Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrackSlet
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-08 11:56

CrackSlet

Professioneel Schillenboer

Topicstarter
Ik had even een kort vraagje:

Ik ben van plan in de nabije toekomst zelf een NAS te bouwen.
Dit alles wil ik in een behuizing doen waar in totaal 8 3,5" disks in passen.
De voeding die ik hiervoor wil gebruiken is de Seasonic G-360.
Nou heeft deze 4 SATA power kabels en 3 molex power kabels.
In principe wil ik wel de mogelijkheid hebben om ook daadwerkelijk 8 hdd's erin te kunnen plaatsen, dus zal ik wat power van de molex aansluitingen moeten pakken om mijn overige 4 hdd's aan te kunnen sluiten.
Ik heb de bovenstaande Bitfenix adapter gevonden en hiermee zou ik dus 4 hdd's op 1 molex aansluiting aan kunnen sluiten.

Nou is mijn vraag dus, kan dit? Ik weet dat hdd's niet de grootste stroomvreters zijn en volgens eXtreme Power Supply Calculator heb ik aan 300W genoeg voeding, maar ik twijfel een beetje of ik 4 hdd's op 1 molex stekker kan aansluiten. Of is het verstandiger om een SATA power splitter (zoals de Delock) te gebruiken zodat ik op iedere SATA kabel 2 hdd's kan aansluiten en ik dus ook 4x2=8 hdd's kan aansluiten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kan makkelijk, ik heb er zelf 7 aanhangen op het moment (1x molex -> 7x SATA) en eerder zelfs 11 op 1 kabel (1x molex -> 7x SATA en 1x molex -. 4x SATA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrackSlet

CrackSlet

Topicstarter
Ah, en als Terw_Dan het zegt, dan kan dit topic wel op slot ;)
Bedankt voor de snelle reactie iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Wikipedia: Molex connector
Een hdd in spinup kan als het tegen zit wel 1,5-2A vragen, dus meer dan 5 stuks zou ik zelf nooit doen.
2 hdd's kan sowieso geen kwaad.
(in de praktijk kan er vaak wel meer doorheen dan officieel in theorie)

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 20-02-2013 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-09 00:13

auto660

1991 240 GL Brick

Dat vermogen is voor de hardeschijf piek en voor de connector tussendoor. Waarschijnlijk wordt de connector te heet als je er meer dan 11A voor een uur doorheen haalt. Maar ik denk dat de connector piek veeeeel meer kan hebben, dan heb je maar kortstondig meer warmteontwikkeling in de connector.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 15:40

Pos

En dan is er ook nog zoiets als "staggered spin-up" Mocht je het toch nog iets te link vinden of dat de voeding alsnog teveel moet leveren voor die korte periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan heb je ook nog deze post:

Verwijderd in "Storage showoff topic - 10+ TB storage systems"

CiPHER is geen onbenul. Ik vraag me dan ook af of het verstandig is om Molex connectors te gebruiken, wanneer die schijven in een RAID opstelling geplaatst worden. Immers, één hapering is tot 7 schijven geen stroom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt prima een molex gebruiken. CiPHER haalt een valide punt aan, molexen kunnen soms wat minder goed zitten. Maar als je zorgt dat je het goed aansluit dan is er niets mis met molexen. Ik gebruik het al jaren op deze manier zonder gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ook jij bent zeker geen onbenul :P

Okee, Molexen kunnen dus wel, zolang je maar goed oplet bij het aansluiten, en je jezelf ervan verzekert dat alles goed vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij molexen zet ik ze in zo'n geval gewoon vast met een tie-wrap. Tussen de kabels door en strak aantrekken. Knappe vent die ze dan zonder de tie-wrap te slopen van elkaar krijgt :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat overigens wél erg irritant aan die Molex-connectors is, dat hoe steviger je ze tegen elkaar aandrukt, hoe rottiger het is om ze later weer los te krijgen :+

• CrackSlet

CrackSlet

Topicstarter
Ah, maar met de 4x SATA stekkers kan ik ook een heel eind komen, stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Als ik er 2 dergelijke SATA adapters bij doe, kan ik het met 2 kabels af ipv 4 wat ook weer netjes is. Bedankt voor alle tips in ieder geval!

[ Voor 8% gewijzigd door CrackSlet op 21-02-2013 08:57 ]

Pagina: 1