[SBS2008] Disaster recovery: Wat heb ik verkeerd gedaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Onlangs is een disaster recovery compleet mislukt. Gelukkig hebben users hebben niets gemerkt, want toen het kantoor open ging was alles weer up and running, maar het was een grote faal omdat elk vooraf uitgewerkt plan niet werkte. Wat ging er mis? Echt alles. Maar vanwege tijdsdruk heb ik ter plekke weinig logbestanden en/of eventlogs kunnen doornemen, laat staan kopieren.

De server: SBS 2008 in een VMware ESXi omgeving.

In chronologische volgorde:

1.
Kopie gemaakt van de laatst voltooide backup (compleet met System State) naar een USB disk.
2.
Terugzetactie direct naar server. WinPE System Image Restore gaf aan dat er geen schijfruimte was. Opgelost met een diskpart clean, echter het restoren ging zo langzaam (kwam niet eens in de buurt van USB snelheid van 20 MB/s) dat ik dit proces heb afgebroken.
3.
Werkstation gepakt, disk met VHD's middels SATA aangesloten, BCD store aangemaakt voor VHD boot. Systeem wilde niet opstarten want winload.exe kan niet worden gevonden.
4.
Disk aangesloten aan laptop met Windows 7. Diskpart attach VHD bestanden en in VMware Workstation een physical disk geconnect (de attachments). Met WinPE de BCD store opnieuw aangemaakt. Dit werkte wel, dus in een uiterste geval van nood kon ik de hele SBS een dagje op een laptop laten draaien.
5.
In de tussentijd wel Hyper-V Server op de oude server geinstalleerd. WinPE 2.0 gebruikt om te kijken of de backups eventueel van de NAS kunnen worden gehaald. Hyper-V Synthetic NIC en Legacy drivers ontbreken? WinPE 3 herkende wel netwerk, maar kan geen NT 6.0 images restoren.
6.
Definitief besloten om tijdelijk direct vanaf de (gekopieerde) backup te draaien. Disk in server gehangen. Hyper-V guest aangemaakt en VHD files van backup gekoppeld aan VM. Vanuit WinPE opnieuw een BCD aangemaakt, maar helaas wilde hij niet opstarten. BOOTMGR wilde niet eens starten, dus al voor het laden van de Mass Storage of uberhaupt winload.exe hangt hij al.
7.
De bootschijf naar slave gezet en een nieuwe vhd van 100 MB op master gezet. Daarin een 100 MB partitie gemaakt en BOOTMGR en een BCD in geplaatst. Ik herinnerde mij namelijk een antiek KB artikel over bootfiles die aan het begin van de schijf moeten staan, en bij de oudere niet-UEFI systemen zelfs binnen de eerste 540 MB. Plotseling wilde de SBS 2008 wel booten vanaf de backup. Vreemd, want in Vista is het heel normaal om de BOOTMGR gewoon in de grote Windows partitie te plaatsen. Pas sinds NT 6.1 is er een 100 MB partitie.

Ik heb zo'n beetje alle opties eerder getest met 2008 R2 en zelfs SBS 2011 en Server 2012 en toen werkte dat gewoon. Helaas werkte bijna alles niet toen het echt nodig was.

Backup zelf was gewoon in orde. Uiteindelijk bootte SBS dan ook gewoon. Ik ben vooral benieuwd naar jullie input, omdat ik nooit meer zo'n desastreuze disaster recovery wil meemaken. Hoe pakken jullie een dergelijke disaster recovery aan en herkennen jullie de bovenstaande problemen? Wat was jullie oplossing? En:

• Heeft WinPE 2.0 echt geen drivers voor de virtuele Hyper-V hardware?
• Kan de Hyper-V Server virtuele BIOS inderdaad alleen booten als de BOOTMGR binnen de eerste 540 MB staat?
• Is dat de reden dat Windows 7 en 8 op BIOS systemen een 100 MB partitie maken?
• Kent SBS 2008 wellicht geen VHD boot?

Mijn vragen zijn van toepassing op kleine omgevingen waar WindowsImageBackup in principe voldoet en waar Enterprise oplossingen zoals Symantec BackupExec niet geschikt zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 19-02-2013 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
SBS 2008 kent inderdaad geen VHD boot. VHD boot is pas vanaf Windows 7 geïntroduceerd. Windows 7 Ultimate, Enterprise en Server 2008R2 ondersteunen het.

SBS 2008 is op basis van Server 2008 dat in feite zijn eigenschappen/mogelijkheden deelt met Windows Vista.

Overigens, je kan drivers toevoegen aan WinPE. Gewoon een eigen WinPE image maken met behulp van MDT 2012. Je hoeft dan alleen de .inf files toe te voegen in dit geval van de virtuele hardware. Dan opnieuw de boot image aan laten maken door MDT. Gebruik je nieuwe boot.wim dan om je restores mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Dism wilde ter plekke geen drivers toevoegen aan WinPE, MDT downloaden had ik geen tijd voor. Echter volgens mij werkt Dism alleen vanaf WinPE 3? Ik had helaas niet voldoende tijd meer om uit te zoeken waarom Dism niet met WinPE 2 wilde werken. Wel vreemd dat Windows 2008 wel de legacy ESXi drivers kent (E1000, LSISAS), maar niet de Hyper-V drivers. Drvload vanuit WinPE zou ook moeten werken?

Dat van VHD Boot en Windows 2008/Vista/NT6.0 wist ik niet, maar ik vermoedde ik wel. Jammer dat het niet kan.

Er zijn wellicht meer factoren waardoor het mis ging, wellicht ook door blunders van de vorige systeembeheerder. Men had namelijk:
• Een hack uitgevoerd op ESXi ipv gewoon No Execute Disable in de BIOS aanzetten :?
• De Nederlandstalige Windows Server geinstalleerd ipv de Engelstalige :?
• ESXi geinstalleerd op een server met 17 GB RAM, daarin slechts één guest en daaraan slechts 6 GB toegewezen :?
• SBS 2008 Premium verkocht, terwijl er geen noodzaak was voor een SQL Server :?
• Active Directory NTDS files geinstalleerd op een heel andere partitie ipv de bootpartitie, zoals het bij SBS hoort :?

De server staat in ieder geval al een poos op de lijst van noodzakelijke herinstallaties, helaas is er niet eerder aan begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Trommelrem schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:44:
Dism wilde ter plekke geen drivers toevoegen aan WinPE, MDT downloaden had ik geen tijd voor. Echter volgens mij werkt Dism alleen vanaf WinPE 3? Ik had helaas niet voldoende tijd meer om uit te zoeken waarom Dism niet met WinPE 2 wilde werken. Wel vreemd dat Windows 2008 wel de legacy ESXi drivers kent (E1000, LSISAS), maar niet de Hyper-V drivers. Drvload vanuit WinPE zou ook moeten werken?
Drvload zou moeten werken. Maar je hebt nu de tijd om een goede WinPE image te maken en uit te proberen. Dan heb je die klaar liggen voor de volgende keer dat het onverhoopt nodig is.
Er zijn wellicht meer factoren waardoor het mis ging, wellicht ook door blunders van de vorige systeembeheerder. Men had namelijk:
• Een hack uitgevoerd op ESXi ipv gewoon No Execute Disable in de BIOS aanzetten :?
Tja, wat is een hack hier? Als ESXi het ondersteund dat je daar in het OS No Execute Disable uit kan zetten dan moet het kunnen. Maar heeft dit direct invloed op je recovery? Geen idee.
• De Nederlandstalige Windows Server geinstalleerd ipv de Engelstalige :?
Lijkt me niet van belang. Ik kan me geen manier bedenken waarop taal een recovery moet beïnvloeden.
• ESXi geinstalleerd op een server met 17 GB RAM, daarin slechts één guest en daaraan slechts 6 GB toegewezen :?
Niet handig met geld als je nooit meer dan 1 VM draait die dat niet nodig heeft. Maar je hebt wel ruimte voor de toekomst als er een server bij moet komen.
• SBS 2008 Premium verkocht, terwijl er geen noodzaak was voor een SQL Server :?
Dat is geldverspilling als je het niet gebruikt. Je kan je Windows Server 2008 Standard edition gebruiken als Hyper-V host. Geen idee of je dat nu gedaan hebt, maar het is toegestaan die constructie. Je zou je tweede Windows Server ook kunnen gebruiken om wat redundancy te maken. Maak die bijvoorbeeld ook domain controller en fileserver. (Zet alle shares dan in een DFS namespace). Als je een machine verliest dan kan de andere server nog wat dingen blijven aanbieden aan je gebruikers.
• Active Directory NTDS files geinstalleerd op een heel andere partitie ipv de bootpartitie, zoals het bij SBS hoort :?
Die regel heb ik nog niet gehoord. Bij normale Windows Server wordt wel in de wizard geadviseerd om je bestanden voor performance en veiligheid te spreiden. Maar gezien dat de meeste servers VM's zijn maakt het weinig uit. Gewoon een vhd gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

• Een hack uitgevoerd op ESXi ipv gewoon No Execute Disable in de BIOS aanzetten
• De Nederlandstalige Windows Server geinstalleerd ipv de Engelstalige
• ESXi geinstalleerd op een server met 17 GB RAM, daarin slechts één guest en daaraan slechts 6 GB toegewezen
• SBS 2008 Premium verkocht, terwijl er geen noodzaak was voor een SQL Server
• Active Directory NTDS files geinstalleerd op een heel andere partitie ipv de bootpartitie, zoals het bij SBS hoort
offtopic:
Foei, nooit een voorganger in het openbaar, zoals een forum, afvlammen, je weet namelijk niet wat de reden was voor de keuzes en het is zeer on-colegiaal. Wat als een ander dat met jou zou doen.

Wanneer ik het verhaal zo lees zie ik een aantal zaken die misschien wel te verklaren zijn. En sommige minder goed te verklaren. Maar ik denk dat het er op neer komt dat de kennis van de "voorgaande" beheerder niet helemaal up to date was.

Maar even op jouw punten te komen:
1. Een hack op ESXi, vraag ik me af wat deze hack is en waarvoor je er naar toe refereert, want ik kan nergens terug vinden wat dit te maken heeft met jouw foute disaster recovery.
2. Niks mis met een Nederlandstalige server, soms zelfs voorkeur voor wanneer je ook RDS aan gaat bieden. Overigens zou ik liever gaan voor een Engelse met Nederlandse MUI packs er op. Persoonlijk vind ik dat Nederlandse bedrijven alles wat maar met eindgebruikers te maken heeft in het Nederlands moet zijn. Scheelt zo veel geld doordat gebruikers er veel beter mee overweg kunnen.
3. 17 GB????? Vreemde waarde. Maar het lijkt wel een soort hobby systeem met 4x4GB en 4x256MB DIMM's er in. Wat wel grappig is, je zegt dat er maar 1 VM in draaide en toch is je Disaster Recovery mislukt. Had je niet eerst kunnen testen, want dat is het mooie van ESX en Hyper-V, daar had je een rekencentrumpje kunnen opbouwen. Overigens waarom zou er meer dan 6GB toegewezen moeten worden? Voor een SBS server is 4 al meer dan zat.
4. Waarom zou je niet volledige kopen als je daar budget voor krijgt. Misschien wist hij dat hij de komende jaren geen geld meer zou krijgen voor een andere licentie. Dus heel slim van deze beheerder.
5. NTDS altijd op een tweede partitie, liefst alleen, met een 1GB dummy file er op. Kan je de dummy weg gooien als de disk vol is en kan je altijd booten :D Heel slim van deze beheerder om andere partitie te kiezen.

Daarnaast, waarom handhaaf je de 100MB partities? Weg er mee, allemaal onzinnig. Gewoon met SHIFT-F3 + DISKPART handmatig je OS partitie aanmaken zonder de 100MB. De 100MB is alleen nodig als je ooit bitlocker gaat gebruiken.

Overigens over je drivers. Stop ze op een USB disk, en je kunt ze in PE laden vanaf een CMD prompt met drvload [pathnaarinf].

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

CMD-Snake schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:22:
[...]
Dat is geldverspilling als je het niet gebruikt. Je kan je Windows Server 2008 Standard edition gebruiken als Hyper-V host. Geen idee of je dat nu gedaan hebt, maar het is toegestaan die constructie. Je zou je tweede Windows Server ook kunnen gebruiken om wat redundancy te maken. Maak die bijvoorbeeld ook domain controller en fileserver. (Zet alle shares dan in een DFS namespace). Als je een machine verliest dan kan de andere server nog wat dingen blijven aanbieden aan je gebruikers.
[...]
SBS komt standaard met een aantal CAL's voor o.a. Windows en Exchange. Dus is vrij economisch :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Wim-Bart schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:27:
Voor een SBS server is 4 al meer dan zat.
Vergis je niet hoeveel RAM Exchange nodig heeft. SBS 2003 was beperkt tot 4Gb geheugen, maar vanaf SBS 2008 is die limiet losgelaten.
Wim-Bart schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:32:

SBS komt standaard met een aantal CAL's voor o.a. Windows en Exchange. Dus is vrij economisch :D
Ja, maar die CAL's heb je al in je SBS basispakket. De Premium add-on is puur een extra Windows Server 2008 Standard edition licentie en een SQL Server 2008 licentie. Je geeft dus extra geld uit daarvoor. Dat hoeft niet per sé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
[...]

offtopic:
Foei, nooit een voorganger in het openbaar, zoals een forum, afvlammen, je weet namelijk niet wat de reden was voor de keuzes en het is zeer on-colegiaal. Wat als een ander dat met jou zou doen.
Ik heb veel meegemaakt, maar ik heb nog niet een dergelijke slechte configuratie meegemaakt. Ik weet dat iedereen het moet leren, maar binnen een grote organisatie mogen dergelijke configuraties niet voor komen. Zo mag bijvoorbeeld een lesauto ook niet de spoorbomen negeren. Dat doe je gewoon niet.
1. Een hack op ESXi, vraag ik me af wat deze hack is en waarvoor je er naar toe refereert, want ik kan nergens terug vinden wat dit te maken heeft met jouw foute disaster recovery.
Omdat ESXi niet wilde opstarten zonder.
2. Niks mis met een Nederlandstalige server, soms zelfs voorkeur voor wanneer je ook RDS aan gaat bieden. Overigens zou ik liever gaan voor een Engelse met Nederlandse MUI packs er op. Persoonlijk vind ik dat Nederlandse bedrijven alles wat maar met eindgebruikers te maken heeft in het Nederlands moet zijn. Scheelt zo veel geld doordat gebruikers er veel beter mee overweg kunnen.
Maar waarom? Oke, sinds NT 6.x komen Nederlandstalige updates gelijk uit met Engelstalige omdat de MUI constructie tegenwoordig standaard is, dus dat voordeel vervalt, maar why in vredesnaam Nederlandstalig? Geen enkele foutmelding is meer te Googlen.
3. 17 GB????? Vreemde waarde. Maar het lijkt wel een soort hobby systeem met 4x4GB en 4x256MB DIMM's er in. Wat wel grappig is, je zegt dat er maar 1 VM in draaide en toch is je Disaster Recovery mislukt. Had je niet eerst kunnen testen, want dat is het mooie van ESX en Hyper-V, daar had je een rekencentrumpje kunnen opbouwen. Overigens waarom zou er meer dan 6GB toegewezen moeten worden? Voor een SBS server is 4 al meer dan zat.
Exchange slokt anders aardig wat RAM geheugen op. 8 GB is zo'n beetje het minimale vereiste bij normaal gebruik met weinig users. Vind 17 GB inderdaad ook vreemd, maargoed, beter 17 GB dan 1 GB. ESX lag ook plat, want het was de SAS controller die was overleden en er zat geen servicecontract op de server.
4. Waarom zou je niet volledige kopen als je daar budget voor krijgt. Misschien wist hij dat hij de komende jaren geen geld meer zou krijgen voor een andere licentie. Dus heel slim van deze beheerder.
Groeiverwachting was er niet en budget was er alleen maar omdat dat IT bedrijf dat adviseerde. Daarom verbaast mij deze keuze enorm.
5. NTDS altijd op een tweede partitie, liefst alleen, met een 1GB dummy file er op. Kan je de dummy weg gooien als de disk vol is en kan je altijd booten :D Heel slim van deze beheerder om andere partitie te kiezen.
Niet bij SBS. De NTDS stond op de datapartitie die door de users kan worden volgegooid. Ik zie daar het voordeel niet van in.
Daarnaast, waarom handhaaf je de 100MB partities? Weg er mee, allemaal onzinnig. Gewoon met SHIFT-F3 + DISKPART handmatig je OS partitie aanmaken zonder de 100MB. De 100MB is alleen nodig als je ooit bitlocker gaat gebruiken.
Omdat BOOTMGR anders buiten de eerste 540 MB valt, waardoor de virtuele machine niet kan booten De BIOS van Hyper-V 2008 R2 Server ondersteunt dat blijkbaar niet.
Overigens over je drivers. Stop ze op een USB disk, en je kunt ze in PE laden vanaf een CMD prompt met drvload [pathnaarinf].
Heb ik ter plekke gedaan, maar WinPE2 wilde ze niet laden helaas.
CMD-Snake schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:22:
[...]

Drvload zou moeten werken. Maar je hebt nu de tijd om een goede WinPE image te maken en uit te proberen. Dan heb je die klaar liggen voor de volgende keer dat het onverhoopt nodig is.
En precies dat ga ik doen, en ik ga ook een testomgeving bouwen met Windows 2008. Want blijkbaar is er een groot verschil tussen 2008 en 2008 R2. Ik zie dat ook als primaire oorzaak van de mislukte recovery: Ik was in de veronderstelling dat Windows 2008 dezelfde features had als 2008 R2 en heb daarom nooit een disaster recovery getest met 2008.

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 20-02-2013 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 09:10
[...]

offtopic:
Sukkels die het beroep in discrediet brengen mogen wat mij betreft op de brandstapel.
Elke nederlander hoort goed engels te kunnen verstaan/lezen. We leven in het jaar 2013 waar het dagelijks leven word beheerst door internet wat overwegend engels is. Engels is de taal van de computer, internet en de internationale koppeltaal. De nederlandse filosofie, welke al rond het jaar 1600 gevoerd word is internationale handel/communicatie/services. Voor de sukkels kan je idd een MUI installeren maar ga nooit en dan ook nooit met hardcoded nederlandse MS server software aan de slag. Bovenop wat ik net zei, maak je het jezelf ook onnodig moeilijk bij troubleshooten en vinden van oplossingen op het internet.
hoe kan je stellen dat iets slim is als je eerder stelt dat je niet weet welke beweegredenen zijn voor de gemaakte keuzes. Als iets niet nodig is, is het niet nodig.
op een virtual waar je de vmdk/vhd kan extenden? onzin!
onzin, het geeft ook nog eens flexibiliteit in bootloader bij issues (zoals zijn DR) zonder dat het je hoofd partitie aantast. en wat is 100mb nou weer op de huidige disk groottes...

Het lijkt bijna wel alsof JIJ die vorige beheerder daar was en je jezelf probeert in te dekken want je kraamt redelijk wat onzin uit.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Razwer schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 14:05:
Elke nederlander hoort goed engels te kunnen verstaan/lezen. We leven in het jaar 2013 waar het dagelijks leven word beheerst door internet wat overwegend engels is. Engels is de taal van de computer, internet en de internationale koppeltaal. De nederlandse filosofie, welke al rond het jaar 1600 gevoerd word is internationale handel/comminicatie/services. Voor de sukkels kan je idd een MUI installeren maar ga nooit en dan ook nooit met hardcoded nederlandse MS server software aan de slag. Bovenop wat ik net zei, maak je het jezelf ook onnodig moeilijk bij troubleshooten en vinden van oplossingen op het internet.
Volledig met je eens, maar wel een toevoeging: Volgens mij is de taal sinds Vista niet meer hardcoded in Windows. Althans, je kunt met DISM de taal verwijderen (dan krijg je een bluescreen bij het opstarten) en een andere taal toevoegen (en dan is de bluescreen weg). Met DISM kan dat zelfs bij Home en Professional. Bij Enterprise kan het uiteraard ook met Control Panel.

Ik ben in ieder geval wel blij dat WinPE niet afhankelijk is van de Windows taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 09:10
WinPE is een losstaand OS van je geinstalleerde OS dus logisch dat het niet afhankelijk is van je OS taal welke je geinstalleerd hebt. Waar je in bepaalde gevallen wel voor moet oppassen is als je bijvoorbeeld een bootloader over zet dat deze ineens in een andere taal kan zijn.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 15:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mensen, probeer het even ontopic te houden.... Er lijken inderdaad een aantal niet voor de hand liggende keuzes gemaakt te zijn in het verleden, maar dat is op afstand een beetje lastig inschatten.. Daar komt bij dat er gewoon ook nog een aantal persoonlijke voorkeuren meespelen.

Het vriendelijke verzoek is even om te focussen op de disaster recovery die niet helemaal vlekkeloos ging. Thx alvast. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Heeft er nog iemand opmerkingen/aanmerkingen?
Zou bovenstaande situatie niet zo uit de hand zijn gelopen met Server 2008 R2?
Hoe doen jullie je disaster recoveries in kleinere omgevingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Trommelrem schreef op zondag 24 februari 2013 @ 16:20:
Heeft er nog iemand opmerkingen/aanmerkingen?
Het beste is om je disaster recovery (regelmatig) te testen. Zo controleer je of je plannen juist zijn en of je back-ups juist zijn.
Zou bovenstaande situatie niet zo uit de hand zijn gelopen met Server 2008 R2?
Dit is een beetje een ja en nee situatie. Je dacht dat Server 2008 net als 2008R2 vanaf een VHD kon booten. Die feature heeft 2008 niet, dus lukte het niet. Had je een 2008R2 machine gehad dan had je misschien eerder succes.

Maar natuurlijk zijn dit soort discussies allemaal achteraf discussies.
Hoe doen jullie je disaster recoveries in kleinere omgevingen?
In kleine omgevingen gebruik ik doorgaans Windows back-up. (Zowel op PC's als de servers van kleine bedrijfsnetwerken.) Windows Back-Up werkt goed en je kan je images gebruiken voor zowel bare metal recovery maar ook om als het moet individuele files te herstellen.

Let wel dat als je voor andere software kiest dat het compatible is. SBS is een apart beestje. Hoewel het als basis heeft een normale Windows Server editie wordt het niet altijd even lekker ondersteund door software die normaal wel zou werken op die server editie.
Pagina: 1