Tweede router als access point

Pagina: 1
Acties:

• Zarif
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 17:01

Zarif

Professional Commenter

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik heb boven een computer staan zonder WiFi en de modem staat beneden. Ik wil daarom een oude router gebruiken als access point voor de computer boven. Ik heb op internet gezien dat dat mogelijk is, maar dan moet je de modem aansluiten op de router d.m.v. een ethernetkabel. Aangezien de modem beneden staat gaat dat moeilijk. Ik wil in plaats daarvan de router aansluiten aan een wandcontactdoos boven en dan de computer voorzien van internet door middel van een ethernetkabel die van de router naar de computer loopt. Is dit mogelijk? Zo ja, hoe?

Alvast bedankt.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat voor wandcontactdoos? Kun je een tekening maken?

Ook is een opmerking als "Ik heb op internet gezien dat het mogelijk is" nogal vaag zonder de link. Probeer dus wat specifieker te zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Zarif

Zarif

Professional Commenter

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/0000_0999/0400/0450/0456/045623_BB_02_FB.EPS_1000.jpg

Dat heb ik bijvoorbeeld hier gelezen: http://www.geektonic.com/...uter-as-access-point.html

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een telefoonlijn dus. De website is inderdaad de standaard aanpak, DHCP uitschakelen, IP-adres aanpassen en kabel in een LAN-poort steken.

De wandcontactdoos zal imo niet werken, maar het is niet mijn expertisegebied. Kun je geen kabel trekken naar de eerste verdieping zodat de router dichterbij komt?

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 20-02-2013 02:36 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:44

Quad

Doof

Als dat niet kan heb je een optie om via het lichtnet te proberen of een bridge device aansluiten.

Je zou kunnen kijken of de telefoon lijn eindigt op de plek waar de router staat, zo ja, daar een kabel doorheen sjorren.

[ Voor 38% gewijzigd door Quad op 20-02-2013 02:36 ]

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• Zarif

Zarif

Professional Commenter

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 02:29:
Een telefoonlijn dus. De website is inderdaad de standaard aanpak, DHCP uitschakelen, IP-adres aanpassen en kabel in een LAN-poort steken.

De wandcontactdoos zal imo niet werken. Kun je geen kabel trekken naar de eerste verdieping zodat de router dichterbij komt?
Dat wil ik dus juist niet. Dan moet ik een 20 meter ethernetkabel gaan kopen die door meerdere kamers heen moet lopen.
Quad schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 02:35:
Als dat niet kan heb je een optie om via het lichtnet te proberen of een bridge device aansluiten.

Je zou kunnen kijken of de telefoon lijn eindigt op de plek waar de router staat, zo ja, daar een kabel doorheen sjorren.
Lichtnet? Dat zou helemaal fantastisch zijn.

EDIT: Even voor de duidelijkheid: De modem beneden is ook aan zo'n contactdoos aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door Zarif op 20-02-2013 02:38 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zarif schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 02:37:
Dat wil ik dus juist niet. Dan moet ik een 20 meter ethernetkabel gaan kopen die door meerdere kamers heen moet lopen.
Waarom moet dat door meerdere kamers? Je maakt het allemaal wat moeilijker dan het echt is.

Lichtnet is inderdaad een optie. Zoek maar op Powerline.

• Zarif

Zarif

Professional Commenter

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 02:40:
[...]

Waarom moet dat door meerdere kamers? Je maakt het allemaal wat moeilijker dan het echt is.

Lichtnet is inderdaad een optie. Zoek maar op Powerline.
Bedoel je dat ik gaten moet boren? Powerlines zijn wel heel duur. Dan kan ik net zo goed een WiFi adaptertje kopen.

Is er voor mij enige hoop als ik morgen de router aan de contactdoos aansluit en de standaard stappen op die website volg dat ik dan internet heb op mijn computer?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zarif schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 02:47:
Dan kan ik net zo goed een WiFi adaptertje kopen.
Waarom heb je dat nog niet gedaan? Ik ging er vanuit dat je dat wel geprobeerd had en je te weinig signaal had. Nu zit je ontzettend moeilijk te doen.
Is er voor mij enige hoop als ik morgen de router aan de contactdoos aansluit en de standaard stappen op die website volg dat ik dan internet heb op mijn computer?
Welke standaard stappen? Een telefoonkabel en -aansluiting heb je niets aan voor een netwerkverbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 20-02-2013 02:53 ]

Verwijderd

Kan je niet een utp kabel door de telefoonbuis heen trekken, dmv de telefoonkabel eraan vast te maken?

• Zarif

Zarif

Professional Commenter

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 02:52:
[...]

Waarom heb je dat nog niet gedaan? Ik ging er vanuit dat je dat wel geprobeerd had en je te weinig signaal had. Nu zit je ontzettend moeilijk te doen.

[...]

Welke standaard stappen? Een telefoonkabel en -aansluiting heb je niets aan voor een netwerkverbinding.
Dat heb ik al gedaan. Ik zit nu ook te typen met de computer boven. Maar deze adapter springt soms van 8Mbit naar 0,9Mbit. Ik was eerst van plan een andere adapter te kopen, maar ik dacht dat dit misschien een beter idee zou zijn. Met de standaard stappen bedoelde ik de standaard aanpak waar jij het over had:
DHCP uitschakelen, IP-adres aanpassen en kabel in een LAN-poort steken.
http://www.computeractive...xtend-wifi-coverage-house

Volgens deze website kan ik een tweede router gebruiken als een bridge.
Some wireless routers, for instance, have the ability to act as a Wifi ‘access point’ that can be used as a ‘bridge’ to another router’s network. In this way, it would be possible to leave one router on one floor, with a direct connection to the incoming telephone line, and put the second on the other floor.
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 02:53:
Kan je niet een utp kabel door de telefoonbuis heen trekken, dmv de telefoonkabel eraan vast te maken?
Hoe bedoel je? telefoonkabel eraan vast te maken?

EDIT: Met ethernetkabel bedoel ik natuurlijk een UTP kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door Zarif op 20-02-2013 03:01 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zarif schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 02:59:
Volgens deze website kan ik een tweede router gebruiken als een bridge.
Waarom heb je het dan over de wandcontactdoos? Die heeft niets met ethernet te maken. Je maakt het moeilijk om echt wat van dit topic te maken door dergelijke vaagheden.

Je kunt een repeater inzetten. Maar bedraad en draadloos zijn wel twee verschillende dingen.

• Zarif

Zarif

Professional Commenter

Topicstarter
Omdat de modem aan zo'n contactdoos is aangesloten dacht ik dat als ik boven dat ook met een router doe dat ik het als een repeater kan gebruiken. Maar ik zat dus helemaal fout. Morgen even kijken of de router kan bridgen

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zarif schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 03:21:
Omdat de modem aan zo'n contactdoos is aangesloten dacht ik dat als ik boven dat ook met een router doe dat ik het als een repeater kan gebruiken. Maar ik zat dus helemaal fout. Morgen even kijken of de router kan bridgen
Logisch
Jouw modem zal een ADSLmodem zijn, en aangezien KPN dat daardoor laat binnen komen, zit je modem daarop.

Verder zijn de systemen gescheiden, telefonie is niet hetzelfde als netwerk ( ethernet)

Volgens mij wil je je modem als client gaan gebruiken naar je modem, en dat is hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk, tenzij de router WDS-Client aankan

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De bekabeling op de wandcontact doos is niet echt geschikt voor ethernetbekabeling en bevat tevens hooguit 4 aders.
Fatsoenlijke UTP kabel (CAT5e of liever nog CAT6) hoeft niet veel te kosten. De UTP kabel kan ook als kabel voor telefonie dienen maar andersom dus niet.
Hiermee kun je makkelijk Gbit snelheden halen.

1) Het trekken van een UTP kabel kan je een hoop gedoe schelen en hoeft niet moeilijk te zijn.
2) Het is relatief goedkoop om voldoende meters kabel te kopen en 2 wandcontactdoosjes voro UTP, deze zijn ook bij de bouwmarkt te koop.
3) Trekken van de kabel gaat makkelijk. Je hebt nu al een telefoonkabel door die leiding heen lopen. Haal aan beide kanten van die kabel de wandcontactdoos los en maak de kabel los.
4) Op het benedenpunt maak je de UTP kabel aan de telefoonkabel vast (draai de de aders in elkaar, beetje tape eromheen, het moet wel goed vastzitten en niet te makkelijk lostrekken)
5) Trek nu boven aan de kabel en hijs de UTP kabel erdoorheen
6) Doe dit met 2 man! Eentje trekt, en de ander leidt de kabel goed door de buis.Voel je teveel weerstand stop dan even en wees voorzichtig!
7) Is de kabel erdoor? Mooi! Monteer nu de nieuwe UTP contactdoosjes.
8) Netwerkkabel in PC en oude router.
10 Oude router aansluiten op wandcontactdoos. Gebruik LAN poort en zet DHCP uit!
11) Beneden: klein patchkabeltje van contactdoos naar modem/router. Gebruik LAN poort.
10) Profit!

[ Voor 3% gewijzigd door akimosan op 22-02-2013 00:29 ]

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
akimosan schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 00:25:
De bekabeling op de wandcontact doos is niet echt geschikt voor ethernetbekabeling en bevat tevens hooguit 4 aders.
Fatsoenlijke UTP kabel (CAT5e of liever nog CAT6) hoeft niet veel te kosten. De UTP kabel kan ook als kabel voor telefonie dienen maar andersom dus niet.
Hiermee kun je makkelijk Gbit snelheden halen.

1) Het trekken van een UTP kabel kan je een hoop gedoe schelen en hoeft niet moeilijk te zijn.
2) Het is relatief goedkoop om voldoende meters kabel te kopen en 2 wandcontactdoosjes voro UTP, deze zijn ook bij de bouwmarkt te koop.
3) Trekken van de kabel gaat makkelijk. Je hebt nu al een telefoonkabel door die leiding heen lopen. Haal aan beide kanten van die kabel de wandcontactdoos los en maak de kabel los.
4) Op het benedenpunt maak je de UTP kabel aan de telefoonkabel vast (draai de de aders in elkaar, beetje tape eromheen, het moet wel goed vastzitten en niet te makkelijk lostrekken)
5) Trek nu boven aan de kabel en hijs de UTP kabel erdoorheen
6) Doe dit met 2 man! Eentje trekt, en de ander leidt de kabel goed door de buis.Voel je teveel weerstand stop dan even en wees voorzichtig!
7) Is de kabel erdoor? Mooi! Monteer nu de nieuwe UTP contactdoosjes.
8) Netwerkkabel in PC en oude router.
10 Oude router aansluiten op wandcontactdoos. Gebruik LAN poort en zet DHCP uit!
11) Beneden: klein patchkabeltje van contactdoos naar modem/router. Gebruik LAN poort.
10) Profit!
Hell no, ga vooral niet met tape een kabel trekken. Met een beetje pech blijft je tape halverwege de pijp hangen en dan kan de pret beginnen. Gewoon goed in elkaar draaien zal echt voldoende zijn.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:44

Quad

Doof

Ehm, ik heb het zelf op die manier regelmatig moeten doen, aders in elkaar knopen en speciale trek tape die bij de bouwmarkt te halen is eromheen. Et voila

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

Pagina: 1