Ik ben langzaam maar zeker over aan het stappen naar een Apple Ecosysteem.
Onlangs heb ik mijn netwerk aangepast met Apple routers te weten:
1x Airport Extreme
2x Airport Express
Dit om de volgende hardware te bedienen:
Dit i.c.m. Telfort ADSL dat via een Zyxel 2602h modem het huis ingestuurd wordt.
Bedrade verbindingen lopen via 2 Netgear Gigabit switches. De bottleneck in snelheid is het Zyxel modem dat geen gigabit aankan.

Positieve punten van de Airport routers:
+ Super eenvoudig aan te sluiten
+ Veel beter bereik dan mijn netgear WNDR3700
+ 1 SSID door het hele huis (overal is Airprint en Airplay te gebruiken op alle apparaten)
+ Ook te beheren via iDevices
Maar ik zou natuurlijk geen topic maken als ik geen problemen zou hebben.
Ik merk dat de Wifi erg traag is en ook niet zo stabiel.
Dat kon ik gisteren goed zien terwijl ik via Filezilla wat bestanden vanaf de decoder naar mijn laptop aan het kopiëren was. Dat ging met een snelheid van 1 MB/s terwijl ik +/- 8MB/s gewend ben. Daarnaast viel de verbinding een paar keer kortstondig weg waardoor ik opnieuw moest kopiëren. Dat is iets wat ik de laatste tijd wel vaker last van heb wanneer ik op mijn laptop aan het werk ben.
Echter toen ik de naam van mijn Airport express ging aanpassen en die dus opnieuw moest opstarten zag ik de snelheid oplopen tot 5 MB/s.
Het opnieuw opstarten van mijn Airport Extreme leverde, nadat de extreme weer opnieuw was opgestart, een snelheid op van +/- 8MB/s. Totdat ik de Express weer aanzette. Dan daalt de snelheid weer.
Vannochtend voor het werk nog eens een keer geprobeerd en inderdaad dan zit ik weer op 1MB/s.
Nu heb ik gelezen dat het uitbreiden van je netwerk de snelheid kan verlagen. Maar dit is wel erg drastisch lijkt me?
Ik zit met mijn Laptop op 2 meter (open) van de Extreme. De ene express staat in de keuken (10 meter verder) en de andere boven. Alles lijkt goed bereik te hebben.
De kanalen zijn geen kanalen die ik veelvuldig terug zie in de omgeving.
Op de iPad heb ik ook zeer wisselende resultaten bij een speedtest.
Ik heb voor de Extreme en de Express's gekozen omdat ze goed samen konden werken. Waardoor ik juist minder snelheidsverlies zou verwachten.
Iemand tips of suggesties om het netwerk sneller en stabieler te krijgen?
Onlangs heb ik mijn netwerk aangepast met Apple routers te weten:
1x Airport Extreme
2x Airport Express
Dit om de volgende hardware te bedienen:
Omschrijving | Verbinding | IP | Soort |
Dell Laptop (wordt deze zomer vervangen door een MBP) | Draadloos | DHCP | Variabel |
iPad | Draadloos | DHCP | Variabel |
iPad mini | Draadloos | DHCP | Variabel |
2x iPhone 4 | Draadloos | DHCP | Variabel |
Apple TV3 | Bedraad | 192.168.1.130 | Fixed |
PS3 | Bedraad | 192.168.1.135 | Fixed |
Synology NAS | Bedraad | 192.168.1.110 | Fixed |
Airplay Receiver | Draadloos | DHCP | Variabel |
Sony TV | Draadloos | DHCP | Variabel |
Humax Decoder | Bedraad | 192.168.1.115 | Fixed |
Airprint printer | Draadloos | 192.168.1.133 | Fixed |
Mede8er mediaspeler | Draadloos | 192.168.1.120 | Fixed |
2x Camera | Draadloos | 192.168.1.126/6 | Fixed |
Camera | Bedraad | 192.168.1.127 | Fixed |
Dit i.c.m. Telfort ADSL dat via een Zyxel 2602h modem het huis ingestuurd wordt.
Zyxel Modem | Bedraad | 192.168.1.200 | Fixed | DHCP pool 151-199 |
Airport Extreme | Bedraad | 192.168.1.225 | Fixed | Ik heb hier ooit vernomen dat het beter is om dit IP 'boven' die van het Modem te zetten |
2xAirport Express | draadloos | DHCP | Variabel | ingesteld als uitbreiden van bestaand netwerk. IP niet aan te passen/vast te zetten? |
Bedrade verbindingen lopen via 2 Netgear Gigabit switches. De bottleneck in snelheid is het Zyxel modem dat geen gigabit aankan.

Positieve punten van de Airport routers:
+ Super eenvoudig aan te sluiten
+ Veel beter bereik dan mijn netgear WNDR3700
+ 1 SSID door het hele huis (overal is Airprint en Airplay te gebruiken op alle apparaten)
+ Ook te beheren via iDevices
Maar ik zou natuurlijk geen topic maken als ik geen problemen zou hebben.
Ik merk dat de Wifi erg traag is en ook niet zo stabiel.
Dat kon ik gisteren goed zien terwijl ik via Filezilla wat bestanden vanaf de decoder naar mijn laptop aan het kopiëren was. Dat ging met een snelheid van 1 MB/s terwijl ik +/- 8MB/s gewend ben. Daarnaast viel de verbinding een paar keer kortstondig weg waardoor ik opnieuw moest kopiëren. Dat is iets wat ik de laatste tijd wel vaker last van heb wanneer ik op mijn laptop aan het werk ben.
Echter toen ik de naam van mijn Airport express ging aanpassen en die dus opnieuw moest opstarten zag ik de snelheid oplopen tot 5 MB/s.
Het opnieuw opstarten van mijn Airport Extreme leverde, nadat de extreme weer opnieuw was opgestart, een snelheid op van +/- 8MB/s. Totdat ik de Express weer aanzette. Dan daalt de snelheid weer.
Vannochtend voor het werk nog eens een keer geprobeerd en inderdaad dan zit ik weer op 1MB/s.
Nu heb ik gelezen dat het uitbreiden van je netwerk de snelheid kan verlagen. Maar dit is wel erg drastisch lijkt me?
Ik zit met mijn Laptop op 2 meter (open) van de Extreme. De ene express staat in de keuken (10 meter verder) en de andere boven. Alles lijkt goed bereik te hebben.
De kanalen zijn geen kanalen die ik veelvuldig terug zie in de omgeving.
Op de iPad heb ik ook zeer wisselende resultaten bij een speedtest.
Ik heb voor de Extreme en de Express's gekozen omdat ze goed samen konden werken. Waardoor ik juist minder snelheidsverlies zou verwachten.
Iemand tips of suggesties om het netwerk sneller en stabieler te krijgen?