Wifi problemen door Airport Extreme en - Express routers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben langzaam maar zeker over aan het stappen naar een Apple Ecosysteem.

Onlangs heb ik mijn netwerk aangepast met Apple routers te weten:
1x Airport Extreme
2x Airport Express

Dit om de volgende hardware te bedienen:
OmschrijvingVerbindingIPSoort
Dell Laptop (wordt deze zomer vervangen door een MBP)DraadloosDHCPVariabel
iPadDraadloosDHCPVariabel
iPad miniDraadloosDHCPVariabel
2x iPhone 4DraadloosDHCPVariabel
Apple TV3Bedraad192.168.1.130Fixed
PS3Bedraad192.168.1.135Fixed
Synology NASBedraad192.168.1.110Fixed
Airplay ReceiverDraadloosDHCPVariabel
Sony TVDraadloosDHCPVariabel
Humax DecoderBedraad192.168.1.115Fixed
Airprint printerDraadloos192.168.1.133Fixed
Mede8er mediaspelerDraadloos192.168.1.120Fixed
2x CameraDraadloos192.168.1.126/6Fixed
CameraBedraad192.168.1.127Fixed

Dit i.c.m. Telfort ADSL dat via een Zyxel 2602h modem het huis ingestuurd wordt.

Zyxel ModemBedraad192.168.1.200Fixed DHCP pool 151-199
Airport ExtremeBedraad192.168.1.225FixedIk heb hier ooit vernomen dat het beter is om dit IP 'boven' die van het Modem te zetten
2xAirport ExpressdraadloosDHCPVariabelingesteld als uitbreiden van bestaand netwerk. IP niet aan te passen/vast te zetten?

Bedrade verbindingen lopen via 2 Netgear Gigabit switches. De bottleneck in snelheid is het Zyxel modem dat geen gigabit aankan.

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/921newerk_overview.jpg

Positieve punten van de Airport routers:
+ Super eenvoudig aan te sluiten
+ Veel beter bereik dan mijn netgear WNDR3700
+ 1 SSID door het hele huis (overal is Airprint en Airplay te gebruiken op alle apparaten)
+ Ook te beheren via iDevices

Maar ik zou natuurlijk geen topic maken als ik geen problemen zou hebben.

Ik merk dat de Wifi erg traag is en ook niet zo stabiel.
Dat kon ik gisteren goed zien terwijl ik via Filezilla wat bestanden vanaf de decoder naar mijn laptop aan het kopiëren was. Dat ging met een snelheid van 1 MB/s terwijl ik +/- 8MB/s gewend ben. Daarnaast viel de verbinding een paar keer kortstondig weg waardoor ik opnieuw moest kopiëren. Dat is iets wat ik de laatste tijd wel vaker last van heb wanneer ik op mijn laptop aan het werk ben.

Echter toen ik de naam van mijn Airport express ging aanpassen en die dus opnieuw moest opstarten zag ik de snelheid oplopen tot 5 MB/s.

Het opnieuw opstarten van mijn Airport Extreme leverde, nadat de extreme weer opnieuw was opgestart, een snelheid op van +/- 8MB/s. Totdat ik de Express weer aanzette. Dan daalt de snelheid weer.

Vannochtend voor het werk nog eens een keer geprobeerd en inderdaad dan zit ik weer op 1MB/s.

Nu heb ik gelezen dat het uitbreiden van je netwerk de snelheid kan verlagen. Maar dit is wel erg drastisch lijkt me?

Ik zit met mijn Laptop op 2 meter (open) van de Extreme. De ene express staat in de keuken (10 meter verder) en de andere boven. Alles lijkt goed bereik te hebben.

De kanalen zijn geen kanalen die ik veelvuldig terug zie in de omgeving.

Op de iPad heb ik ook zeer wisselende resultaten bij een speedtest.

Ik heb voor de Extreme en de Express's gekozen omdat ze goed samen konden werken. Waardoor ik juist minder snelheidsverlies zou verwachten.

Iemand tips of suggesties om het netwerk sneller en stabieler te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacks0nxD
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-07 15:37
Op welke kanalen heb je de Airport's ingesteld? Eerst had ik op beide routers hetzelfde SSID, Password en Kanaal. Dit zorgde voor een instabiel WiFi netwerk.

Nadat ik de ene op kanaal 5 heb gezet en de andere op kanaal 11 was alles prima. Heeft bij mij gewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klikos
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-07 19:09
Als je de snelheid wilt behouden, is het beter om je draadloze netwerk uit te breiden door elke express bedraad aan te sluiten. Je behoudt dan één ssid.

Elk apparaat wat je netwerk "draadloos" uitbreidt zorgt voor een degradatie van snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
Bij Apple staat hier ook een heel topic over

Linkje

Ik heb dezelfde configuratie, extreme en express, van alles geprobeerd, ik vond de snelheid ook tegenvallen.

En beide airports ook bedraad aangesloten (bekabeld door het hele huis)

Uiteindelijk de Extreme strategisch geplaatst in mijn woning.
(trap is van hout, tegen de bovenste trede geschroefd op de begaande grond.

Goede ontvangt nu in de hele woning, express uitgezet., snelheid ook goed.
Kortom ik vind het niet lekker samenwerken qua snelheid, echt een stuk langzamer.

Ik blijf nu op 1 extreme, lekker snel.

Wel slecht btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
De kanalen zal ik straks eens opzoeken (zit op werk nu).

Het bedraad aansluiten van de Express heb ik ook al overwogen. Maar dat is slechts bij 1 express mogelijk. Moet dat rechtstreeks van Extreme naar Express of mag daar ook een switch tussen zitten?

Maar wat is 'degradatie' van snelheid? 10% a 20% vind ik nog wel tegen de voordelen opwegen. Maar 80% is wel erg veel verlies. Wat is normaal qua verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
frank_b schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:00:
Bij Apple staat hier ook een heel topic over

Linkje
Thx. voor de link. Zal die eens uitpluizen. 1 extreme is hier niet voldoende. Die zou maar op 2 plaatsen kunnen hangen dan en dat gaat geen Wifi door het hele huis opleveren.

Maar het is niet 'des apple's' inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-07 15:46
Ik heb zelf een extreme met een express, wel bedraad, en dat werkt goed. Eerst de extreme configureren en daarna de wizard starten voor de express (met kabel aangesloten). Die vind automatisch het andere netwerk en kan direct de instellingen overnemen, en mijn netwerk is overal 300 mbit, ongeveer 9 meg per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseoflegend
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-08-2018
In deze situatie kan je het het best zo aanpakken:

Installeer een programma zoals iStumbler op Mac of netstumbler op windows, en kijk welke wifi netwerken om je heen zijn, op welke kanalen.

Zet nu de airport extreme neer en zet hem op Create a Wireless Network, SSID en Wachtwoord zoals je wilt, Kanaal naar 1, 6 of 11, naar gelang van de degene die het minst bezet is volgens je istumbler search eerder.

Ergens verder in je huis waar je ethernet naartoe heb liggen (mag achter een switch, zolang het maar ergens in hetzelfde netwerk zit), sluit je de AP Express op aan, deze zet je ook op Create a Wireless Network, zelfde SSID en wachtwoord als de Extreme. Alleen zet je nu het kanaal op een van de drie die je niet op je extreme gekozen hebt (dus als je op je extreme 6 had, zet je deze express nu op 1 of 11).

Rinse en repeat voor de tweede Express!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Thx! ga ik vanavond nog eens nakijken. Eerst de Express boven bekabeld aansluiten. Helaas kan ik de tweede express niet bekabeld aansluiten. Maar ik hoop dat het met 1 bekabelde express al een stuk beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klikos
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-07 19:09
readytoflow schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:04:
De kanalen zal ik straks eens opzoeken (zit op werk nu).

Het bedraad aansluiten van de Express heb ik ook al overwogen. Maar dat is slechts bij 1 express mogelijk. Moet dat rechtstreeks van Extreme naar Express of mag daar ook een switch tussen zitten?

Maar wat is 'degradatie' van snelheid? 10% a 20% vind ik nog wel tegen de voordelen opwegen. Maar 80% is wel erg veel verlies. Wat is normaal qua verlies?
Dat mag ook via een andere switch (zo heb ik het ook aangesloten zitten).
Bij elk apparaat dat je gebruikt om het netwerk uit te breiden moet je je totale bandbreedte verdelen tussen die apparaten. Neem een netwerk van 100mb. Met 2 apparaten (extreme en 1 express) is het dus 50mb. Met 3 apparaten (1 extreme en 2 express) is het 33 mb. Etc.

• readytoflow
  • Niet online
Ik denk dat ik het toch niet goed begrijp.

Ik heb het als volgt geprobeerd:
Modem->Gigabitswitch->Airport Extreme
....zelfde Gigabitswitch->Naar de gigabit switch boven ->Airport Express

Maar zodra ik een UTP kabel in de Express stop, ligt het hele wifi netwerk eruit.

Wanneer ik de optie kies om een nieuw netwerk aan te maken, kan ik dan kiezen voor het reeds bestaande SSID icm hetzelfde wachtwoord? Want toen ik dat probeerde, kreeg ik ook foutmeldingen op de routers.

Ik heb wel:
het ipadres van de Express routers veranderd naar vaste adressen: 192.168.1.223&224
Ik heb ook de kanalen vast ingesteld.

Maar het bekabeld uitbreiden van mijn bestaande netwerk lukt me niet. Volgens de plaatjes op de eerder gegeven link door frank_b moet het wel kunnen. Dus ik doe ergens iets verkeerd...

Anoniem: 151407

readytoflow schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:46:
Ik denk dat ik het toch niet goed begrijp.

Ik heb het als volgt geprobeerd:
Modem->Gigabitswitch->Airport Extreme
....zelfde Gigabitswitch->Naar de gigabit switch boven ->Airport Express

Maar zodra ik een UTP kabel in de Express stop, ligt het hele wifi netwerk eruit.

Wanneer ik de optie kies om een nieuw netwerk aan te maken, kan ik dan kiezen voor het reeds bestaande SSID icm hetzelfde wachtwoord? Want toen ik dat probeerde, kreeg ik ook foutmeldingen op de routers.

Ik heb wel:
het ipadres van de Express routers veranderd naar vaste adressen: 192.168.1.223&224
Ik heb ook de kanalen vast ingesteld.

Maar het bekabeld uitbreiden van mijn bestaande netwerk lukt me niet. Volgens de plaatjes op de eerder gegeven link door frank_b moet het wel kunnen. Dus ik doe ergens iets verkeerd...
je wifi ligt eruit omdat dubbele nat creert. je moet alleen in bridged mode werken met express, nu leg je netwerk lam omdat hij al verbonden is met wifi en extra input krijgt via lan.

Dus bridged mode en dan wifi netwerk met zelfde settings erin zetten.
dan moet je utp kabel in de wan port van de express.
Nu klapt je wifi niet meer uit en krijg je een doorlopend netwerk wat wel snelheid heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 21-02-2013 12:24 ]

• readytoflow
  • Niet online
Thx! Het is gelukt. Eens kijken of het nu wat sneller en stabiler blijft de komende tijd.

Wel weer een nieuw probleempje ontdekt. Maar daar maak ik elders wel een draadje voor.
Pagina: 1