Nieuwe laptop voor Linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-06 16:25
Ben al jaren Apple-gebruiker maar ben de laatste tijd meer en meer verknocht geraakt aan Linux. Heb daarom besloten om m'n meer dan 4 jaar oude iMac niet meer te vervangen door een nieuwe Mac. Het OS (Snow Leopard) ga ik dan ook niet meer upgraden, en deze machine bijhouden voor foto- en videobewerking (iMovie en iDVD).

Voor al de rest wil ik dus overstappen op Linux. Graag zou ik een combinatie van Win7, Ubuntu en Linux Mint draaien, een grote HD is dus aangewezen.
Na een beetje zoeken op het net kwam ik uit bij volgend model van Lenovo :
http://cbm.click2shop.be/...-tablets/nzqmamb/M852N582

Lenovo omdat die gekend zijn voor hun uitstekende compatibiliteit met Linux.
Ik heb echter een vraag over de intel HD4000/nVidia combinatie : kan Linux hiermee om of moet hier veel getweakt worden ? Ben ook van plan van wat te gamen, het liefste in Linux via wine. Zal dit problemen geven in Linux qua drivers ? Kan Linux gebruik maken van beide grafische adapters ?

Edit :
Bijkomend vraagje : deze laptop wordt geleverd met Win8. Kan ik dat er gewoon afgooien en Win7 in de plaats installeren ?

[ Voor 6% gewijzigd door Dr.McKay op 20-02-2013 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Is er niet een optie om linux op je iMac te draaien? misschien kan je via Bootcamp Windows erop zetten, en via Windows Linux installeren?? scheelt een hoop geld ;)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Windows 7 kan je er op installeren, maar is er niet een optie op hem te bestellen met W7?

[ Voor 38% gewijzigd door peakrever op 20-02-2013 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
Heb al een minuscule partitie met Linux Mint op m'n minuscule HD van 320 Gb op m'n iMac staan. En het is tijd voor iets nieuws. Een nieuwe Macbook Pro kost teveel geld, een goeie tweedehands kost me evenveel als deze Lenovo nieuw. Mocht ik tweedehands kopen, dan ben ik verplicht een model van mid 2011 of ouder te kopen want anders kan ik geen SL meer draaien (en Lion en Mountain Lion mogen van mij samen met Windows 8 de vuilbak in, enfin bij wijze van spreken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Je kan toch een DvD bij de online apple store kopen met SL? dan zet je die er toch gewoon oP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
Arthur-M. schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 17:12:
Je kan toch een DvD bij de online apple store kopen met SL? dan zet je die er toch gewoon oP!
Op een Mac die werd geleverd met Lion of Mountain Lion kán je geen Snow Leopard meer installeren. Je kan geen oudere versie installen van het OS dan hetgeen met de Mac werd meegeleverd... M.a.w. als ik nog SL wil draaien, dan is een tweedehands model van mid 2011 of ouder m'n enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
Niemand die effectief op de vraag kan antwoorden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Je kan de nvidia GPU uitschakelen zodat deze geen stroom verbruikt. De hele opstelling wordt niet ondersteund door nvidia, maar er bestaat een open source project genaamd bumblebee met een werkende implementatie.

Wel een kritische vraag: waarom precies de thinkpad? De E-lijn is een nep thinkpad, totaal niet te vergelijken met de T en W lijn. In het prijssegment kan je naar mijn inziens beter gaan voor een wat bekendere N56 of goedkope inspiron 15R SE, of zelfs de Y500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-07 10:42
Als je ook ogen hebt voor een andere laptop, de Dell XPS 13 is in ieder geval met Ubuntu te krijgen.

Dan kan je de meeste drivers ook wel in andere distro's vinden(of porten), lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
Ben niet zo erg pro-Dell. En waarom geen Lenovo E-series ? Is bv. een Asus dan beter ? 13" is in elk geval te klein, moet minimum een 15" of zelfs 17" zijn, zeker een hi res scherm (niet noodzakelijk Full HD, maar toch beter dan de belachelijke 1366 x 768 res).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

No particular reason. Iedereen hier raad altijd zonder uitzondering de lenovo Y500, N56 of sony S15 aan in jouw prijssegment (aangevuld met de inspiron 17R SE als een 17" ook acceptabel is).

Ik kan verder ook geen reviews vinden van de variant met i7 om te kijken of de koeling voldoet (helaas een veelvoorkomend euvel: laptops die out-of-the-box al ontoereikende koeling hebben). Ik zie vooralsnog geen reden om van het 'standaardlijstje' af te wijken. Specs of prijsgewijs is de E530 namelijk niet in het voordeel.

• Dr.McKay
17" is eerder een troef, moet dienen als een desktop replacement, portability is geen probleem.
Bij Lenovo is er wel het feit dat Linux (heb het over Ubuntu en derivatives waaronder Mint) er out of the box op draait. En alles werkt. Is toch wel belangrijk.

[ Voor 46% gewijzigd door Dr.McKay op 21-02-2013 10:58 ]

Aldus http://www.linlap.com/lenovo_thinkpad_edge_e530 is het minder out-of the box dan jij denkt.. De wifi kaart werkt niet direct en een andere installeren is door whitelisting niet mogelijk.

• Dr.McKay
Anderzijds ziet System 76 er goed uit maar geen officiële dealers in België...

Niet echt. Dat is 'gewoon' een clevo reseller zoals er alleen in Nederland al 5 zijn. En die zijn echt niet aan te raden. De prijs/specs verhouding is al niet erg hoog, de geleverde kwaliteit is gewoon bedroevend. Zeker in jouw prijssegment.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
Gamen via wine is sowieso vragen om problemen.
Steam draait tegenwoordig wat games native onder linux.

De rest zou ik gewoon onder Windows doen :p

iRacing Profiel

• Dr.McKay
frankivo schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:59:
Gamen via wine is sowieso vragen om problemen.
Steam draait tegenwoordig wat games native onder linux.

De rest zou ik gewoon onder Windows doen :p
Nou nou...
http://www.pcworld.com/ar...-patience.html#tk.nl_game

Ik moet geen Windows, hè, anders zou ik geen voor Linux geschikte laptop zoeken. En ja, Steam is er nu voor Linux en draait 'wat' games. Bedroevend weinig, 't is nog veel erger dan voor Mac (en da's al bitter weinig). Er komen er nog bij, is waar, maar da's op lange termijn.
En gaming is niet de belangrijkste reden waarom ik een laptop wil kopen, de Win7 partitie zou toch maar max 100Gb zijn, 't is om wat in te prutsen.
Ik werk al 13 jaar met Mac dus ik wil doelbewust geen windows. Wel Linux als hoofd OS op de nieuwe laptop. Dus... Wine.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
Dr.McKay schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:08:
[...]

Nou nou...
http://www.pcworld.com/ar...-patience.html#tk.nl_game

Ik moet geen Windows, hè, anders zou ik geen voor Linux geschikte laptop zoeken. En ja, Steam is er nu voor Linux en draait 'wat' games. Bedroevend weinig, 't is nog veel erger dan voor Mac (en da's al bitter weinig). Er komen er nog bij, is waar, maar da's op lange termijn.
En gaming is niet de belangrijkste reden waarom ik een laptop wil kopen, de Win7 partitie zou toch maar max 100Gb zijn, 't is om wat in te prutsen.
Ik werk al 13 jaar met Mac dus ik wil doelbewust geen windows. Wel Linux als hoofd OS op de nieuwe laptop. Dus... Wine.
Een mooi streven, maar imo niet erg haalbaar op dit moment.
Als ik niet zou gamen, zou ik Windows ook niet meer aanraken.

iRacing Profiel

• Dr.McKay
Bovendien zou ik Mint gebruiken of Xubuntu, beiden zonder de overhead van Unity dus betere performance.

• Dr.McKay
Lenovo E530 anders geen slechte deal bij Coolblue : 50 euro cashback en gratis 2 jaar on-site warranty...

Als het je al ging om de beste deal zou je niet de E530 nemen, maar de inspiron 15R SE. Die krijg je nog €200 goedkoper dan de E530 met specificaties die praktisch hetzelfde zijn. Je krijgt wel een AMD gpu..

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Persoonlijk zou ik AMD en Linux niet combineren. De drivers zijn redelijk prut. Mijn desktop kan nauwelijks OpenGL met linux op een HD5850 en wordt er uit getrokken door mijn laptop met een 525M...

• Dr.McKay
Linux en AMD zijn geen goeie vrienden...
Mooiste bewijs : Linux Mint draait beter vanop een bootable USB key op de Dell Inspiron 1545 van m'n vrouw (Dual Core Pentium 2.1Ghz met Intel graphics) dan native vanop interne HD op m'n iMac (2.8Ghz C2D met ATI Radeon 2600 pro)...

[ Voor 76% gewijzigd door Dr.McKay op 21-02-2013 20:21 ]

Je hoeft ook geen goede vrienden te zijn met AMD, het display zit namelijk aan de HD 4000 vast net als bij alle laptops met een nvidia grafische kaart. Met uitzondring van de thinkpad T/W reeks, latitude reeks en Alienware M17x: die hebben een bios switch om tussen grafische kaarten te wisselen.

AMD levert exact dezelfde ondersteuning onder linux als nvidia voor het switchable graphics gebeuren: helemaal geen.

Er stonden ook bewust een paar puntjes achter, als je wilt gamen dan kun je dat vergeten onder linux, al is dat met nvidia onder bumblebee + wine vast ook geen doorslaand success. Bij normaal gebruik maakt het echter geen verschil of je een nvidia of AMD GPU hebt, gewoon uitschakelen en op de HD 4000 werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
Gezien ik niet de nieuwste games wil draaien (ik speel momenteel, naast Mame, SCUMM en SNES emu's vooral Half Life 2, Team Fortress, Torchlight en Wow op m'n iMac, draait lekker vlot op native res 1920x1200), mag ik er vanuit gaan dat als ik een laptop met enkel een Intel HD4000, deze toch wel een stuk sneller zal zijn dan mijn ATI Radeon HD2600 Pro met 256Mb ? Of niet ?

[ Voor 4% gewijzigd door Dr.McKay op 22-02-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
Mint werkt in elk geval out of the box op de E530
http://community.linuxmint.com/hardware/view/14462

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de HD 4000 is ongeveer vergelijkbaar met een HD 7470M of GT 520M (=610M, 410M), of ongeveer 2x zo snel als je radeon pro. Maar een HD 7730m of GT 535m is dan weer een stuk vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
Ben al tevreden als ik de Valve games en World of Warcraft kan spelen op native res (1920x1080). Nu speel ik die op m'n iMac ook op native (1920x1200) maar bij Wow moet ik alles quasi op low zetten om een degelijke frame rate te krijgen. Ik verwacht geen ultimate settings van de HD4000, maar hoop toch dat ik naar 'Good' kan gaan ?
Pagina: 1