ik wil 2 folders met elkaar syncen. Uiteraard kan ik rsync ( of grsync ) gebruiken maar het is iets complexer.
Er zijn 8 mensen die moeten syncen naar 1 folder op een server. Ze hebben een volledige sync op hun mac staan van deze folder ( van de server ).

Stel dat persoon 1 een document op zijn mac aanpast. Dit document wordt gesyncd naar de server en er is geen probleem. Persoon 2 synct met de server en krijgt een update in zijn folder op de mac en heeft ook dit aangepaste laatste document.

Maar stel nu dat persoon 1 een document wist op zijn mac en dan synct met de server. Dit document zal dan ook verdwijnen op de server. Als persoon 2 synct met zijn mac waar het document nog wel staat dan wordt het document terug gesynct op de server. Dus een delete van documenten / folders is onmogelijk.

Ik heb al naar tig programma's gekeken zoals grsync, syncmate, synctwofolders etc.... .

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken ? Ik vermoed dat ik zelf een bash programma zal moeten maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-07 16:55

chem

Reist de wereld rond

Misschien een stomme vraag, maar waarom geen dropbox met de share-on-LAN optie aan?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Om wat voor een documenten gaat het? Als het om source code, tekst documenten e.d. gaat is dit iets wat revision control systemen zoals SVN, Git en Mercurial is opgelost.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
chem schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:13:
Misschien een stomme vraag, maar waarom geen dropbox met de share-on-LAN optie aan?
Documenten zijn "bedrijfsdocumenten" en die zet je liever op een interne fileserver dan op dropbox :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Daedalus schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:14:
Om wat voor een documenten gaat het? Als het om source code, tekst documenten e.d. gaat is dit iets wat revision control systemen zoals SVN, Git en Mercurial is opgelost.
Het gaat om .xlsx, .pdf, .dwg, .docx etc.. documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:26
TVP

Ik ben ook op zoek naar een oplossing hiervoor. Voor mijn Windows-machine gebruik ik syncback waarmee ik bestanden synchroniseer met mijn backupserver, op de manier zoals in TS is omschreven. Voor de mac heb ik hier helaas nog geen alternatief kunnen vinden.

Ik ben van plan om binnenkort Chronosync te testen om te kijken of deze tool op een goede manier 2-way sync kan toepassen.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenTheStig op 20-02-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:23

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Ik heb zelf erg goede ervaringen met GoodSync (zowel Mac als Win), waar je per client een uitgebreid synchronisatieschema kan instellen. Voordeel is dat je op de server geen software hoeft te installeren (kan wel, er is ook een serverversie).

Maar ik vind je beschreven casus wel wat tegenstrijdig: "Als pc1 iets verwijdert, moet het op de server ook worden verwijderd. Als pc2 dan synchroniseert, wordt het item weer teruggezet." Bij een normale sync, zou de file dan op pc2 ook worden verwijderd. Er is immers een meest recente status, waarbij de file verwijderd is.

Het is met GoodSync mogelijk om bijv deletes te blokkeren (optie "propagate deletions"), maar hoe wil je in technische/business regels definiëren wanneer een file wél, en wanneer een file niet verwijderd moet worden? Oftewel: wanneer is een bepaalde keuze (want verwijderen is qya sync natuurlijk niets anders dan toevoegen of wijzigen) leidend?
Of wil je de keuze aan de gebruiker voorleggen ("op de server is file x verwijdert. Wil je deze ook op jouw pc verwijderen?")?

Ik zou die regels eerst goed helder zien te krijgen.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Inderdaad MrTinux, je opmerking klopt volledig.

Eigenlijk zouden alle nieuwe files over en weer moeten worden gekopieerd en als er op pc1 een folder wordt verwijderd dan moet deze ook op de server verwijderd worden. Als dan pc2 wil syncen moet deze folder ook bij deze computer worden verwijderd zoals op de server.
Ik ga goodsync is bekijken, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

Yarisken schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:10:
Beste,

Ik wil 2 folders met elkaar syncen. Uiteraard kan ik rsync ( of grsync ) gebruiken maar het is iets complexer.
Er zijn 8 mensen die moeten syncen naar 1 folder op een server. Ze hebben een volledige sync op hun mac staan van deze folder ( van de server ).

Stel dat persoon 1 een document op zijn mac aanpast. Dit document wordt gesyncd naar de server en er is geen probleem. Persoon 2 synct met de server en krijgt een update in zijn folder op de mac en heeft ook dit aangepaste laatste document.

Maar stel nu dat persoon 1 een document wist op zijn mac en dan synct met de server. Dit document zal dan ook verdwijnen op de server. Als persoon 2 synct met zijn mac waar het document nog wel staat dan wordt het document terug gesynct op de server. Dus een delete van documenten / folders is onmogelijk.

Ik heb al naar tig programma's gekeken zoals grsync, syncmate, synctwofolders etc.... .

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken ? Ik vermoed dat ik zelf een bash programma zal moeten maken ?
Ik sync mijn htpc's met Syncovery deze houdt in een database dus bij waar iets gewijzigd of verwijderd is en past daarop de andere folder aan. Maar dat is 2-way sync dat is nog te overzien.

Maar je moet wel erg oppassen met meer dan 2 locaties het wordt al snel een beetje lastig volgens mij.
Bijv als persoon 2 aan een doc werkt en pers 3 ook nog eens, dan krijg je twee "nieuwere" versies. Wat dan? Ongeacht de software.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 19:36

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik sluit me aan bij Daedalus. Voor dit soort doeleinden is het helemaal geen gek idee om naar een revision control system te kijken als SVN, git of mercurial. Met name met git heb ik erg goede ervaringen. De sync verloopt echter niet -per se- automatisch. Dit zou echter met een folder action op OSX op te lossen zijn.
Yarisken schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:54:
Inderdaad MrTinux, je opmerking klopt volledig.

Eigenlijk zouden alle nieuwe files over en weer moeten worden gekopieerd en als er op pc1 een folder wordt verwijderd dan moet deze ook op de server verwijderd worden. Als dan pc2 wil syncen moet deze folder ook bij deze computer worden verwijderd zoals op de server.
Ik ga goodsync is bekijken, bedankt voor de tip.
Dit lijkt me niet heel wenselijk. Wanneer 1 persoon dus (per ongeluk) alle documenten weggooit, zit ineens iedereen tegen een lege map aan te kijken.

In het geval van een revision control system heb je allemaal een 'working copy' van de data, en als je zeker weet dat je 'klaar' bent om jouw versie weer beschikbaar te maken, dan doe je dat. Doe je iets stoms, trek je gewoon weer een verse working copy binnen.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372126

heb je al eens naar sharepoint (MS) gekeken?
Veel bedrijven gebruiken dat; volledig integreerbaar met Outlook/exchange; alle documenten op 1 plek (bronbestanden) en vanaf elke werkplek bewerkbaar.
Document bewerken werkt middels in-en uitchecken; gelijktijdig in een document wroeten gaat dus niet; zo ook niet verwijderen wanneer document is uitgechecked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

Voor 8 gebruikers?

Zomaar effe gegoogled:
SharePoint 2010 Server ~ € 5169,00

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:04
psy schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 20:13:
Voor 8 gebruikers?

Zomaar effe gegoogled:
SharePoint 2010 Server ~ € 5169,00
of een windows sbs editie, zit sharepoint al in, en die kost vast minder

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:26
Ik ben zelf aan het testen met Owncloud. Een soort Dropbox maar dan op je eigen server. Je fileserver moet dan wel PHP en een webserver draaien. Er zijn clients voor de Mac (en voor Windows). Er zit versioning in dus je kan terug naar een oudere versie.

Misschien ook leuk voor jullie situatie is git-annex.

Verder werkt handmatig syncen met rsync ook, als je de --delete optie gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

diehard889 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 20:23:
[...]

of een windows sbs editie, zit sharepoint al in, en die kost vast minder
In een Mac omgeving? Juist... :O

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 14:00
Een synology heeft ook een goede sync feature voor de beschreven use case. Overigens is de use case niet helemaal gebruikelijk vanwege het feit dat wanneer u1 iets op de server delete u2 dit bestand terug moet zetten. Dit kan eigenlijk niet omdat de laatste 'actie'/wijziging op de server (de bron) het 'verwijderen' is en die actie zal gesynchroniseerd worden.

meer lezen over de synology cloud sync.
* http://www.synology.nl/ds...cloud_station.php?lang=us
* http://www.synology.nl/su...how.php?lang=enu&q_id=529

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
rsync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:45
Wat ook een optie is, Google Drive. Je kan je documenten automatisch syncen en Drive houdt een revisiegeschiedenis bij. Ik gebruik het zelf icm Google Apps maar ook van mijn pdf's die ik niet in Apps bewerk wordt er een revisiegeschiedenis bijgehouden.

Prettige bijkomstigheid, als de bewerkopties van Google voldoende zijn kan je ook tegelijk in documenten, spreadsheets en presentaties werken, ik vind dat echt een handige optie.

[ Voor 26% gewijzigd door Kassad op 24-02-2013 12:46 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Pagina: 1