HTPC samen stellen

Pagina: 1
Acties:

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 20:20
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe HTPC en zou graag jullie mening eens horen. Dit is mijn voorlopige configuratie, Hij komt echt bij de tv te staan en gaat vooral dienen om bestanden of dvd's af te spelen. Het moet vooral een stil systeem zijn en liever iets te overkill dan haperingen...

het is vooral mobo procesor en geheugen die goed moeten zijn. Het meeste zorgen maak ik mij altijd over het geheugen, ik heb ooit eens compatibiliteitsproblemen gehad.

Western Digital Green WD30EZRX, 3TB

Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)

MS-Tech MC-1200

Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G

AMD A6-5400K Boxed | AD540KOKHJBOX

MSI FM2-A75IA-E53

tips sugesties en verbeteringen zijn meer dan welkom ;)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Geheugen is DDR3-1333. Je kan beter DDR3-1600 nemen (of nog sneller als grafische performance een wens is. Bij een HTPC is dat meestal niet nodig) icm een AMD APU. Verder ben ik geen fan van ValueRAM en zou ik eerder voor Hyper-X, of een low-profile van corsair oid kiezen.

De A6 vind ik een opmerkelijke keuze, omdat hij je t.o.v. de A4 weinig meerwaarde zal bieden. Een marginaal hogere klok-snelheid, waar je in de praktijk geen gebruik van maakt bij HTPC-gebruik.
Een A8 daarintegen is wel weer een (grote) stap vooruit en geeft je ook BluRay 3D playback mogelijkheid mocht je dat willen.

Tot slot kies je voor een case die uATX kwijt kan, maar je kiest voor een ITX-bordje.. Waarom is dat? Je kan net zo goed een uATX nemen. Dat geeft je een vele malen ruimere keuze aan borden, en bieden meestal ook meer mogelijkheden mbt aantal geheugen-banken of SATA-connectoren. De prijs valt dan meestal ook wat te drukken. De case die je kiest wordt met voeding geleverd, maar deze is helaas niet heel overweldigend goed. Voldoende om mee te werken, maar vrij luidruchtig. Daar kan je wat geluidswinst behalen. Hetzelfde geldt voor de stock-cooler van je APU. Om stilte te krijgen kun je deze vervangen voor bijvoorbeeld een Scythe Big Shuriken 2 Rev B.
Vergeet ook niet de geluidsproductie van je HDD te dempen. Zijn diverse mogelijkheden toe. Wil je de boottijden verkorten, dan kan je eventueel er nog een kleine SSD bij plaatsen voor het OS, maar meer dan verkorten van boottijden zal het niet doen. Geluidsproductie zal niet veranderen (Content staat op HDD), en je film speelt niet sneller af ;)

iRacing Profiel

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 20:20
De cooler was ik vergeten, en ik heb inderdaad ook wat snel een itx gekozen (had het ook over het hoofd gezien.

wijzigingen:

Asrock FM2A85X Extreme4-M | 90-MXGP10-A0UAYZ

Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | SCBSK-2100

AMD A8-5600K Black Edition | AD560KWOHJBOX

Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

bedankt voor de reactie, voorlopig is dit de nieuwe opstelling, voor een SSD zie ik ook niet echt een meerwaarde.

[ Voor 10% gewijzigd door chundo op 20-02-2013 18:12 ]