NAS met automatische Sync/Back-up

Pagina: 1
Acties:

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-01 14:29
Beste Tweakers,

Binnenkort ga ik een eigen bedrijf starten en hiervoor heb ik een NAS nodig.
Uiteraard heb je die tegenwoordig in vele soorten en maten, alleen 1 ding kan ik nergens vinden:
Een NAS met automatische backup functie.
Wat ik zelf kon vinden is dat deze er eigenlijk niet echt zijn (kon er in ieder geval geen vinden) en dat je dit het beste met een apart stukje software kan regelen.
Alleen gezien ik zelf niet echt een held ben wat betreft NAS en sync/backup programma's wil ik graag jullie advies.

Wat is de bedoeling:
Ik kom in de ochtend aan en ga lekker aan de slag, maar aan het einde van de dag heb ik lokaal (laptop) een aantal wijzigingen aangebracht in bepaalde mappen en bestanden. Deze wil ik eigenlijk op het moment dat ik me weer naar huis ga begeven automatisch laten synchroniseren met de NAS.
Ik wil dus een programma wat op het moment dat ik op afsluiten druk bepaalde mappen vanaf de laptop naar de nas kopieert indien dit bestand gewijzigd is t.o.v. de versie die al op de nas staat. Ook eventueel nieuwe bestanden zullen naar de NAS moeten worden verplaatst.
Dus als iemand een knap stukje software hiervoor heeft hoor ik het graag :)

Eisen aan de NAS:
Het liefst een 4 bay 3,5'', maar mag ook 2 bay zijn.
Ook zou het een pre zijn als er hardwarematige encryptie op zit, maar ik weet niet in hoeverre dit kan met de automatische sync/backup.
Het zou ook fijn zijn als er een mogelijkheid is om de NAS extern te benaderen via bijvoorbeeld FTP.
De NAS mag ex. schijven zo'n 300 euro kosten, iets meer is niet heel erg.

Ik hoop dat iemand me hier in kan adviseren, want de enigste ervaring in de NAS wereld is een mybooklive...

bij voorbaat dank _/-\o_

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:55
Om hoeveel data gaat het hier?

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Allway Sync gebruik ikzelf als backup software. Dat kan wat jij wil.

Qua NAS heb je denk keus genoeg. Kijk even naar modellen van Qnap en Synology.

They made me do it.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

• Denniz0229
wat per dag is aangepast of totale data op de nas?
Gardocki schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:39:
Allway Sync gebruik ikzelf als backup software. Dat kan wat jij wil.

Qua NAS heb je denk keus genoeg. Kijk even naar modellen van Qnap en Synology.
Zal even kijken naar de software.

en inderdaad genoeg keuzes, dit kan ik ook wel zelf zoeken. alleen dacht misschien dat mensen ervaring hebben met een NAS icm met een stukje software wat goed werkt.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:55
Denniz0229 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:43:
wat per dag is aangepast of totale data op de nas?
Beiden.
Is die NAS er alleen om te backuppen, dus alleen bedoeld voor bestandsdeling in het netwerk?
Zal alle data ook op je laptop staan?
Zjn er nog meer medewerkers?

[ Voor 22% gewijzigd door bas-r op 20-02-2013 13:54 ]

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-01 14:54
wat ik zou doen is een goeie Synology nas kopen, heb zelf bijv een DS411 en ben daar erg tevreden over
en dan gewoon cloudstation gebruiken, als je dan in die map je bestanden bewerkt worden die automatisch gebackupt.
werkt als een soort dropbox.

mischien een idee?

http://tweakers.net/price...y-disk-station-ds411.html

[ Voor 13% gewijzigd door thedon46 op 20-02-2013 14:40 ]

• Denniz0229
bas-r schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:53:
[...]

Beiden.
Is die NAS er alleen om te backuppen, dus alleen bedoeld voor bestandsdeling in het netwerk?
Zal alle data ook op je laptop staan?
Zjn er nog meer medewerkers?
totale data zal bij aanvang circa 2 TB bedragen.
dagelijkse wijzigingen omvatten denk ik circa 200mb per dag.
ongeveer 400gb aan nieuwe data per jaar.

ik maak per jaar een nieuwe werkmap aan en er staan altijd 2 jaren op de laptop.
dus nu zou 2012 volledig en alles van 2013 er op staan, als het dan 2014 wordt dan gaat 2012 van de laptop af en blijft alleen op de NAS beschikbaar.

er zal nog 1 andere medewerker in dienst komen.
thedon46 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 14:38:
wat ik zou doen is een goeie Synology nas kopen, heb zelf bijv een DS411 en ben daar erg tevreden over
en dan gewoon cloudstation gebruiken, als je dan in die map je bestanden bewerkt worden die automatisch gebackupt.
werkt als een soort dropbox.

mischien een idee?

http://tweakers.net/price...y-disk-station-ds411.html
mijn ervaring leert dat rechtstreeks op een NAS werken niet echt bevalt.
zeker als ik dan thuis nog even snel een aanpassing moet doen zit ik met een trage verbinding.
het is dus echt een must dat de bestanden lokaal beschikbaar zijn en einde van de dag worden geupdate.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Denniz0229 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 15:16:
mijn ervaring leert dat rechtstreeks op een NAS werken niet echt bevalt.
zeker als ik dan thuis nog even snel een aanpassing moet doen zit ik met een trage verbinding.
het is dus echt een must dat de bestanden lokaal beschikbaar zijn en einde van de dag worden geupdate.
Lees je ff in op "Cloudstation" bijvoorbeeld van Synology.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:35

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Op die manier werkt cloudstation, net als met dropbox heb je een map op je laptop die automatisch word gesynct met de NAS. Waar beide zich ook bevinden.

Je werkt wel volledig op je laptop, maar alle bestanden staan zodra er internet is als backupn op de NAS.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Denniz0229
Hooglander1 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 15:20:
[...]

Lees je ff in op "Cloudstation" bijvoorbeeld van Synology.
Rubman schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 15:20:
Op die manier werkt cloudstation, net als met dropbox heb je een map op je laptop die automatisch word gesynct met de NAS. Waar beide zich ook bevinden.

Je werkt wel volledig op je laptop, maar alle bestanden staan zodra er internet is als backupn op de NAS.
Bedankt.

alleen nog 1 vraagje, ik heb nu even de basis van cloudstation gelezen, maar zoals ik het begrijp moet alles in 1 map op me laptop staan? of kan ik ook meerdere mappen laten syncen?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Denniz0229 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:36:

alleen nog 1 vraagje, ik heb nu even de basis van cloudstation gelezen, maar zoals ik het begrijp moet alles in 1 map op me laptop staan? of kan ik ook meerdere mappen laten syncen?
Meerdere mappen kan, maar alleen via allerlei trucjes. Dat is de reden waarom ik even met cloudstation gewerkt heb en het daarna weer heb weggedaan. Het is zinloos voor serieus gebruik. Nu ja, niet zinloos, als je een vaste setup he waarin je alleen files aanpast dan werkt het wel. Zodra je met mappen en shares gaat werken wordt het snel heel gecompliceerd.

Er is op linux systemen nog geen enkel stuk sync software dat ook maar kan tippen aan de met overdaad aanwezige windows syncsoftware als Allwaysync, Sync Back en nog 20 anderen. Ik ben erg tevreden over mijn syno systemen, maar ik beheer ze via een windows systeem. Ook het systeem dat ik via internet moet benaderen. Zelfs het syncen van de systemen onderling wordt geregeld via een Windows PC. Er zijn vele linux guru's die zeggen dat dat beter linux<->linux kan, maar er is er nog niet een die me een werkende en flexibele setup heeft laten zien. En met flexibel bedoel ik: Aanpassen on the fly, vandaag anders dan morgen.
Ik krijg meestal dingen te horen als: dan ga je met ssh via putty naar de CLI en dan bouw je met VI even een bash/perl/python/php scriptje zodat je rsync aan de praat krijgt over een VPN. Dan blijkt dat de VPN niet (goed) werkt en dan is het oh ja...je moet natuurlijk wel eerst even de routing tabellen aanpassen. En doe dat dan via een crontab want anders ben je ze kwijt na een reboot. Of ja en je moet natuurlijk ook even een speciale user aanmaken met speciale rechten enz enz. En dat moet je dan bij iedere wijziging in je mappenstructuur weer 'even' aanpassen.
Terwijl ik vanuit windows doodsimpel via samba bij beide syno's de share kan kiezen en dan klikkerdeklik Allwaysync laat lopen die het netjes regelt. In een enkele sessie sync ik de PC data en de syno's onderling

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Denniz0229
Ortep schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 04:53:
[...]

Meerdere mappen kan, maar alleen via allerlei trucjes. Dat is de reden waarom ik even met cloudstation gewerkt heb en het daarna weer heb weggedaan. Het is zinloos voor serieus gebruik. Nu ja, niet zinloos, als je een vaste setup he waarin je alleen files aanpast dan werkt het wel. Zodra je met mappen en shares gaat werken wordt het snel heel gecompliceerd.

Er is op linux systemen nog geen enkel stuk sync software dat ook maar kan tippen aan de met overdaad aanwezige windows syncsoftware als Allwaysync, Sync Back en nog 20 anderen. Ik ben erg tevreden over mijn syno systemen, maar ik beheer ze via een windows systeem. Ook het systeem dat ik via internet moet benaderen. Zelfs het syncen van de systemen onderling wordt geregeld via een Windows PC. Er zijn vele linux guru's die zeggen dat dat beter linux<->linux kan, maar er is er nog niet een die me een werkende en flexibele setup heeft laten zien. En met flexibel bedoel ik: Aanpassen on the fly, vandaag anders dan morgen.
Ik krijg meestal dingen te horen als: dan ga je met ssh via putty naar de CLI en dan bouw je met VI even een bash/perl/python/php scriptje zodat je rsync aan de praat krijgt over een VPN. Dan blijkt dat de VPN niet (goed) werkt en dan is het oh ja...je moet natuurlijk wel eerst even de routing tabellen aanpassen. En doe dat dan via een crontab want anders ben je ze kwijt na een reboot. Of ja en je moet natuurlijk ook even een speciale user aanmaken met speciale rechten enz enz. En dat moet je dan bij iedere wijziging in je mappenstructuur weer 'even' aanpassen.
Terwijl ik vanuit windows doodsimpel via samba bij beide syno's de share kan kiezen en dan klikkerdeklik Allwaysync laat lopen die het netjes regelt. In een enkele sessie sync ik de PC data en de syno's onderling
ok dan valt cloudstation al af.

maar wat ik begrijp raad jij allwaysync aan? want de rest van de termen die er in voorkomen lijken op een paar na wel Russisch :P

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Denniz0229 schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 08:34:
[...]

ok dan valt cloudstation al af.

maar wat ik begrijp raad jij allwaysync aan? want de rest van de termen die er in voorkomen lijken op een paar na wel Russisch :P
Grijns...dat van dat Russchisch was de bedoeling ja. Ik weet wel waar het ongeveer over gaat en wat ze betekenen. En wat ik schreef was geen onzin. Maar het geeft ook gelijk aan hoe lastig de linux omgeving is. Echt alles is mogelijk, maar je moet dan ook echt alles zelf regelen. En om de een of andere reden zijn er geen goede howto's te krijgen. Nu ja, die reden is er wel, er zijn geen twee linux systemen echt gelijk. Verschillende kernels verschillende interfaces, verschillende shells en dan ook nog allerlei wel of niet mee geinstalleerde tools die je soms pas kan installeren als je eerst weer andere dingen hebt gedaan.

Dus als je niet dagelijks met linux bezig bent of er je hobby van wilt maken en je NAS als een productie systeem gebruikt, zie je (linux) Nas dan gewoon als een harde schijf en denk er niet over na waar hij staat en hoe hij aan je PC is verbonden en met wat voor operating systeem hij werkt. Koop wel een degelijke zoals een Syno of misschien een Qnap.
Daarna kan je eigenlijk iedere standaard Windows tool gebruiken die je wilt. Ik gebruik Allway sync, ik het er ook een licentie voor gekocht. Het bevalt me prima en je kan er van alles mee instellen. Bv zodra er een wijziging is binnen 1...2..3..4..5 of wat dan ook minuten de zaak weg schrijven en ook wegschrijven als je afsluit. (Dat laat je PC langzamer afsluiten) Maar er zijn ook andere dingen die je kan gebruiken hoor. Het hangt van je voorkeuren af. Zelfs de standaard Windows Backup die gewoon in Windows zit

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Denniz0229
Ortep schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 09:05:
[...]

Grijns...dat van dat Russchisch was de bedoeling ja. Ik weet wel waar het ongeveer over gaat en wat ze betekenen. En wat ik schreef was geen onzin. Maar het geeft ook gelijk aan hoe lastig de linux omgeving is. Echt alles is mogelijk, maar je moet dan ook echt alles zelf regelen. En om de een of andere reden zijn er geen goede howto's te krijgen. Nu ja, die reden is er wel, er zijn geen twee linux systemen echt gelijk. Verschillende kernels verschillende interfaces, verschillende shells en dan ook nog allerlei wel of niet mee geinstalleerde tools die je soms pas kan installeren als je eerst weer andere dingen hebt gedaan.

Dus als je niet dagelijks met linux bezig bent of er je hobby van wilt maken en je NAS als een productie systeem gebruikt, zie je (linux) Nas dan gewoon als een harde schijf en denk er niet over na waar hij staat en hoe hij aan je PC is verbonden en met wat voor operating systeem hij werkt. Koop wel een degelijke zoals een Syno of misschien een Qnap.
Daarna kan je eigenlijk iedere standaard Windows tool gebruiken die je wilt. Ik gebruik Allway sync, ik het er ook een licentie voor gekocht. Het bevalt me prima en je kan er van alles mee instellen. Bv zodra er een wijziging is binnen 1...2..3..4..5 of wat dan ook minuten de zaak weg schrijven en ook wegschrijven als je afsluit. (Dat laat je PC langzamer afsluiten) Maar er zijn ook andere dingen die je kan gebruiken hoor. Het hangt van je voorkeuren af. Zelfs de standaard Windows Backup die gewoon in Windows zit
ok, dan gaan we even wat inlezen op de allway sync.

en een standaard windows programma laat ik liever voor wat het is.

bedankt voor alle info _/-\o_
Pagina: 1