Computer toont grijze strepen en valt uit na opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196229

Topicstarter
Hi,

Sinds vorige week heb ik wat problemen met mijn desktop PC. Bij het aanzetten hoorde ik de fans (van zowel processor als een losse fan) een halve seconde draaien waarna het weer stil werd. De PC wilde niet meer opstarten. Op advies een nieuwe voeding aangeschaft. Echter één van 20 watt minder.

Na het plaatsen van de nieuwe voeding zal ik bij het booten al grijze strepen. De ene keer meer dan de andere keer. Het opstart proces duurde ook vrij lang. Windows boot echter wel weer. Is alleen ontzettend traag en valt na enkele minuten uit (duur is te forceren door de PC te gaan gebruiken).

Nu wil ik niet als een kip zonder kop een nieuwe investering maken. Iemand een idee waar ik in moet investeren? Zit mijn PC met onvoldoende spanning? Zou er bijvoorbeeld 100 watt bij moeten (van 600 naar zeg 700)..

Een defecte voeding is in mijn ogen een juiste diagnose daar de computer wel weer wil opstarten. Hoe komen echter de grijze strepen tijdens het opstarten? En waarom valt mijn PC uit?

Ben benieuwd!

Raymond

Edit:
Inhoud PC (mochten details benodigd zijn, dan ga ik dit achterhalen):
2 x SATA HD
1 x externe videokaart (Radeon model circa 4 jaar oud)
CPU 2.4 GHZ Dual Core
DVD + CDROM (beide losgekoppeld momenteel)
4 GB geheugen (2 x 2 GB)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 196229 op 20-02-2013 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meer precieze specs kunnen wel handig zijn (welke cpu, welk moederbord, welke videokaart etc en niet onbelangrijk, welke PSU).

Een 600W PSU moet in de regel zat zijn om dit te draaien (tenzij je zit met een crappy Sweexding natuurlijk).

Grijze strepen kunnen artefacts zijn (heb je er foto's van), wat zou duiden op een defecte videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een 600 watt heb ik er hiervoor ook ingehad. Vraag me niet waarom ik overgegaan met tot de aanschaf van een mindere PSU. 8)7 Zou graag willen uitsluiten of het aan de voeding ligt door er even een andere in te zetten maar dan zal ik hem nog even moeten proberen te ruilen. Ben echter wel benieuwd of hetgeen ik benoem symptomen zijn van onvoldoende spanning.

Hier nog een foto van hetgeen ik zie tijdens het booten:
https://www.dropbox.com/s...b/IMG-20130220-WA0000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-07 19:53
Een dergelijke pc kan zelfs prima toe met een degelijke 350Watt voeding :) Ik heb een keer iets soortgelijks gehad, maar toen was het een defecte monitor. Bij jou vermoed ik dat het de videokaart is.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:02

Quad

Doof

600 Watt PSU is ruim voldoende en zelfs een beetje te veel. Welk merk/type gaat het om?

Graag ook via HD Tune (hdtune.com) de SMART waarden van je HDD hier posten (printscreen maken -> uploaden naar tinypic.com en [inng]url.jpg[/ img] hier plaatsen).

Exacte gegevens van je videokaart, CPU en moederbord zijn ook nodig.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 196229 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 00:19:
Een 600 watt heb ik er hiervoor ook ingehad. Vraag me niet waarom ik overgegaan met tot de aanschaf van een mindere PSU. 8)7 Zou graag willen uitsluiten of het aan de voeding ligt door er even een andere in te zetten maar dan zal ik hem nog even moeten proberen te ruilen. Ben echter wel benieuwd of hetgeen ik benoem symptomen zijn van onvoldoende spanning.

Hier nog een foto van hetgeen ik zie tijdens het booten:
https://www.dropbox.com/s...b/IMG-20130220-WA0000.jpg
600W is meer dan zat, als je maar een deugdelijk merk pakt.

Heeft je systeem een IGP? Zoja, probeer die eens te gebruiken ipv je videokaart en kijk of je daarmee hetzelfde probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 00:24:
Een dergelijke pc kan zelfs prima toe met een degelijke 350Watt voeding :) Ik heb een keer iets soortgelijks gehad, maar toen was het een defecte monitor. Bij jou vermoed ik dat het de videokaart is.
Dank voor je bericht! Ik krijg echter prima beeld wanneer de computer opgestart is. Lijkt dan niets mist met videokaart. Een PC hoort ook niet uit te vallen als gevolg van een defecte videokaart denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 00:26:
[...]

600W is meer dan zat, als je maar een deugdelijk merk pakt.

Heeft je systeem een IGP? Zoja, probeer die eens te gebruiken ipv je videokaart en kijk of je daarmee hetzelfde probleem hebt.
Helaas heeft me moederbord dit niet. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Anoniem: 196229 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 00:27:
[...]

Dank voor je bericht! Ik krijg echter prima beeld wanneer de computer opgestart is. Lijkt dan niets mist met videokaart. Een PC hoort ook niet uit te vallen als gevolg van een defecte videokaart denk ik?
Schroef je PC los en zoek je gegevens op van de voeding.

Speccy is een handig tooltje om de exacte types van je PC te hebben/

Edit:
Anoniem: 196229 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 00:28:
[...]

Helaas heeft me videokaart dit niet. ;(
Je bedoelt je moederbord.

PS: Tip, gebruik de wijzig knop als je als laatste gepost hebt en je wat wilt toevoegen.

[ Voor 22% gewijzigd door Quad op 20-02-2013 00:30 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Quad schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 00:24:
600 Watt PSU is ruim voldoende en zelfs een beetje te veel. Welk merk/type gaat het om?

Graag ook via HD Tune (hdtune.com) de SMART waarden van je HDD hier posten (printscreen maken -> uploaden naar tinypic.com en [inng]url.jpg\[/ img] hier plaatsen).

Exacte gegevens van je videokaart, CPU en moederbord zijn ook nodig.
Dank! Ik ga morgen even kijken of HDtune lukt (weet niet of 'ie het red voor me PC uitvalt ;)).

Deze voeding zit er nu in:
http://www.dixons.nl/comp...er-gx-600watt-lite-1.html

Zal de extra gegevens zo even opzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Dure aanschaf dus, was niet eens nodig geweest om zo een te halen, maar goed je hebt nu voldoende overheat om er later nog wat moois aan te hangen :).

Als je PC uitvalt, check dan ook even je temperaturen. HW Monitor is een prima tooltje om tijdens het testen er even naast te hebben.
Kan je daar ook even een printscreen van maken en uploaden? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Quad op 20-02-2013 00:36 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 06:25
Zoveel mogelijk hardware verwijderen, en dat de pc nog werkt.
Videokaart lenen, en uitwisselen.
Opstarten van een ubuntu livecd, werkt de pc dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hi,

Heb nu alleen even het BIOS scherm draaien, even zien of 'ie het dan wel volhoud.

Nog wat specs:
- X1600 Radeon videokaart
- MSI P965 Platinum moederbord
- Shieftec 620 watt voeding

Ga na de BIOS test even aan de gang met de reacties van andere.

Edit: BIOS scherm draait nu al meer dan een half uur. Zolang houd 'ie het niet vol als ik hem door laat lopen..

Edit2: Even een MEMtest van de Hirens Boot CD geprobeerd. Ook dit red 'ie niet. PC valt tijdens testen gewoon uit.
TERW_DAN schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 00:10:
Meer precieze specs kunnen wel handig zijn (welke cpu, welk moederbord, welke videokaart etc en niet onbelangrijk, welke PSU).

Een 600W PSU moet in de regel zat zijn om dit te draaien (tenzij je zit met een crappy Sweexding natuurlijk).

Grijze strepen kunnen artefacts zijn (heb je er foto's van), wat zou duiden op een defecte videokaart.
Heb de videokaart inmiddels in een andere PC getest en daar werkt 'ie zonder problemen.

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 196229 op 20-02-2013 15:50 ]

Pagina: 1